2023-05-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ryssland har mycket mer av allt gällande resurser. Ukraina kan lyckas med sin offensiv om de lyckas slå mot de försvarslinjer där Ryssland har svårt att skapa djup. Ryssland har lärt sig många läxor och biter allmänt ifrån bättre nu än i början av kriget. Järngenralen i Ukraina har helt klart presterat och kommit en bra bit på vägen i att utveckla Ukrainas taktik till mindre toppstyrning.
Varken timmer, kol, järnmalm eller naturgas hjälper ryssarna, de har inte industrikapaciteten att tillverka något av det. Mycket genomtänkt av barnamördare v.puttin att köra stenhårt på oligarkstyrd råvaruexport av afrikanskt snitt istället för att se till att en del av rikedomarna stannade i landet och byggde upp det.
Citera
2023-05-17, 10:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
CNN-artikeln, den kan du väl inte ha missat? https://edition.cnn.com/2023/05/05/politics/russia-jamming-himars-rockets-ukraine/index.html

Finns även pro-ryssar som påstått detta i lång tid tidigare.

kan väll vara värt att citera att det är spekulationer som avfärdas dock?

dels för att det är avancerade vapen (dvs inte beroende av ett riktmedel) och dels för att ryssland får sina jammers skrotade.
Citera
2023-05-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att den inte syntes på bilden och att de vet om att Ryssland har radarsökande robotar. Det finns ingen anledning att placera den i ett bostadsområde, det har inga fördelar. De vet om att Ryssland attackerar bostadsområden så den är inte mer skyddad där.

Du pratar om en bild. Har du en länk till den? Du vet att kinzhal har CEP på 10-20m. Om ryssarna försökte verkligen anfalla Patriotbatteriet så spelar det ingen roll vad de stod utan att ryssarna visste var det var.
Citera
2023-05-17, 10:43
Medlem
Russland er naboen du ikke vil ha.

Bankkontoer som brukes av Finlands ambassade i Russland er blitt frosset, ifølge finske myndigheter.
Det samme har skjedd med kontoer som brukes av landets konsulat i St. Petersburg, opplyser utenriksdepartementet i Helsingfors.

Og enda er de sure for at snart ingen vil ha noe med de å gjøre lengre.
Citera
2023-05-17, 10:44
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Uppdatering Artemovsk/Bakhmut. "Ukraine still holds 1% av Bakhmut"

https://www.youtube.com/watch?v=lLp6NKk-XMs
Ok så du hade fel igen!

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2023-05-17, 10:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du pratar om en bild. Har du en länk till den? Du vet att kinzhal har CEP på 10-20m. Om ryssarna försökte verkligen anfalla Patriotbatteriet så spelar det ingen roll vad de stod utan att ryssarna visste var det var.

Nej vi vet inte alls att Kinzhal har en CEP på 10-20m. Det är en teoretisk siffra som inte verkar stämma överrens med verkligheten med tanke på hur många som slagit ner i bostadshus långt från de militära mål som funnits i närheten.

Vad vi däremot vet är att Copium City slår vidare på stora Copiumtrumman: https://www.themoscowtimes.com/2023/05/16/3-russian-hypersonic-missile-scientists-jailed-for-treasoncolleagues-say-a81155

När tekniken inte fungerar så fumlar Putin vidare med det enda han kan.
Citera
2023-05-17, 10:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
De är stora. se videon här

https://youtu.be/RDJgQErMSdA?t=512
1 MW låter rejält överdimensionerat. Gissningsvis så har de två för redundans. Men även 500 KW låter extremt mycket om man uppskattar förbrukningen av prylarna.
Citera
2023-05-17, 10:49
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Internationell koalition för att skicka stridsflyg till Ukraina.
Citat:
Storbritannien och Nederländerna är överens om arbeta för en internationell koalition för att skicka stridsflyg av typen F-16 till Ukraina. Det meddelar Downing Street efter ett möte mellan premiärministrarna Rishi Sunak och Mark Rutte.

