2023-05-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Som jag skrev, tror jag att Rullman ansåg det som enstaka detaljer som inte påverkade helheten.

Rullman verkar lite minimalistisk i sin approach Dessutom valde han att se J som trovärdig när hon berättade om Ms f6rehavanden. I en intervju med Silbersky så kallade han Js ord för 'värdelösa' i sammanhanget. Med det senare perspektivet skulle åklagaren utrett fler detaljer. Domaren menar ju nu att det är bevisat att M skulle hört oljuden, att hon gick upp när mordet skedde (fast till P4 säger han att de inte vet när M kom in i badrummet) att det måste varit två GM. Dessutom fastslog de ett klockslag som inte är rimligt med tidslinjen. Men alla punkter går att ifrågasätta .
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-17 kl. 11:43.
Citera
2023-05-17, 11:26
Medlem
Och fortfarande så har man inte klarlagt vilket motiv eller vilka motiv som låg bakom mordet på 21-åriga Tove för om någon eller några kan ha fått reda på vilket motiv eller vilka motiv som 20-åringen hade för att mörda 21-årige Tove ?
Citera
2023-05-17, 11:32
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
En liten sammanfattning om 21-åriga Toves sista timmar i livet .Tove lämnar sin hembostad på Vintergatan i Vetlanda för att cykla ner till restaurang Nöjet som ligger i samma byggnad där Vetlanda bowlingcenter ligger och Tove träffar efter framkomsten de vänner som hon har lärt att känna de umgås genom att ta ett parti bowling och käka och dricka. Mellan 23.50 på lördagskvällen 15 oktober 2022 och klockan 0.10 natten mot söndag 16 oktober 2022 kommer den misstänkta 20-åriga kvinnan fram och börjar att mucka gräl med Tove .Klockan 1.00 söndag den 16 oktober 2022 i samma veva som Nöjet och Vetlanda bowlingcenter stänger så beslutar sig Tove att åka hem till 20-åringen för att begära en förklaring till varför 20-åringen kom fram och började mucka gräl med henne,och om Tove antingen cyklade hem till 20-åringen eller fick skjuts av någon och att Tove la cin cykel i skuffen på bilen och föraren skjutsade Tove till 20-åriga kvinnans bostad ungefär mellan 1.00 och 1.10 och Tove kommer fram och ställer sin cykel på parkeringen och går in via entredörren till hyreshuset upp till 2-a eller 3-e våningen och knackar på dörren och klockan ska vara någonstans mellan 1.30-1.50 ,och Polis och åklagare vet via tips och info somhar kommit in från vittnen som befann sig i området att det blev ett himla liv i 20-åringens lägenhet runt 2.00 och att 21-årige Tove mördades i den kvinnliga 20-åringens lägenhet mellan 2.00-3.00 natten mot söndag den 16 oktober 2022 och cirka 3.00 beslutar sig 20-åringen att transportera iväg toves kropp och sen kan 20-åringen ha på förhand bestämt sig att dumpa Toves kropp på skogsvägen vid byn Skurebo som ligger mellan Vetlanda och Nye och att 20-åriga kvinnan ska ha kastat iväg mobiltelefonen via bilrutan, men fortfarande kvarstå frågan om var någonstans som bToves mobiltelefon ha blivit dumpad ? och sen försökte 20-åriga kvinnan att bränna upp Toves kropp på skogsvägen genom att tömma 3 flaskor av teknisk bensin av märket Gripen som hon ska ha köpt i en butik i Vetlanda dagarna innan mordet och därefter begav sig 20-åringen hem till sin bostad i Vetlanda .

Sen kommer frågan om det finns en hel del som tyder på att den 20-åriga kvinnan kan ha planlagt mordet på Tove?

Var har du fått det fetade ifrån?
Vet du inte ens vilken våning JJ bodde på?
Citera
2023-05-17, 11:34
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Och fortfarande så har man inte klarlagt vilket motiv eller vilka motiv som låg bakom mordet på 21-åriga Tove för om någon eller några kan ha fått reda på vilket motiv eller vilka motiv som 20-åringen hade för att mörda 21-årige Tove ?

