2023-05-15, 19:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är en vanlig missuppfattning att pistolskyttar i Sverige kontrolleras var femte år. I verkligheten kontrolleras samtliga vapenägare (även de som endast har jaktvapen) dagligen, då registret över vapenägare dagligen samkörs mot belastningsregistret. Så 5-årslicenserna är egentligen 1-dygnslicenser, vilket även gäller för tillsvidare-licenserna. Men det är ju inte direkt så att kriminella har problem att skaffa vapen i Sverige, om någon nu fortfarande lever i den villfarelsen. Mangs och Flink var anomalier. Idag springer det omkring svagbegåvade, empatistörda individer i lägre tonåren utrustade med automatvapen. Jag tvivlar starkt på att de har pistolskyttekortet eller har skjutit sina guldserier.

I USA måste man klara av en bakgrundskontroll mot FBI:s register för att få köpa vapen, så även där görs kontroller. Undantaget är transaktioner mellan privatpersoner, men där kan säljaren bli åtalad om vederbörande säljer till någon som är kriminell (och det handlar om långa fängelsestraff). Det största problemet med legala vapen i USA som jag ser det, är att det som regel saknas krav på säker förvaring. Men inte heller i USA är de legala vapenägarna problemet. Det är de kriminella som är problemet. Och kriminella kommer alltid att vara beväpnade. Frågan är vad som driver vissa människor att tro att vapen i händerna på skötsamma, laglydiga medborgare är ett problem? För det är inte ett problem, det är en början på en lösning.

Alla vet redan att det inte är ett problem med vapen när det gäller vettiga, skötsamma och laglydiga människor.

Däremot blir det ett problem när även (nominellt, åtminstone) vettiga, skötsamma och laglydiga människor börjar fundera i riktningen att "det är bra med vapen, för det kommer att lösa en del samhällsproblem."

Olagliga vapen ÄR ett samhällsproblem, lagliga vapen är det inte - eftersom det ställs ett antal rätt vettiga krav på lagligt vapenägande.
Citera
2023-05-15, 22:00
Medlem
sebnies avatar
Jag tycker det är en skrämmande utveckling att börja legalisera dolt vapenbärande och utökat självförsvar i hemmet...

Så håller med Bergakungen där, det är bra med hårda krav på vapen. Ser helst att aktivitetskrav införs på jägare också, så jägare som lagt jakten på hyllan får lämna från sig sina vapen...

Hur vore det om staten subventionerar det lagliga & licensfria självförsvarsvapnet "Vanderbilt SPC 4320" för hemmaförsvar, t.ex. genom "blått skatteavdrag".
Kanske t.o.m. som inbyte, byt ut dina vapen mot ett säkrare och humanare självförsvarsvapen "SPC 4320".

(grönt = miljö, blått = säkerhet)
(SPC 4320 har fördelen att du kan uppgradera magasinkapaciteten ända till 17Ah, och ny ammunition fylls på per automatik sålänge 230v finns)

Och för utebruk, det lagliga och licensfria självförsvarsvapnet "SRT306i"

Citat:
Så 5-årslicenserna är egentligen 1-dygnslicenser

Fel, giltighetstiden prövar inte lämplighet.
Visst görs kontroll mot belastningsregistret varje dag, MEN syftet med giltighetstiden är att pröva behovet, inte lämpligheten.

En person som gått av sin skytteklubb ska givetvis lämna ifrån sig sina vapen. Detta är något som prövas var 5e år.
Man får nämligen inte dra in licens (återkalla) pga underlåtenhet att skicka in t.ex. föreningsintyg, men vägra förnya går.

Synd dock att jägare har tillsvidarelivenser, skulle vilja se något krav på att bevisa att man är jaktligt aktiv för att få förnya sina jaktlicenser, då hade väl typ 25% av jägarna sållats bort.
Senast redigerad av sebnie 2023-05-15 kl. 22:11.
Citera
2023-05-15, 23:33
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Alla vet redan att det inte är ett problem med vapen när det gäller vettiga, skötsamma och laglydiga människor.

Däremot blir det ett problem när även (nominellt, åtminstone) vettiga, skötsamma och laglydiga människor börjar fundera i riktningen att "det är bra med vapen, för det kommer att lösa en del samhällsproblem."

Olagliga vapen ÄR ett samhällsproblem, lagliga vapen är det inte - eftersom det ställs ett antal rätt vettiga krav på lagligt vapenägande.

USA har 2nd Amendment just för att vanliga hederliga människor ska lösa "samhällsproblem" med sina vapen. Det är som på en helt annan planet jämfört med den svenska slavmentaliteten med licenser och knyta näven i byxfickan och grötmyndighet.

