2023-05-16, 18:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det kan vara sant att Patriot stoppade Kinzal-missilen. Eftersom Kinzal-missilen kraschade in i Patriot-systemet så var det tekniskt sett Patriot systemet som stoppade missilen.
Du begriper hur långsökt det är att man skulle skjuta ner en en Patriotlauncher med en Kinzhal missil?

Kinzhalmissiler beräknas kosta 15-18miljoner $ styck och en Patriotlauncher ligger runt 10miljoner $.
Du menar att ryssarna skulle lägga iväg sex Kinzhalmissiler varav en skulle lyckas ta ut en Launcher? Det låter inte som ett vinnande koncept.

Uppenbar desperation ifrån Kreml då deras "oövervinnerliga" missiler visat sig vara värdelösa.
Citera
2023-05-16, 18:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja du får gärna vänta på vad sanningen sägs vara, direkt från ruski-MoD, för all del.. minns inte att jag frågade om din åsikt ens?

Men vad tror du om den som sköts ner för några dagar sedan?

Denna: https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1658141849251377152?cxt=HHwWgMCz_cDO84IuAAAA

Jag undrar om det är en Kinzhal.

Kinzhal är f ö lättare att skjuta ned tidigare i flygbanan, de är inte verkligt hypersoniska hela tiden. Så man lär kunna plocka dem vid gränsen.
Citera
2023-05-16, 18:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tror vi får vänta och se med de där Kinzhal, du. Bevisen för att de är nerskjutna är inte direkt överväldigande.

Tror du inte att de sköt ner den förra heller?
Citera
2023-05-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
En bra poäng du gör där! Rysslands skit är bara testad mot annan rysk skit.

Det är nog många som förstår att dom köpt grisen i säcken genom att förlita sig på ryska vapen. Vill man ha kvalitet och tryggheten den innebär då måste man inte bara handla med väst, man måste göra sig ”vän” med väst med.

Kinesen lär nog snart börja inse vad en direkt konfrontation med USA verkligen innebär. Småpåve-diktatorer och liknande förstår nog att dom bara kan strida mot andra icke västvänliga länder.

Indien och Turkiet ångrar nog sina snedsprång i skymundan..

Den onedskjutbara Kinzhal tex som trollen skrikit sig hesa över i tråden.. vilket jävla skämt!

Och då har Ukraina fortfarande bara få västerländska system och dessutom i liten skala. Det kommer förändras allt medan tiden går och framförallt de stora länderna inom EU inser vad som måste göras för att skydda europeiska liv.
UK visste från dag ett och lär inte vika en tum.
Indien har på flera sätt visat sitt missnöje mot Ryssland bl.a genom att ha avbeställt stora försvarsordrar.
Indierna är dessutom extremt frustrerade över Rysslands oförmåga att leverera reservdelar till den ryska militärutrustning de köpt.
Indien anser att de sitter i skiten, de kommer nog inte att beställa något mer från Ryssland.

Utöver den militärtekniska kontroversen har de nu hamnat i valutaproblemet som inte låter sig lösas så lätt…
I India Times kan de intresserade följa en del av Indiens dilemma
Citera
2023-05-16, 18:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryssarna använder allt som de producerar. D.v.s de har inget lager kvar, de använder det som kommer ut från fabrikerna.
Då är det ju jättekonstigt att de lägger beställningar på ap-dyra Kinzhal när det finns mer kostnadseffektiva alternativ (tänk nya T-90 kontra "upphottade" T-62/T-72). Jag lutar i så fall snarare åt att sitter på ett antal Kinzhal som de inte velat använda fram till nu, just med tanke på det hutlösa priset, och att de kanske inte producerar supermycket i robotväg. Men jag vet inte.
Citera
2023-05-16, 18:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du begriper hur långsökt det är att man skulle skjuta ner en en Patriotlauncher med en Kinzhal missil?

Kinzhalmissiler beräknas kosta 15-18miljoner $ styck och en Patriotlauncher ligger runt 10miljoner $.
Du menar att ryssarna skulle lägga iväg sex Kinzhalmissiler varav en skulle lyckas ta ut en Launcher? Det låter inte som ett vinnande koncept.

Uppenbar desperation ifrån Kreml då deras "oövervinnerliga" missiler visat sig vara värdelösa.
Såg precis en kommentar från en "militär expert" som påstår att UAF har fått 20 fordon som kan avfyra Patriot-missilerna. Pac-2 är långdistans och Pac-3 är medeldistans lite enkelt sammanfattat.

Citat:
The Ukrainians received about 20 M902 Patriot launchers.
If they use half of the PAC-3 (left) and half of the PAC-2 (right), they have 160 missile interceptors and 40 aircraft interceptors ready to launch — military expert Thomas Theiner
As long as the US provides PAC-3 interceptors, Russia will never be able to strike Kiev.

https://t.me/operativnoZSU/96604
Citera
2023-05-16, 18:16
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Som om Turkiet och Ungern lyder Rysslands minsta vink.

