2023-05-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Det kommer! Lugn och fin bara. Även stridsflyg från USA kommer då det är dags....

Det mesta tyder väl på att F-16 lär dyka upp i Ukraina förr eller senare. För USA handlar det väl mer om ett godkännande än faktisk leverans av hårdvara?
Citera
2023-05-16, 19:37
Medlem
Sqrbankens avatar
Flinar alltid till åt "rysk krögare" när jag googlar Prigozjin:s namn. Visst, antar att det inte är fel i sak men heller inte det första jag associerar honom med i maj månad 2023.

On topic så vässar vederbörande verkligen sin retorik vecka för vecka numera. Han både ser ut och beteer sig som en tvättäkta gambler.

Kan själv bara tolka hans vevande som opportunism, ett målmedvetet försök till att piska upp populus på hemmaplan, vilket om så vore fallet sannolikt närs av en förhoppning om att få välja nytt hov i Kreml knipa åt sig tsarämbetet.
Citera
2023-05-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA och UK har garanterat Ukrainas territoriella integritet så de var faktiskt tvungna att stödja Ukraina. USA är med i NATO och måste stödja de Östeuropeiska NATO-medlemmar som hotas av rysk agression (Polen, Rumänien, Baltstaterna etc.)

Så ja detta är även USAs krig.

Självklart har du rätt i det. Men jag hoppas du inte är en av dom som tycker att Europa ska titta bort och låta någon USA och UK göra smutsgörat medan finnen sipprar sin Karhu?

Både USA och UK har gjort väldigt mycket sedan invasionen av Krim. Det är lite dags att EU-länderna att steppa upp, vilket dom verkar redo för nu.
Citera
2023-05-16, 19:56
Medlem
Knarkpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det har publicerats flera filmer idag där UAF tar fångar vid Bakhmut. Ingen film jag sett kan man fastställa exakt position på dock. De avslöjar inte så mycket men borde ju tyda på att UAF gör vissa offensiver iaf.

https://t.me/operativnoZSU/96612

Vilka är det på videon?.
Är det Ryssar eller ukrainier som ligger på marken?.
Citera
2023-05-16, 19:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
USA och UK har garanterat Ukrainas territoriella integritet så de var faktiskt tvungna att stödja Ukraina. USA är med i NATO och måste stödja de Östeuropeiska NATO-medlemmar som hotas av rysk agression (Polen, Rumänien, Baltstaterna etc.)

Så ja detta är även USAs krig.

Läs Budapest-avtalet. Det är megaflummigt vad de som garanterat Ukrainas säkerhet ska göra om Ukraina blir angripet. Garanterna (US& UK) är inte tvungna att göra något som helst, och det är också precis därför som inte ett skit hände 2014. USA krigar nu för att de vill kriga.
Citera
2023-05-16, 19:58
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det mesta tyder väl på att F-16 lär dyka upp i Ukraina förr eller senare. För USA handlar det väl mer om ett godkännande än faktisk leverans av hårdvara?

England ska börja utbilda Ukrainska piloter på F16 planet till sommaren.

https://www.aa.com.tr/en/europe/uk-to-start-training-ukrainian-pilots-in-summer/2897860
Citera
2023-05-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkpojken
Vilka är det på videon?.
Va fan tror du? Vita armbindlar med grön tejp över ögonen. Det är ryssar som är tejpade med Ukrainas gröna färg för att de ska synas att det är "Ukrainare" så de inte dödas.

Vit / röd tejp på kroppen = ryssar
Blå / Gul / Grön på kroppen är Ukrainare
Citera
2023-05-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Läs Budapest-avtalet. Det är megaflummigt vad de som garanterat Ukrainas säkerhet ska göra om Ukraina blir angripet. Garanterna (US& UK) är inte tvungna att göra något som helst, och det är också precis därför som inte ett skit hände 2014. USA krigar nu för att de vill kriga.

Jag tolkar det som att USA gör sin del pga det sena europeiska uppvaknandet.

En supermakt som tar ansvar, tills dom rättmätiga ägarna av ansvaret gör det.
Citera
2023-05-16, 20:02
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkpojken
Vilka är det på videon?.
Ryssar!

VDV verkar det som på den blåvit randiga tröjan.
Citera
2023-05-16, 20:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det låter för mycket. Då Sverige betalar max 25 miljarder kronor för fyra system och 300 robotar.
2 miljoner dollar per robot är det jag läst. Visserligen i en israelisk dokumentär om varför dom byggde eget men ändå.
Citera
2023-05-16, 20:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kontrakten var väl skrivna för länge sen innan kriget började.
Du har en poäng.

Surt att sitta där med en order på 25 Kinzhal-robotar till ett närmast astronomisk pris om man är i större behov av 100 robotar med en prislapp som passar den mindre plånboken. Hade man inte annulerat beställningen i stället? Det verkar orimligt att det fortfarande produceras Kinzhal under kriget. Anser jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det kan ju också vara att man har gamla lager med elektronik för produktion av robotar men inte för stridsvagnar.

En annan förklaring är att man saknar reservdelar till den västerländska maskinpark som de är beroende av för att producera stridsvagnar.

Man är även helt beroende av produktionsutrustning från väst för att producera robotar, de kanske forfarande är i drift?

Ryssland sitter verkligen i skiten, rysskretinerna här i tråden förstår inte att Ryssland är helt beroende av västteknik för att producera vapen och ammunition.
Ja, jag vet inte. Det var en parallell jag gjorde. Det var ett exempel. Det är väl inte helt omöjligt kanske att ryska vapentillverkare producerar robotar, men om de gör det har jag svårt att förstå varför man skulle beställa den allra dyraste av dem alla.

Hur som helst: Det verkar ju inte som fabrikerna står stilla, men väl som att de tvingas snåla. Det kan naturligtvis bero på att vissa komponenter saknas numera.
Citat:
De har väl fabriker och maskiner för att tillverka dem. Bara för att de slutar att tillverka dem så kan de inte automatiskt tillverka andra robotar som kräver andra maskiner. De tillverkar nog så många de kan av alla typer samtidigt; de ena utesluter inte de andra.
Det förstår väl jag med, men låter det inte orimligt att man skulle tillverka Kinzhal om man har möjlighet att producera andra robotar...?

Antingen tillverkar man robotar, och då antagligen andra än Kinzhal, eller så gör man det inte.
Citera
2023-05-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Vad anser ni om att England skickar bomber med utarmat uranium till nassarna i Kiev?

Som tur är så har ryssarna lyckats spränga två artilleridepåer fyllda med sådana radioaktiva bomber innan de hunnit användas.

Bomber innehåller inte utarmad uran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in