2023-05-17, 09:04
Medlem
Säljs fortfarande en del objekt (villor) för ca 12-15 miljoner. Självklart finns det en del som kan köpa det cash och inte bryr sig om ränteläge. Frågan är dock är de "dåliga affärsmän"? Om priserna ska sjunka typ 30% är det ju inga problem att hyra en jättelyxig villa för 50 000 kr i månaden och spara sina cash.

Jag kan bara tolka det som att bra objekt säljer oavsett ränteläge medan skräpobjekt som typ "fristående hus" i bostadsrättsform där köpesbeloppet är mycket mindre än riktiga fristående hus i området pga. inbakade föreningslån inte säljer alls.

Man kanske kan säga att likviditeten har kraschat totalt i 1% av beståndet eller någonting...

Kolla exempelvis slutpriser på Lidingö, mycket objekt för runt 15 miljoner och då kan man inte prata om att "ränteeffekten inte har fallit in ännu" eller liknande då varje objekt som säljs måste finansieras till nuvarande villkor, det går inte att flytta med ett bundet lån till en ny fastighet osv.

En eventuell krasch kommer inte drabba privatpersoner utan den kommer drabba byggare som byggt på oattraktiv mark i bostadsrättsform, det gäller både lägenheter och hus. Det är vad jag tror.
Citera
2023-05-17, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Säljs fortfarande en del objekt (villor) för ca 12-15 miljoner. Självklart finns det en del som kan köpa det cash och inte bryr sig om ränteläge. Frågan är dock är de "dåliga affärsmän"? Om priserna ska sjunka typ 30% är det ju inga problem att hyra en jättelyxig villa för 50 000 kr i månaden och spara sina cash.

Jag kan bara tolka det som att bra objekt säljer oavsett ränteläge medan skräpobjekt som typ "fristående hus" i bostadsrättsform där köpesbeloppet är mycket mindre än riktiga fristående hus i området pga. inbakade föreningslån inte säljer alls.

Man kanske kan säga att likviditeten har kraschat totalt i 1% av beståndet eller någonting...

Kolla exempelvis slutpriser på Lidingö, mycket objekt för runt 15 miljoner och då kan man inte prata om att "ränteeffekten inte har fallit in ännu" eller liknande då varje objekt som säljs måste finansieras till nuvarande villkor, det går inte att flytta med ett bundet lån till en ny fastighet osv.

En eventuell krasch kommer inte drabba privatpersoner utan den kommer drabba byggare som byggt på oattraktiv mark i bostadsrättsform, det gäller både lägenheter och hus. Det är vad jag tror.

Det du och resten av tråden inte förstår är att folk har barn och vad det innebär. I princip alla som köper villa.

Att hyra en villa i Stockholm längre än max 1 år är nästan omöjligt. Ofta är det folk som vill prova att bo utomlands och vill ha möjlighet att flytta hem med en månads varsel om det skiter sig. Att hyra under de förutsättningarna när man har familj är rent ut sagt piss.

Barnen går på förskola/skola/har aktiviteter/vänner man absolut inte vill bryta. Att byta område ens med några kilometer är för de flesta uteslutet för det stökar till tillvaron alldeles för mycket. Om två krävande heltidsjobb ska hinnas med är flytt till hyrt boende med barn tortyr.

De som köper villor för +10 msek säljer och köper på samma marknad. Att sätta sig i ett hyrt boende i några år med allt vad det innebär för familjen är inte på långa vägar värt det för att spara 1-2 msek (i bästa fall). Det handlar i slutändan om några tusenlappar i månaden man har ”vunnit” för ränta på ett lån. Detta för folk som sitter med långt över 100k i månaden i gemensam nettoinkomst.

De som köper +10 msek har inget gemensamt med trådens incels som är beredda att spendera några år i sovsäck i en källare i bredäng för att spara 1 msek och vara ”bra affärsmän”
Citera
2023-05-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det du och resten av tråden inte förstår är att folk har barn och vad det innebär. I princip alla som köper villa.

