2023-05-16, 14:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Därför att det inte finns några bevis för system fel!
Dom är ju godkända för anställning i Auktoriserat Bevakningsföretag av Länsstyrelsen, och deras ordningsvakter är förordnad Polismyndigheten och CSG Security är Auktoriserat av Länsstyrelsen, vad är det du känner till som myndigheterna ifråga inte gör?
Hahaha!
Godkänd?

Vet du ens vad systemfel är relaterat till attityder som sen får allvarliga konsekvenser?

Anser du att tex godkända polisstationer i USA - som sen har fått omstruktureras totalt - är ett tecken på att allt är frid och fröjd?

Det som händer och sker inom ett företag eller arbetsplats what ever indikerar att nåt är jävligt galet och då bör detta utredas och/eller belysas.

Du måtte väl se vad hon promotar?
Att hon sitter i polisförhör och berättar fritt som om det vore vardagsmat, beror högst troligt på hon så van den jargongen om att "strypa ut" att hon inte ens begriper att det är helkorkat.

Supporting doesn’t have to be blind support.
Senast redigerad av develi 2023-05-16 kl. 15:03.
Citera
2023-05-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Jaså?
Det var som tusan det här. Snart man knappt vågar besöka svensk vård då ji. Eller du menar kanske utländsk vård?
Sist jag läste om något sådant här i Sverige så har det sjukhusmorden i Lund på 70-80 talet någongång.
Känns nästan som du får slänga upp en källa till ditt påstående där?

Du har smutsat ner tråden sedan snart en vecka tillbaka med en eller två meningar om mord och de skall dömas men du får liksom inte närmare in på hur du tänker. Så min fråga är ju om du är här för seriösa syften eller bara tramsa sönder tråden?

OnT
Någon som följt rättegången mer noggrant och kan ge en upplysning om Offren som kommit Juhas väg den där kvällen?
Finnens vänner får man ju nog anse som lite smått partiska i rätten och en hel del bias från deras sida så vad dessa säger fäster jag inget direkt värde vid.

Samt som någon innan här nyss skrev..hur många dödsfall sker det egentligen i Sverige där OV varit orsaken eller anmäld? Någon skrev ett systemfel och haha ja det var ju kul man kan kalla det system fel när typ en dör pga eget beteende vart femte eller tionde år. När det är typ en byggnads arbetare i månaden som dör.

Två individer har i samförstånd dödat, strypt och kvävt ihjäl en annan individ genom bestämt och långvarigt strypgrepp, omöjliggjort syresättning samt förstört lungfuktionen genom att sitta på mordoffrets bröstkorg/bröstrygg.
Citera
2023-05-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultomten7
När Babben säger att han upplevde Juha som quisimodo? Och att han hatade honom som barn? Wtf? Psykisk ohälsa på honom? Såg djävulen och ströp honom.

Hoppas innerligt att han ljuger. Kan acceptera en oärlig ordningsvakt men inte en som stryper ihjäl folk för att han är rädd för tecknade figurer.
Citera
2023-05-16, 16:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrevis
Hoppas innerligt att han ljuger. Kan acceptera en oärlig ordningsvakt men inte en som stryper ihjäl folk för att han är rädd för tecknade figurer.
Det intressanta i bådas väldiga skräckbild som målas upp om Quasimodo och rena lögner från henne om förlopp - är att de lyssnar på radion och erbjuder sig. Om dessa extremt räddhågade adrenalinare väntat in andra med annat grepp hade han möjligen levt idag.

" 31-åringen säger att han att något händer på Rådmansgatan på sin radio.
– Det är nästa station och vi frågar om vi kan vara behjälpliga. "

31-åringens advokat Henrik Hoffman:
" – Hynninen vilar på hans grepp."

Lite Lullaby varning på den, va?
Hush little baby, don't Say a word...
Senast redigerad av develi 2023-05-16 kl. 16:29.
Citera
2023-05-16, 17:47
Medlem
develis avatar
Fd advokat Lapidus inleder med att "man blandar ofta ihop väktare och ordningsvakter" och ger en lektion om deras olika befogenheter.
Sen börjar han berätta om det specifika fallet:

"TV4: Så just i det här fallet?

JL: Ja, då säger dom här väktarna att, för det första säger det ena väktaren att "jag har inte tagit nåt stryptag så jag ska frias överhuvudtaget."
Den andra väktaren säger så här "all går väldigt fort, jag är rädd, jag anser att jag agerar i nödvärn.
En väldigt brutal person, jag märker inte att han slutar andas, jag har inte begått nåt brott.
"

Han fortsätter med "det som inte lärs ut är att strypgrepp är nån bra sak att ägna sig åt. Det ska man inte syssla med."

För att sen dra in sin kampsportande son, vilket han då tycker är en relevant jämförelse tydligen. Sonen stryper ut sin pappa på fritiden får vi veta.

JL: Men jag skulle säga så här:
Min son han sysslar väldigt mycket med brasiliansk jiu-jitsu och jag vet - Han brottar ju ner mig nu för tiden, helt sjukt.

Och det gör han ju via att ta ganska lätta grepp egentligen runt halsen på det här sättet.
Så tar man strypgrepp runt halsen, håller nån runt halsen då har man en skyldighet att vara väldig försiktig.

Det är inte alltid nödvändigtvis förbjudet, man måste kolla att personen andas. "

Från att ha betonat att " det ska man inte syssla med" så börjar han uppenbart tona ner det hela.
Avskrift:
https://www.tv4.se/klipp/va/20559373/man-dog-vid-ingripande-ordningsvakter-stalls-infor-ratta

Lek för all del vidare hemma på vardagsrumsgolvet, Lapidus.

