2023-05-13, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
ADHD-mottagningen i Stockholm. Jag anser att man är stenhård när samtliga patienter (oavsett om de har en historia av droganvändning) måste lämna bevakade tester för att ens få läkemedel utskrivet. Det känns väldigt överdrivet att ställa som krav.

Det är inget jag behöver göra på mottagningen hemma.

Och det får de inte kräva. Har väl socialstyrelsen slagit fast flertalet gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av vaginalprolaps
nu har jag haft Elvanse i 9 dagar. jag började med 30mg första två dagarna, jag hörde av mig till läkaren och sa att det gick ur för snabbt (ca 8-9h) så jag fick en lunchdos (20mg) att fylla på med. Jag tar min första 08 oavsett dag, sen tar jag min andra vid 2 tiden ungefär. effekten är ur ungefär 22:00, men jag kan för mitt liv inte sova, det är omöjligt, jag har fått sova varannan natt ungefär. och att öka dosen verkar inte heller funka, jag tog 50mg en morgon, tanken var att det kanske kunde hålla hela dagen och jag slapp fylla på. Det funkade inte, jag blev så jävla påtänd och vart nästan apatisk hela dagen.

Jag har läst runt lite om Attentin och att man kan använda dom för att fylla på vid lunch och framåt under dagen. Jag går på en privat klinik online och tror att jag skulle kunna få det utskrivet utan problem, men känns meckigt att kasta i sig piller hela dagarna.

Ni som har den kombinationen, hur funkar det för er?

jag går även i tankarna att fokusera på sömnbiten istället, kanske melatonin eller någon light sömnmedicin, vad tror ni skulle bli bäst?

Edit: En annan sak jag märkt av med min Elvanse är att jag är ta mig fan hungrig hela tiden, ungefär var 3e timme. Att tappa aptiten ska vara vanligt, men det här har jag inte hittat något om på nätet. är det fler av er som blir hungriga?

Det är för tidigt. Inte konstigt att du har problem med sömnen nio dagar in. Anser också att du inte kan göra en rättvis bedömning av effekten heller förens du kan sova ordentligt. Bara att härda ut.

Träffade läkaren igår. Kanonläkare. Lyssnade på mig och fattade situationen. Står nu totalt på 110mg. Ska se vad som funkar bäst, om det är 80/30 eller 50/30/30. Vet att det bästa är 80/30/30 men provar såhär så får jag se om det funkar bättre.

Gällande Melatonin så har jag aldrig haft det utskrivet. Grabben har det utskrivet tillsammans med sin medicin och har provat allt från 2mg till 10mg en timme innan sänggående men gör ingen skillnad. Tar magnesium och zink innan istället. Funkar kanon. Funkar dock bra för han.
Citera
2023-05-13, 16:09
Medlem
vaginalprolapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Go-gumman
Du är fortfarande precis ibörjan av att vänja kroppen vid en ny medicin och att ställa in rätt dos.
Det kommer ta tid.
Jag fick prova 5 olika läkemedel över 2 års tid innan jag hittade rätt.

Om möjligt , ta morgonmedicinen tidigare än kl 8.
Kanske kan ha jämte sängen, ta direkt?
Prova att ta extradosen mycket tidigare,
kanske kl 11?

Tror att du skadar sömnen om du har kvar effekt till kl 22 på kvällarna, för lite tid för kroppen att varva ned på.

Jag trodde att alla fick melatonin utskrivet samtidigt som ADHD-läkemedel? Måste du ha..
Sen tar jag ändå inte ut de från Apoteket för det har blivit för dyrt, billigare att köpa på nätet.

Lycka till

Jag skulle kunna gå upp tidigare och somna om när jag tagit den och sen ska jag försöka ha som mål att ta den innan 12 på dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av connysvad
Och det får de inte kräva. Har väl socialstyrelsen slagit fast flertalet gånger.

Det är för tidigt. Inte konstigt att du har problem med sömnen nio dagar in. Anser också att du inte kan göra en rättvis bedömning av effekten heller förens du kan sova ordentligt. Bara att härda ut.

