2023-05-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, det stämmer. "Stöttande samtal" eftersom kritiken varit hård. Hm!
Ja precis Hm
Politiker som påverkar myndigheter borde få avgå
Citera
2023-05-16, 20:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har jag fått det i fel ordning, menar du?

Visst var det väl så att vid allra första förhöret då J fick veta att M sagt att hon inte var med i badrummet, nämnde J inget om att M höll Ts händer? Att J endast poängterade att M var med?

Edit:
Fel av mig! Jag har blandat ihop det. Det är dumpningsresan J ändrat många gånger.

Johana berättar redan vid erkännandet 30/12-22 det där med händerna, men sedan den 30/1- då de konfronterar Johanna med att Maja säger att hon inte var md i badrummet utan sover, det är då Johann blir så där "luddig". Tror inte att hon i det förhöret säger "händerna", utan:

" Så det har jag sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i
badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon
uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde
då.
"

Hm, och det låter väl också lite konstigt eller hur? Vadå hur Maja uppfattade det? Hon var "fysiskt närvarande", och "hur hon uppfattade det".

Jag tar det som att Johanna är orolig för att hon själv trasslar in sig, och att hon inte vågar uttala det direkt.

Varför inte bara säga; hon höll i händerna och jag vet att hon var där och höll i händerna. Punkt slut.

Nä, något skumt är det.
Citera
2023-05-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är just det jag undrar. Jag tycker att Majas försvar ska fråga AL om detta med konvusionsfasen, men också kolla närmare vad grannens minne av ljuden är och demontrera. Nu har det väl flyttt in nya personer i lgh, så man förbannar utredningens missar, om allt är för sent; tömning av grannens mobil, för att få en mer detaljerad bild av när mordet startade, och koll genom en rekonstruktion.

Jag tuycker mig minnas att grannenW sa sig ha problem med minnet, men sedan undrar jag om han kände sig rädd, och bara skylde på det? Inte lätt hur som helst. Han hade ju annan tidpunkt också, om jag inte missminner mig.

Ja han verkade inte ha den bästa tidsuppfattningen och gav fel information om sina egna förehavanden med om när han tex var på McD etc. Inte lätt att minnas!
Det märks även i tråden ibland hur fakta /händelser blandas ihop.

Ja det är synd att det inte gjordes från början.
Citera
2023-05-16, 20:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Grannen plockar upp sin mobil redan ca 02.45 enligt hälsoappen och de åker iväg med bilen ca 02.47. Grannen hade inte med sig mobilen när han gick upp och plingade på. Så hans beskrivning ryms inte inom tidsspannet. Att han hörde dunsen efter 02.40. Han säger också till P4 att han är osäker på tiden. I förhören uppger han först ca 15. Pappan säger däremot 02.30-02.45.

Det går inte att veta säkert att dunsen är när mordet sker. Det har du rätt i.

Innan de hör ytterdörren öppnas och sonen möter J i trappan så har pappan också hört ytterdörren öppnas ett par gånger och steg.

Eftersom faderns och sonens tidsangivelser är osäkra, så utgår jag istället ifrån de beskrivna handlingarna i min bedömning av sparkljudens relation till de fasta tider vi har. Framförallt då tiden de åker till donken.

I mitt svar ovan utgick jag dock från de 4 minuter du nämnde i inlägget jag svarade på.

Oavsett den exakta tidpunten 0243 så är tiden de åker till donken exakt eftersom den kommer från mobilerna. De saker jag räknar upp är de som händer där sparkljuden ingår. ingenstans passerar så lång tid, att Johanna skulle hinna döda en Tove som var vid medvetande när sparkljuden hördes. Det är det som är mitt grundläggande argument.
Citera
2023-05-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det finns många ord att använda när man ska förklara sig - i det här fallet kanske vittnet inte vet skillnaden mellan t.ex "duns" och "dunk" samt en väldig massa liknande ord som förklaring som för oss infödda tar för givet.
Ja precis
Och det borde räcka med att de hörde höga ljud som fick dem att reagera där mitt i natten
Och att han hörde typ dunsar i vägg

Närmare än så kommer vi inte med svar om man inte vill tro på J som säger att T sparkade

Om inte jag minns fel så beskrev han ljuden mer tydligt i den podd han blev intejuvad i
Är drt någon som har länk till podden där de pratar med grannen så får ni gärna länka den
Citera
2023-05-16, 20:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, men då har vi dom där 5-10 slag/sparkljuden som talar sitt tydliga språk (enligt mig och rätten).