Däremot, om folk ska behöva dö för att kampsport utövas på arbetstid med strypningar av allmänheten och mot bättre vetande (utbildning) - är det ett allvarligt problem.

Låt-gå-attityden förefaller vara ett problem kring OV. Eller var det väktare?

Det spelar nog ingen större roll iofs.
Mentorn och föredömet I*lma säger att det är både och.

"Fhl: I ditt förra förhör säger du att strypning/halsgrepp brukar användas när man hanterar människor som är svåra att hantera.

I: Ja, jag har ju hört det från kollegor att det brukar göras men jag har aldrig själv använt det.
Fhl: vilken kollega är det du pratar om då?
I: Både väktare och ordningsvakter. "

"Han var medvetslös, tuppat av efter att kollegan strypt ut honom."

" Deras tekniker har ju ingen om helst nytta i verkliga livet och då måste du ju göra på andra sätt."
Citera
2023-05-16, 18:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Det är svårt att veta hur rätten kommer att döma och det lär garanterat tas upp till hovrätten också. Det som talar mot vakterna är blödningarna i halsmuskulaturen samt brott på sköldbroskhornet som verkar ha orsakats av strypgreppet. Den manlige ordningsvakten verkar ha hållit ett hårt grepp, åtminstone tidvis. Den kvinnliga vakten uppger i första förhöret att efter att de fällt honom så säger hon att hennes kollega har sin arm runt hans hals och "försöker strypa ut honom" för att få kontroll över situationen. Hon verkar backa lite från det i nästa förhör och i rätten vet jag inte vad hon säger. Men man kan ju anta att metoden att "strypa ut" personer förekommer ibland.

Gissning: Båda fälls i tingsrätten för vållande till annans död. I hovrätten fälls den manlige ordningsvakten medan den kvinnliga frias.
Citera
2023-05-16, 18:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Du verkar inte fatta någonting!
Det jag försökte säga är att vad 2 idioter till vakter gör, har inget bevisvärde vad andra vakter gör. Ordningsvakter har varit i Tunnelbanan åtminstone sen början av åttiotalet, och måste ha gjort miljontals ingripanden, hur ofta dör den dom ingriper emot? Mindre än 1 promille!
Du får dra bort ett decennium på din gissning... och tänka till om ditt andra påstående.
OV har alltså enligt dig gjort miljontals ingripanden på dina 40 år. Säg tre miljoner då. Med 1 promille, enligt dig, så får vi fortfarande 75 dödsfall... don't leave your daytime job... eller förresten. Gör det, sluta omedelbart
Senast redigerad av DreamTwister 2023-05-16 kl. 19:07.
Citera
2023-05-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du får dra bort ett decennium på din gissning... och tänka till om ditt andra påstående.
OV har alltså enligt dig gjort miljontals ingripanden på dina 40 år. Säg tre miljoner då. Med 1 promille, enligt dig, så får vi fortfarande 75 dödsfall... don't leave your daytime job... eller förresten. Gör det, sluta omedelbart
Vadå ta bort ett decennium?
1982 bodde jag innanför tullarna vid tunnelbanan, där nere kom jag ihåg 2 ordningsvakter, ABAB med Basker på huvudet, och batong, en kvinna från öststaterna, och en man. Mannen ifråga är jag 100% säker på. Vi båda växte upp i ett bruks samhälle i Dalarna på sjuttiotalet. Jag brukade prata lite då och då med honom när jag såg han, till och med varit in i deras rastlokal. Han slutat som ordningsvakt och gick tillbaka till sitt gamla yrke och öppnade en snickerifirma med flera anställda några år senare. ABAB Hade Ambasaderna och Tunnelbanan på den tiden, och Securitas hade resten!
Citera
2023-05-16, 21:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Vadå ta bort ett decennium?
1982 bodde jag innanför tullarna vid tunnelbanan, där nere kom jag ihåg 2 ordningsvakter, ABAB med Basker på huvudet, och batong, en kvinna från öststaterna, och en man. Mannen ifråga är jag 100% säker på. Vi båda växte upp i ett bruks samhälle i Dalarna på sjuttiotalet. Jag brukade prata lite då och då med honom när jag såg han, till och med varit in i deras rastlokal. Han slutat som ordningsvakt och gick tillbaka till sitt gamla yrke och öppnade en snickerifirma med flera anställda några år senare. ABAB Hade Ambasaderna och Tunnelbanan på den tiden, och Securitas hade resten!
Det fanns ABAB på T ett decennium innan dina barndomsminnen, give or take...
Citera
2023-05-16, 21:10
Medlem
Citat:
Det fanns ABAB på T ett decennium innan dina barndomsminnen, give or take...
ja men då ska jag inte dra bort ett decennium, utan jag ska lägga till ett decennium, alltså ordningsvakter fanns i tunnelbanan redan 1972, lång tid, var är alla mord? Finns knapp några, kan dom vara max 10 stycken?
Citera
2023-05-16, 21:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
ja men då ska jag inte dra bort ett decennium, utan jag ska lägga till ett decennium, alltså ordningsvakter fanns i tunnelbanan redan 1972, lång tid, var är alla mord? Finns knapp några, kan dom vara max 10 stycken?
Jag gjorde ett överslag på ditt påstående… men vill du ändra parametrarna nu alltså?
Citera
2023-05-16, 21:30
Medlem
Citat:
Jag gjorde ett överslag på ditt påstående… men vill du ändra parametrarna nu alltså?
Nä conceptet går nog igenom ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in