2023-05-10, 22:43
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaalvaalva123
Ger elvanse till 100% utslag amfetamin på urinprov eller finns det fall där det varit negativt trots intag av elvanse?
Jag självmedicinerar (vet skit dumt) med 25-50 mg elvanse om dagen. Halv kapsel på morgonen och vissa eftermiddagar en halv kapsel igen. Så det handlar inte om några höga doser. Jag tog en halv kapsel, 25 mg idag vid kl 13 senast.
Ska på en första bedömning på psykiatrin imorgon, alltså jag har inte fått en utredning än utan ska bara träffa psykolog och gå igenom mina svårigheter imorgon. Kommer jag få pissa? finns det chans att det visar negativt? Är jag körd om det visar positivt och aldrig kommer kunna få elvanse utskrivet?
Jag varken dricker alkohol eller har tagit andra droger utan det är enbart elvanse för att klara av att jobba.

Om du får lämna urinprov imorgon så kommer det med största sannolikhet att ge utslag på amfetamin. Men få inte panik för det, det är inte världens undergång. Mitt råd är att du säger som det är i så fall, att du använt det som en självmedicinering. Försök föra en ärlig dialog det här första mötet med psykologen, då tror jag det blir bäst för dig.

Att du aldrig någonsin skulle få elvanse bara för att du lämnar ett positivt prov låter inte sannolikt. Dock tror jag inte dom kommer gå vidare i en utredning så länge som du lämnar positiva prover.

Men det verkar vara så olika på olika ställen, nån läste jag var tvungen att lämna drogtester i några månader innan den fick påbörja medicinering. Så det är inte helt enkelt att svara på vad konsekvenserna blir av ett positivt drogtest, det beror ju på i vilken fas man är i men till exempel för dig kan jag tänka mig att en första konsekvens är att du får vänta med utredningen tills du kan visa rena prover. En andra konsekvens är att du kanske kommer behöva lämna prover regelbundet under utredningens gång och sedan också under tiden som medicin sätts in, och sedan också även efteråt.

Men att det skulle vara helt kört för dig kan du släppa, fokusera nu istället på att sluta med elvansen så du kan göra utredningen, om det blir någon dvs.

Hoppas det går bra för dig.
Citera
2023-05-10, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaalvaalva123
Ger elvanse till 100% utslag amfetamin på urinprov eller finns det fall där det varit negativt trots intag av elvanse?
Jag självmedicinerar (vet skit dumt) med 25-50 mg elvanse om dagen. Halv kapsel på morgonen och vissa eftermiddagar en halv kapsel igen. Så det handlar inte om några höga doser. Jag tog en halv kapsel, 25 mg idag vid kl 13 senast.
Ska på en första bedömning på psykiatrin imorgon, alltså jag har inte fått en utredning än utan ska bara träffa psykolog och gå igenom mina svårigheter imorgon. Kommer jag få pissa? finns det chans att det visar negativt? Är jag körd om det visar positivt och aldrig kommer kunna få elvanse utskrivet?
Jag varken dricker alkohol eller har tagit andra droger utan det är enbart elvanse för att klara av att jobba.
Det kommer 100% ge utslag. Det är helt olika, t ex en mottagning i Sthlm är stenhårda med det där. Jag har aldrig testats.

Ring återbud eller säg att det blev körigt med jobbet och fråga om du kan ha videosamtal.
Senast redigerad av Roxic 2023-05-10 kl. 23:04.
Citera
2023-05-11, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av connysvad
Ja. Utskrivet och hämtas på apotek.

Ett år och har stått på 50+30 i princip hela tiden.

Sen tror jag såklart inte att fallet är så att det diffar. Har nog mer att göra med hur min kropp och mitt sinne mår vid tillfället.

Ger det ens utslag på 25mg? Hade varit magsjuk och inte tagit medicinen på några dagar. Samma dag jag började igen så tog jag en 30mg vid 05:00 och pissade runt tio tror jag. Gav inget utslag.
Ta ingen risk. Om du ska genomgå en utredning kan du behöva stå om i kö på nytt. Jag kan inte säga om den dosen ger utslag. Bra om du inte tar den under testerna heller så du får rätt resultat.
Citera
2023-05-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det kommer 100% ge utslag. Det är helt olika, t ex en mottagning i Sthlm är stenhårda med det där. Jag har aldrig testats.

Ring återbud eller säg att det blev körigt med jobbet och fråga om du kan ha videosamtal.

Stenhårda? Möjligen gällande konsekvenserna då men gränsvärdet för amfetamin ser väl likadant ut överallt?

Jag fick uppvisa rena prover i ett år innan utredningen påbörjades. Först en gång i veckan, sedan varannan, var tredje osv. Pissar frivilligt ungefär varannan månad nu. Hade dock större problem än en Elvanse här och där.
Citera
2023-05-11, 18:57
Medlem
Jag tycker inte att min medicin hjälper alls längre !!
Hur trött som helst . Orkar inte ens fokusera på att läsa här .