Så länge inte försvaret kan hitta ett troligt alternativ till att dessa ljud inte kommer från en kämpade T, så blir det nog svårt att väcka tvivel hos HR.

Evighetsdebatt...
Ja, rätten tror kag inte vet exakt hur de ljud som grannen beskriver i rätten som slag och tramp lät, inte hur hårt eller om det var rytmiskt eller med vilken frekvens. Inte heller tror jag att de vet mer om en konvulsionsfas vid strypning än det som rättsläkaren berättade om, dvs att det är som ett epileptiskt anfall (AL i rätten:"det ser ut som vid epileptiska anfall").

Så min bedömning är att när de avfärdar konvulsionsfasen, skulle de behöva motivera varför denna är utesluten:

Från domen:

"Det finns två tänkbara förklaringar till de slag som Lahanj Kornasan hörde. Det skulle kunna
vara så att det han hör är någon kroppsrörelse som inträffat under den så kallade
konvulsionsfasen som rättsläkaren Aleksandra Lazarevic beskrivit kan förekomma under en av
de faser som kan inträffa under det att en människa stryps. Den andra mer troliga förklaringen
är att det är Tove som gör motstånd på det sätt hon kan. Johanna Leshem Jansson satt (enligt
sin egen uppgift) på Toves mage/bröst och hindrade henne från att resa sig.
"

Även om det skulle vara så att Maja är kyldig till mordet, så blir jag rent av upprörd över så lättvindigt avfärdande.

Om Tove var min dotter, då skulle jag vilja se bevis på att de som dödat min dotter är fällda för rätt grej. Det skulle kännas skönt.

Och tvärtom, eftersom jag är lite av en grubblare, skulle det gnaga i mig om detfanns minsta misstanke om att domen kanske blev fel.

Man vill vända bladet där så att säga.
Citera
2023-05-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ja, vi kan divierai evighet och kommer nog inte längre. Men jag har sett många olika sorters kramper, och tänker att det inte behöver vara just benen som slår i väggen, utan det kan vara kroppen om den ligger mer längs med.

Jag vill höra en noggrann visning av ljuden från grannen, som visar så gott han kan i en rekonstruktion och kommentar av rättsläkaren av det när hon sett det innan jag avfärdar den tesen.

Kanske kroppen stötte emot duschstängerna om den fick kramper, så var de som knackade mot väggen? Slagen gick väl ganska fort enligt ljudklippet i P4 Jönköping, om jag minns rätt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-16 kl. 20:51.
Citera
2023-05-16, 20:48
Medlem
Citat:
Johana berättar redan vid erkännandet 30/12-22 det där med händerna, men sedan den 30/1- då de konfronterar Johanna med att Maja säger att hon inte var md i badrummet utan sover, det är då Johann blir så där "luddig". Tror inte att hon i det förhöret säger "händerna", utan:

" Så det har jag sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i
badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon
uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde
då.
"

Hm, och det låter väl också lite konstigt eller hur? Vadå hur Maja uppfattade det? Hon var "fysiskt närvarande", och "hur hon uppfattade det".

Jag tar det som att Johanna är orolig för att hon själv trasslar in sig, och att hon inte vågar uttala det direkt.

Varför inte bara säga; hon höll i händerna och jag vet att hon var där och höll i händerna. Punkt slut.

Nä, något skumt är det.

Om J har som mål att sätta dit M håller jag med om att det är skumt. Annars har hon ju all anledning att vara luddig och otydlig. Hon har inget att vinna på att vara konkret och tydlig även om hon skulle minnas i detalj vad M gjorde vilket jag visserligen har svårt att tro.
Citera
2023-05-16, 20:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Nu har jag själv inte lyssnat på rättegången, men stämmer det att Åkl inte fick hänvisa till polisförhör som gjorts med vittnen och påpeka t ex att dom uppgett si eller så i förhören när dessa vittnade i rättegången?

Har själv vittnat i rättegång och då kunde åkl påpeka att jag sagt si eller så i polisförhör. Åkl tog även upp vissa påståenden ur mitt polisförhör och ställde frågor om det, t ex att jag uppgav den infon då men stämmer det eller ej.

