2023-05-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag minns hur det såg ut i inledningen av kriget och därefter.
Tyskland och Frankrikes tex stöd har kommit i form av en ketchup-effekt.

Inte så märkligt med tanke på den geografiska närheten och dom handelsförbindelser det innebär. Till slut måste man riva av plåstret, vilket man verkar ha gjort.

Rätt löjligt att börja tjata om vad USA borde kunnat skicka när Europa borde ha agerat snabbare, enat och mer resolut istället för att försöka resonera med putler och skicka hjälmar och bandage.

Vilka 500 stridsvagnar yrar du om?

Alla hade kunnat göra mer, det är klart. Säger inte emot dig. Säger bara att jag önskar att man pushar sig lite extra för att få ett snabbare avslut på konflikten.

Ser det inte som löjligt. USA har 2000+ abrams i aktiv tjänst och 2000(egen rättelse) i reserv.
Deras produktion ligger på låga 140st/år och har just nu full orderstock på vagnar ämnade för Polen och Taiwan.
Säg att man skickar 500st(godtycklig siffra) idag och först får igång produktion av egen order om 10år, då har man lätt hämtat hem det efter 15-20 år.
Denna kalkyl räknar inte ens med en ökad produktionstakt. Under 80-,90-talet låg produktionstakten på 600st/år.
Citera
2023-05-16, 21:08
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du vet nog att han menar ammunitionen till de brittiska Challenger 2 stidsvagnarna. Britterna var så goda att man skickade granater med utarmad uran för att förgifta Donbas (man sysslar gärna med terror då man förlorar). Ödes ironi att det verkar som om mycket av det sprängdes i en jätteexplosion i västra Ukraina innan det han fram till Donbas och södra Ukraina. Sen sitter det dårar här och gör sig dumma då dom tycker att alla ryska missiler har dålig träffsäkerhet. Kommer inte Kievregimens offensiv igång snart så har man ingen ammunition kvar för den.

Men britterna säger att utarmad uran är orfarlligt så det gör väl inget då ...
Med tanke på att även ryssarna sa att de är ofarliga innan detta och dessutom använder dem själva får ju även det då anses vara ödets ironi:

https://tass.com/defense/1036958/amp
Citera
2023-05-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du vet nog att han menar ammunitionen till de brittiska Challenger 2 stidsvagnarna. Britterna var så goda att man skickade granater med utarmad uran för att förgifta Donbas (man sysslar gärna med terror då man förlorar). Ödes ironi att det verkar som om mycket av det sprängdes i en jätteexplosion i västra Ukraina innan det han fram till Donbas och södra Ukraina. Sen sitter det dårar här och gör sig dumma då dom tycker att alla ryska missiler har dålig träffsäkerhet. Kommer inte Kievregimens offensiv igång snart så har man ingen ammunition kvar för den.

Men britterna säger att utarmad uran är orfarlligt så det gör väl inget då ...
Det förefaller som även du, såväl som de övriga rysskretinerna, har missat delar av fysiklektionerna.
Läs på, läs på rätt!
Citera
2023-05-16, 21:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Surt att sitta där med en order på 25 Kinzhal-robotar till ett närmast astronomisk pris om man är i större behov av 100 robotar med en prislapp som passar den mindre plånboken. Hade man inte annulerat beställningen i stället? Det verkar orimligt att det fortfarande produceras Kinzhal under kriget. Anser jag.

Du förbiser att fram tills häromveckan så ansågs Kingzhal vara ostoppbar och "Natodödaren". Ryssland planerade väl att använda dem i många krig framöver.

Citat:
Antingen tillverkar man robotar, och då antagligen andra än Kinzhal, eller så gör man det inte.

Just nu förväntar väl sig Putin att samtliga militära fabriker kränger ur sig så mycket som bara möjligt. De som inte håller kvoten ramlar säkert ut genom fönstren.
Citera
2023-05-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Alla hade kunnat göra mer, det är klart. Säger inte emot dig. Säger bara att jag önskar att man pushar sig lite extra för att få ett snabbare avslut på konflikten.

Ser det inte som löjligt. USA har 2000+ abrams i aktiv tjänst och 2000(egen rättelse) i reserv.
Deras produktion ligger på låga 140st/år och har just nu full orderstock på vagnar ämnade för Polen och Taiwan.
Säg att man skickar 500st(godtycklig siffra) idag och först får igång produktion av egen order om 10år, då har man lätt hämtat hem det efter 15-20 år.
Denna kalkyl räknar inte ens med en ökad produktionstakt. Under 80-,90-talet låg produktionstakten på 600st/år.