Träffade läkaren igår. Kanonläkare. Lyssnade på mig och fattade situationen. Står nu totalt på 110mg. Ska se vad som funkar bäst, om det är 80/30 eller 50/30/30. Vet att det bästa är 80/30/30 men provar såhär så får jag se om det funkar bättre.

Gällande Melatonin så har jag aldrig haft det utskrivet. Grabben har det utskrivet tillsammans med sin medicin och har provat allt från 2mg till 10mg en timme innan sänggående men gör ingen skillnad. Tar magnesium och zink innan istället. Funkar kanon. Funkar dock bra för han.

effekten är jag riktigt nöjd med. jag har fått bukt med de flesta bekymmer jag hade utan medicin.
jag fick tavegyl utskrivet, men det var slut på lokala apoteket, är det något du har erfarenhet av?
Citera
2023-05-14, 00:39
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av connysvad

110mg är en jävla dos, ta det lugnt. Tror inte det är bra för någon att ta den dosen i längden.

Tog själv den dosen för 3-4 år sen och långsamt blev jag paranoid utan att förstå det själv. Till slut blev jag närmast psykotisk och hade en mental breakdown som kostade mig förhållandet med dåvarande tjejen och nästan jobbet.

Säger inte att det kommer hända dig, men 110mg lisdexamfetamin är mycket för dom flesta. Många (framför allt dom som tidigare tagit tjack) tror att man ska bli påverkad av Elvanse. Du ska inte känna ett jota förutom att du ska bli mer fokuserad och mer energi (vilket båda är effekter av att stilla sinnet).

Tar man Elvanse för att känna sig det minsta påverkad missbrukar man medicinen, vare sig man vill erkänna det för andra eller ens sig själv.
Senast redigerad av populopidus 2023-05-14 kl. 00:45.
Citera
2023-05-14, 12:12
Medlem
vaginalprolapss avatar
hur är det MDMA och elvanse? jag käkade en knapp i fredags, igår åt jag 90mg och kände inte ett smack, idag har jag ätit 50mg och känner lite granna, men inte mycket. kan det här ha en koppling?
Citera
2023-05-14, 16:27
Medlem
Citat:

effekten är jag riktigt nöjd med. jag har fått bukt med de flesta bekymmer jag hade utan medicin.
jag fick tavegyl utskrivet, men det var slut på lokala apoteket, är det något du har erfarenhet av?

Har ett svagt minne av att jag fick det första natten jag blev inlagd. Hände ingenting och det blev en sömnlös natt.

Om det var Tavegyl eller inte jag fick spelar dock ingen roll. Ingenting hade klubbat mig den natten.

Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
110mg är en jävla dos, ta det lugnt. Tror inte det är bra för någon att ta den dosen i längden.

Tog själv den dosen för 3-4 år sen och långsamt blev jag paranoid utan att förstå det själv. Till slut blev jag närmast psykotisk och hade en mental breakdown som kostade mig förhållandet med dåvarande tjejen och nästan jobbet.

Säger inte att det kommer hända dig, men 110mg lisdexamfetamin är mycket för dom flesta. Många (framför allt dom som tidigare tagit tjack) tror att man ska bli påverkad av Elvanse. Du ska inte känna ett jota förutom att du ska bli mer fokuserad och mer energi (vilket båda är effekter av att stilla sinnet).

Tar man Elvanse för att känna sig det minsta påverkad missbrukar man medicinen, vare sig man vill erkänna det för andra eller ens sig själv.

Tack för omtanken.

Jag vet vad jag ska känna. Hade jag velat bli hög hade jag fortsatt att ta tjack och opiater. Och troligtvis så hade jag också varit död nu. Inte intresserad.

Käftsmällen jag åker på runt klockan tre är vad som kommer kosta mig familjen om jag fortsätter 50/30. Känner hur jag börjar dala i 15-20 minuter och sen smäller det bara till. Obefintligt tålamod, aggressiv och gapar och skriker. Arg också. Så jävla arg.

Sju resor värre än mitt vanliga heta temperament, dåliga tålamod och impulskontroll.