JJ och MH var kränkta.
Citera
2023-05-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Var har du fått det fetade ifrån?
Vet du inte ens vilken våning JJ bodde på?
Det är lite teori som jag antog och vilken våniing var jag lite osäker på tyvärr.
Citera
2023-05-17, 11:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag la till lite hunor där men är annars helt allvarligt med detta. Jag har testat skillnaden mellan att ha en kompis sitta på mig och jag kommer inte loss.

Däremot väldigt mycket lättare att vrida loss båda händerna om de bara hålls mot golvet t.ex av någons hand.

Försöker någon sitta på sidan av mig, alltså en tredje person, så blir det väldigt knepigt för den personen att få styrka och kraft mot båda händerna/armarna så då blir det än lättare att ta sig ur greppen.

Jag måste försöka med ditt test också. Försökte få frivilliga deltagare i mitt hushåll, men ingen ville ställa upp på strypförsök, haha. Kanske får göra det omvända då...

Vill också bara tilägga att det är inte så mycket omfånget på låren som är avgörande för att kunna beöma benstyrka. Jag har ganska späd kroppbyggnad, men har alltid haft en mycket bra balans och styrka i benen tack vare olika sporter/aktiviteter, allt från ridning, skidåkning, cykling. Mina lår har aldrig varit omfångsrika, men jag vill hävda att ben/bålstyrkan gjrde att jag kunde slå ut mina mycket äldre kilkompisar i säckslagning, trots att de var killar och i var pubeerteten.

Någon påstod att Johanna inte red, utan bara körde sulky. Men om jag inte minns fel, hade ju någon granne sett Johanna rida förbi?

Jag har dessutom svårt att förstå att vissa skribenter avfärdar att Tove skulle kunna vara påverkad av fallet/slaget i huvudet, överraskningsfaktorn, viss alkoholpåverkan, då rättsläkaren ju har skrivit tydligt i sitt definitiva utlåtande att "Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan" och att det finns "traumatiskt betingade blödningar mellena de mjuka hjärnhinnorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen samt två fokala microblödningar i vävnaden i storhjärnan och den förlängda märgen".

Hur kan man avfärda detta het och hållet? Det övergår mitt förstånd. Kanske beror det på att ma inte vill se (konfirmationsbias) det som talar emot? Kanske är det även därför lika svårt att se hur logiskt det låter att Tove ska försöka strypa Johanna på golvet, istllet för att slå, riva slåss om hon hade den möjligheten.

Lika dumt är det ju som Sybel säger, att Maja ska behöva komma för att hjälpa Johanna att inte bli strypt, ta bort händerna, istället för att Johanna (för hur var det nu, var det inte så att samma personer är de som hävdar att man måste ju kämpa för sitt liv för att få bort händerna från sin hals, rivas slåss?) ska själv försöka ta bort händerna?

Jag ser också svårigheter liksom du har tagit upp, att Maja ska orka hålla ner händerna på det vis Johanna berättar, genom att sitta vid huvudändan på sidan och orka hålla nere händerna.

Tyvärr har ingen (ja, som du säger är väl inte åklagaren intresserad av detta, då det skulle kunna hjälpa Maja, och inte heller Clea, som har annat i fokus. men Majas försvar borde ha taigt upp detta), tagit upp detta om ev medvetandegrad i rätten efter fallet, utom Clea som var mest ute efter om hjärnskakning kunde orsaka kräkning (inte brydde hon sig så mycket om medvetnade grad förstås).

Faktiskt, det skulle vra intressant att se t ex några personer testa "din övning", filma detta och visa att det är möjligt att kunna utföra mordet på egen hand och att det inte behövs övermänskliga krafter.

Något som ändå visar att Johanna har styrka, iaf i armarna, är ju det väldigt hårda och långa tryck hon har hållit över Toves hals.

Förutom att artärskadan är ovanlig enligt rättsläkaren, och att blödningarna i halsmusklerna sitter så djupt att de är nära kotpelaren, så har rättsläkaren ju uttryckt att det är ett hårt tryck:

På fråga av Clea, utifrån att petekier inte ska uppkomma vid den här kvävningen på Tove, att det krävs
"ett enormt tryck".

