2023-05-15, 17:15
Medlem
Nu är det bestämmt
Rättegång den 12-15 juni
Senast redigerad av Anedin 2023-05-15 kl. 17:19.
Citera
2023-05-15, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Läste isåfall fel.

Och mer än 1 gång händer det. Det till och med förekommer
Den typen av "bevisföring" är så oärlig. Då ska man ange under vilka omständigheter det förekommer också, t ex att offret är medvetslöst och inte rör sig. Det normala vid strypning är att det tar ordentlig tid och att offret tillfogar GM och även sig själv skador under dödskampen. Att lyfta fram undantagstillfällena utan att tydligt ange att detta är verkliga undantag är oärlighet i framställningen av fakta.
Citera
2023-05-15, 17:20
Avslutad
Jag får inte upp Majas överklagande, de försöker få en att köpa upgrade på tjänsten. Nån annan som får ner den?
Citera
2023-05-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
I fallet med Wilma kunde inte hunden klättra. Jag vet hur en hund funkar vid eftersök. Om jag kastar en pinne och den hamnar i en trädtopp så kommer hunden INTE markera i trädtoppen. I fallet med Kim så är det doftmolekyler som stiger till ytan som bl a Ben markerade.
Ursäkta men detta inlägg att en hund inte markerar t ex en pinne uppe i trädet måste ju vara perfekt att veta för alla dessa brottslingar som polisen eftersöker och försöker spåra upp med sina sökhundar.

Är du jagad av polisens tjänstehundar så klättra upp i ett träd för då är du safe 😉
Citera
2023-05-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Tacksam om du hänvisar till det exakta stycket i fupen där det står 5-10 slagljud.
Tack på förhand

Det var under rättegången grannen under sa detta. Kan inte söka i FUP nu, men gissningsvis står det 5-10 sparkljud i FUP.
Citera
2023-05-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller inte med att det råder konsensus (det var du som sa det väl?) om att ljuden enbart kan ha åstadkommits av en medveten Tove. Jag har enormt svårt att tro att samtliga, försvar och rättens ledamöter fvet och förstår i vilket skick Toves medvetandegrad har varit efter huvudlaget, och under hela processen.

Jag misstänker förstås att ljuden kommer från Tove, eller i varje fall från mordet (någon som tar spjärn kanske och försöker trycka mot väggen).

Jag tror att tvärtom tänkte inte t ex Majas försvar på om det kunde komma från konvulsionsfasen, och detta borde har retts ut.

Det är viktigt att vara övertydlig i en rätt, så det inte uppstår sådana felaktigheter som i Stefan Ds fall, där han friades i mångt och mycket på en missuppfattning om en tidpunkt, liksom i det här fallet kanske även det en miss om dödstidpunkten.

Jag välkomnar självklart all typer av utredningar och undersökningar där det finns relevanta tvivel. Och ja, det var jag som skrev konsensus. Och då utgick jag från att försvaret accepterade åklagarens påstående att det var en medveten T som gav ifrån sig ljuden, eftersom ingen av försvarsadvokaterna ifrågasatte det. Men det kan såklart ha förbisetts. Vilket isåfall vore minst sagt anmärkningsvärt, eftersom det enligt mig, är ett av dom starkaste bevisen i gärningsbeskrivningen för att M höll fast T s händer.
Citera
2023-05-15, 17:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I ditt förra inlägg så refererade du till att RL att man kan förlora medvetandet snabbt vid detta tryck. KAN. Din desinformation består i att du framhåller detta som något vanligt. Om det har hänt 1 gång så är RL tvungen att säga att det KAN hända.

Jag framhåller på inget sätt att det är vanligt.
Det är ett rent citat, skrivet ordagrant.

Var i detta citat ser du att jag frahåller att det är vanligt?

"Och rent fysiologiskt, vad händer då, när man stryper och blockerar luftväg på två nivåer samtidigt som man stryper åt blodtillförseln till hjärnan och trycker på sinus caroticus som leder till blodtrycksfall och till nedsänkning av hjärtaktivitet?