Jaja, det är bara att skicka tanks och flyg och ditten och datten.

Hur löser du utbildad personal som bemannar dessa 500 Abrams?

Var hittar du alla ingenjörer och verkstäder som är del av infrastrukturen kring systemet?

Var ska dessa 500 Abrams förvaras innan du har löst dessa små problem?

Det är väl rätt uppenbart varför det vore en sällsynt korkad idé för USA att skicka 500st Abrams till Ukraina?
Citera
2023-05-16, 21:21
Moderator
OYs avatar
Rysslands ekonomi relaterat till kriget i Ukraina diskuteras i den här tråden

--> Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.

/Mod
Citera
2023-05-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, jag vet inte. Det var en parallell jag gjorde. Det var ett exempel. Det är väl inte helt omöjligt kanske att ryska vapentillverkare producerar robotar, men om de gör det har jag svårt att förstå varför man skulle beställa den allra dyraste av dem alla.
Oavsett vad man beställer är varenda metallspån som skärs i Ryssland utfört av en maskin som kommer från väst. När maskinen går sönder står den stilla.
Det finns inte en enda granat eller robot som tillverkas utan hjälp av en produktionsutrustning från väst.
Inte en enda!
Citera
2023-05-16, 21:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du yrar. Vilka kontrakt pratar du om?

Kinzhal är inget som ryssland importerar och ”kontrakt” mellan statliga parter kan nog skrivas i rappet, för saks skull, eller sägas upp eller helt enkelt inte efterlevas när det inte passar längre.

Det är en efterbliven tanke att tro att bara för att man inte tillverkar det ena så kan man ju tillverka det andra, det är ingen kinesisk fyrverkeritillverkare det handlar om.

Du låter som en typisk ryssapologet i sista stycket. Ser man risken nu så hanterar man den nu. Uppenbarligen har mer inflytesrika människor än du och många andra i tråden förstått vad vi står inför iaf.
Jävlar. Jag tror att du missförstod praktiskt taget hela mitt inlägg.

Det var Melange5738 som menade att man tecknat kontrakt för länge sedan, för kanske 10 år, som om det skulle betyda något i fråga om förpliktelser. Det du skriver i andra stycket är exakt vad jag försökt förmedla — varför beställa, respektera kontrakt eller producera Kinzhal under brinnande krig när alternativ bör finnas? De Kinzhal som nu kommit till användning har de förmodligen haft på lut. Jag skrev ju det till dig också, gjorde jag inte?

Alltså: Om Kinzhal är ett prestigeprojekt (det är det) där ryssen lyckats hinna före amerikanerna räcker det med att ryssarna har vapnet. De behöver inte använda dem i mängder. Definitivt inte köpa drösvis för att ersätta alla äldre robotar med dem.

Det sista: Jag menar precis att det är det Europas ledare gör nu ("ser man risken"...), och att det helt saknar betydelse vad t.ex. jag — eller många andra i tråden — anser. Jag skriver ju dessutom att kostnaden är mer än hanterbar ekonomiskt. Inte att kriget tar knäcken på någon. Det du valt att ta fasta på är att jag fick till något flum om att det är svårt eller omöjligt att räkna på vad olika hypotetiska kostnader kunde bli.
Citera
2023-05-16, 21:35
Medlem
HAARPs avatar
Nu börjar sanningen krypa fram:

A Patriot system was likely damaged but not destroyed by a Russian missile barrage Monday night, a US official tells @NatashaBertrand. US is still assessing the damage which to determine whether the system needs to be pulled back entirely or be repaired by the Ukrainians.

Hoppas att de låter ukrainarna reparera det.
Senast redigerad av HAARP 2023-05-16 kl. 21:42.
Citera
2023-05-16, 21:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Oavsett vad man beställer är varenda metallspån som skärs i Ryssland utfört av en maskin som kommer från väst. När maskinen går sönder står den stilla.
Det finns inte en enda granat eller robot som tillverkas utan hjälp av en produktionsutrustning från väst.
Inte en enda!
Jo, det är ruskigt kört för dem på flera sätt. Det begriper till och med jag.
Citera
2023-05-16, 21:39
Medlem
Alsenos avatar
Nazister och iq-befriade islamister. Det går bra nu för ryssland .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BJ2wr/ryska-sakerhetstjansten-anlitade-is-jihadist-for-mord

Citat:
Ryska säkerhetstjänsten FSB värvar IS-jihadister för att spionera på ukrainare och utföra beställningsmord.