AL: "Ja, och det är detså vi bedömer trycket har varit i det här fallet."

Där föll Clea på eget grepp. s a s.
Citera
2023-05-17, 12:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Man behöver väl inte vara narcissist för att fatta att man ska vara dubbeltydig och luddig när man försöker komma undan ett mord...?

Nä, men inte alla är så skickliga i att ljuga och manipulera. Det är en sak att medvetet försöka ljuga, men att göra det på det sätt Johanna gör, kräver träning.

Det som jag har uppfattat vad gäller den typen av lögnare, är att de gör det rent instinktivt. De ljuger ofta även när de inte behöver det, och finner ett nöje i att kunna styra och ställa med människor, få ett övertag och göra dom osäkra på vad de upplever, ser och hör.

På det viset har redan narcissisten ett övertag som kan utnyttjas vid behov.

Jag ser inte samma sätt hos mina medmänniskor när de försöker undkomma något. Det krävs en viss personlighet för att på detta avancerade sätt manipulera.

Naturligtvis är vi alla manipulerande till viss grad, och ljuger vid behov. Men tycker du verkligen att Johanna ljuger på ett helt vanligt sätt? Och att vara dubbeltydig och luddig på det sätt Johanna är, är helt vanlig typ av lögn?

Hon placerar in fiktiva kompisar som kräks, glömmer cyklar, även ger dom fiktiva namn, flera olika fiktiva vittnen till bråket på Nöjet som kan ha sett och vet om och t om yttrar sig om att Tove är/varit våldsam, hamrat på hennes huvud.

Jag ser en vanelögnare utöver det vanliga. Inte en ärlig och omtänksam person.
Hon är enormt manipulativ, och har även manipulerat er att tro att hon är både ärlig och omtänksam.
Citera
2023-05-17, 12:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ms hållande av Ts händer var nog tänkt som en förklaring till avsaknad av motvärnsskador samtidigt som hon fick M med på tåget, men hon hade uppenbara problem med att komma dithän.

Samtidigt vore det märkligt om hon i detalj kunnat redogöra för Ms agerande i den rådande situationen då hon högst troligt varit fokuserad på T.

Jag tror ju att Johanna är förblindad i den stunden, och som du säger, är det nog väldigt svårt att veta hur och vad, i vilken ordning.

Grejen är väl att Johanna försöker förminska sin intention, som naturligtvis har varit att döda. Det handlar ju om råstyrka, och inte ett lät grepp, och att Johanna släppte nästan direkt. Och så få in Maja där, i badrummet och inom de där få sekunderna...

Ja, klart att Johanna måste vara luddig då, och säga att hon inte vet hur Maja upplevde det.
Citera
2023-05-17, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
Förhör med Johanna 10/1- 23:

Jojo, onödigt att två liv går till spillo, och Tove verkar hon inte ens tänka på längre. Neutral till Tove...hm.

Och hur hon förvillar genom att säga att om hon erkänt direkt då hade inge trott på att det var en olycka. Det är därför hon inte erkände.

A 153/1039

"F: Hur kommer det sig att det tog så här lång tid innan du valde att berätta det här?
J: Till att börja med så kunde jag inte ta in det själv. Det var, alltså jag kunde inte faktiskt inte
tro, i början som jag berättade så, det var så bisarrt så jag tror jag hamnade i någon slags
chock i något slags, inte för att jag är någon psykolog, men något slags självförsvar att det
gick inte ta in för att det var så traumatiskt så jag har inte kunnat inse det själv. Jag började
väl förstå det när jag fick höra att Maja hade berättat så som det var då började det gå upp för
mig att det var, det som hände faktiskt tyvärr har hänt. Sen dels så absolut inte känt något
förtroende för min förra advokat Maria så jag har inte, jag har inte känt att jag haft stöd att
kunna berätta det och få stöd över det. Så det var mycket nu när jag bytte advokat som jag
kände att jag kunde berätta och så där. Sen tyckte det var så onödigt bara eftersom det inte var
meningen att det var en väldigt tragisk olycka så jag tycker att det är onödigt som det är att ett
liv redan har gått förlorat. Jag tycker det var väldigt onödigt att mitt och Majas liv också ska
bli förstört för att ingen av mig och Maja på något sätt är ond eller taskig men nu skulle ju
hela vårat liv utdömas på grund av en olyckshändelse som inte ens var meningen. Det kände
jag var väldigt, väldigt onödigt. Så att det var inte mitt första val att kanske öppna upp mig
om allt.

