2023-05-16, 17:48
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det är ju deras wunder vapen som ryssälskarna sagt att dom har

Var det inte snack om att terminator var oslagbara vilket visade sig inte vara så. Att Armatillos inte skulle gå att bekämpa lär även det vara felaktigt (liksom att västerländska MBT och inf tanks skulle vara omöjliga att förstöra).

Angående explosionen i Kyiv inatt så tycker jag det är svårt att se vad som faktiskt smäller på bilderna, så vi får väl vänta och se vad det kommer för mer information. För det lär komma fram i form av bilder och videos förr eller senare.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tror vi får vänta och se med de där Kinzhal, du. Bevisen för att de är nerskjutna är inte direkt överväldigande.

Tror inte det finns någon robot som är omöjlig att skjuta ner, däremot så lär vissa vara svårare och risken att misslyckas att skjuta ner ökar. Så att en robot har skjutits ner är helt möjligt. Men jag skulle hellre ha robotar som är svårare att skjuta ner än robotar som skjuts ner i 90% av fallen.

Att en robot skjutits ner är inte nödvändigtvis något som bör ses som att roboten är helt misslyckad, säg att roboten skjuts ner i 40-50% av fallen. Det är isåfall betydligt bättre än en robot som skjuts ner i 90% ?
Senast redigerad av Neroxx 2023-05-16 kl. 17:57.
Citera
2023-05-16, 17:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
En bra poäng du gör där! Rysslands skit är bara testad mot annan rysk skit.

Det är nog många som förstår att dom köpt grisen i säcken genom att förlita sig på ryska vapen. Vill man ha kvalitet och tryggheten den innebär då måste man inte bara handla med väst, man måste göra sig ”vän” med väst med.

Kinesen lär nog snart börja inse vad en direkt konfrontation med USA verkligen innebär. Småpåve-diktatorer och liknande förstår nog att dom bara kan strida mot andra icke västvänliga länder.

Indien och Turkiet ångrar nog sina snedsprång i skymundan..

Den onedskjutbara Kinzhal tex som trollen skrikit sig hesa över i tråden.. vilket jävla skämt!

Och då har Ukraina fortfarande bara få västerländska system och dessutom i liten skala. Det kommer förändras allt medan tiden går och framförallt de stora länderna inom EU inser vad som måste göras för att skydda europeiska liv.
UK visste från dag ett och lär inte vika en tum.

Tror vi får vänta och se med de där Kinzhal, du. Bevisen för att de är nerskjutna är inte direkt överväldigande.
Citera
2023-05-16, 17:51
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Men, men, men ... det är JU en "Västlänk". De hittar väl inte på och skulle väl inte skriva om något om det inte är sant?

Klassisk, klockren halmdocka av dig där, den om bunkern f ö.

Inte första gången du visar att du har ett oförstånd. Läser du aldrig vad du länkar?

Har sagt det tidigare, håll dig till dina flygplan istället. Jag förstår att det är tufft för dig idag då det är brist på dessa videos numer.

I övrigt så vore tilt-son ett mer passande namn för dig.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
När jag såg bilden trodde jag det var en tankette och blev överlycklig! Tänkte att nu får jag äntligen se detta odjur i skarpt läge..
Men det är ju nån jävla RC skit.

Polsk/Sovjetunionen tankette
https://tankhistoria.com/wp-content/uploads/2022/10/Mateusz-Wlodarczyk-CC-BY-SA-4.0.jpg

Ja, det är lite svårt att veta när man inte får napp på bildsök. Förmodligen är det då för nya bilder.

Ett riktigt vapen är det hur som helst inte, utan bara ett tillfälle att få skratta åt ryssen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Verktyget Peskov gjorde ett uttalande idag att SMO ska fortsätta och målet är nu att förhindra att UAF bombar ryska territorium.

https://t.me/operativnoZSU/96590

”Målet” förändras nära nog dagligen?

Det egentliga målet handlar i slutändan om putler ska ha makt och möjlighet att förtrycka den han vill.

Helst vill han utvidga makten, men framförallt vill han inte att människor i närheten av piss-ryssland ska få leva i frihet och välstånd för då kanske det ryska folket vill det med.

Allt annat är dimridåer.
Citera
2023-05-16, 17:54
Medlem
Citat:
Frågan var om Ryssarna kände/upplevde/bedömde sig hotade. 'bedömde' är nog det mest adekvata begreppet.

Om någon sitter och gör en bedömning av om något är ett hot, så spelar ansvar liten roll. De som betett sig dåligt har nog tvärtemot störst anledning att känna sig hotade. Dessutom blir det lätt ett blame game. Fråga en sovjet-sympatisör varför de gjort som de gjort, så har de alltid ett försvar. Sen blir det ju extra snårigt av att Ukraina varit delaktig i många av Sovjets (i mitt tycke) övergrepp mot omkringliggande stater. Eftersom de hade inrikes oro i västra Ukraina var de ofta hardliners och hejade på en hård sovjetisk linje militärmässigt.