Att hyra en villa i Stockholm längre än max 1 år är nästan omöjligt. Ofta är det folk som vill prova att bo utomlands och vill ha möjlighet att flytta hem med en månads varsel om det skiter sig. Att hyra under de förutsättningarna när man har familj är rent ut sagt piss.

Barnen går på förskola/skola/har aktiviteter/vänner man absolut inte vill bryta. Att byta område ens med några kilometer är för de flesta uteslutet för det stökar till tillvaron alldeles för mycket. Om två krävande heltidsjobb ska hinnas med är flytt till hyrt boende med barn tortyr.

De som köper villor för +10 msek säljer och köper på samma marknad. Att sätta sig i ett hyrt boende i några år med allt vad det innebär för familjen är inte på långa vägar värt det för att spara 1-2 msek (i bästa fall). Det handlar i slutändan om några tusenlappar i månaden man har ”vunnit” för ränta på ett lån. Detta för folk som sitter med långt över 100k i månaden i gemensam nettoinkomst.

De som köper +10 msek har inget gemensamt med trådens incels som är beredda att spendera några år i sovsäck i en källare i bredäng för att spara 1 msek och vara ”bra affärsmän”

Vi har över 100 k i nettoinkomst och skulle vi exempelvis med all säkerhet veta att vi kunde spara en miljon skattade och klara kronor på att avvakta med ett köp i ett år skulle vi självklart göra det. Det är i princip ett års inkomst för oss! Min poäng är att ingen vet och jag tycker inte att marknaden agerar som om att priserna ska falla.

Många i denna tråd hävdar att t ex villor för 12-15 miljoner köps av folk som belånar sig upp över halsen och hur det har varit historiskt vet jag inte, finns säkert någon som fejkat sin inkomst och lånat mer än vad de egentligen ska osv men min poäng är att de villor som säljs nu hamnar under denna "nya räntemiljö" då eventuella lån måste lösas och bindas om på högre nivåer. Dvs. argument som att marknaden har inte kraschat för att folks kostnader inte har ökat än pga. bundna lån kanske kan vara delvis sann men tittar man på allting som faktiskt säljs nu så säljs de under "de nya villkoren".

Varje hus som säljs för 15 miljoner idag i Sverige betalas antingen med egna pengar eller belånas med ca 4% helt enkelt.
Citera
2023-05-17, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Frågan är när? De sålde av JM för över 2 miljarder i torsdags så ”para finns”…

helt tvärtom, dessa aktier var värderade till anskaffningsvärde, nu måste förlusten redovisas, så nej du har helt fel
Citera
2023-05-17, 10:53
Medlem
Citat:
Varje hus som säljs för 15 miljoner idag i Sverige betalas antingen med egna pengar eller belånas med ca 4% helt enkelt.

vilket geni du är, kom du fram till det här själv?
Citera
2023-05-17, 10:55
Medlem
Citat:

du verkar tro att det inte finns något sådant som ekonomiska ramar för folk, givetvis kan man inte köpa för vad som helst för pris
Citera
2023-05-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
"Privat definition" är det fortfarande inte frågan om och den definition du använder dig av är politisk och samtidigt lämplig för makthavarna.

Det där är dina självprojiceringar så ett tips är: håll inte på med dessa.

mata inte trollet, han har hängt här i 10 år och tjatat om att allt är helt ok med sveriges fullständigt helt sönderkörda bostadsmarknad, han kommer fortsätta intyga att allt är ok även i brinnande inbördeskrig, för att alla bostäder alltid är prissatt till marknadspris
Citera
2023-05-17, 10:58
Medlem
Citat:

Det där har jag svårt att tro.

Även med dagens "höga" räntor så är det billigt att låna jämfört med vad avkastningen är om man placerar pengarna.
Citera
2023-05-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det där har jag svårt att tro.

Även med dagens "höga" räntor så är det billigt att låna jämfört med vad avkastningen är om man placerar pengarna.