F: Nej.
BF: Du menar att om du hade berättat från början att du hade liksom ruinerat både ditt och
Majas liv också, var det så du menade? Om du hade berättat från början?
J: Om jag hade berättat från början så, så ja då hade det verkligen varit kört för mig och Maja.
Ingen hade ju förstått liksom att det bara var en olycka, att det ja…

A: Nu hängde jag inte riktigt med här i frågeställningen. Kan du ta om den där frågan.
BF: Nej jag undrade bara för som Johanna beskrev det så uppfattade jag att du inte berättade
från början en del av det var att du inte hade tagit in det, en annan del var att du inte hade
förtroende för din advokat men sen sa du också att nu var ett liv ruinerat, Toves liv, men en
del i dig och din tanke var att om du berättade så skulle ditt och Majas liv också bli ruinerat.
Så uppfattade jag dig.
J: Ja, jo precis. Det kändes onödigt helt enkelt att mitt och Majas liv skulle bli förstört över
något som bara var en olyckshändelse liksom. Så det var ju en liten del i det också så klart.
BF: Och som jag uppfattade det och du får rätta om det är fel det var en del i att du inte
berättade från början?
J: Ja."
//
"J: Alltså nu har det ju förändrats, man kan inte, man känner ju alltid för någon som har gått
bort och det blir väldigt känslosamt och så men ja de senaste månaderna så jag inte direkt
tänkt på Tove. Jag har inte tänkt på något speciellt alltså så här. Hon har varit en gammal vän
som jag gled isär som jag inte riktigt hängde med, jag hade inget emot henne men ja, jag var
ju inte vän med henne längre så utan jag var ju rätt neutral i fråga skulle jag väl säga.
"
Citera
2023-05-17, 12:41
Medlem
Citat:
Som jag skrev, tror jag att Rullman ansåg det som enstaka detaljer som inte påverkade helheten.

Helheten från hans perspektiv, kunskaper och värdering ja.
Citera
2023-05-17, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag måste försöka med ditt test också. Försökte få frivilliga deltagare i mitt hushåll, men ingen ville ställa upp på strypförsök, haha. Kanske får göra det omvända då...

Vill också bara tilägga att det är inte så mycket omfånget på låren som är avgörande för att kunna beöma benstyrka. Jag har ganska späd kroppbyggnad, men har alltid haft en mycket bra balans och styrka i benen tack vare olika sporter/aktiviteter, allt från ridning, skidåkning, cykling. Mina lår har aldrig varit omfångsrika, men jag vill hävda att ben/bålstyrkan gjrde att jag kunde slå ut mina mycket äldre kilkompisar i säckslagning, trots att de var killar och i var pubeerteten.

Någon påstod att Johanna inte red, utan bara körde sulky. Men om jag inte minns fel, hade ju någon granne sett Johanna rida förbi?

Jag har dessutom svårt att förstå att vissa skribenter avfärdar att Tove skulle kunna vara påverkad av fallet/slaget i huvudet, överraskningsfaktorn, viss alkoholpåverkan, då rättsläkaren ju har skrivit tydligt i sitt definitiva utlåtande att "Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan" och att det finns "traumatiskt betingade blödningar mellena de mjuka hjärnhinnorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen samt två fokala microblödningar i vävnaden i storhjärnan och den förlängda märgen".

Hur kan man avfärda detta het och hållet? Det övergår mitt förstånd. Kanske beror det på att ma inte vill se (konfirmationsbias) det som talar emot? Kanske är det även därför lika svårt att se hur logiskt det låter att Tove ska försöka strypa Johanna på golvet, istllet för att slå, riva slåss om hon hade den möjligheten.