Din fråga om revanchism är lite underlig, jag vet inte om du har koll på begreppet?

"De vill behålla sin intressesfär - men uppenbarligen vill inte de länder som påtvingades den konstruktionen återuppleva den perioden i historien. De minns hur det var och vad det medförde. Därav tar de steg för att skydda sig, vilket då tolkas som ”aggression” och ”hot” mot Ryssland."
Detta håller jag med om. Frågan är vad man gör åt det. Man behöver inte landa i konklusionen "de måste få alliera sig med USA". Givetvis behöver man heller inte landa i konklusionen "de ska 100% rätta sig efter Rysslands önskningar".

Exakt vilka ryssar menar du? Dom du skriver om i första meningen?

Råkar dom tillhöra makteliten i och omkring kreml?
Citera
2023-05-16, 17:57
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Inte första gången du visar att du har ett oförstånd. Läser du aldrig vad du länkar?

Har sagt det tidigare, håll dig till dina flygplan istället. Jag förstår att det är tufft för dig idag då det är brist på dessa videos numer.

I övrigt så vore tilt-son ett mer passande namn för dig.

Blev visst jobbigt för dig när Väst säger att Patriot fick pisk! Vad har du själv att tillägga i debatten att Patriotbatterierna blev skadade inatt?
Senast redigerad av Tillsson 2023-05-16 kl. 18:21.
Citera
2023-05-16, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Jag tycker inte att personer som delar upp Världen i de "goda" och de "onda" överhuvudtaget skall försöka sig på ens att sätta sig in i geopolitiska frågor som denna.

De borde fortsätta se på tecknade serier för småbarn.
"Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva en försvarsmekanism som en person begagnar sig av då den inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer eller sin omgivning dessa egenskaper för att försvara sin självbild. Enligt Sigmund Freud är detta en psykologisk försvarsmekanism, som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar, värden, etc. Personen (A) vill bli "rentvådd", varför denne projicerar sin svaghet på en annan person (B), i till exempel sociala sammanhang för att få bekräftelsen av andra att svagheten ej längre kan associeras med en själv och på så sätt rentvår sig själv (A)."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)
Citera
2023-05-16, 18:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF rapporterar i sin kvällsuppdatering att de eliminerade samtliga missilerna i anfallet i morse. Inte förvånande nu när Kinzhal har kommit ut ur garderoben som en vanlig Iskander avfyrad från flygplan.

Citat:
According to detailed information, the enemy used 6 Kinjal aeroballistic missiles, 9 Kalibr cruise missiles and 10 land-based missiles (S-400, Iskander-M) to launch missile strikes, all of which were destroyed by our defenders.

https://t.me/operativnoZSU/96603
Citera
2023-05-16, 18:04
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Man kan göra en uppskattning när man ser den på radar baserat på reflektion, hastighet och flyg mönster.

Sedan letar man reda på vraket för att veta säkert.
+
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom ser väl på flygmönstret. Just Kinzhal är mycket snabbare än andra missiler som ryssarna förfogar över. Dom har en betydligt högre bana och flyger på hög höjd där luftmotståndet är litet.
Utmärkt — det här är vettiga förklaringar som jag köper utan invändningar. Sedan verkar det visserligen som det råder delade meningar om hur många Kinzhal det rörde sig om, vilket får mig att undra vilken ursprungskällan är, men det lär man aldrig få klarhet i. I värsta fall blir det lite "draget ur röven"-varning på det här, som så mycket annat. Skit samma.

Jag har f.ö. läst att ett vrak ska ha hittats. Som så ofta kan jag inte spåra ursprunget till påståendet.
Citera
2023-05-16, 18:04
Medlem
Citat:

Ja du får gärna vänta på vad sanningen sägs vara, direkt från ruski-MoD, för all del.. minns inte att jag frågade om din åsikt ens?

Men vad tror du om den som sköts ner för några dagar sedan?

Denna: https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1658141849251377152?cxt=HHwWgMCz_cDO84IuAAAA
Citera
2023-05-16, 18:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Jag tycker inte att personer som delar upp Världen i de "goda" och de "onda" överhuvudtaget skall försöka sig på ens att sätta sig in i geopolitiska frågor som denna.

Putin är en efterlyst krigsförbrytare och hans gäng som styr Ryssland är grova kriminella. Grova kriminella och korrupta. De hör alla hemma i ett fängelse.

Användning av uttryck som "geopolitik" när man pratar om grova kriminella låter lika löjligt som om de skjutglada Rinkeby-gängen Shottaz och Dödspatrullen skulle kalla deras konflikt för en "geopolitisk konflikt".

Nej. Det här ryska kriminella gänget, inklusive den efterlyste gängledaren Putin, hör hemma i ett fängelse. Där kan de ha en "geopolitisk konflikt" om tvålarna i duschrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in