2023-05-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Och fortfarande så har man inte klarlagt vilket motiv eller vilka motiv som låg bakom mordet på 21-åriga Tove för om någon eller några kan ha fått reda på vilket motiv eller vilka motiv som 20-åringen hade för att mörda 21-årige Tove ?

Jo, det är klarlagt. Att du inte tycker motivet är "tillräckligt bra" eller nåt är ju knappast relevant.
Citera
2023-05-17, 13:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
I hovrätten borde ju även vakten få ge sitt vittnesmål, han som uppmärksammade Majas arga uppsyn då hon gick in på Nöjet 4! gånger för att leta efter Tove.
Vittnade inte han i TR?
Citera
2023-05-17, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är inte bekräftat att såren i huvudet uppkom efter ett fall eller slag. T s skador på armbågarna talar för att hon dämpade fallet med dom. Såren i huvudet kan lika gärna ha uppkommit av att huvudet dunkades i golvet t.ex. när J eller M tryckte in ett finger i ögat och tryckte ner huvudet.

Sen är det väl ingen som avfärdar att T haft viss medvetandepåverkan. Men det är stor skillnad på viss medvetandepåverkan och medvetslös. Som sagts innan så talar ju alla slag/spark/tramp och dunsljud för att kampen pågick ca 3 min. När man blir angripen och ens liv står på spel sätts kroppen i akut stress och frisläpper hormoner och adrenalin som gör att hjärtfrekvens och andning ökar för att ge kroppen mer energi. Att inte T skulle lyckas tillfoga J ett endaste litet rivmärke är knappast sannolikt, så länge inte hennes händer var fasthållna.

Om du ser svårigheten för M att hålla fast T s händer, hur tänker du då att J skulle lyckas hålla fast dom, samtidigt som hon använder båda sina händer till att strypa T?

Alla försvarsadvokater kan ju göra misstag eller förbise saker. Men hade Svegfors kunnat plocka fram ett enda liknande fall där en ensam GM lyckas strypa ett offer under liknande förutsättningar utan att själv bli skadad på minsta sätt hade ju detta hjälp M något oerhört. Istället sitter jag och många andra med övertygelsen att detta inte är möjligt, och M måste helt enkelt hållit fast i T s händer.

Jodå, det är flera som menar på att Tove borde kunnat kämpa för sitt liv med full kraft, pga av adrenalinet som kommer vid kamp/flykt reaktionen och det enda skälet till att hon inte har gjort det är att Maja har hållit i händerna.

Och sedan uppfattar jag det som att många är enögda, då man menar att det (endast) är Maja som kunnat orsaka ögonskadan, men utesluter indirekt att det kan vara Johanna.

Rättsläkaren har ju under rättegången berättat om fall där gm inte har haft skador. Har hon allstå fel? Finns inga dokumenterade fall alls under dessa förutsättningar med gm utan skador?

Då har ju rättsläkaren helt fel då, när hon säger att det finns fall där det saknas avvarjningsskador.
Citera
2023-05-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vittnade inte han i TR?

Det gjorde han inte. Så rätten tror att M gick in en gång på Nöjet för att leta efter T. Själv anser jag att M kom billigt undan under sitt förhör. Hon fick ljuga relativt obehindrat ang hennes berusningsnivå och henne status när hon gick in för att titta efter T eftersom det inte kallades vittnen som sa motsatsen.
Citera
2023-05-17, 13:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
I hovrätten borde ju även vakten få ge sitt vittnesmål, han som uppmärksammade Majas arga uppsyn då hon gick in på Nöjet 4! gånger för att leta efter Tove.

Upprörd (han säger inte arg)och 3- 4 gånger.
Citera
2023-05-17, 13:16
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Det gjorde han inte. Så rätten tror att M gick in en gång på Nöjet för att leta efter T. Själv anser jag att M kom billigt undan under sitt förhör. Hon fick ljuga relativt obehindrat ang hennes berusningsnivå och henne status när hon gick in för att titta efter T eftersom det inte kallades vittnen som sa motsatsen.
Precis, vakterna vittnade inte och Maja ljög om att hon endast var in en gång på Nöjet för att leta.
Åklagaren borde komplettera med vakternas vittnesmål angående detta och Majas berusningsgrad, som hon också överdriver grovt.
Citera
2023-05-17, 13:19
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Upprörd (han säger inte arg)och 3- 4 gånger.
Same shit, different words.
Har för mig att hon även uppfattades arg, men upprörd är väl i princip detsamma.
Maja var inte glad då hon letade efter Tove!
Citera
2023-05-17, 13:27
Medlem
Citat:
Det är inte bekräftat att såren i huvudet uppkom efter ett fall eller slag. T s skador på armbågarna talar för att hon dämpade fallet med dom. Såren i huvudet kan lika gärna ha uppkommit av att huvudet dunkades i golvet t.ex. när J eller M tryckte in ett finger i ögat och tryckte ner huvudet.

Sen är det väl ingen som avfärdar att T haft viss medvetandepåverkan. Men det är stor skillnad på viss medvetandepåverkan och medvetslös. Som sagts innan så talar ju alla slag/spark/tramp och dunsljud för att kampen pågick ca 3 min. När man blir angripen och ens liv står på spel sätts kroppen i akut stress och frisläpper hormoner och adrenalin som gör att hjärtfrekvens och andning ökar för att ge kroppen mer energi. Att inte T skulle lyckas tillfoga J ett endaste litet rivmärke är knappast sannolikt, så länge inte hennes händer var fasthållna.

