2023-05-15, 20:04
Medlem
falconer8s avatar
Päron är rätt gott. Men det ska helst vara de där gröna, hårda eftersom de gula, mjuka är för slabbiga. Dom måste man äta över köksvasken eller utomhus.

Men godaste frukten är det inte. Äppelkaka är 100 ggr godare än päronkaka. Äppelmos är godare än päronmos. Möjligtvis är päronsaft godare än äppelsaft. Jag vet många frukter som är godare än päron:

Vindruvor
Körsbär
Mango
Vattenmelon
Kiwi
Äpple
Persikor
Clementiner
Honungsmelon

Mm.
Citera
2023-05-15, 20:05
Medlem
Nej. Bananen är bäst.
- Bananen kommer i en förpackning direkt från naturen
- Banan innehåller (likt annan frukt såklart) massa bra grejer i form av vitaminer och kalium
- Lätt att mata bebisar med
- Bra mättnadskänsla till skillnad från andra frukter
- Sliskar inte som ett saftigt päron
- En smak lätt att tycka om
- Eftersom man inte äter skalet så behöver du inte oroa dig vart du kastar runt bananen innan förtäring, vilket gör den väldigt lätt att ta med överallt.

Inväntar väl bara ett svar från någon som måste konstatera att banan inte är en frukt...
Citera
2023-05-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petramede
Nej. Bananen är bäst.
- Bananen kommer i en förpackning direkt från naturen
- Banan innehåller (likt annan frukt såklart) massa bra grejer i form av vitaminer och kalium
- Lätt att mata bebisar med
- Bra mättnadskänsla till skillnad från andra frukter
- Sliskar inte som ett saftigt päron
- En smak lätt att tycka om
- Eftersom man inte äter skalet så behöver du inte oroa dig vart du kastar runt bananen innan förtäring, vilket gör den väldigt lätt att ta med överallt.

Inväntar väl bara ett svar från någon som måste konstatera att banan inte är en frukt...
Banan är faktiskt ett bär

Men ska man vara petnoga så är ett bär en typ av frukt.

Till topic så nej, och särskilt inte om vi ska vara objektiva.
Citera
2023-05-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
  1. Päron är varken för söta eller för syrliga
  2. Päron går att äta hela och i princip inget slängs
  3. Päron är rätt billiga
  4. Päron är mjuka nog att inte behöva skäras men hårda nog att kunna bäras på en resa eller picnic
  5. Päron behöver inte skalas men har ändå ett skal som skyddar
  6. Päron går att göra paj, cider, saft, sprit och allt möjligt på

Är päron bäst helt enkelt?

Det är viktigt att päronen är mogna - men inte övermogna.
De ska inte vara hårda och träiga - för då smakar de heller inget.
Och så fort de blir lite för mjuka börjar de bli slafsiga, och då vill man inte äta dem.
Så det finns en liten tid då de är rätt.
En sak till: Päron har lite syrlighet, vilket gör att fler kan äta dem, men gör dem ändå lite tråkiga.
En sak som päron är bra på - är att matcha till ost. Ädelost.

Länge ansåg jag vindruvor vara "drottning" på fruktfatet.
Men idag är en söt saftig apelsin med god apelsinsmak - högre upp på min skala.
Min mamma älskade frukt och lärde mig också skillnaden på afrikansk och indisk mango. Den indiska är gråare till färgen och har mycket fyllig och fin smak.
Citera
2023-05-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
  1. Päron är varken för söta eller för syrliga
  2. Päron går att äta hela och i princip inget slängs
  3. Päron är rätt billiga
  4. Päron är mjuka nog att inte behöva skäras men hårda nog att kunna bäras på en resa eller picnic
  5. Päron behöver inte skalas men har ändå ett skal som skyddar
  6. Päron går att göra paj, cider, saft, sprit och allt möjligt på

Är päron bäst helt enkelt?
Skulle säga PLOMMON överträffar päron smakmässigt.
I stort samma egenskaper. Sylt, kräm, paj, tarte, sprit.

Även sötkörsbär överträffar päron smakmässigt.
Citera
2023-05-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Min erfarenhet är att de väldigt lätt blir mos, så fort de stöts till, till skillnad från äpplen. Glöm päronet i en väska i ett dygn, och du har en slemklump kvar.
Glöm inte dom svenska gråpäronen, fasta och fina.
(och är inte framkultiverade ? sockerbomber heller)
Citera
2023-05-15, 21:19
Medlem
Germanofils avatar
Päron är gott. Äter det ofta flera dagar i veckan. Dock inte alltid man får tag på päron med rätt smak och konsistens.
Citera
2023-05-15, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Glöm inte dom svenska gråpäronen, fasta och fina.
(och är inte framkultiverade ? sockerbomber heller)
Jag har absolut inget emot päron, även om jag tycker godis och glass med päronsmak är godare än päronen, till skillnad från äpple och banan. Även om päronen i sig är fasta, så räcker det med att de får en liten stöt, så blir de mos inom någon timme eller så. Skalet är dessutom betydligt strävare än äppelskal, så inte heller där slår de äpplena. Äpplen är dessutom mer användbara i bakning. Äppelpaj, äppelknyten, brioche med karamelläpple, osv, är sanslöst gott. Päron kokade i sockerlag med ingefära, kanel och rom serverat med vaniljglass eller vispgrädde är dock fantastiskt gott.
Citera
2023-05-15, 21:49
Medlem
Citat:
Jag har absolut inget emot päron, även om jag tycker godis och glass med päronsmak är godare än päronen, till skillnad från äpple och banan. Även om päronen i sig är fasta, så räcker det med att de får en liten stöt, så blir de mos inom någon timme eller så. Skalet är dessutom betydligt strävare än äppelskal, så inte heller där slår de äpplena. Äpplen är dessutom mer användbara i bakning. Äppelpaj, äppelknyten, brioche med karamelläpple, osv, är sanslöst gott. Päron kokade i sockerlag med ingefära, kanel och rom serverat med vaniljglass eller vispgrädde är dock fantastiskt gott.
Nåväl, du har rätt, jag ger mig!
Men om man är lite åt det salta hållet och dessutom vill va lite fin i kanten, vad sägs om = chevrégratinerade päronpuckar med lökmarmelad?
Citera
2023-05-15, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Nåväl, du har rätt, jag ger mig!
Men om man är lite åt det salta hållet och dessutom vill va lite fin i kanten, vad sägs om = chevrégratinerade päronpuckar med lökmarmelad?
Tyvärr har jag aldrig varit något större fan av chevrè, men du får väl bjuda över mig någon dag, så kan jag testa.
Citera
2023-05-15, 21:58
Medlem
Sinnerstens avatar
Päron borde användas mera, känner ofta att päron har en potential som oftast inte får blomma ut helt.
Hemmaodlade är helt oslagbara.

En frukt som finns och som har många användningar men man äter dom ju oftast ändå bara rakt upp och ner.
Citera
2023-05-15, 22:00
Medlem
Citat:
Tyvärr har jag aldrig varit något större fan av chevrè, men du får väl bjuda över mig någon dag, så kan jag testa.
Päronet tar bort getsmaken.
Vad gäller det andra..
får jag väl sova på saken😋
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in