2023-05-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Lahanj vill säkert bara vara behjälplig men det blev lite fel med tidsuppfattningen. Men han visade upp sin stegmätare sen för teamet från P4 Jönköping. Det hade varit bra om hans pappa också vittnat under rättegången.

Du har en poäng där! Jag vet själv med mig att jag någon gång skrivit jag tror om en faktauppgift istället för att kolla upp vad som står exakt i FUP eller vad som sagts under rättegången. Så alla bör granska sig själva. Angående vad rättsläkaren sagt har det flera gånger stått felaktig information i tråden tyvärr.
Men Nötknäpparen har refererat till källan. Bra där.

På tal om grannens mobil där så har jag ju nämnt att den hade kunnat ge värdefull användardata som är väldigt detaljerad.

Stegen är en del av det men det finns annan data som är än mer intressant kanske i MH och JJ:s fall.

I en av databaserna i iPhonen som lagrar användardata loggas när iPhonens rörelsesensorer aktiveras. Det kallas för ”inferred motion”.

iPhonen tolkar då även vilken typ av aktivitet det är och ger det en datatyp.

I länken finns två skärmbilder från en tömd iPhone och i första bilden har jag sorterat fram användardatan ”inferred/motion”.

”ZVALUEDOUBLE” är olika datatyper och

1 är att man iPhonen är stilla.
2 är steg.
4 är springandes.

Så i databastabellens fält ser man att någon varit stilla (iaf iPhonen), gått eller sprungit. Då med starttid och sluttid och datum.

I nedersta bilden ser man från samma databastabell men i kronologisk ordning ihop med andra användaraktiviteter.

/display/isBacklit är att skärmen tänds.

/device/isPluggedin kan ha värde 1 eller 0 beroende på om mobilen är t.ex kopplad till en laddare.

/user/isFirstBackligtOnAfterWakeup/ är när skärmen tänds efter att man väckt skärmen.

Det ska alltså finnas mer detaljerad data i tjejernas mobiler om de flyttat runt sina mobiler i lgh.

Jag hade kollat i grannens iPhone om det finns såna här spår kvar (är nog borta pga att minnet rensas ut efter viss tid) och definitivt i tjejernas tömningsfiler.

Länk till skärmbilderna. Går att trycka på ”Play” om man inte vill ladda ner:

https://gofile.io/d/eLl8yK
Citera
2023-05-15, 20:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På tal om grannens mobil där så har jag ju nämnt att den hade kunnat ge värdefull användardata som är väldigt detaljerad.

Stegen är en del av det men det finns annan data som är än mer intressant kanske i MH och JJ:s fall.

I en av databaserna i iPhonen som lagrar användardata loggas när iPhonens rörelsesensorer aktiveras. Det kallas för ”inferred motion”.

iPhonen tolkar då även vilken typ av aktivitet det är och ger det en datatyp.

I länken finns två skärmbilder från en tömd iPhone och i första bilden har jag sorterat fram användardatan ”inferred/motion”.

”ZVALUEDOUBLE” är olika datatyper och

1 är att man iPhonen är stilla.
2 är steg.
4 är springandes.

Så i databastabellens fält ser man att någon varit stilla (iaf iPhonen), gått eller sprungit. Då med starttid och sluttid och datum.

I nedersta bilden ser man från samma databastabell men i kronologisk ordning ihop med andra användaraktiviteter.

/display/isBacklit är att skärmen tänds.

/device/isPluggedin kan ha värde 1 eller 0 beroende på om mobilen är t.ex kopplad till en laddare.

/user/isFirstBackligtOnAfterWakeup/ är när skärmen tänds efter att man väckt skärmen.

Det ska alltså finnas mer detaljerad data i tjejernas mobiler om de flyttat runt sina mobiler i lgh.

Jag hade kollat i grannens iPhone om det finns såna här spår kvar (är nog borta pga att minnet rensas ut efter viss tid) och definitivt i tjejernas tömningsfiler.

Länk till skärmbilderna. Går att trycka på ”Play” om man inte vill ladda ner:

https://gofile.io/d/eLl8yK

Det är ju extremt märkligt att inte polisen har plockat denna information ur Majas och Johannas telefoner. Det skulle ju besvara massvis med frågor.
Citera
2023-05-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbruden
Hej alla!
Detta är mitt 1:a inlägg men har läst väldigt mycket här.
Funderar på detta att Toves dragkedja i byxorna inte var uppdragen, jag tror att Tove gick på toan och var precis färdig men hann inte dra upp dragkedjan när Johanna kom in och låste dörren för att sedan fälla henne till golvet. Tove slog i huvudet och därför kan Johanna sätta sig på henne och trycka in armarna längs med Toves kropp och därmed hålla fast armarna. 149/69
Jag tror inte att Tove hade en chans att nå upp för ett stryptag på Johanna.