Lika dumt är det ju som Sybel säger, att Maja ska behöva komma för att hjälpa Johanna att inte bli strypt, ta bort händerna, istället för att Johanna (för hur var det nu, var det inte så att samma personer är de som hävdar att man måste ju kämpa för sitt liv för att få bort händerna från sin hals, rivas slåss?) ska själv försöka ta bort händerna?

Jag ser också svårigheter liksom du har tagit upp, att Maja ska orka hålla ner händerna på det vis Johanna berättar, genom att sitta vid huvudändan på sidan och orka hålla nere händerna.

Tyvärr har ingen (ja, som du säger är väl inte åklagaren intresserad av detta, då det skulle kunna hjälpa Maja, och inte heller Clea, som har annat i fokus. men Majas försvar borde ha taigt upp detta), tagit upp detta om ev medvetandegrad i rätten efter fallet, utom Clea som var mest ute efter om hjärnskakning kunde orsaka kräkning (inte brydde hon sig så mycket om medvetnade grad förstås).

Faktiskt, det skulle vra intressant att se t ex några personer testa "din övning", filma detta och visa att det är möjligt att kunna utföra mordet på egen hand och att det inte behövs övermänskliga krafter.

Något som ändå visar att Johanna har styrka, iaf i armarna, är ju det väldigt hårda och långa tryck hon har hållit över Toves hals.

Förutom att artärskadan är ovanlig enligt rättsläkaren, och att blödningarna i halsmusklerna sitter så djupt att de är nära kotpelaren, så har rättsläkaren ju uttryckt att det är ett hårt tryck:

På fråga av Clea, utifrån att petekier inte ska uppkomma vid den här kvävningen på Tove, att det krävs
"ett enormt tryck".

AL: "Ja, och det är detså vi bedömer trycket har varit i det här fallet."

Där föll Clea på eget grepp. s a s.

Det är inte bekräftat att såren i huvudet uppkom efter ett fall eller slag. T s skador på armbågarna talar för att hon dämpade fallet med dom. Såren i huvudet kan lika gärna ha uppkommit av att huvudet dunkades i golvet t.ex. när J eller M tryckte in ett finger i ögat och tryckte ner huvudet.

Sen är det väl ingen som avfärdar att T haft viss medvetandepåverkan. Men det är stor skillnad på viss medvetandepåverkan och medvetslös. Som sagts innan så talar ju alla slag/spark/tramp och dunsljud för att kampen pågick ca 3 min. När man blir angripen och ens liv står på spel sätts kroppen i akut stress och frisläpper hormoner och adrenalin som gör att hjärtfrekvens och andning ökar för att ge kroppen mer energi. Att inte T skulle lyckas tillfoga J ett endaste litet rivmärke är knappast sannolikt, så länge inte hennes händer var fasthållna.

Om du ser svårigheten för M att hålla fast T s händer, hur tänker du då att J skulle lyckas hålla fast dom, samtidigt som hon använder båda sina händer till att strypa T?

Alla försvarsadvokater kan ju göra misstag eller förbise saker. Men hade Svegfors kunnat plocka fram ett enda liknande fall där en ensam GM lyckas strypa ett offer under liknande förutsättningar utan att själv bli skadad på minsta sätt hade ju detta hjälp M något oerhört. Istället sitter jag och många andra med övertygelsen att detta inte är möjligt, och M måste helt enkelt hållit fast i T s händer.
Citera
2023-05-17, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Rekonstruktion, testa dörrklockan, lyssna hur lyhört, kolla förrådet med hund om inte gjorts, djupdykning i Biome-filsystemet i Iphone för grannen och tjejerna, molntjänster (Toves Google Location och evtl Google Fitness med stegräknare), grannpappan i rätten, testa hur lätt man tar sig ur dels en fasthållning av armar/händer med låren och en fasthållning där en annan person håller i händer.

Osv. Vänt på varje sten har de inte trots uttalanden från utredningsgruppen i den riktningen.

Han ansåg nog att det inte behövdes mer, att det fanns tillräckligt iaf för Johanna. Men Maja verkade han lite mer tveksam till och kanske inte trodde att vidare utredning skulle leda till mer?

Förrådet på vinden är märkligt att ma inte undersökt. Tänk om Tove varit inlåst där? Eller tillhygge från mordet, rengöringsmedel mm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in