Jo, man kan bli medvetslös på bara nån enstaka sekund.
"

I demostartionen visar rättsläkaren på hur det anatomiskt ser ut i halsens strukturer vid en strypning och visar specifikt på var skadorna på Tove fanns. Det är inte en vanligt rättmedcicinsk utbildning, utan en demostration utifrån Toves fall ju.

Rättsläkaren har ju berättat om hur djupa skadorna var i muskulaturen, och hon visar hur luftvägarna och blodtillförseln på Tove har täppts till, och att skadan på Toves artär ligger i det område där sinus caroticus ligger.

Här pratar dessutom rättsläkaren SPECIFIKT om Tove, och avlutar demonstationen av modellen med att säga just:

"Släpper man relativt fort efter kanske 10- 15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen på halsen bredvid kotpelaren som trycker på, långvarigt tryck. Så det betyder att man har passerat punkten där själva mekanismen inte längre kunde hävas. Så det var det jag ille visa Tack."

Nu tror jag att jag har genom mina senaste inlägg citerat stora delar av demontrationen.

Jag är noll intresserad av att sprida felaktig information, ljuga eller på annat sätt vilseleda tråden eller någon.

Och noll intresserad av bråk.
Citera
2023-05-15, 17:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
I fallet med killen som dog i tunnelbanan efter vakternas ingripande slutade BO röra sig för att sedan inte ge några livstecken från sig 13 sek efter vakten kopplat strypgrepp honom bakifrån och den andra vakten satt sig på ryggen killen.

Det är en mycket intressant jämförelse som du gör där. Skulle tro att petekier i ögonen saknas även i det fallet. Så blir det om inte blodet kunnat passera genom artärerna.

Jag vill minnas att T hade kraftig halspåverkan just vid artärerna?
Citera
2023-05-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Sant. Då är det väldigt enkelt att svara att man kanske misstagit sig istället för att ignorera ifrågasättande och fortsätta posta sitt felaktiga påstående. Eller hur?

Man kan också kolla det man själv är på väg att skriva och inte minst posta en referens från start.

Det är jäkligt höga krav på sanningshalten i allt från Maja och Johanna här i tråden och allt Lahanj säger måste stämma, men själva kan vissa skribenter inte ens hålla ordning på blod i badrummet eller hittar på i stort sett vad som helst för att med rena fantasier påstå saker som vore de fakta.

Blod i badrum och gärningsmän utan motvärnsskador är bara ett par exempel.

Om Lahanj är som vissa här i tråden så kan det mesta han säger bara vara rent påhitt. Han kanske är lika ivrig att sätta dit Maja som de värsta här. hans story är ju rätt full av motsägelser och felaktigheter.

Lahanj vill säkert bara vara behjälplig men det blev lite fel med tidsuppfattningen. Men han visade upp sin stegmätare sen för teamet från P4 Jönköping. Det hade varit bra om hans pappa också vittnat under rättegången.

Du har en poäng där! Jag vet själv med mig att jag någon gång skrivit jag tror om en faktauppgift istället för att kolla upp vad som står exakt i FUP eller vad som sagts under rättegången. Så alla bör granska sig själva. Angående vad rättsläkaren sagt har det flera gånger stått felaktig information i tråden tyvärr.
Men Nötknäpparen har refererat till källan. Bra där.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-15 kl. 18:03.
Citera
2023-05-15, 18:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Tacksam om du hänvisar till det exakta stycket i fupen där det står 5-10 slagljud.
Tack på förhand

Hen har nog aldrig presterat en referens. Men på sid 471 står följande

Citat:
Lahanj tillfrågades om hur många sparkar i väggen som han uppfattade?
Lahanj sade att det var mer än fem sparkar

Citat:
Ursäkta men detta inlägg att en hund inte markerar t ex en pinne uppe i trädet måste ju vara perfekt att veta för alla dessa brottslingar som polisen eftersöker och försöker spåra upp med sina sökhundar.