Ja det låter rimligt. Eftersom de bara var tre personer i lägenheten är det mycket möjligt att T inte låste toadörren när hon gick in.
Citera
2023-05-15, 20:44
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Tacksam om du hänvisar till det exakta stycket i fupen där det står 5-10 slagljud.
Tack på förhand

EKSJÖ TINGSRÄTT
Dom
Målnummer B 1877-22
BROTTMÅL

S.37-38

"De gick upp, hans pappa stannade utanför deras dörr medan han själv gick upp hela vägen till Johannas dörr. Han ringde på men ingen öppnade dörren. Han uppskattar att det gick ungefär två minuter från att han hörde den höga dunsen till det att han ringde på dörren. Han ringde på dörren en gång till kanske 40 sekunder senare. Efter att han hade ringt på dörren den andra gången så hörde han ljud från väggen till vänster om dörren, det var som slag mot väggen, mellan fem och tio stycken. Han hörde det tydligt. Han tänkte att ljudet kom från någon rörelse som Johanna gjorde så han tänkte därför att hon levde. Han hörde inga skrik eller andra röster.
Han uppskattar att han stod utanför Johannas dörr under en och en halv minut ungefär. Efter det så ropade han på sin pappa och sade att han hörde att det var ljud inifrån lägenheten och då sade hans pappa att han kunde komma ned. När han gick ned för trappan så hade ljuden slutat."
Citera
2023-05-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det låter rimligt. Eftersom de bara var tre personer i lägenheten är det mycket möjligt att T inte låste toadörren när hon gick in.

Precis så tänker jag oxå för är det 3 tjejer så är man inte så noga med det.
Sedan tänker jag att Maja verkligen låg och sov för om hon sett att Tove var död så skulle hon aldrig kunna äta en hamburgare.
Citera
2023-05-15, 20:54
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Sedan tänker jag att Maja verkligen låg och sov för om hon sett att Tove var död så skulle hon aldrig kunna äta en hamburgare.

Jaså hur vet du det? Båda två verkar vara psykopater... eller iafall sociopater.

En normal människa skulle inte kunna få i sig ett dugg men dessa två är allt annat än normalt.
Citera
2023-05-15, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
EKSJÖ TINGSRÄTT
Dom
Målnummer B 1877-22
BROTTMÅL

S.37-38

"De gick upp, hans pappa stannade utanför deras dörr medan han själv gick upp hela vägen till Johannas dörr. Han ringde på men ingen öppnade dörren. Han uppskattar att det gick ungefär två minuter från att han hörde den höga dunsen till det att han ringde på dörren. Han ringde på dörren en gång till kanske 40 sekunder senare. Efter att han hade ringt på dörren den andra gången så hörde han ljud från väggen till vänster om dörren, det var som slag mot väggen, mellan fem och tio stycken. Han hörde det tydligt. Han tänkte att ljudet kom från någon rörelse som Johanna gjorde så han tänkte därför att hon levde. Han hörde inga skrik eller andra röster.
Han uppskattar att han stod utanför Johannas dörr under en och en halv minut ungefär. Efter det så ropade han på sin pappa och sade att han hörde att det var ljud inifrån lägenheten och då sade hans pappa att han kunde komma ned. När han gick ned för trappan så hade ljuden slutat."

De ljuden tror jag är från Maja som flippar när hon sett att J dödat Tove....
Maja försöker dra och J får tag i henne för att lugna ner henne
Citera
2023-05-15, 21:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Det är ju en intressant tanke också, att den som just sett sitt första lik nog inte är så jättesugen på att äta direkt efter det. Johanna åt ju inget.

Indicierna som talar för Majas oskuld börjar nå beviskravsnivå.
Citera
2023-05-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej så har rättsläkaren inte sagt. Inget som ens liknar det.

Det finns inget sätt att utesluta medvetslöshet på, efter ett slag i huvudet, när smällen ändå varit så hård att det finns en blödning mellan hjärnhinnorna.

Man kan få en smäll och bli medvetslös utan att få vare sig synliga hjärnskador eller blödningar mellan hjärnhnnorna.

Däremot skulle en synlig skada vid obduktion kunna säga om det är möjligt att man kan bli medvetslös.
Tack då vet jag inte vad jag fick det ifrån

Jag minns ingenting om att rättsläkaren säger att T var medvetslös

En viss medverkanpåverkan kan ha uppstått är ord jag minns

Nu är det ett tag sen jag lyssnade men jag tycker att förhör med rättsläkaren i rätten ger en mer nyanserad bild av hennes redogörelse än att läsa den i fup
Citera
2023-05-15, 21:21
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Det finns inga som helst belägg för att cheeseburgaren blev uppäten, varken av MH eller JJ.
Den kan tex. åkt i sopsäcken som JJ eldade upp på Söndagen.

Men vissa skribenter Jublar ang. överväldigande bevis...
Citera
2023-05-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jaså hur vet du det? Båda två verkar vara psykopater... eller iafall sociopater.

En normal människa skulle inte kunna få i sig ett dugg men dessa två är allt annat än normalt.

Att kunna äta i det läget säger en hel del om vilket känsloregister hon besitter. Och det visar sig även i dom kommande 15 förhören, där hon helt kallt ljuger och förvägrar sorgarbetet för T s anhöriga. T.o.m förhörsledaren uppfattar henne som att hon inte bryr. Att en tjej på 18 år pallar detta tryck är anmärkningsvärt!
Citera
2023-05-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så här lät det väl i förhör med rättsläkaren, tror det är från Notknapparens transkription:

”I vanliga fall när förövare och offer är ungefär av samma fysiska styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren, oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."

Annars delar jag din inställning där kompis. Mycket pekar på att MH är delaktig i mordet men det finns utrymme för en tolkning att hon inte är det.

Ja det är just det där lilla, lilla utrymmet för tolkning som jag tror hovrätten kanske tar i beaktande.

Sen är det ju det där med stegen som talar till hennes nackdel.

Finns exempel på domar i andra grova brottsmål där framförallt hovrätten valt att ta hänsyn till osannolikt dumma förklaringar. För att det teoretiskt funnits en chans att det gått till så.
Där har de tilltalades berättelser ändå ansetts vara trovärdiga av rätten fast de flesta människor ser det som bs.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in