2023-01-12, 16:53
Medlem
En person i min närhet kommer antagligen att bli erbjuden en hyreslägenhet på Magnus Ladulåsgatan i Stockholm. Det rör sig om en så kallad kommunal genomgångslägenhet för folk som har svårt att hävda sig på den vanliga bostadsmarknaden.

Själva lägenheten är nog inte så mycket att säga om, en etta på ca 25 kvm med ett litet pentry. Det jag undrar över är vilken typ av människor som bor på sådana boenden. Kollar man på hitta.se så är det blandat med svenska och utländska namn, med en övervikt för utländska. Åldrar är allt mellan 19 och 70.

Denna person har hamnat snett i livet de senaste åren. Blivit av med jobbet och hans tidigare någorlunda måttliga drickande har förvärrats. För 2-3 år sedan blev han vräkt p g a obetalda hyror och har sedan dess sovit på soffan hos ett par anhöriga. Jag är jätteglad om det nu kan lösa sig så han får en egen lägenhet igen, men jag är orolig över att han hamnar bland folk som använder droger. Han själv brukar inga droger förutom sprit såvitt jag vet. Kommunen säger att det är nolltolerans mot droger i boendet men jag vet inte om det betyder att det inte bor några knarkare där. Han är i 60-års åldern och tämligen nedstämd p g a allt som gått snett de senaste åren.

Någon med egen erfarenhet av sådana här boenden? Är det stökigt? Kommer han att möta många missbrukare?
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2023-01-12 kl. 16:56.
Citera
2023-01-12, 17:47
Medlem
Tomtekukars avatar
Inget bra ställe. Polisen och ambulansen har utryckningar dit dagligen.
Citera
2023-01-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
En person i min närhet kommer antagligen att bli erbjuden en hyreslägenhet på Magnus Ladulåsgatan i Stockholm. Det rör sig om en så kallad kommunal genomgångslägenhet för folk som har svårt att hävda sig på den vanliga bostadsmarknaden.

Själva lägenheten är nog inte så mycket att säga om, en etta på ca 25 kvm med ett litet pentry. Det jag undrar över är vilken typ av människor som bor på sådana boenden. Kollar man på hitta.se så är det blandat med svenska och utländska namn, med en övervikt för utländska. Åldrar är allt mellan 19 och 70.

Denna person har hamnat snett i livet de senaste åren. Blivit av med jobbet och hans tidigare någorlunda måttliga drickande har förvärrats. För 2-3 år sedan blev han vräkt p g a obetalda hyror och har sedan dess sovit på soffan hos ett par anhöriga. Jag är jätteglad om det nu kan lösa sig så han får en egen lägenhet igen, men jag är orolig över att han hamnar bland folk som använder droger. Han själv brukar inga droger förutom sprit såvitt jag vet. Kommunen säger att det är nolltolerans mot droger i boendet men jag vet inte om det betyder att det inte bor några knarkare där. Han är i 60-års åldern och tämligen nedstämd p g a allt som gått snett de senaste åren.

Någon med egen erfarenhet av sådana här boenden? Är det stökigt? Kommer han att möta många missbrukare?

Jag åker ofta förbi där och det är många slitna som bor där. Men det bor också minst en utlänning där som har bott i sverige i många år, från början av politiska skäl och som inte lyckats så bra att integrera sig på arbetsmarknaden.
Citera
2023-01-13, 22:56
Medlem
Gnomegirls avatar
Min mammas gamla skejtarkompis Lance blev mördad där för några år sedan.
Verkar, eller verkade iallafall vara ett hyfsat otryggt ställe.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2023-01-15, 14:44
Medlem
Jag tog en promenad förbi detta boende idag och stod en bra stund och studerade de som kom och gick. Förvånansvärt många såg tämligen normala och skötsamma ut, men visst fanns det folk som stack ut.

Nåja, det finns nog inte så mycket val för min närstående. Han behöver ett boende och kommer nog att flytta in där.

Kommunen säger att det är ett genomgångsboende och att det inte är tänkt att man ska bli boendes där någon längre tid än några år. När jag kollar adressen på hitta.se ser jag trots detta att många har bott där i ett tiotal år! Rekordet verkar vara 21 år!
Citera
2023-05-16, 20:49
Medlem
Carexs avatar
Fyllon, knarkare och skummisar.
Citera
2023-05-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carex
Fyllon, knarkare och skummisar.

