• 1
  • 2
2023-05-16, 15:31
Medlem
FetOrvars avatar
Jag funderar dagligen på varför många gubbar går runt med en flint på toppen av huvudet och sen långt hår på sidorna. Det gör så att dom ser ut som ett vandrande ollon eller ett halvskalat ägg. Det logiska om man är skallig på toppen borde väl vara att raka av håret på sidorna också?Alternativt bota skalligheten med en hårtransplation.

Jag frågade en skallig gubbe på jobbet varför han inte rakar av det långa håret på sidorna och han svarade att "lite hår vill man ju ha". Är det så ni skalliga gubbar resonerar, att ni är glada över dom få hårstråna ni har kvar?

Det kändaste exemplet på denna mycket märkliga frisyr i Sverige är Lasse Kroner: https://twitter.com/AhlMackan/status/740202284181823488
Senast redigerad av FetOrvar 2023-05-16 kl. 16:14.
Citera
2023-05-16, 15:39
Medlem
TheJackets avatar
Ingen aning. Misstänker dock att det kan vara en utdöende trend. Känns inte som något som kommer att vara vanligt när min generation blir gamla, eller gen Z
Citera
2023-05-16, 15:45
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetOrvar
Jag funderar dagligen på varför många gubbar går runt med en flint på toppen av huvudet och sen långt hår på sidorna. Det gör så att dom ser ut som ett vandrande ollon eller ett halvskalat ägg. Det logiska om man är skallig på toppen borde väl vara att raka av håret på sidorna också?Alternativt bota skalligheten med en hårtransplation.

Jag frågade en skallig gubbe på jobbet varför han inte rakar av det långa håret på sidorna och han svarade att "lite hår vill man ju ha". Är det så ni skalliga gubbar resonerar, att ni är glada över dom få hårstråna ni har kvar?

Bara en gissning. De kanske brukar ha keps/hatt/mössa så flinten inte syns och de därmed tycker sig se ungdomliga och rebelliska ut med sitt långa hår?
Citera
2023-05-16, 15:46
Medlem
DionysusYaxleys avatar
Jag tror generellt att det handlar om förnekelse. Att dessa gubbar inte vill komma till insikt att de börjar bli tunnhåriga och att flinten börjar komma fram. De ser istället sig själva i spegeln på samma sätt som de tidigare gjort när de hade hår på hjässan och använder sig av fraser som "lite hår vill man ju ha kvar" för att egentligen ta illa upp.

Har själv en bekant som för några år sedan började att tappa håret på hjässan och det resulterade i att personen i fråga blev mer pedant när det kom till det hår han hade kvar på resten av huvudet.
Han hade alltid med sig en kam i fickan vart han än befann sig och frågor som: "Ser håret bra ut?" var något vi i hans omgivning fick stå ut med varje gång vi sågs.

Som tur var så talade hans fru honom till rätta och idag så bär han sin flint med stolthet.
Citera
2023-05-16, 15:53
Medlem
Alonens avatar
Men…bekymra sig över andras hår, frisyrer…

Get a life!
Citera
2023-05-16, 15:53
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror att gubbar över 50 vill tro att man är attraktiv. Det innebär att man gör allt för att ha kvar det lilla håret man har. Det konstiga är att för tio år sedan så var det genant att vara flintskallig. Idag känns det som att alla går och klipper hålet och går som skinnskallar.
Jag tror att det var lite grann med självförtroendet att göra. Jag kan bara säga att jag är över 55 år gammal och naturligtvis har tappat hår. Det känns ändå som att jag mår bra och tänker inte så mycket.
Jag tror att jag har ganska lagom med hår även att man är över 55. Jag springer inte med en kam utan använder händerna i nödfall. Det känns inte som att det är viktigt
Jag tror väl inte att man kan säga att man ser ut som en fotomodell när man är över 55.
Citera
2023-05-16, 15:56
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DionysusYaxley
Jag tror generellt att det handlar om förnekelse. Att dessa gubbar inte vill komma till insikt att de börjar bli tunnhåriga och att flinten börjar komma fram. De ser istället sig själva i spegeln på samma sätt som de tidigare gjort när de hade hår på hjässan och använder sig av fraser som "lite hår vill man ju ha kvar" för att egentligen ta illa upp.

Har själv en bekant som för några år sedan började att tappa håret på hjässan och det resulterade i att personen i fråga blev mer pedant när det kom till det hår han hade kvar på resten av huvudet.
Han hade alltid med sig en kam i fickan vart han än befann sig och frågor som: "Ser håret bra ut?" var något vi i hans omgivning fick stå ut med varje gång vi sågs.

Som tur var så talade hans fru honom till rätta och idag så bär han sin flint med stolthet.

Det finns garanterat förnekelse inblandat. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag att det är en utdöende grej. Dessa gubbar såg gubbar göra så när de var barn.

Jag började raka huvudet när det började bli tunt där uppe och det är mycket vanligare nu än det var när dessa gubbar var unga.

Självklart kommer det alltid finnas de som vägrar acceptera att håret försvinner men tror som sagt att det kommer att ha minskat enormt när vi blir gubbar.
Citera
2023-05-16, 16:05
Medlem
humlaos avatar
Tofsarna är allt de har kvar. Värdigheten återspeglar sig i dem.
Citera
2023-05-16, 16:23
Medlem
qups avatar
De har frisyren för att det är snyggt! Om du tycker det är fult så titta på nåt annat. Mäns skallighet är naturens största feltänk.
Citera
2023-05-16, 16:25
Medlem
Dalulvens avatar
Det gäller att hålla kvar vid den ungdom som ännu finns kvar i en!

Ännu vanligare, bland framför allt yngre män, är att man binder upp håret till en tofs ovanpå.

Det är en ny variant på den klassiska "comb over"!
Citera
2023-05-16, 16:26
Medlem
Neroxxs avatar
Vad är det ens för sak att bry sig om , låt folk se ut som de vill och sköt er själva för fan. Oavsett ifall majoriteten anser att det ser ut som skit eller vad som. Låt människor se ut som skit ifall de vill helt enkelt, att någon går och funderar på detta dagligen låter som någon som är väldigt osäker på sig själv. Detta är inget att lägga energi på, man kan inte ändra människor så varför lägga tid på det, släpp det och lägg funderingar på sådant som du har en reel möjlighet att påverka.
Senast redigerad av Neroxx 2023-05-16 kl. 16:30.
Citera
2023-05-16, 16:26
Medlem
Filantrops avatar
50% förnekelse, 50% generationstrender. Som någon sa så såg alla tunnhåriga ut såhär förut, att raka av sig allt hår har nog kommit mer de senaste 20 åren. Bilden du la upp på Lasse C är ju inte dagsfärsk direkt utan känns 90-tal.

Edit: att inte raka håret varje vecka signalerar ju också en sorts gubbig trygghet om man vänder på det. Lite av: Jag är gammal och tunnhårig, vem fan bryr sig om hur jag ser ut?
Senast redigerad av Filantrop 2023-05-16 kl. 16:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in