Din ärelöse sketgubbe
Citera
2023-05-16, 14:14
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
lösa "samhällsproblem" med sina vapen

Samhällsproblem ska lösas av staten.
Folk får gärna hjälpa till genom att inte onödigtvis bära guldkedjor, dyra kläder/klockor eller kontanter på sig och på så sätt inte locka till sig brott.

Det är också därför det finns licensfria lagliga självförsvarsvapen såsom Vanderbilt SPC 4320 (för hemmabruk) och SRT306i (för gatubruk) så att folk kan försvara sig med statens hjälp.
Citera
2023-05-16, 16:09
Medlem
Citat:

Jag är av motsatt uppfattning. Erfarenheten från USA där Florida började med ccw 1987, och fler och fler stater följde efter, är ju att fler legala vapen i offentligheten löser en del samhällsproblem. Varje gång en ny stat införde ccw sjönk våldsbrottsligheten drastiskt i just den staten. Hur kan man inte se det som något positivt?

Här i Sverige är vi sedan flera år tillbaka i en situation där hjälp från staten helt enkelt inte existerar.
- Det pågår grov misshandel på öppen gata!
- Ledsen, men vi har ingen ledig bil att skicka.

- En lägenhet brinner i orten!
- Ledsen, men räddningstjänsten måste invänta poliseskort för att köra in i orten.

- Jag har en pågående hjärtinfarkt! Var blir ambulansen av?
- Ledsen, men ambulansen sitter fast i en bilkö orsakad av en klimatdemo. Polisen bedömer att klimataktivisternas demonstrationsrätt trumfar ditt behov av akutvård.

Vad vore fel med ccw i Sverige? Det kommer att lösa en del samhällsproblem.
Citera
2023-05-17, 14:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag är av motsatt uppfattning. Erfarenheten från USA där Florida började med ccw 1987, och fler och fler stater följde efter, är ju att fler legala vapen i offentligheten löser en del samhällsproblem. Varje gång en ny stat införde ccw sjönk våldsbrottsligheten drastiskt i just den staten. Hur kan man inte se det som något positivt?

Här i Sverige är vi sedan flera år tillbaka i en situation där hjälp från staten helt enkelt inte existerar.
- Det pågår grov misshandel på öppen gata!
- Ledsen, men vi har ingen ledig bil att skicka.

- En lägenhet brinner i orten!
- Ledsen, men räddningstjänsten måste invänta poliseskort för att köra in i orten.

- Jag har en pågående hjärtinfarkt! Var blir ambulansen av?
- Ledsen, men ambulansen sitter fast i en bilkö orsakad av en klimatdemo. Polisen bedömer att klimataktivisternas demonstrationsrätt trumfar ditt behov av akutvård.

Vad vore fel med ccw i Sverige? Det kommer att lösa en del samhällsproblem.

Jag tror mig förstå vad du EGENTLIGEN menar, men de här tre exemplen är inget vidare bra. Ett av dem BEROR på "för mycket vapen" och de andra två blir inte bättre av att det finns beväpnade privatpersoner, oavsett deras goda intentioner och verifierade omdöme och kompetens.
Citera
2023-05-17, 17:33
Medlem
Citat:
Jag tror mig förstå vad du EGENTLIGEN menar, men de här tre exemplen är inget vidare bra. Ett av dem BEROR på "för mycket vapen" och de andra två blir inte bättre av att det finns beväpnade privatpersoner, oavsett deras goda intentioner och verifierade omdöme och kompetens.
Jag är av avvikande uppfattning.
Mitt första exempel visar på för få legala vapen på plats. Misshandeln hade förmodligen inte ens inletts om det fanns en risk att legala vapenägare kunde träda in.
Mitt andra exempel visar på för få legala vapen på plats. Stenkastningen mot blåljuspersonal hade förmodligen inte ens inletts om det fanns en risk att legala vapenägare kunde träda in.
Mitt tredje exempel visar på för få legala vapen på plats. Obstruktionen av ambulanstrafik hade förmodligen inte ens inletts om det fanns en risk att legala vapenägare kunde träda in. Enligt min moraluppfattning är det rätt att använda grovt (inklusive dödligt) våld mot någon som hindrar en ambulanstransport. Dessa klimattomtar är att betrakta som fientlig trupp och kan saklöst avlivas på plats.
Citera
2023-05-17, 17:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det största problemet med legala vapen i USA som jag ser det, är att det som regel saknas krav på säker förvaring. Men inte heller i USA är de legala vapenägarna problemet. Det är de kriminella som är problemet. Och kriminella kommer alltid att vara beväpnade. Frågan är vad som driver vissa människor att tro att vapen i händerna på skötsamma, laglydiga medborgare är ett problem? För det är inte ett problem, det är en början på en lösning.