Jag ska lyssna igen, men jag minns att Clea Sangborn fick en syrlig tillsägelse. Det var en mening för mycket, typ, enligt rättens ordförande.

Ja, jag tycker det låter konstigt, eftersom jag har hört andra rättegångar där både försvar och åklagare ber om att få händvisa till FUPs förhör, och man hör rätten bläddra och bläddra (man trodde ju att de använde digital form).
Citera
2023-05-16, 20:56
Medlem
Citat:
Evighetsdebatt...
Ja, rätten tror kag inte vet exakt hur de ljud som grannen beskriver i rätten som slag och tramp lät, inte hur hårt eller om det var rytmiskt eller med vilken frekvens. Inte heller tror jag att de vet mer om en konvulsionsfas vid strypning än det som rättsläkaren berättade om, dvs att det är som ett epileptiskt anfall (AL i rätten:"det ser ut som vid epileptiska anfall").

Så min bedömning är att när de avfärdar konvulsionsfasen, skulle de behöva motivera varför denna är utesluten:

Från domen:

"Det finns två tänkbara förklaringar till de slag som Lahanj Kornasan hörde. Det skulle kunna
vara så att det han hör är någon kroppsrörelse som inträffat under den så kallade
konvulsionsfasen som rättsläkaren Aleksandra Lazarevic beskrivit kan förekomma under en av
de faser som kan inträffa under det att en människa stryps. Den andra mer troliga förklaringen
är att det är Tove som gör motstånd på det sätt hon kan. Johanna Leshem Jansson satt (enligt
sin egen uppgift) på Toves mage/bröst och hindrade henne från att resa sig.
"

Även om det skulle vara så att Maja är kyldig till mordet, så blir jag rent av upprörd över så lättvindigt avfärdande.

Om Tove var min dotter, då skulle jag vilja se bevis på att de som dödat min dotter är fällda för rätt grej. Det skulle kännas skönt.

Och tvärtom, eftersom jag är lite av en grubblare, skulle det gnaga i mig om detfanns minsta misstanke om att domen kanske blev fel.

Man vill vända bladet där så att säga.

Jag vill inte låta dryg och du vet att jag uppskattar din insats i dom trådar jag följt. Men jag tror helt enkelt att det är för långsökt att tro att dessa ljud skulle komma från konvulsionsfasen. Försvaret har ju inte ens ifrågasatt att ljuden inte skulle komma från T.

Men vi får väl se vad som händer i HR. Kanske M s nya advokat belyser just detta.
Citera
2023-05-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vill kommentera punkt 5. Jag jag har upprepat många gånger att jag aldrig läst om någon förövare som lyckats låsa sitt offer på detta sätt. Och om offret är medvetet vågar jag nästan påstå att det är omöjligt.

Jag har googlat och sökt efter liknande fall sedan tråden startade utan att hitta nåt. Även gått igenom hundratals mma klipp där en sittande person lyckas låsa motståndarens armar på det sätt. Inget gåt att hitta.

Jag har förståelse för att det är svårt att hitta ex på liknande strypmord som motsäger det jag säger. Men om detta skulle vara praktiskt genomförbart borde man kunna hitta nåt ex bland alla tiotusentals mma matcher som finns uppladdade.

Du behöver varkeb Google eller MMA, testa att låta någon som är viktmässigt i samma förhållande till dig som Tove/JJ sätta sig grensle över dig och låsa armarna med benen.

Försök sen röra armarna och ta dig ”loss”.
Citera
2023-05-16, 21:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Om J blev överfallen tidigare än ca 02.30 borde väl grannama hört en duns då med om de var vakna och befann sig delvis under Js badrum?Hur tänker du kring det? Om jag inte minns fel så hörde de inga ljud innan dunsen.

Jag tänker som så att Johanna hade googlat hur hon skulle genomföra mordet diskret. Så jag tänker då att Johanna visste hur hon skulle gå till väga för att mörda Tove utan att väsnas. Att grannarna inte uppfattat något ljud betyder inte att det inte hörts något, även om de hörde en duns just när de satt i soffan i vardagsrummet. De höll på i köket och gjorde yoghurt så de kan ha väsnats en del själva och inte hört även om det lät.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in