Jo, de gånger jag har hälsat på honom har jag sett sådana. Det verkar dock bo en hel del yngre människor där också som ser rätt normala ut. Rätt många med invandrarbakgrund också.

Min släkting säger att det är OK att bo där.
Citera
2024-01-01, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Inget bra ställe. Polisen och ambulansen har utryckningar dit dagligen.
Det lär vara mer utryckningar än någonsin dit nu tror jag. Dessutom går polisen runt däromkring och beter sig som rena skitstövlar, av oklara skäl. När ingen vill ha dom där.

Expertisen, som är runt överallt i Stockholm, säger att Magnus Ladulås är det absolut värsta stället i Stockholm. Jag tror dom. Jag har hört av fängelsestammisar att dom föredrar fängelse framför att bo där. Det är tragiskt eftersom gamla, sjuka, människor egentligen knappt vågar gå ut. Av det jag sett i, och kring, såna här ställen är jag beredd att hålla med. Den största boven i dramat lär vara extremt vidriga SHIS (https://www.shis.se/) ("hyresvärd"?) som totalt skiter i allting, motarbetar i stort sett allt och Agendan är antagligen att få död på alla, eller vräka alla så dom kan tjäna förmodat kriminella pengar på att lyxrenovera alltsammans. VI får hoppas på att den extremt inkompetenta, och ointresserade, polisen sätter dit berörda personer på SHIS som bör få straff för det dom håller på med.

Inte att rekommendera för någon då det verkligen är seriöst livsfarligt, både för psyket och den fysiska hälsan däromkring. SHIS är väl bara glada om det skulle bli så att folk runt det där dödar varandra. Dom (SHIS) tänker antagligen väldigt kortsiktigt. För dom extremt luttrade som är uppväxta med, och kring, missbrukare och våld funkar det väl kortare perioder.

Det ska sägas att det finns extremt schyssta, roliga och trevliga, människor som bor där och rör sig däromrking. Generellt sett är folk väldigt schyssta tycker jag, men det är en allt svårare vardag för dom flesta. Det är antagligen SHIS som är det stora problemet. Dom vill inte ens hjälpa till. Människors psykiska hälsa blir ju därefter också. Det är förjävligt att SHIS ens kan få ha hand om det där. Husen ägs av Stockholmshem, såvitt jag vet.
Citera
2024-01-01, 15:45
Medlem
Citat:
En person i min närhet kommer antagligen att bli erbjuden en hyreslägenhet på Magnus Ladulåsgatan i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Det lär vara mer utryckningar än någonsin dit nu tror jag. Dessutom går polisen runt däromkring och beter sig som rena skitstövlar, av oklara skäl. När ingen vill ha dom där.

Expertisen, som är runt överallt i Stockholm, säger att Magnus Ladulås är det absolut värsta stället i Stockholm. Jag tror dom. Jag har hört av fängelsestammisar att dom föredrar fängelse framför att bo där.

Tack för att en insatt svarar i min tråd. Jag måste erkänna att jag ljög i min trådstart. Det var inte en bekant till mig som skulle flytta dit, det var jag själv.

Mot alla odds så trivs jag rätt bra! Visst, det finns en hel del drägg där, det ska erkännas. Jag vågar exempelvis inte lämna cykeln utanför huset utan den tar jag upp i lägenheten.
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2024-01-01 kl. 16:02.
Citera
2024-01-04, 19:33
Bannlyst
Jag bodde i Stadshagen för massa år sedan. Det var väl sådär… Skönt att allt var nyrenoverat och så (på den tiden). Men mycket polisutryckningar och så…

Magnus Ladulås är likadant som Stadshagen var då.
Citera
2025-07-01, 23:45
Medlem
Citat:
Tack för att en insatt svarar i min tråd. Jag måste erkänna att jag ljög i min trådstart. Det var inte en bekant till mig som skulle flytta dit, det var jag själv.

Mot alla odds så trivs jag rätt bra! Visst, det finns en hel del drägg där, det ska erkännas. Jag vågar exempelvis inte lämna cykeln utanför huset utan den tar jag upp i lägenheten.

Asså jag ska flytta dit väldigt snart (har bott i familjehem osv och soc verkar inte ha något vettigt alternativ till oss unga som inte kan bo hemma hos föräldrar som är stökiga), bor du Magnus Ladulås? Är mest orolig för grannar osv. Är det så illa som man tror eller är det bara några man ska passa sig för, stöket osv

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in