2023-05-16, 15:58
Medlem
Gardenhose88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
En person jag känner äter 180mg per dag ordinerad av läkare.

Vad sa han och ålder?
Citera
2023-05-16, 16:18
Medlem
Elvanse rejäl viktminskning!! Är detta normalt??

Jag har nu gått på 30 mg Elvanse i en vecka mot min ADD. Upplever en ständig muntorrhet trots att jag dricker. Något tips på hur man ”behandlar” detta??

Sen upplever jag en kraftig viktminskning, detta efter endast en vecka!!? Äter som jag brukar och slarvar ej med kosten. Är det normalt att tappa så mycket i vikt trots att man sköter kosten?? Är rädd att jag snart kommer se ut som ett levande skelett.
Citera
2023-05-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankstort1
Jag har nu gått på 30 mg Elvanse i en vecka mot min ADD. Upplever en ständig muntorrhet trots att jag dricker. Något tips på hur man ”behandlar” detta??

Sen upplever jag en kraftig viktminskning, detta efter endast en vecka!!? Äter som jag brukar och slarvar ej med kosten. Är det normalt att tappa så mycket i vikt trots att man sköter kosten?? Är rädd att jag snart kommer se ut som ett levande skelett.

Det är ju amfetamin, so do the math, son!
Citera
2023-05-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atepe
Både 20 och 30 är egentligen väldigt låga doser. Men kan kanske vara så att du är överkänslig mot något i medicinen? Fast då borde du å andra sidan kanske känna av det vid 20 mg också.
Jag hade kontaktat läkaren som skrivit ut medicinen för att höra vad hen tycker/säger.

Ja jag vet inte.. jag ringde igår och hon sa att jag skulle avvakta och se om det försvann. Då dessa biverkningar brukar vara övergående. Jag är känslig emot läkemedel överlag men mår sämre nu än när jag började på 20mg vilket jag tycker är konstigt ..
Citera
2023-05-16, 16:29
Medlem
Citat:

Du kanske äter mindre mängd mat trots allt, även om det känns som du äter lika mycket. Amfetamin fanns som ingredienser i ett bantningsmedel för många år sedan, folk förlorade helt enkelt matlusten.
Naturligtvis blev det förbjudet. Några användare av "kosttillskottet" blev beroende och det blev några artiklar i "damtidningar"
Citera
2023-05-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna987
Ja jag vet inte.. jag ringde igår och hon sa att jag skulle avvakta och se om det försvann. Då dessa biverkningar brukar vara övergående. Jag är känslig emot läkemedel överlag men mår sämre nu än när jag började på 20mg vilket jag tycker är konstigt ..

Du kanske jagar upp dig och mår ännu sämre för att du oroar dig och får ångest av det också. Du kanske kan testa att ta 20 som vanligt imorgon och se om det blir bättre? Och sen prova 30 i övermorgon igen.. svårt med mediciner. Alla får ju olika reaktioner
Citera
2023-05-16, 17:18
Medlem
Citat:

Kan bli så i början men brukar gå över
Konstigt att det blir på så låg dos dock men alla reagerar olika och ångesten kommer nog oxå gå över när du gått in dig
Citera
2023-05-16, 19:02
Medlem
Citat:
Du kanske jagar upp dig och mår ännu sämre för att du oroar dig och får ångest av det också. Du kanske kan testa att ta 20 som vanligt imorgon och se om det blir bättre? Och sen prova 30 i övermorgon igen.. svårt med mediciner. Alla får ju olika reaktioner

Ja det kan lika gärna vara så, men tröttheten är sjuk. Känns typ som att jag tagit lugnande vissa stunder liksom .. men jag tänker att jag antingen ringer läkaren imorgon igen eller avvaktar tills i övermorgon och ger det en dag till. Kanske funkar bättre om man går på 20 mg men får ta flera gånger under dagen istället? Men vi hoppas att det släpper imorgon så jag slipper krångla med detta. Så surt när man väntat så länge och i princip tjatat på att få höja dosen så mår man såhär sen 😂
Citera
2023-05-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna987
Ja det kan lika gärna vara så, men tröttheten är sjuk. Känns typ som att jag tagit lugnande vissa stunder liksom .. men jag tänker att jag antingen ringer läkaren imorgon igen eller avvaktar tills i övermorgon och ger det en dag till. Kanske funkar bättre om man går på 20 mg men får ta flera gånger under dagen istället? Men vi hoppas att det släpper imorgon så jag slipper krångla med detta. Så surt när man väntat så länge och i princip tjatat på att få höja dosen så mår man såhär sen 😂

Haha, jag förstår vad du menar. Jag fick visserligen lite samma symptom när jag höjde från 50 till 70. Blev väldigt trött och fick huvudvärk. Min sköterska sa då att dosen förmodligen var för hög för mig, men att jag skulle fortsätta ta den. Stod dock inte ut och gick tillbaks till mina 50 mg och då gick det över direkt.
Är ett jäkla gissel att hitta rätt i CS-djungeln
Citera
2023-05-16, 21:19
Medlem
Citat:
Haha, jag förstår vad du menar. Jag fick visserligen lite samma symptom när jag höjde från 50 till 70. Blev väldigt trött och fick huvudvärk. Min sköterska sa då att dosen förmodligen var för hög för mig, men att jag skulle fortsätta ta den. Stod dock inte ut och gick tillbaks till mina 50 mg och då gick det över direkt.
Är ett jäkla gissel att hitta rätt i CS-djungeln

Du fick det? Då måste det ändå vara så att dosen är för hög trots att den ses som så låg egentligen. Jag mådde bra på 20mg och lyckades t.o.m. plugga inför högskoleprovet 7-12 timmar om dagen i tre veckor trots utmattningen. Så funkade gjorde den verkligen, så frågan är ju om jag ska ha 20mg och kan ta den två gånger om dagen istället .. ringer nog läkaren imorgon. Ögonen verkligen svider och kroppen känns som gelé.. som att jag är påverkad liksom. Skönt att du mådde bättre direkt du bytte tillbaka dosen! Äter du fortfarande 50mg? 😊 skönt att höra att man inte är ensam men jobbigt att det alltid ska va något krångel. Det är så svårt detta med medicinering..
Citera
2023-05-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gardenhose88
Vad brukar ni säga till era läkare för att få en högre dos? Vad är det högsta ni eller någon ni känner haft

Som det är. Jag står på 110mg.
Citera
2023-05-20, 14:52
Medlem
Citat:

Vad är kraftigt i detta fall? Jag tappade åtta kilo två första veckorna sen vände det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in