Är du jagad av polisens tjänstehundar så klättra upp i ett träd för då är du safe 😉

Tänk om Johanna vetat det, då kunde de hissat upp Tove i ett träd.
Sorry, det var lite morbitt.
Citera
2023-05-15, 18:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Lahanj vill säkert bara vara behjälplig men det blev lite fel med tidsuppfattningen. Men han visade upp sin stegmätare sen för teamet från P4 Jönköping. Det hade varit bra om hans pappa också vittnat under rättegången.

Kollade de tidpunkterna, det är ju extremt intressant? Mycket märkligt om de inte gjorde det kan tycka. Det borde vara hela grejen.
Ja, eftersom hans pappas vittnesmål skiljer sig markant på avgörande punkter så hade det varit bra med hans vittnesmål också.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Du har en poäng där! Jag vet själv med mig att jag någon gång skrivit jag tror om en faktauppgift istället för att kolla upp vad som står exakt i FUP eller vad som sagts under rättegången. Så alla bör granska sig själva. Angående vad rättsläkaren sagt har det flera gånger stått felaktig information i tråden tyvärr.
Men Nötknäpparen har refererat till källan. Bra där.

Om man säger att man tror något är det ju helt i sin ordning. då påstår man inte att det är fakta, bara att man tror det. Jag lägger ibland till det när jag skriver ur minnet.
Citera
2023-05-15, 18:27
Avslutad
Det var det här inlägget jag reagerade på. Det ger ett intryck av något vanligt förekommande. Jag tycker att det är ett ohederligt sätt att argumentera i en tråd och att det är desinformation.

Citat:
Hon nämner att man redan vid första fasen av de fem faserna vid strypning, den fas då man får lufthunger, kan medvetslöshet inträda.

AL, under den sista delen av förhöret då hon visar på en modell hur det ser ut anatomiskt under en strypning, och hur ett tryck på själva tungbenet gör att tungan skjuts bakåt och lite uppåt och även det täpper till luftvägarna:

"Och rent fysiologiskt, vad händer då, när man stryper och blockerar luftväg på två nivåer samtidigt som man stryper åt blodtillförseln till jhjärnan och trycker på sinus carotiscus som leder till blodtrycksfall och till nedsänkning av hjärtaktivitet?

"

Jag ser inte att du säger något om att det är en ovanlig konsekvens av strypning. Eller?
Citat:
Jag framhåller på inget sätt att det är vanligt.
Det är ett rent citat, skrivet ordagrant.

Var i detta citat ser du att jag frahåller att det är vanligt?

"Och rent fysiologiskt, vad händer då, när man stryper och blockerar luftväg på två nivåer samtidigt som man stryper åt blodtillförseln till hjärnan och trycker på sinus caroticus som leder till blodtrycksfall och till nedsänkning av hjärtaktivitet?

"

I demostartionen visar rättsläkaren på hur det anatomiskt ser ut i halsens strukturer vid en strypning och visar specifikt på var skadorna på Tove fanns. Det är inte en vanligt rättmedcicinsk utbildning, utan en demostration utifrån Toves fall ju.

Rättsläkaren har ju berättat om hur djupa skadorna var i muskulaturen, och hon visar hur luftvägarna och blodtillförseln på Tove har täppts till, och att skadan på Toves artär ligger i det område där sinus caroticus ligger.

Här pratar dessutom rättsläkaren SPECIFIKT om Tove, och avlutar demonstationen av modellen med att säga just:

"Släpper man relativt fort efter kanske 10- 15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen på halsen bredvid kotpelaren som trycker på, långvarigt tryck. Så det betyder att man har passerat punkten där själva mekanismen inte längre kunde hävas. Så det var det jag ille visa Tack."

Nu tror jag att jag har genom mina senaste inlägg citerat stora delar av demontrationen.

Jag är noll intresserad av att sprida felaktig information, ljuga eller på annat sätt vilseleda tråden eller någon.

Och noll intresserad av bråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in