Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Ja, men då har vi dom där 5-10 slag/sparkljuden som talar sitt tydliga språk (enligt mig och rätten).
Så länge inte försvaret kan hitta ett troligt alternativ till att dessa ljud inte kommer från en kämpade T, så blir det nog svårt att väcka tvivel hos HR.
Evighetsdebatt...
Ja, rätten tror kag inte vet exakt hur de ljud som grannen beskriver i rätten som slag och tramp lät, inte hur hårt eller om det var rytmiskt eller med vilken frekvens. Inte heller tror jag att de vet mer om en konvulsionsfas vid strypning än det som rättsläkaren berättade om, dvs att det är som ett epileptiskt anfall (AL i rätten:"
det ser ut som vid epileptiska anfall").
Så min bedömning är att när de avfärdar konvulsionsfasen, skulle de behöva motivera varför denna är utesluten:
Från domen:
"
Det finns två tänkbara förklaringar till de slag som Lahanj Kornasan hörde. Det skulle kunna
vara så att det han hör är någon kroppsrörelse som inträffat under den så kallade
konvulsionsfasen som rättsläkaren Aleksandra Lazarevic beskrivit kan förekomma under en av
de faser som kan inträffa under det att en människa stryps. Den andra mer troliga förklaringen
är att det är Tove som gör motstånd på det sätt hon kan. Johanna Leshem Jansson satt (enligt
sin egen uppgift) på Toves mage/bröst och hindrade henne från att resa sig."
Även om det skulle vara så att Maja är kyldig till mordet, så blir jag rent av upprörd över så lättvindigt avfärdande.
Om Tove var min dotter, då skulle jag vilja se bevis på att de som dödat min dotter är fällda för rätt grej. Det skulle kännas skönt.
Och tvärtom, eftersom jag är lite av en grubblare, skulle det gnaga i mig om detfanns minsta misstanke om att domen kanske blev fel.
Man vill vända bladet där så att säga.