Västvärlden har hittills varit skeptisk till att skicka stridsflygplan, men en del länder har åtagit sig att utbilda ukrainska stridspiloter.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1121587

Trevligt att saker och ting äntligen börjar röra på sig. Nu är det bara en tidsfråga innan västerländskt stridsflyg sätts in mot de kvarvarande spillrorna av Cirkus Z. Sedan är det färdigryssat!
Idel goda nyheter för att bli kvitt mördarna från Ukraina. Det på pappret starka ryska flyget ska hållas till pappret 👍🇺🇦
Citera
2023-05-17, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
1 MW låter rejält överdimensionerat. Gissningsvis så har de två för redundans. Men även 500 KW låter extremt mycket om man uppskattar förbrukningen av prylarna.

Jag vet att radarn är kraftig. Det är 120 m säkerhetszon runt den så man inte ska skadas när den är på. Jag gissar att det kan bli varmt.

Jag är ingen expert på luftvärnssystems elförbrukning. Men jag gissar att den klarar sig på en av generatorerna.
Citera
2023-05-17, 11:01
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Nej vi vet inte alls att Kinzhal har en CEP på 10-20m. Det är en teoretisk siffra som inte verkar stämma överrens med verkligheten med tanke på hur många som slagit ner i bostadshus långt från de militära mål som funnits i närheten.

Vad vi däremot vet är att Copium City slår vidare på stora Copiumtrumman: https://www.themoscowtimes.com/2023/05/16/3-russian-hypersonic-missile-scientists-jailed-for-treasoncolleagues-say-a81155

Ja denna CEP är ju nåt som ryssarna påstått.

Då vi tidigare sett hur de träffar åkrar och villor på landsbygden är jag tveksam till att kalla den roboten för ett precisionsvapen.
Citera
2023-05-17, 11:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Jag vet inte. Delar håller jag med om. Men Sovjet unionen höjde den militära produktionen kraftigt under WWII. Och jag utgår från att Stalin var mer elak än Putin.

Jag tror också att produktionen kommer bli dyrare och ineffektivare än vad den var. Men de sätter redan mycket större resurser in till militären. Vanligt folk får lida och frågan är om ryssarna är beredda på offra sig eller inte. De äldre verkar vara det. Men de yngre mindre så.

Kriget handlar om Resurser och vilja. Så länge båda storheterna har ett värde över 0 så kan Ryssland fortsätta kriget om de så vill. Det samma gäller givetvis även också Ukraina.

Rent tekniskt sett tror jag att Ryssland kan producera vad som helst . Dock uppstår genast tvivel hos mig när de ska skala upp produktionen från enstaka exemplar till en industriell produktion . Det är på den punkten Ryssland fallerar . Faktum är att rysk produktion av vissa saker var bättre under kalla krigets dagar än vad det är idag ( marknadsekonomin slog undan benen för viss inhemsk industri och verksamheterna upphörde helt enkelt då det var billigare att importera än att bibehålla utveckling och produktion av eget )

Det som kommer att besegra Ryssland är Ryssland självt kleptokrati i kombination med dyrare gråimport samt piratdelar av sämre kvalitet . Sanktionerna gör det dyrare och sämre helt enkelt. Det kommer dessutom påverka Ryssland långt långt efter att slagfältet tystnat . Att bygga och återuppbygga industrin lär ta decennier lågt räknat.
Citera
2023-05-17, 11:03
Medlem
Citat:

CEP på 10-20 m betyder ju att endast 50 procent av robotorna slår ner där. Skickade man sex st så är det 97.5 procent risk att minst en träffar inom 10-20m.

Jag säger inte att ryssarna träffade. Jag vet inte att ukrainarna sköt ner 6st. Men alla luftvärnssystem i hela världen kan bekämpas. Även Iron dome bekämpades och Hamas lyckades delvis 2012. De sköt så många projektiller så Israel började få brist. Och det är ett av skälen till vapenstillestånd 2012 med Hamas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in