Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Jag la till lite hunor där men är annars helt allvarligt med detta. Jag har testat skillnaden mellan att ha en kompis sitta på mig och jag kommer inte loss.
Däremot väldigt mycket lättare att vrida loss båda händerna om de bara hålls mot golvet t.ex av någons hand.
Försöker någon sitta på sidan av mig, alltså en tredje person, så blir det väldigt knepigt för den personen att få styrka och kraft mot båda händerna/armarna så då blir det än lättare att ta sig ur greppen.
Jag måste försöka med ditt test också. Försökte få frivilliga deltagare i mitt hushåll, men ingen ville ställa upp på strypförsök, haha. Kanske får göra det omvända då...
Vill också bara tilägga att det är inte så mycket omfånget på låren som är avgörande för att kunna beöma benstyrka. Jag har ganska späd kroppbyggnad, men har alltid haft en mycket bra balans och styrka i benen tack vare olika sporter/aktiviteter, allt från ridning, skidåkning, cykling. Mina lår har aldrig varit omfångsrika, men jag vill hävda att ben/bålstyrkan gjrde att jag kunde slå ut mina mycket äldre kilkompisar i säckslagning, trots att de var killar och i var pubeerteten.
Någon påstod att Johanna inte red, utan bara körde sulky. Men om jag inte minns fel, hade ju någon granne sett Johanna
rida förbi?
Jag har dessutom svårt att förstå att vissa skribenter avfärdar att Tove skulle kunna vara påverkad av fallet/slaget i huvudet, överraskningsfaktorn, viss alkoholpåverkan, då rättsläkaren ju har skrivit tydligt i sitt definitiva utlåtande att "
Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan" och att det finns "
traumatiskt betingade blödningar mellena de mjuka hjärnhinnorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen samt två fokala microblödningar i vävnaden i storhjärnan och den förlängda märgen".
Hur kan man avfärda detta het och hållet? Det övergår mitt förstånd. Kanske beror det på att ma inte vill se (konfirmationsbias) det som talar emot? Kanske är det även därför lika svårt att se hur logiskt det låter att Tove ska försöka strypa Johanna på golvet, istllet för att slå, riva slåss om hon hade den möjligheten.
Lika dumt är det ju som Sybel säger, att Maja ska behöva komma för att hjälpa Johanna att inte bli strypt, ta bort händerna, istället för att Johanna (för hur var det nu, var det inte så att samma personer är de som hävdar att man måste ju kämpa för sitt liv för att få bort händerna från sin hals, rivas slåss?) ska själv försöka ta bort händerna?
Jag ser också svårigheter liksom du har tagit upp, att Maja ska orka hålla ner händerna på det vis Johanna berättar, genom att sitta vid huvudändan på sidan och orka hålla nere händerna.
Tyvärr har ingen (ja, som du säger är väl inte åklagaren intresserad av detta, då det skulle kunna hjälpa Maja, och inte heller Clea, som har annat i fokus. men Majas försvar borde ha taigt upp detta), tagit upp detta om ev medvetandegrad i rätten efter fallet, utom Clea som var mest ute efter om hjärnskakning kunde orsaka kräkning (inte brydde hon sig så mycket om medvetnade grad förstås).
Faktiskt, det skulle vra intressant att se t ex några personer testa "din övning", filma detta och visa att det är möjligt att kunna utföra mordet på egen hand och att det inte behövs övermänskliga krafter.
Något som ändå visar att Johanna har styrka, iaf i armarna, är ju det väldigt hårda och långa tryck hon har hållit över Toves hals.
Förutom att artärskadan är ovanlig enligt rättsläkaren, och att blödningarna i halsmusklerna sitter så djupt att de är nära kotpelaren, så har rättsläkaren ju uttryckt att det är ett hårt tryck:
På fråga av Clea, utifrån att petekier inte ska uppkomma vid den här kvävningen på Tove, att det krävs
"
ett enormt tryck".
AL: "
Ja, och det är detså vi bedömer trycket har varit i det här fallet."
Där föll Clea på eget grepp. s a s.