2023-05-15, 18:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var det här inlägget jag reagerade på. Det ger ett intryck av något vanligt förekommande. Jag tycker att det är ett ohederligt sätt att argumentera i en tråd och att det är desinformation.

Jag ser inte att du säger något om att det är en ovanlig konsekvens av strypning. Eller?

Nu blir det ju riktigt konstigt.

Du menar att när jag citerar rättsläkaren, som ju demonstrerar hur Tove blev strypt på en modell, ska skriva att det är ovanligt?

Ja du, det är inget jag vet något om, hur vanligt eller ovanligt det är.
Citera
2023-05-15, 18:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är många år sedan jag gjorde första reflektionen. Vilket fall det var minns jag inte, men det var också något där det ena var avhängigt av det andra dvs det dödande våldet orsakade något annat dödligt och man kunde inte fastställa vilket som var den reella dödsorsaken, alltså friades gm från mord. Om det blev någon annan dom minns jag inte.
Jag blev smått chockad då jag läste det och trodde knappt det var sant. Men rent juridiskt utgick man endast från själva dödsorsaken i domen, inte vad som orsakat den.

Härom veckan togs problematiken upp med ett annat fall som utgångspunkt, men fallet med T nämndes i förbifarten.

Intressant.
Missat detta, du minns inte var?
Citera
2023-05-15, 18:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hade JJ släppt greppet efter 2-3 minuter så hade TT kanske klarat livhanken - men med hjärnskador som följd.

Ja, och kanske är det så att när det gått så långt, såär väl gm redan bestämd över utgången.

Om man inte har den intentionen, så kanske man släpper när man märker att offret börjar få svårt att andas och inser att man kan/bör avbryta?
Citera
2023-05-15, 19:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag ser det som extremt osannolikt att lyckats med detta på ett vaket offer utan att några som helst skador kan ses. Hon var ev medvetandesänkt inte medvetslös, och med livet som insats lägger man sig inte bara och går med på att bli strypt. I rättegångar jag lyssnat på med personer som blivit strypna vittnar de om hur de kämpat, även när allt syre lämnar kroppen och de tror de kommer dö, även då fortsätter alltså personer kämpa. Skulle T då pga en inte för allvarlig skada bara lägga sig platt och acceptera allt?

Nej, ingen lägger sig platt och accepterar om man har möjligheten att kämpa emot. Jag tror ju att det är ren instinkt, att även om man skulle vara självmordbenägen, är det hemskt att inte kunna andas.

Jag har läst att offer kan ha rivmärken runt sin egen hals, orsakade av sina egna naglar (halvmåneformade) i försök av att få bort händer, snara.

Men jag är inte övertygad om att Johanna inte klarade av allt själv.

Se bara hur bestämd hon är vid fällningen och strypnngen, som visar på oerhörda krafter. Även när kroppen ska ut, visar Johanna på stor initiativkraft,vilja. Minns inte hur Johanna själv beskriver delarna där, men Maja säger ju att Johanna drar kroppen själv första halvan medan hon håller span, och sedan har de ju svårt att få in Tove i bilen. Johanna verkar få enorma krafter och lyckas dra in Tove över sin egen kropp, medan Maja skjuter in benen.Även i skogen verkar Johannas vilja var större än Majas, då hon på slutet verkar få dra in Tove själv sista biten, och Maja beskriver det som att Johanna drar in Tove sita biten med ett ryck.

Jag tror att Johanna får väldiga krafter av först sitt enorma hat, och sedan enorma krafter av ren egen överlevnadsvilja, för att inte åka fast.

Synd att hon inte vände sina talanger och krafter på något konstruktivt istället, så hade Tove fått leva.
Citera
2023-05-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, och kanske är det så att när det gått så långt, såär väl gm redan bestämd över utgången.

Om man inte har den intentionen, så kanske man släpper när man märker att offret börjar få svårt att andas och inser att man kan/bör avbryta?

När det kommer till kvävning genom manuell strypning finns det inga frågetecken kring själva intentionen. Det går liksom inte att få det till olycka med tanke på att förloppet pågar flera minuter. Det är inte som att sticka en kniv i någon som träffar olyckligt. Mer som att sticka kniven i någon 100 gånger under tre minuter.
Citera
2023-05-15, 19:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Intressant.
Missat detta, du minns inte var?

Fallet med en fotbollssupporter som blev helt oprovocerat nedslagen och dog på studs var åt det hållet. Det var i Helsingborg om jag minns rätt.

I fallet med Tove menar jag att exakt dödsorsak är egal. Johanna hade uppsåt att döda och det gjorde hon. Om döden sedan uppstod genom vagusnerven, carotisartären, någon form av aspiration eller kvävning, spelar ingen roll. Johanna fick den effekt hon avsåg, det är bevisat och för det ska hon dömas.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-15 kl. 19:51.
Citera
2023-05-15, 19:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja absolut kan det vara så
men stämmer det med rättsläkarens utlåtande?

Nu minns inte jag exakt vad som sas men har ett svagt minne av att det kunde ses i T hjärna att hon inte var medvetslös
Det finns andra skribenter i tråden som har mer koll på det

Nej så har rättsläkaren inte sagt. Inget som ens liknar det.