Vad är det du inte förstår det handlar om gammal hederlig kohandel. Ungern köper fortfarande rysk olja och gas obehindrat trotts EU fördömande.

https://www.svd.se/a/k6jzaB/eu-vantas-spika-sanktioner

Turkiet har köpt Rysslands S400 luftvärnsystem trots att de är medlemmar i NATO.

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2020/12/14/us-sanctions-turkey-over-russian-s400.html

Där har du en god förhandlingspotential. Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan.
🙂
Citera
2023-05-16, 18:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

https://central.asia-news.com/en_GB/articles/cnmi_ca/features/2023/05/10/feature-02
Patriot: 1 billion per installation. (vet inte exakt vad det blir utslaget på launchers och andra delsystem. Slår de ut radarn så har de ju “renderat” systemet nyttolöst ett tag t ex. Så jag tror kostnaden kan vara högre än vad du anger. Däremot vet jag inte om ryssarna slog ut systemet.

USA slog ofta ut luftförsvar med kryssningsrobotar i sina anfallskrig.

Det är tveksamt vad kostnaden för en Kinzhal är. De finns inte på marknaden att köpa. Men 16 miljoner USD är 2.5 gånger så dyrt som deras näst dyraste missiler. Antagligen är de billigare än så.
Citera
2023-05-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
+

Utmärkt — det här är vettiga förklaringar som jag köper utan invändningar. Sedan verkar det visserligen som det råder delade meningar om hur många Kinzhal det rörde sig om, vilket får mig att undra vilken ursprungskällan är, men det lär man aldrig få klarhet i. I värsta fall blir det lite "draget ur röven"-varning på det här, som så mycket annat. Skit samma.

Jag har f.ö. läst att ett vrak ska ha hittats. Som så ofta kan jag inte spåra ursprunget till påståendet.

Alla källor säger 6st kinzhal, ursprungskällan är väl rätt uppenbar?

Detta är den kinzhal som sköts ner häromdagen. https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1658141849251377152?cxt=HHwWgMCz_cDO84IuAAAA

Kinzhal är ju fortfarande ett hot, men inte det supervapen som vatnik-trollen har skrikit sig hesa om i tråden.
Citera
2023-05-16, 18:22
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Aha okej.

Men man tycker att USA eller Ukraina skulle förneka det i alla fall. Men de vägrar att ge några som helst kommentarer. Talande tystnad?

Finns väl inget bättre och som samtidigt, kan reta allt och alla, än att inget säga.
Låt allt och alla sväva i ovisshet.

Hur många av alla attacker på rysk mark, har Ukraina tagit på sig?
Senast redigerad av attog 2023-05-16 kl. 18:43.
Citera
2023-05-16, 18:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Med tanke på att ett Patriotbatteri kostar 20ggr mer och varje missil kostar 100ggr mer så borde det vara jävligt självklart att Patriot är ett bättre system.

Annars är det överprisat.
+
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Iron Dome är flera lager. Men det vi bukar se är delen som designats för att bekämpa vad som i princip är raketartilleri. Jag har inte sett någon sida bekämpa sådant med någon större framgång. Ukraina kan inte försvara hela landet med samma intensitet som Israel gör.

Största problemet med Iron Dome är att robotarna i försvaret är mycket dyrare än anfallande raketer.
Tack för input. Förstod ju rätt snabbt sedan att det var en olycklig jämförelse mellan två olikartade system.

Problematiken med priset är i vilket fall som helst av underordnad betydelse i Ukraina med tanke på vad det är ryssarna skickar iväg. De billiga iranska drönarna är väl undantaget, samt en del gammal skåpmat. Kostnadsproblematiken ligger väl mest i att det är dyrt som fan att ersätta det man skjuter bort; värst för ryssarna.
Citera
2023-05-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Då är det ju jättekonstigt att de lägger beställningar på ap-dyra Kinzhal när det finns mer kostnadseffektiva alternativ (tänk nya T-90 kontra "upphottade" T-62/T-72). Jag lutar i så fall snarare åt att sitter på ett antal Kinzhal som de inte velat använda fram till nu, just med tanke på det hutlösa priset, och att de kanske inte producerar supermycket i robotväg. Men jag vet inte.

Man hade nog helst velat använda kinzhal i ett senare skede.. om någonsin. Nöden har ingen lag säger dom och myten om det ostoppbara supervapen gick i kras.

Typiskt ryssland när dom mäter sig med vapensystem från väst, i Afghanistan var Stinger en ingrediens som deltog i att knäcka piss-luffarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in