Första dagen igår. Gick som en dans.
Senast redigerad av connysvad 2023-05-14 kl. 16:39.
Citera
2023-05-15, 07:42
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Citat:
hur är det MDMA och elvanse? jag käkade en knapp i fredags, igår åt jag 90mg och kände inte ett smack, idag har jag ätit 50mg och känner lite granna, men inte mycket. kan det här ha en koppling?

Mer än att du är slut i pallet efter MDMA så nej, ingen koppling.

Om du åt 90mg igår, kände inget men kände lite på 50mg idag så torde det visa på att skallen börjar vakna till liv igen efter MDMAt.

Har själv käkat en hel del MDMA genom åren och en bra men hård kväll tar alltid någon dag att återhämta sig från enligt min erfarenhet.

Så kopplingen är väl att hjärnan är trött och humöret nedstämt pga låga serotonin-nivåer, som sedan börjar återhämta sig 1-3 dagar efter intag
Citera
2023-05-15, 17:44
Medlem
vaginalprolapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Hybris
Mer än att du är slut i pallet efter MDMA så nej, ingen koppling.

Om du åt 90mg igår, kände inget men kände lite på 50mg idag så torde det visa på att skallen börjar vakna till liv igen efter MDMAt.

Har själv käkat en hel del MDMA genom åren och en bra men hård kväll tar alltid någon dag att återhämta sig från enligt min erfarenhet.

Så kopplingen är väl att hjärnan är trött och humöret nedstämt pga låga serotonin-nivåer, som sedan börjar återhämta sig 1-3 dagar efter intag

Jag har sån tur att jag känner mig aldrig nedstämd efter MDMA, kanske lite trött i kroppen bara. idag så har allting fungerat som vanligt med min vanliga dos på 50mg om dagen.
Citera
2023-05-16, 13:14
Medlem
Alltså jag mår så konstigt och skit !

Det är inte elvanse och attentin jag har fått !

Finns det fejkmedicin i Sverige ?
Är ju för 17 på recept och uthämtat på apotek !
Citera
2023-05-16, 15:29
Medlem
Jag har ätit elvanse 20mg i sju månader, fick inte höja dosen pga hög puls som jag blev utredd för. Nu är det grönt ljus med pulsen så jag höjde till 30mg för fyra dagar sen och mår skit. Jag är så otroligt jävla trött. Jag orkar knappt andas, känner någon igen detta? Jag mådde bra på 20mg och kunde sitta och plugga utan avbrott i flera timmar osv. Det känns konstigt om 30mg är för hög dos? Är dimmig i huvudet och ögonen, huvudvärk och extrem trötthet så ögonen svider och kroppen orkar ingenting.

Jag är även sjukskriven för utmattning så är trött vanligtvis
Citera
2023-05-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna987
Jag har ätit elvanse 20mg i sju månader, fick inte höja dosen pga hög puls som jag blev utredd för. Nu är det grönt ljus med pulsen så jag höjde till 30mg för fyra dagar sen och mår skit. Jag är så otroligt jävla trött. Jag orkar knappt andas, känner någon igen detta? Jag mådde bra på 20mg och kunde sitta och plugga utan avbrott i flera timmar osv. Det känns konstigt om 30mg är för hög dos? Är dimmig i huvudet och ögonen, huvudvärk och extrem trötthet så ögonen svider och kroppen orkar ingenting.

Jag är även sjukskriven för utmattning så är trött vanligtvis

Både 20 och 30 är egentligen väldigt låga doser. Men kan kanske vara så att du är överkänslig mot något i medicinen? Fast då borde du å andra sidan kanske känna av det vid 20 mg också.
Jag hade kontaktat läkaren som skrivit ut medicinen för att höra vad hen tycker/säger.
Citera
2023-05-16, 15:51
Medlem
Gardenhose88s avatar
Vad brukar ni säga till era läkare för att få en högre dos? Vad är det högsta ni eller någon ni känner haft
Citera
2023-05-16, 15:56
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardenhose88
Vad brukar ni säga till era läkare för att få en högre dos? Vad är det högsta ni eller någon ni känner haft

En person jag känner äter 180mg per dag ordinerad av läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in