2023-05-12, 19:15
Medlem
To kraftige eksplosjoner nå i Luhansk, og ettersom den ligger for langt unna for missilene fra HIMARS så sitter vi igjen med enten ballistiske missiler eller at Storm Shadow allerede brukes.

Når de så finner restene av en ADM-160_MALD decoy i Luhansk så tyder mye på at denne er brukt sammen med Storm Shadow for å mette luftvernet.

https://en.wikipedia.org/wiki/ADM-160_MALD

https://twitter.com/DefMon3/status/1657066246678904845
Citera
2023-05-12, 21:51
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Ja. Alla icke verifierade gräsrotsrapporter pekar på att Ukraina börjat dela ut smisk på en större nivå.

Bra, mycket bra. Hoppas det genererar ett större genombrott.

Som jag sagt tidigare, jag hoppas Ukraina går fram med lika mycket finess som en motorsågsbeväpnad galning i en fullpackad tunnelbanevagn.

Jag hoppas ändå dom gör det med finess ich eftertanke. Dom kommer behöva varje soldat innan detta är klart så inte läge att göra en leroy jenkins
Citera
2023-05-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Jag hoppas ändå dom gör det med finess ich eftertanke. Dom kommer behöva varje soldat innan detta är klart så inte läge att göra en leroy jenkins

Inte ett ont ord Leeeeroy😉.

Jag får förtydliga mig lite. Jag menar inte att de skall agera irrationellt eller dumdristigt. Jag menade mer att vi själva genomförandet så är det all in, men givetvis på ett bra sätt utan att slösa med sin personal. Mer en metafor än bokstavlig tolkning, ungefär som Edvard Bloom ”När man festar…”. Skall det göras så skall det göras ordentligt och med mycket eld i målet.
Citera
2023-05-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Det finns förstås en stor mängd trötta soldater samlade i Bakhmut så om man kan slå ut dessa utan allt för stora förluster är det förstås kanon. Att bara ta tillbaka grushögen medan ryssarna flyr några kilometer ger inte mer än en rejäl PR seger.

Kan mycket väl vara så att de dels vill få till den moraliska boosten men att de dessutom vill få Ryssland att välja. Ska de verkligen tillåta Ukraina att vinna i Bakhmut? Nej? Då måste de skicka in rejält med förstärkningar, blotta fler artilleripositioner, riskera flygplan. På så sätt kan Ukraina se till att försvaga ryssarna på andra ställen.
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2023-05-12 kl. 23:21.
Citera
2023-05-12, 23:26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Inget märkligt alls. Nästan hela världen ställer ju sig på deras sida och söttar, politiskt, medialt och materiellt. Varför tycker du det är märkligt?
Det här är bara en sån där grej att alla måste hålla med oss annars mobbar vi. Så Ryssland krigar mot samtliga och inte bara Ukraina.

Din gud Putin har ju dessvärre underpresterar något enormt. Detta har inte bara chockat värden, men även många ryssar, och inte mist både militärer och oligarker nära Putin.

Ryssland har startat alla sina egna krig de befinner sig i, och att det inte har resurser till att slutföra de har de bara sin egna totala inkompetens och korruption att skylla på (inte någon annans fel).
Citera
2023-05-12, 23:29
Medlem
Yevgeny Prigozhin, head of the Wagner forces that have led the campaign in the city, said in an audio message: "What Konashenkov described, unfortunately, is called 'a rout' and not a regrouping
Citera
2023-05-12, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Yevgeny Prigozhin, head of the Wagner forces that have led the campaign in the city, said in an audio message: "What Konashenkov described, unfortunately, is called 'a rout' and not a regrouping
Det är viktigt i sammanhanget förstås vem som får skulden i Bakhmut. Intervjuade Ukrainska officerare säger istället att reguljära armen slogs tillbaka medan Wagners soldater flydde. Prigo går inte att lita på men solklart är det att det är panik.
Citera
2023-05-12, 23:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det är viktigt i sammanhanget förstås vem som får skulden i Bakhmut. Intervjuade Ukrainska officerare säger istället att reguljära armen slogs tillbaka medan Wagners soldater flydde. Prigo går inte att lita på men solklart är det att det är panik.

Förmodligen panik i bägge leden (både Wagner och reguljära ryska armen) eftersom det gick så lätt för så få ukrainare att börja testa ta tillbaka lite mark.
Citera
2023-05-13, 01:24
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Din gud Putin har ju dessvärre underpresterar något enormt. Detta har inte bara chockat värden, men även många ryssar, och inte mist både militärer och oligarker nära Putin.

Ryssland har startat alla sina egna krig de befinner sig i, och att det inte har resurser till att slutföra de har de bara sin egna totala inkompetens och korruption att skylla på (inte någon annans fel).
Vi vet inte så mycket om kriget annat än judemedia matar oss med. Så läget där är oklart. Jag pissar på Putin och hans oligarker men det betyder inte att jag köper skräpet sp, postas på F53 om broder Ivan.
Citera
2023-05-13, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe

Rybar verkar hålla med. Inte för att de är någon sanningskälla
Citat:
So far, the retreats are taking place in small areas, which, nevertheless, were given to the "orchestra" at a high price. But if regular units do not get a grip and the configuration of forces at the front does not change, the outcome will be worse
Citera
2023-05-13, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Inte ett ont ord Leeeeroy😉.

Jag får förtydliga mig lite. Jag menar inte att de skall agera irrationellt eller dumdristigt. Jag menade mer att vi själva genomförandet så är det all in, men givetvis på ett bra sätt utan att slösa med sin personal. Mer en metafor än bokstavlig tolkning, ungefär som Edvard Bloom ”När man festar…”. Skall det göras så skall det göras ordentligt och med mycket eld i målet.
Jag är helt övertygad om att eftersom Ukraina blir mer och mer tränade i CAW och västlig doktrin, så kommer de nu aldrig gå ut med Mello-statements som ”nuuuuuuu KÖR VI!”. (Bara outbildade tvångsrekryterade ryssar och beväpnade militior i Afrika som gör sånt fortfarande…)

De har helt enkelt redan börjat, och sätter in resurser allt eftersom behov och möjligheter dyker upp på slagfältet.

Enklaste sättet att se detta är bara att bevaka frontlinjen. När den börjar röra på sig så vet vi.

Personligen tippar jag på att de har nått Azovsjön nånstans början på Juni. (dvs inom 3-4 veckor) Det är då det blir jobbigt på riktigt för Ryssland.
Citera
2023-05-13, 10:15
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Vi vet inte så mycket om kriget annat än judemedia matar oss med. Så läget där är oklart. Jag pissar på Putin och hans oligarker men det betyder inte att jag köper skräpet sp, postas på F53 om broder Ivan.
Kolla vad mytomanmedia förmedlar via kreml så vet du, säger dom att det går bra så är det tvärtom 😄 ryZzen kan bara förmedla lögner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in