Citat:
Ursprungligen postat av
Seasick-Steve
Du verkar också tro att ALLA som köper sina bostadsrätter, gjorde detta under pristoppen förra året, och har köpt in sig i nya föreningar med skyhög belåning.
Våran BRF har funnits sedan 60 talet, och är mycket lågt belånad. Så stadig en BRF bara kan bli.
Och ja, i BR betalar man en avgift, istället för en hyra. Skillnaden här, är (i mitt fall) att jag gör en vinst på flera hundra tusen, om jag säljer idag. Vilket i sin tur, gör att jag bott gratis i min lägenhet alla dessa år. Men det kanske är bättre, och mer ekonomiskt att bo i en HR i 10 år, lägga 50k minst om året på hyra rätt ut i tomma intet, och sedan göra 0 kronor i vinst den dagen man flyttar?
Givetvis inte, pristoppen blev till på grund av att folk bytte upp sig med nya högre lån för att de ville bo bättre under pandemin.
Problemet är att de som vill ta sig in på marknaden utifrån måste kämpa sig över en enorm tröskel och dessa är överbelånade idag precis som många andra som konsumerat med krediter.
Sen tror jag att de första klarar upp till 7-8% i ränta innan de börjar gå back, men innan det har 20% av hushållen redan gått i konkurs vilket skulle ruinera många föreningar och drabba fler än 20%.
om du hjälper din granne betala sina ränteutgifter så kanske det går vägen, men det kommer du inte göra så du riskerar att dras med i fallet.
Bara för att DU har råd betyder det inte att du är säker.