• 1
  • 2
2023-05-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Hur säkert är TKIP?
Har inte TPA3, som är det bästa.
Kan operativsystem påverka?
Routern är tillverkad 2020.

Nån som kan rekommendera router?
Max 1500:-. Allt annat verkar överflödigt.

Mvh.

ASUS, något ur RT-AX, lättkonfigurerad, bra täckning och fungerar
Citera
2023-05-16, 17:11
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
ASUS, något ur RT-AX, lättkonfigurerad, bra täckning och fungerar
Nice ska kolla. Webhallen har stort utbud men ska kolla på prisjakt först.

Ändring: duger denna?
https://www.webhallen.com/se/product...3335343932354a

Den ersätter väl min gamla router så hur ändrar man inställningar på den så att den kopplas upp till mitt bredbandsbolag?
Senast redigerad av kansascityshuffle 2023-05-16 kl. 17:13.
Citera
2023-05-16, 17:14
Medlem
Citat:
Nice ska kolla. Webhallen har stort utbud men ska kolla på prisjakt först.

Ändring: duger denna?
https://www.webhallen.com/se/product...3335343932354a

Jag kör den här
https://www.inet.se/produkt/5410497/...-aimesh-ax3000

Finns i både version 1 och 2, version 1 som är en äldre version har stöd för tredjepartsfirmware, inte 2 som jag har.

Aldrig strulat och den blir inte varm trots jag har den i en trång mediabänk bakom glas.
Citera
2023-05-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag kör den här
https://www.inet.se/produkt/5410497/...-aimesh-ax3000

Finns i både version 1 och 2, version 1 som är en äldre version har stöd för tredjepartsfirmware, inte 2 som jag har.

Aldrig strulat och den blir inte varm trots jag har den i en trång mediabänk bakom glas.
Verkar riktigt nice.
Är det bara att ersätta den med den gamla routern och så är man ready to go?
Citera
2023-05-16, 17:35
Bannlyst
Citat:
Har WPA/WPA (TKIP) och rekommenderas att ändra säkerhetstypen till WPA2 (AES) eller WPA3. (Antar att starka lösenord inte hjälper för att nån kan ta sig in?)

Hur gör man det? Man ska tydligen fylla in andra saker o koder som jag inte vet nånting om.

Kan man använda tvåstegsverifiering?
Vilket program?

Du överdriver. Sätt ett startkt lösenord. Det är som svag säkerhet är ändå flera timmar / dygn penetrade för att komma in. Har du den hotbilden iemot dej?
Citera
2023-05-16, 17:36
Medlem
Citat:
Verkar riktigt nice.
Är det bara att ersätta den med den gamla routern och så är man ready to go?

Ja
Citera
2023-05-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Du överdriver. Sätt ett startkt lösenord. Det är som svag säkerhet är ändå flera timmar / dygn penetrade för att komma in. Har du den hotbilden iemot dej?
Jag har megastarkt lösenord som ingen kan lista ut.

Känner ett agg mot att allt övervakas och att man inte har rätt till ett privatliv.

Bra att man kan hålla koll på kriminella men funktionerna missbrukas för spioneri på vanliga medborgare.
Citera
2023-05-16, 17:49
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag har megastarkt lösenord som ingen kan lista ut.

Känner ett agg mot att allt övervakas och att man inte har rätt till ett privatliv.
Men inget agg mot fenomenet att köpa en ny router trots att du redan har en som jag förmodar fungerar problemfritt? Jag som datornörd köper massor av routrar, jag har skåpet fullt av dem. Men den jag faktiskt använder kostade 149 kr. Jag förundras över hur mycket pengar vanligt folk lägger på sin router. Lite som min förståndshandikappade granne som måste ha Samsungs senaste flaggskepp till mobil. Det känns liksom bäst då förmodar jag.
Citera
2023-05-16, 18:05
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Har WPA/WPA (TKIP) och rekommenderas att ändra säkerhetstypen till WPA2 (AES) eller WPA3. (Antar att starka lösenord inte hjälper för att nån kan ta sig in?)

Hur gör man det? Man ska tydligen fylla in andra saker o koder som jag inte vet nånting om.

Kan man använda tvåstegsverifiering?
Vilket program?
Hur menar du ta sig in? På nätverket eller i admin-gränssnittet? För om det är admin-gränssnittet så kan du nog vara lugn om du inte har det öppet, d.v.s att du kommer åt det via din IP. För att komma in i admin annars måste du vara inloggad eller kör Ethernet rätt in i routern.
Citera
2023-05-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Men inget agg mot fenomenet att köpa en ny router trots att du redan har en som jag förmodar fungerar problemfritt? Jag som datornörd köper massor av routrar, jag har skåpet fullt av dem. Men den jag faktiskt använder kostade 149 kr. Jag förundras över hur mycket pengar vanligt folk lägger på sin router. Lite som min förståndshandikappade granne som måste ha Samsungs senaste flaggskepp till mobil. Det känns liksom bäst då förmodar jag.
Flera routrar? Det låter ju hur tryggt som helst.

Stör mig på att datorn och mobilen har en notis på att det är svag säkerhet.

Målet är att det ska vara en obefintlig chans att ingen annan tar sig in i min router.
Det enda som kan hända är möjligtvis att man kan reset’a allt fysiskt genom att hålla in en speciell knapp i 10 sekunder. Räknas det som en sårbarhet för att andra kan komma åt info?

P.S. Har VPN och trygg browser. Inget jag sparar på datorn är illegalt och är skötsam som medborgare, men vill t.ex. inte att du ska kunna se vad jag gillar och vad jag arbetar med osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Hur menar du ta sig in? På nätverket eller i admin-gränssnittet? För om det är admin-gränssnittet så kan du nog vara lugn om du inte har det öppet, d.v.s att du kommer åt det via din IP. För att komma in i admin annars måste du vara inloggad eller kör Ethernet rätt in i routern.
Alright!
Citera
2023-05-16, 18:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Flera routrar? Det låter ju hur tryggt som helst.

Stör mig på att datorn och mobilen har en notis på att det är svag säkerhet.

Målet är att det ska vara en obefintlig chans att ingen annan tar sig in i min router.
Det enda som kan hända är möjligtvis att man kan reset’a allt fysiskt genom att hålla in en speciell knapp i 10 sekunder. Räknas det som en sårbarhet för att andra kan komma åt info?

P.S. Har VPN och trygg browser. Inget jag sparar på datorn är illegalt och är skötsam som medborgare, men vill t.ex. inte att du ska kunna se vad jag gillar och vad jag arbetar med osv.

Alright!
Om folk utifrån kan ta sig förbi din routers TKiP kan de surfa via din router. That’s it. Att accessa routern görs genom att surfa till den och logga in (med adminlösen jag antar att du bytt).
TKIP skyddar access till ditt nätverk, inte din router.
Du verkar paranoid. Dessutom om fel saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in