Kan jag ha fått placebo ?
På utgånga recept står det att flera recept är borttagna / utsatta - patient informerad .
Jag har inte fått någon info om det och har haft medicin och recept hela tiden .

På burken står det
Du har fått :elvanse kapsel hård 60 mg Ta
På receptet : elvanse kapsel hård 60 mg Eb
Citera
2023-05-11, 21:59
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l

På utgånga recept står det att flera recept är borttagna / utsatta - patient informerad .
Jag har inte fått någon info om det och har haft medicin och recept hela tiden .

På burken står det

Jag har aldrig hört talats om att apoteken skriver ut placebo, vad jag vet är det bara nåt som sker i olika typer av studier där gruppen deltagare informerats om att deras medicin kan vara plaecbo
Senast redigerad av st33r 2023-05-11 kl. 22:02.
Citera
2023-05-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag har aldrig hört talats om att apoteken skriver ut placebo, vad jag vet är det bara nåt som sker i olika typer av studier där gruppen deltagare informerats om att deras medicin kan vara plaecbo
Inte att apoteket har gjort det kanske .. men ordermottagaren.
Citera
2023-05-11, 23:33
Medlem
Citat:

På burken står det
Tolerans kanske?

Hänt mig ett par gånger på Imovane när jag fuskat med stess under tiden.

Väntar jag 1-2 veckor utan stess så funkar den vanliga dosen på en halv immo igen.
Citera
2023-05-12, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av connysvad
Stenhårda? Möjligen gällande konsekvenserna då men gränsvärdet för amfetamin ser väl likadant ut överallt?

Jag fick uppvisa rena prover i ett år innan utredningen påbörjades. Först en gång i veckan, sedan varannan, var tredje osv. Pissar frivilligt ungefär varannan månad nu. Hade dock större problem än en Elvanse här och där.
ADHD-mottagningen i Stockholm. Jag anser att man är stenhård när samtliga patienter (oavsett om de har en historia av droganvändning) måste lämna bevakade tester för att ens få läkemedel utskrivet. Det känns väldigt överdrivet att ställa som krav.

Det är inget jag behöver göra på mottagningen hemma.
Citera
2023-05-12, 01:12
Bannlyst
Citat:

På burken står det
Placebo används i kliniska prövningar bara.
Piratkopior av läkemedel kan distribueras till svenska apotek men aldrig expedieras (genom scanning av QR-koden).

Är det inte fel dos i kapslarna är det toleransutveckling hos dig som är felet. Du vet också att du inte ska ta den här typen av läkemedel med sura saker, t ex dricka. Basiska saker ökar upptaget och ger bättre effekt. Ta med Samarin t ex.
Citera
2023-05-12, 05:05
Medlem
vaginalprolapss avatar
nu har jag haft Elvanse i 9 dagar. jag började med 30mg första två dagarna, jag hörde av mig till läkaren och sa att det gick ur för snabbt (ca 8-9h) så jag fick en lunchdos (20mg) att fylla på med. Jag tar min första 08 oavsett dag, sen tar jag min andra vid 2 tiden ungefär. effekten är ur ungefär 22:00, men jag kan för mitt liv inte sova, det är omöjligt, jag har fått sova varannan natt ungefär. och att öka dosen verkar inte heller funka, jag tog 50mg en morgon, tanken var att det kanske kunde hålla hela dagen och jag slapp fylla på. Det funkade inte, jag blev så jävla påtänd och vart nästan apatisk hela dagen.

Jag har läst runt lite om Attentin och att man kan använda dom för att fylla på vid lunch och framåt under dagen. Jag går på en privat klinik online och tror att jag skulle kunna få det utskrivet utan problem, men känns meckigt att kasta i sig piller hela dagarna.

Ni som har den kombinationen, hur funkar det för er?

jag går även i tankarna att fokusera på sömnbiten istället, kanske melatonin eller någon light sömnmedicin, vad tror ni skulle bli bäst?

Edit: En annan sak jag märkt av med min Elvanse är att jag är ta mig fan hungrig hela tiden, ungefär var 3e timme. Att tappa aptiten ska vara vanligt, men det här har jag inte hittat något om på nätet. är det fler av er som blir hungriga?
Senast redigerad av vaginalprolaps 2023-05-12 kl. 05:07.
Citera
2023-05-12, 10:33
Medlem
Du är fortfarande precis ibörjan av att vänja kroppen vid en ny medicin och att ställa in rätt dos.
Det kommer ta tid.
Jag fick prova 5 olika läkemedel över 2 års tid innan jag hittade rätt.

Om möjligt , ta morgonmedicinen tidigare än kl 8.
Kanske kan ha jämte sängen, ta direkt?
Prova att ta extradosen mycket tidigare,
kanske kl 11?

Tror att du skadar sömnen om du har kvar effekt till kl 22 på kvällarna, för lite tid för kroppen att varva ned på.

Jag trodde att alla fick melatonin utskrivet samtidigt som ADHD-läkemedel? Måste du ha..
Sen tar jag ändå inte ut de från Apoteket för det har blivit för dyrt, billigare att köpa på nätet.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in