Det finns inget sätt att utesluta medvetslöshet på, efter ett slag i huvudet, när smällen ändå varit så hård att det finns en blödning mellan hjärnhinnorna.

Man kan få en smäll och bli medvetslös utan att få vare sig synliga hjärnskador eller blödningar mellan hjärnhnnorna.

Däremot skulle en synlig skada vid obduktion kunna säga om det är möjligt att man kan bli medvetslös.
Citera
2023-05-15, 19:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
När det kommer till kvävning genom manuell strypning finns det inga frågetecken kring själva intentionen. Det går liksom inte att få det till olycka med tanke på att förloppet pågar flera minuter. Det är inte som att sticka en kniv i någon som träffar olyckligt. Mer som att sticka kniven i någon 100 gånger under tre minuter.

Nä, jag vet inte hur en gm känner, men vissa verkar få typ tunnelseende av sin ilska.
Det är verkligt svårt att begripa, särskilt som att man ju måste titta på sitt offer...

Minns Cezarys läskig ord om att Beata tittade honom in i ögonen.. ungefär. Och Stefan som slogsönder Lenas huvud med sjutton slag med ett tillhygge, medan hon skrek för sitt liv.

Så hatet måste ha funnits där innan för att kunna överbrygga det hemska, och det är det som är intention kan man väl säga.
Citera
2023-05-15, 19:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Fallet med en fotbollssupporter som blev helt oprovocerat nedslagen och dog på studs var åt det hållet. Det var i Helsingborg om jag minns rätt.

I fallet med Tove menar jag att exakt rdödsorsakk är egal. Johanna hade uppsåt att döda och det gjorde hon. Om döden sedan uppstod genom vagusnerven, carotisartären, någon form av aspriation eller kvävning, spelar ingen roll. Johanna fick den effekt hon avsåg, det är bevisat och för det ska hon dömas.

Utan att ha gått in på djupet i den diskussionen, så är det där jag också landar just nu, om intetionen går att visa.

Det kanske skulle vara svårt att avgöra i något fall, där någon gör något mot någon annan och så råkar någon kasta en sten i huvudet på offret så att den dör.

I det här fallet har vi dock de djupa skadorna på muskelerna och artären, som inte skulle leda till något annat än döden, även om offret dör av annan orsak. Det är ingen tvekan om intentionen, och oavsett så är det hennes göranden som leder till döden. Det är inte en slump, och ingen olycka.

Även om Johanna kanske inte tänkte på att sitta på magen/buken kunde leda till försvårad andning i sig, samt kräkning, så har hon hållit alldeles för hårt i halsen och alldeles för länge, så länge att detta skulle leda till döden oavsett allt annat som kan hända.
Citera
2023-05-15, 19:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Utan att ha gått in på djupet i den diskussionen, så är det där jag också landar just nu, om intetionen går att visa.

Det kanske skulle vara svårt att avgöra i något fall, där någon gör något mot någon annan och så råkar någon kasta en sten i huvudet på offret så att den dör.

I det här fallet har vi dock de djupa skadorna på muskelerna och artären, som inte skulle leda till något annat än döden, även om offret dör av annan orsak. Det är ingen tvekan om intentionen, och oavsett så är det hennes göranden som leder till döden. Det är inte en slump, och ingen olycka.

Även om Johanna kanske inte tänkte på att sitta på magen/buken kunde leda till försvårad andning i sig, samt kräkning, så har hon hållit alldeles för hårt i halsen och alldeles för länge, så länge att detta skulle leda till döden oavsett allt annat som kan hända.

Dessutom har hon googlat en hel del och sagt att hon skulle döda Tove. Allting pekar i en och samma riktning. Det finns en indiciekedja här som är solid.
Citera
2023-05-15, 19:59
Medlem
Hej alla!
Detta är mitt 1:a inlägg men har läst väldigt mycket här.
Funderar på detta att Toves dragkedja i byxorna inte var uppdragen, jag tror att Tove gick på toan och var precis färdig men hann inte dra upp dragkedjan när Johanna kom in och låste dörren för att sedan fälla henne till golvet. Tove slog i huvudet och därför kan Johanna sätta sig på henne och trycka in armarna längs med Toves kropp och därmed hålla fast armarna. 149/69
Jag tror inte att Tove hade en chans att nå upp för ett stryptag på Johanna.
Citera
2023-05-15, 20:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbruden
Hej alla!
Detta är mitt 1:a inlägg men har läst väldigt mycket här.
Funderar på detta att Toves dragkedja i byxorna inte var uppdragen, jag tror att Tove gick på toan och var precis färdig men hann inte dra upp dragkedjan när Johanna kom in och låste dörren för att sedan fälla henne till golvet. Tove slog i huvudet och därför kan Johanna sätta sig på henne och trycka in armarna längs med Toves kropp och därmed hålla fast armarna. 149/69
Jag tror inte att Tove hade en chans att nå upp för ett stryptag på Johanna.

Ja, det låter som ett mycket plausibelt scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in