Om du ser svårigheten för M att hålla fast T s händer, hur tänker du då att J skulle lyckas hålla fast dom, samtidigt som hon använder båda sina händer till att strypa T?

Alla försvarsadvokater kan ju göra misstag eller förbise saker. Men hade Svegfors kunnat plocka fram ett enda liknande fall där en ensam GM lyckas strypa ett offer under liknande förutsättningar utan att själv bli skadad på minsta sätt hade ju detta hjälp M något oerhört. Istället sitter jag och många andra med övertygelsen att detta inte är möjligt, och M måste helt enkelt hållit fast i T s händer.

Jag tror vi har två läger här, precis som i resten av fallet - ett som ser en helhet och ett som ser enstaka detaljer och hänger upp sig på dom. Om vi ponerar att JJ sitter med benen över TTs armar såsom en del spånar kring, och håller ett ordentligt stryptag, då ser ju jag också en möjlighet att hon kan undvika avvärjningsskador. Det är inte i sig en helt orimlig snapshot av ett mord.

Men. Hur hamnar dom båda i den ställningen? Utan att TT lyckas åtminstone sparka till JJ i magen eller nåt. Hoppar JJ nån slags grodhopp upp på bröstet på TT? Eller tar hon först tag i armarna för att hålla borta dom, drar upp knäna mot dom och låser dom, för att sedan ta strypgreppet, allt detta medan TTs hela underkropp är fri att vrida sig? Det går inte ihop.
Senast redigerad av .-.-.-. 2023-05-17 kl. 13:35.
Citera
2023-05-17, 13:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Det är lite teori som jag antog och vilken våniing var jag lite osäker på tyvärr.

Då är det bra om du skriver att det är dina egna teorier.
Ett tips för att verka mer trovärdig är att läsa sammanfattningen innan du postar något som du antar.
Citera
2023-05-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jodå, det är flera som menar på att Tove borde kunnat kämpa för sitt liv med full kraft, pga av adrenalinet som kommer vid kamp/flykt reaktionen och det enda skälet till att hon inte har gjort det är att Maja har hållit i händerna.

Och sedan uppfattar jag det som att många är enögda, då man menar att det (endast) är Maja som kunnat orsaka ögonskadan, men utesluter indirekt att det kan vara Johanna.

Rättsläkaren har ju under rättegången berättat om fall där gm inte har haft skador. Har hon allstå fel? Finns inga dokumenterade fall alls under dessa förutsättningar med gm utan skador?

Då har ju rättsläkaren helt fel då, när hon säger att det finns fall där det saknas avvarjningsskador.

Hon pratar i generella termer där offret blivit överraskat eller fått sänkt medvetandegrad. Och det stämmer enligt allt jag själv läst. T.ex. om man kommer bakifrån och tar ett strypgrepp med hjälp av sitt armveck eller slår offret medvetslös som Ted Bundy brukade göra. Eller drogat offret så offret inte har möjlighet att göra motstånd.

Det finns mängder av fall där GM inte har en enda skada, men då har strypningen skett bakifrån med antingen skärp/rep/el liknande, eller så har gm använd sitt armveck och har då har ena handen fri.

Men här har strypningen skett framifrån där J suttit ovanpå T och använd båda sina händer till att strypa T. Och jag påstår då att J omöjligt kan låsa T s händer med hjälp av sin egen kropp i flera minuter. Det baserar jag på dom hundratals strypmord jag själv gått igenom, samt att ingen annan heller lyckats hitta nåt liknande.

Hade jag varit M s försvarsadvokat hade jag satsat allt på att undersöka om T faktiskt var medvetslös och att ljuden grannen hörde inte kom från en medveten T. För nu talar allting för att T sparkade i väggen med sina ben, men kunde inte använda sina händer för att göra motstånd för att M höll fast dom.
Citera
2023-05-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag tror vi har två läger här, precis som i resten av fallet - ett som ser en helhet och ett som ser enstaka detaljer och hänger upp sig på dom. Om vi ponerar att JJ sitter med benen över TTs armar såsom en del spånar kring, och håller ett ordentligt stryptaget, då ser ju jag också en möjlighet att hon kan undvika avvärjningsskador. Det är inte i sig en helt orimlig snapshot av ett mord.

Men. Hur hamnar dom båda i den ställningen? Utan att TT lyckad åtminstone sparka till JJ i magen eller nåt. Hoppar JJ nån slags grodhopp upp på bröstet på TT? Eller tar hon först tag i armarna för att hålla borta dom, drar upp knäna mot dom och låser dom, för att sedan ta strypgreppet, allt detta medan TTs hela underkropp är fri att vrida sig? Det går inte ihop.

Nä precis.

Och detta kan man enkelt själv se genom att kolla på några mma matcher. När den sittande personen hamnar högt upp på den som ligger, så tappar den som sitter kontrollen över motståndarens underkropp. Den liggande vrider sig/vänder sig om så den hamnar på magen istället.
Citera
2023-05-17, 13:41
Medlem
Citat:
Same shit, different words.
Har för mig att hon även uppfattades arg, men upprörd är väl i princip detsamma.
Maja var inte glad då hon letade efter Tove!

Vissa har verkligen bestämt sig att M är oskyldig så de vänder på varje sten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in