Hur menar du att man betalar för att hus om man inte tar ett lån eller betalar med pengar man har? Du menar att räntan man lånar till är lägre än räntan man har på ett sparkonto? Det stämmer inte
Citera
2023-05-17, 11:14
Medlem
Citat:
Vi har över 100 k i nettoinkomst och skulle vi exempelvis med all säkerhet veta att vi kunde spara en miljon skattade och klara kronor på att avvakta med ett köp i ett år skulle vi självklart göra det. Det är i princip ett års inkomst för oss! Min poäng är att ingen vet och jag tycker inte att marknaden agerar som om att priserna ska falla.

Många i denna tråd hävdar att t ex villor för 12-15 miljoner köps av folk som belånar sig upp över halsen och hur det har varit historiskt vet jag inte, finns säkert någon som fejkat sin inkomst och lånat mer än vad de egentligen ska osv men min poäng är att de villor som säljs nu hamnar under denna "nya räntemiljö" då eventuella lån måste lösas och bindas om på högre nivåer. Dvs. argument som att marknaden har inte kraschat för att folks kostnader inte har ökat än pga. bundna lån kanske kan vara delvis sann men tittar man på allting som faktiskt säljs nu så säljs de under "de nya villkoren".

Hur ska du kunna spara en miljon om du avvaktar ett år med köp? Ditt boende kommer ju också gå ned lika mycket i värde. Det kan enbart appliceras på de som redan hyr och ska kliva in direkt på ett boende för 12m+. Hur många gör det? Jag kan i princip garantera dig att under 1% av de som köper en sådan villa idag sitter och häckar i en HR.

Problemet är att du VET inte att du sparar 1 msek på ett år. Det KAN bli så. Men de som köper en villa för 10 msek+ är kinkiga. De nöjer sig inte med tak och väggar. Att hitta en villa man verkligen gillar kan ta över ett år. Om du då ska vänta ut marknaden ett år och sen spendera ett år till att leta så är du minst 2 år i ett hyrt boende. Plus att du säkert vill renovera det nya.

Flera år i ETT hyrt boende i form av villa går inte att garantera, du kommer med all sannolikhet behöva hoppa i flera villor och flytta bohag, trycka in bohag i förråd. Att du ska lyckas med detta och bo kvar i närområdet med all logistik fungerande om de har barn är omöjligt. Bara en dåre ger sig på det för att ”kanske” spara en miljon.

Om man dessutom vant sig vid villa är tanken att sätta sig i hyrd lägenhet några år för att vänta ut marknaden med barnen fullständigt otänkbar av förklarliga skäl.
Senast redigerad av flanders 2023-05-17 kl. 11:23.
Citera
2023-05-17, 11:24
Medlem
Citat:
Problemet är att du VET inte att du sparar 1 msek på ett år.

Vilket var i princip min poäng, skulle alla med säkerhet veta att marknaden skulle krascha skulle ingen köpa. Jag tycker det säljs aldelles för mycket objekt i prisklassen 10-15 miljoner för jag att det ska kännas som att koncensur är att vi står inför en krasch.
Citera
2023-05-17, 11:30
Bannlyst
Citat:
Hur ska du kunna spara en miljon om du avvaktar ett år med köp? Ditt boende kommer ju också gå ned lika mycket i värde. Det kan enbart appliceras på de som redan hyr och ska kliva in direkt på ett boende för 12m+. Hur många gör det? Jag kan i princip garantera dig att under 1% av de som köper en sådan villa idag sitter och häckar i en HR

Man gör just det, sparar. Det som blir över när mat och räkningar och annat har betalats läggs på hög. Men ja såklart, de flesta sparar några tusen varje månad. De sparar ju inte 100,000 varje månad.

För ungdomen, undantaget de stackare som hoppade på botåget strax före prisfallen, är ju detta läge på boprismarknaden riktigt bra. I ett par årtionden nu har ungdomen akterseglats. För tillfället är det här istället deras tid (det här är ju självklarheter).

Nej alla hyr inte nu men de som hyr gör för tillfället helt rätt. Andra bor fortfarande hemma hos sina föräldrar och just nu är inte det heller dumt alls att göra, såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in