Fd advokat Lapidus inleder med att "man blandar ofta ihop väktare och ordningsvakter" och ger en lektion om deras olika befogenheter.
Sen börjar han berätta om det specifika fallet:
"TV4: Så just i det här fallet?
JL: Ja, då säger dom här väktarna att, för det första säger det ena väktaren att "jag har inte tagit nåt stryptag så jag ska frias överhuvudtaget."
Den andra väktaren säger så här "all går väldigt fort, jag är rädd, jag anser att jag agerar i nödvärn.
En väldigt brutal person, jag märker inte att han slutar andas, jag har inte begått nåt brott. "
Han fortsätter med
"det som inte lärs ut är att strypgrepp är nån bra sak att ägna sig åt. Det ska man inte syssla med."
För att sen dra in sin kampsportande son, vilket han då tycker är en relevant jämförelse tydligen. Sonen stryper ut sin pappa på fritiden får vi veta.
JL: Men jag skulle säga så här:
Min son han sysslar väldigt mycket med brasiliansk jiu-jitsu och jag vet - Han brottar ju ner mig nu för tiden, helt sjukt.
Och det gör han ju via att ta ganska lätta grepp egentligen runt halsen på det här sättet.
Så tar man strypgrepp runt halsen, håller nån runt halsen då har man en skyldighet att vara väldig försiktig.
Det är inte alltid nödvändigtvis förbjudet, man måste kolla att personen andas. "
Från att ha betonat att " det ska man inte syssla med" så börjar han uppenbart tona ner det hela.
Avskrift:
https://www.tv4.se/klipp/va/20559373/man-dog-vid-ingripande-ordningsvakter-stalls-infor-ratta
Lek för all del vidare hemma på vardagsrumsgolvet, Lapidus.
Däremot, om folk ska behöva dö för att kampsport utövas på arbetstid med strypningar av allmänheten och mot bättre vetande (utbildning) - är det ett allvarligt problem.
Låt-gå-attityden förefaller vara ett problem kring OV. Eller var det väktare?
Det spelar nog ingen större roll iofs.
Mentorn och föredömet I*lma säger att det är både och.
"Fhl: I ditt förra förhör säger du att strypning/halsgrepp brukar användas när man hanterar människor som är svåra att hantera.
I: Ja, jag har ju hört det från kollegor att det brukar göras men jag har aldrig själv använt det.
Fhl: vilken kollega är det du pratar om då?
I: Både väktare och ordningsvakter. "
"Han var medvetslös, tuppat av efter att kollegan strypt ut honom."
" Deras tekniker har ju ingen om helst nytta i verkliga livet och då måste du ju göra på andra sätt."