2023-05-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Rent tekniskt sett tror jag att Ryssland kan producera vad som helst . Dock uppstår genast tvivel hos mig när de ska skala upp produktionen från enstaka exemplar till en industriell produktion . Det är på den punkten Ryssland fallerar . Faktum är att rysk produktion av vissa saker var bättre under kalla krigets dagar än vad det är idag ( marknadsekonomin slog undan benen för viss inhemsk industri och verksamheterna upphörde helt enkelt då det var billigare att importera än att bibehålla utveckling och produktion av eget )

Det som kommer att besegra Ryssland är Ryssland självt kleptokrati i kombination med dyrare gråimport samt piratdelar av sämre kvalitet . Sanktionerna gör det dyrare och sämre helt enkelt. Det kommer dessutom påverka Ryssland långt långt efter att slagfältet tystnat . Att bygga och återuppbygga industrin lär ta decennier lågt räknat.

Jag tror du har rätt

Därför tror jag att Ukraina kan ha rätt att ryssarna producerar två Kinzhal i månaden och har inte ökat produktionen med 50 gånger som företaget hävdar.

Om inte i fredsavtalet blir så att västerländska företag ska komma tillbaks till Ryssland.
Citera
2023-05-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryssland påstås stå upp för ”traditionella värden ”. Anti-homo, anti-invandring etc.
ryssland står för äkta traditionella värden som imperialism, envälde, folkmord, erövringskrig och idén att folket inte är medborgare utan bondeoffer. Påminner om Mussolini, vi får hoppas att barnamördare v.puttins avrättning utförs på samma sätt.
Citera
2023-05-17, 11:17
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Russland er naboen du ikke vil ha.

Bankkontoer som brukes av Finlands ambassade i Russland er blitt frosset, ifølge finske myndigheter.
Det samme har skjedd med kontoer som brukes av landets konsulat i St. Petersburg, opplyser utenriksdepartementet i Helsingfors.

Og enda er de sure for at snart ingen vil ha noe med de å gjøre lengre.
När pengarna tar slut så stjäl man andras
Citera
2023-05-17, 11:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet att radarn är kraftig. Det är 120 m säkerhetszon runt den så man inte ska skadas när den är på. Jag gissar att det kan bli varmt.

Jag är ingen expert på luftvärnssystems elförbrukning. Men jag gissar att den klarar sig på en av generatorerna.
Radarn ska vara passiv. Spontant så tycker jag den borde dra mindre ström än när man också sänder en signal.

Ska man använda 500KW så behöver 500KW kylning också. Det är extremt mycket kylning och man borde se denna.

Jag är inte heller någon expert och någon kunnig kanske kan informera oss varför de har elproduktion till en mindre stad med sig. Potentiellt kan det vara för att vid katastrofer kunna försörja ett samhälle med el.
Citera
2023-05-17, 11:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Uppdatering Artemovsk/Bakhmut. "Ukraine still holds 1% av Bakhmut"

https://www.youtube.com/watch?v=lLp6NKk-XMs

Här ser man det meningslösa i att ha stadsyta som definition av om en stad har fallit eller inte. Det har ingen betydelse ur ett strategiskt perspektiv.

Fronten är just nu så statisk att det spelar liten roll. Det kan tänkas att ukraina behåller 5 hus som en utpost i västra Bakhmut, och att fronten fortsätter vara där i 2 månader. Eller så har de sina positioner 3 km längre västerut i Ivaniskye. Det spelar ingen roll.

Omvänt kommer inget magiskt att hända heller när ryssarna tar de sista husen, förutom att de inte längre kan skjuta på ukrainier som vallfärdar in i staden. De kommer inte att få något bra läge för vidare offensiv.

Det vi däremot har kunnat konstatera är att ryssarna har varit något starkare, de har kunnat pressa tillbaka Ukraina trots att de kämpade emot. På 1 ställe, längs en flera hundra km lång front. Så länge det finns folk som vill dö och så länge vapen skickas in i nuvarande takt, och så länge som Putin har pengar, så kommer kriget att mala vidare i flera år innan Donbass är taget.

