2023-05-15, 19:25
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Det är ju precis detta, som kommer göra att välskötta lågbelånade och trygga BRF (som den jag bor i) kommer öka i pris, efterfrågan på boende kommer inte minska.

Du kanske har rätt i det, låter inte helt ologiskt. Men det beror självfallet på vart du bor. Bor du i knäckebyhult kommer ingen köpa din lägenhet ändå
Citera
2023-05-15, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Du kanske har rätt i det, låter inte helt ologiskt. Men det beror självfallet på vart du bor. Bor du i knäckebyhult kommer ingen köpa din lägenhet ändå

Bor 10 minuter ifrån en av Sveriges större städer. Så ingen storm här.
Citera
2023-05-15, 19:27
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:

Ja men då kan du säkert sitta lugnt i båten, grattis! Men varför är du så glad över att det går åt pipan för andra?
Citera
2023-05-15, 19:28
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Du verkar också tro att ALLA som köper sina bostadsrätter, gjorde detta under pristoppen förra året, och har köpt in sig i nya föreningar med skyhög belåning.

Våran BRF har funnits sedan 60 talet, och är mycket lågt belånad. Så stadig en BRF bara kan bli.

Och ja, i BR betalar man en avgift, istället för en hyra. Skillnaden här, är (i mitt fall) att jag gör en vinst på flera hundra tusen, om jag säljer idag. Vilket i sin tur, gör att jag bott gratis i min lägenhet alla dessa år. Men det kanske är bättre, och mer ekonomiskt att bo i en HR i 10 år, lägga 50k minst om året på hyra rätt ut i tomma intet, och sedan göra 0 kronor i vinst den dagen man flyttar?

Givetvis inte, pristoppen blev till på grund av att folk bytte upp sig med nya högre lån för att de ville bo bättre under pandemin.

Problemet är att de som vill ta sig in på marknaden utifrån måste kämpa sig över en enorm tröskel och dessa är överbelånade idag precis som många andra som konsumerat med krediter.

Sen tror jag att de första klarar upp till 7-8% i ränta innan de börjar gå back, men innan det har 20% av hushållen redan gått i konkurs vilket skulle ruinera många föreningar och drabba fler än 20%.

om du hjälper din granne betala sina ränteutgifter så kanske det går vägen, men det kommer du inte göra så du riskerar att dras med i fallet.

Bara för att DU har råd betyder det inte att du är säker.
Citera
2023-05-15, 19:28
Medlem
Citat:

Säger egentligen inte jättemycket.
Citera
2023-05-15, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ja men då kan du säkert sitta lugnt i båten, grattis! Men varför är du så glad över att det går åt pipan för andra?

Jag gläder mig åt att alla missunnsamma, avundsjuka och patetiska hyresråttor/snuskkomunnister blir kvar i sina äckliga hyresrätter. Dom har jag noll sympati för.

Vanligt folk, som inte är avundsjuka, missunnsamma eller liknande, tycker jag inte att det är roligt att trycka ner. Men kommunisttramset, ska man trycka ner i skoskaften
Citera
2023-05-15, 19:32
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ot. Jag tror iaf räntorna kommer gå upp till runt 5 procent och lägga sig stilla där. Detta kommer leda till ett bopris fall och en ganska rejäl kris där många människor, (lång ifrån alla) tvingas sälja till förlust eller noll vinst. Köerna på hyresrätter kommer bli ännu längre och det kommer ha en generellt negativ inverkan på samhället som vi kommer se tydliga spår av hela detta sekel

Vi är redan där och den kommer inte hålla sig kvar så länge som du tror.
Citera
2023-05-15, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Givetvis inte, pristoppen blev till på grund av att folk bytte upp sig med nya högre lån för att de ville bo bättre under pandemin.

Problemet är att de som vill ta sig in på marknaden utifrån måste kämpa sig över en enorm tröskel och dessa är överbelånade idag precis som många andra som konsumerat med krediter.

Sen tror jag att de första klarar upp till 7-8% i ränta innan de börjar gå back, men innan det har 20% av hushållen redan gått i konkurs vilket skulle ruinera många föreningar och drabba fler än 20%.

om du hjälper din granne betala sina ränteutgifter så kanske det går vägen, men det kommer du inte göra så du riskerar att dras med i fallet.

Bara för att DU har råd betyder det inte att du är säker.

Vi har haft 2 stycken här i föreningen (sedan 2015) som fått sina lägenheter utmätta av Kronofogden, senast var 2018. Påverkade mig, BRF, och priserna NOLL.

Så...?
Citera
2023-05-15, 19:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Kortsiktig ja. Jag bor långsiktigt. Därför är hyresrätt inte ett alternativ. Dessutom vill jag slippa snuskblattar, pundare och annat trams. Det gör man här, i våran BRF

Inte fan bor man med den otvättade massan o useless eaters.
Inte heller har jag stått i bostadskö. 😂

Två rum o kök. Öppen spis o balkong. Utsikt mot park. Just under 8000 i månaden. Skillnaden mot att äga ligger främst i eventuell värdeökning. O som sagt jag vill bara ha problemfri övernattning fem sex år framöver.
Citera
2023-05-15, 19:38
Medlem
Räntan stiger för att riksbanken är inkompetent och tror att inflationen är efterfrågedriven.
Det är snarare riksbanken som driver inflationen genom räntehöjningar.
Citera
2023-05-15, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Inte fan bor man med den otvättade massan o useless eaters.
Inte heller har jag stått i bostadskö. 😂

Två rum o kök. Öppen spis o balkong. Utsikt mot park. Just under 8000 i månaden. Skillnaden mot att äga ligger främst i eventuell värdeökning. O som sagt jag vill bara ha problemfri övernattning fem sex år framöver.

Tält som gäller då nästa gång?
Citera
2023-05-15, 19:40
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Vi har haft 2 stycken här i föreningen (sedan 2015) som fått sina lägenheter utmätta av Kronofogden, senast var 2018. Påverkade mig, BRF, och priserna NOLL.

Så...?

Ok, men det är inte bara du och din förening utan tusentals och åter tusentals föreningar med miljoner människor som i sin helhet påverkar marknaden.

Är jag orolig för någon med lån på 1 miljon i en lågt belånad förening i periferin? Nej… jag är inte heller orolig över folket på Strandvägen om så deras lägenheter tappar 90% av det satta värdet.

Jag är mer orolig för alla barnfamiljer som varit tvungna att köpa en dyr bostad i brist på alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in