Samtidigt använder ryska armén nynazister på slagfältet i Ukraina.

Trots att målet med invasionen sägs vara att ”avnazifiera” landet – och trots att IS stämplats som en terrororganisation i Ryssland.
Citera
2023-05-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nu missuppfattar du nog vad jag menar avseende Ukrainas gränser. Av ryssen ockuperat område är ju internationellt fastslaget ukrainskt territorium idag imorgon och om troligen hundra år.
Ryssen måste alltså motas tillbaka över gränsen in i Ryssland igen. Ukraina är en suverän stat med fastslagna gränser och ingen lydstat under ryssen.

Ryssen försökte inta Kiev det första han gjorde och det får nog tolkas som att hade Kiev då fallit hade hela Ukraina fallit.
I hundra år skriver du. Hur såg gränserna ut för hundra år sedan vad det gäller Ukraina och Ryssland? När erövrade "Ukraina" Krim eller byggde upp söder som tidigare legat under det Ottomaska riket och som bara var en stäpp glest befolkad? Var det "Ukraina" som befriade Rumänien under samma tidsperiod? Kan inte inte FN och väst lösa konflikter så ritas gränser om med våld och krig. Så har det varit med eller utan FN, internationell lag eller någon stormakt som tycker dom ska bestämma allt. I dessa Ukrainska regioner så har det detsutom varit folkomröstningar om att tillhöra Ryssland, det historiska moderlandet. Här i väst repekteras inte en sådan folkvilja eller folkrätt ... det respekteras bara om man själv vill ha det som tex. i forna Jugoslavien.

Ryssland håller sig inom sina historiska gränser än så länge och hos sin ryskatalande befolkning som Kiev-regimen ändå hatar. Ukrainas gränser är ritade av Sovjet och som vi ser nu blev det ett stort misstag av sovjets ledare att tro att Ukrainas råskinn i väster inte skulle ställa till med en konflikt i framtiden. Man gav Ukraina det som togs av Ryssland i god tro men väst bedrog Ryssland som vanligt och flyttade fram NATO och behandlade Ryssland som icke värdig.

Har du sett siffrorna över utvecklingen av BNB ända från 1989 för Ukraina, Ryssland, Belarus, Polen och andra öststater? Det finns enkla fina grafer på internet om du kan söka. Polen har gått bäst fast naturligtvis med EU-bidrag i massor. Sen kommer Belarus som väst också försöker förstöra tillsammans med Ryssland. Ryssland återhämtade sig bra efter 90-talets helvete och växer nu snabbt även under sanktioner. Ukraina förlorade direkt omkring 50% efter sovjets kollaps och har legat så eftersom oligarker sög ut den gamla starka sovjetindustrin och förstörde stora delar av den i äkta neoliberal anda med västs välsignelse. Ryssland lyckades vända i tid under Putins styre men Ukraina fick aldrig någon lik Putin. Ukraina hade allt för att blir ett av de rikaste länderna i Europa men man blev tvugna att välja mellan väst och Ryssland av EU 2013 och valde väst och denna konflikt var vad man fick. Det ukrainska folket betalar priset för USA:s geopolitik och blir tvunget att sälja ut allt vad man har för att betala tillbaka lån och "hjälp". Ett svagt och förstört Ukraina passar EU och USA bra, Blackrock är redan där och gör affärer med regimen över huvudet på folket.

Det här siffrorna är en del av orsaken till att människorna i västra Ukraina avundsjukt hatade Ryssland allt mer och vägrade se sina egna problem med oligarker och korrupta politiker, man skyllde allt på Ryssland trots att Ryssland då var Ukrianas största handelsparter och utan dom hade ukrainarna varit ännu mer fattig. EU och NATO blev hoppet för dessa i väster för dom hade knappt ingenting för det mesta av industrin låg i Donbas och i södra Ukriana intimt ihopkopplat med rysk industri. Men EU och NATO ville inte ha dom och krävde inga större förändringar mer än halvhjärtat, man hade andra planer än medlemskap för Ukraina som vi nu kan se.

Du tror fortfarande att Ryssland ville och kunde inta Kiev med 40 tusen soldater? Ryssland fick vad man ville med det, förhandligar i Istanbul men USA och UK sa senare stopp för det och kriget utvecklades och hundratusentals har blivit dödade helt i onödan.

En liten bakgrund till denna konflikt, en av många sanna bakgrunder man inte vill veta av här för då faller hela propagandaapparaten ihop.

Blev det för mycket text, innehåll och information för denna tråd och dess läsare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in