2023-05-14, 09:54
Medlem
Jag tror definitivt mäklare fuskar med budgivningar, eller det råkar bara vara så att det är ett fenomen ägnat åt Sveriges toppmäklare på UNIK? Sen kommer det med stor sannolikhet visa sig att Sbb ägnat sig åt kreativ bokföring också. Men detta är såklart bara anomalier enligt Liksom-FB, Flanders mm.
Citera
2023-05-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Finns en del som är ok med att betala mer än marknadspris. T ex den som skall spela storfräsare inför andra och vill betala mer bara för att visa vilken storfräsare man är. (Jfr vaskning på krogen). Men denne vill ju betala mer så denne är inte blåst.

Fast nu är det ju så att ingen faktiskt betalar för sina bostäder i Sverige utan man tar ett alldeles för stort lån och pengar förväntas aldrig betalas tillbaka. Din logik sätter bara folk i extra stora skuldfällor. Skulle man istället behöva casha sin bostad så skulle ingen hålla på med detta bräckande av varandra genom budgivningar.
Citera
2023-05-14, 11:30
Medlem
Ärligt talat är det väl inget annat nedgång i sikte för 2023, vad talar för annat? Eventuellt kan de mer attraktiva, dyra objekten hålla sig men annars? 70% av svenskarnas bundna lån löper ut 2023. Thedeen har uttalat sig om att höjningarna inte bitit som väntar. Thedeen vill försvara SEK som nu står lägre mot USD än vid senaste höjningen. +0,25 är förväntat för juni och september.

Den riktiga nedgången kommer i höst när elpriserna börjar rulla på nyheterna och de bundna lånen börjat löpa ut.. Vinter 2023 blir de dyraste månaderna den yngre generationen upplevt.
Citera
2023-05-14, 11:47
Medlem
pop-ikons avatar
Var kan man hitta marknadens prognos för styrräntan?

När jag googlar får jag bara svar om Riksbankens prognos.
Citera
2023-05-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon

Den kan du inte hitta för kort och gott så finns den inte. Marknadens prognos (marknadens prissättning) av räntan baseras på vad räntor på olika löptider handlas med utgångspunkt i axiomet att man aldrig kan göra riskfria vinster. I Sverige är det STIBOR3M man brukar prata om då man pratar om marknadens prognos för räntan. För ett rörligt bolån kan du tänka STIBOR3M + bankernas marginaler för att hantera administrativa kostnader och eventuella kreditförluster, denna marginal ligger idag någonstans kring 1-2% för privatpersoner och 2-3% för fastighetsbolag.

Idag står STIBOR3M i 3.6% och den väntas stiga till ca 4.15% i höst. Det man får komma ihåg är dock att detta är bara bankens upplåningskostnad, ifall ekonomin blir skakigare och man riskerar defaults på bolån kommer man även behöva öka marginalerna. Marginalerna har ökat nästan en procentenhet (1%) senaste året.
Citera
2023-05-14, 14:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Fast nu är det ju så att ingen faktiskt betalar för sina bostäder i Sverige utan man tar ett alldeles för stort lån och pengar förväntas aldrig betalas tillbaka.
I verkligheten betalar folk för köpta bostäder. Annars skulle inga tillträden ske.

I verkligheten återbetalas bostadslån. Annars skulle bankerna drunkna i kreditförluster och konka.

Det blev två grova fel i en mening där.

-----------------
Varför skulle man inte kunna vaska om man betalar utan att låna till det??
Citera
2023-05-14, 14:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/38333
Citera
2023-05-14, 14:47
Medlem
Citat:
I verkligheten betalar folk för köpta bostäder. Annars skulle inga tillträden ske.

I verkligheten återbetalas bostadslån. Annars skulle bankerna drunkna i kreditförluster och konka.

Det blev två grova fel i en mening där.

-----------------
Varför skulle man inte kunna vaska om man betalar utan att låna till det??

Nej, bostadslån återbetalas inte. Villaköparen från 2009 må bara ha 2,5 milj skuld kvar på en villa värd 7,5 milj men det är inte för att han amorterat så mycket. Det är för att kreditexpansionen och penningmängdsökningen gett orimlig "värdeökning". Du resonerar som en imbecil.

Tror du på allvar folk amorterat ner sina bolån mer än inflationen/värdeökningen gjort jobbet åt folk? Du är helt tappad.
Citera
2023-05-14, 14:58
Medlem
Citat:

Du kan kolla marknadsräntorna med olika löptid här: https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html
Att 10 årsräntan ligger lägre än 3 månadersräntan beror på att marknaden bedömer att den korta räntan kommer gå ned under denna 10-årsperiod.

6-månadersräntan ligger dock aningen högre än 3-månadersräntan.

Kod:
Räntor

3-mån ränta 3,35
6-mån ränta 3,49
5-års ränta 2,33
10-års ränta 2,22	
Citera
2023-05-14, 15:38
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomHoskyns
Idag står STIBOR3M i 3.6% och den väntas stiga till ca 4.15% i höst. Det man får komma ihåg är dock att detta är bara bankens upplåningskostnad, ifall ekonomin blir skakigare och man riskerar defaults på bolån kommer man även behöva öka marginalerna. Marginalerna har ökat nästan en procentenhet (1%) senaste året.

Citat:
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/38333

Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Du kan kolla marknadsräntorna med olika löptid här: https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html

Tack för era respektive svar,
jag var bland annat nyfiken på om Thedéens senaste uttalanden, om att höjningarna inte verkar ha fått avsedd effekt (än), har påverkat marknadens förväntningar.
Blir spännande att följa framöver.
Citera
2023-05-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Jag tror definitivt mäklare fuskar med budgivningar, eller det råkar bara vara så att det är ett fenomen ägnat åt Sveriges toppmäklare på UNIK? Sen kommer det med stor sannolikhet visa sig att Sbb ägnat sig åt kreativ bokföring också. Men detta är såklart bara anomalier enligt Liksom-FB, Flanders mm.

SBB är garanterad konkurs
Citera
2023-05-14, 22:25
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej875
SBB är garanterad konkurs

Frågan är när? De sålde av JM för över 2 miljarder i torsdags så ”para finns”…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in