En möjlig game-changer är ukrainsk motoffensiv. För att de ska ändra på perspektivet ovan, så ska Ukraina (enligt min syn) lyckas ta tillbaka minst två städer av cirka Bakhmut-storlek eller något mindre. (vilket de lyckades med förra året i bägge sina motoffensiver).
Citera
2023-05-17, 11:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
CEP på 10-20 m betyder ju att endast 50 procent av robotorna slår ner där. Skickade man sex st så är det 97.5 procent risk att minst en träffar inom 10-20m.

Vi vet inte vad det är för CEP på Kingzhal. 10-20m är en teoretisk siffra, ingenting som vi vet. Ren spekulation. Det finns ingen data som styrker påståendet att det är 10-20m.
Citera
2023-05-17, 11:26
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ryssland har mycket mer av allt gällande resurser. Ukraina kan lyckas med sin offensiv om de lyckas slå mot de försvarslinjer där Ryssland har svårt att skapa djup. Ryssland har lärt sig många läxor och biter allmänt ifrån bättre nu än i början av kriget. Järngenralen i Ukraina har helt klart presterat och kommit en bra bit på vägen i att utveckla Ukrainas taktik till mindre toppstyrning.

Det var en mix av de/vi.
Svårt att förstå vad du i slutänden syftar på.

Ukraina kan lyckas men ändå inte, för rysland har lärt sig. Ehh?
Citera
2023-05-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Radarn ska vara passiv. Spontant så tycker jag den borde dra mindre ström än när man också sänder en signal.

Ska man använda 500KW så behöver 500KW kylning också. Det är extremt mycket kylning och man borde se denna.

Jag är inte heller någon expert och någon kunnig kanske kan informera oss varför de har elproduktion till en mindre stad med sig. Potentiellt kan det vara för att vid katastrofer kunna försörja ett samhälle med el.

Det låter konstigt att patriot skulle ha extra kräm med sig för katastrofer. Att man har en dubbel kan jag förstå. I för sig så är min bild av USA är att de gillar att ta i. Så vet någon varför patriotsystemet har generatorer som kan försörja kanske inte en mindre stad men en by.
Citera
2023-05-17, 11:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Värt att fira🥳 300 000 före årets slut?

Ja, i dagens takt borde det vara 300000 avlivade orcher vid årets slut !
Citera
2023-05-17, 11:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det var en mix av de/vi.

För att lyckas så behöver man vara ödmjuk och erkänna misstag så man kan förbättra sig.

I toppstyrda organisationer där lydnad prioriteras framför resultat är det svårt att vara flexibel. Både Ukraina och Rysslands armeer är designade i Sovjet.
Citera
2023-05-17, 11:40
Medlem
humanlifes avatar
Afrikanska ledare vill mäkla fred i Ukraina. Mycket bra. Ju fler som eftersträvar fred, desto bättre.

Afrikanska ledare vill mäkla fred i Ukraina

Under helgen säger sig Ramaphosa ha pratat i telefon med Zelenskyj och Putin och då presenterat en plan som tagits fram av Sydafrika, Zambia, Senegal, Kongo-Brazzaville, Uganda och Egypten. Ramaphosa kunde inte säga exakt när resan kan genomföras eller specificera vad planen innehåller.

Det som sker i Ukraina har "förödande" konsekvenser för Afrika, säger Cyril Ramaphosa. Flera länder har påverkats kraftigt av högre spannmålspriser och övrig påverkan på världshandeln.

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/1146286-afrikanska-ledare-vill-makla-fred-i-ukraina
Citera
2023-05-17, 11:40
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det var en mix av de/vi.

Det var en uppdaterad generell överflygning. Ja vi står ju inför en ev offensiv där ingen vet hur resultatet kommer bli. Eller vad var oklart ?

Läget är ju väldigt oklart skall tilläggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in