Njae. Det största problemet är kombinationen vapenmässor och vapenhandeln mellan privatpersoner. På vapenmässor kan man ofta köpa vapen helt utan bakgrundskoll eller licens och om det krävs bakgrundskoll så kan man sälja vapnen till kriminella på parkeringsplatsen utanför och tjäna en hyfsad slant.
Citera
2023-05-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Njae. Det största problemet är kombinationen vapenmässor och vapenhandeln mellan privatpersoner. På vapenmässor kan man ofta köpa vapen helt utan bakgrundskoll eller licens och om det krävs bakgrundskoll så kan man sälja vapnen till kriminella på parkeringsplatsen utanför och tjäna en hyfsad slant.
Den som säljer vapen till kriminella i USA riskerar ett avsevärt mycket hårdare straff än den som säljer vapen till kriminella i Sverige. Kriminella har som bekant inga som helst problem att få tag på vapen i Sverige. Faktum är att den illegala vapenmarknaden i Sverige är så stor att de kriminella inte ens är intresserade av våra legala vapen.
Citera
2023-05-17, 18:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Den som säljer vapen till kriminella i USA riskerar ett avsevärt mycket hårdare straff än den som säljer vapen till kriminella i Sverige. Kriminella har som bekant inga som helst problem att få tag på vapen i Sverige. Faktum är att den illegala vapenmarknaden i Sverige är så stor att de kriminella inte ens är intresserade av våra legala vapen.

Det ändrar inte vad jag skriver. Du kan köpa vapen på vapenmässor som inte är registrerade i ditt namn och sälja dem vidare riskfritt.
Citera
2023-05-18, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det ändrar inte vad jag skriver. Du kan köpa vapen på vapenmässor som inte är registrerade i ditt namn och sälja dem vidare riskfritt.
Nej, det är inte riskfritt. Om du säljer ett vapen till någon som du vet, eller har anledning att misstänka är kriminell, kan du dömas till ett hårt straff. Detta oavsett var du själv köpte vapnet.

Om du köper vapen i en amerikansk vapenaffär (i de flesta stater), så registreras inte vilka vapen du köper. Inga serienummer för vapnen registreras i ditt namn. Det enda som sker är att affären gör en bakgrundskontroll mot FBI, men det registreras inte om du köper ett eller femton vapen, eller vilka typer av vapen. Skillnaden mot en vapenmässa är att på mässan görs ingen bakgrundskontroll (förutom om du på mässan köper från en registrerad vapenhandlare, då görs en bakgrundskontroll). Du kan även köpa vapen från en granne, arbetskamrat, släkting, etc utan bakgrundskontroll.

Förklara nu på vilket sätt det är riskfritt att sälja vidare ett oregistrerat vapen köpt på en vapenmässa, medan det är riskfyllt att sälja vidare ett oregistrerat vapen köpt i en vapenaffär. Du gör tankefelet att tro att vapen köpta i en vapenaffär registreras i ditt namn, vilket i och för sig är fallet helt eller delvis i följande stater: Kalifornien, Connecticut, Hawaii, Maryland, Michigan, Nebraska, New Jersey, New York och Washington. I övriga stater finns inga dylika register. Med undantag för Hawaii räcker det alltså med en resa till en angränsande stat, för att inte myndigheterna skall veta vilka vapen du äger.
Citera
2023-05-18, 08:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, det är inte riskfritt. Om du säljer ett vapen till någon som du vet, eller har anledning att misstänka är kriminell, kan du dömas till ett hårt straff. Detta oavsett var du själv köpte vapnet.

Men de kan inte spåra vapnen till dig om du köper dem på en vapenmässa eftersom du kan köpa dem där utan att registerera dem till ditt namn. Det är ett av loophålen som NRA vägrar att täppa till och det är så vapnen i ex. Kalifornien och New York hamnar i kriminella händer.

Citat:
Förklara nu på vilket sätt det är riskfritt att sälja vidare ett oregistrerat vapen köpt på en vapenmässa, medan det är riskfyllt att sälja vidare ett oregistrerat vapen köpt i en vapenaffär. Du gör tankefelet att tro att vapen köpta i en vapenaffär registreras i ditt namn, vilket i och för sig är fallet helt eller delvis i följande stater: Kalifornien, Connecticut, Hawaii, Maryland, Michigan, Nebraska, New Jersey, New York och Washington. I övriga stater finns inga dylika register. Med undantag för Hawaii räcker det alltså med en resa till en angränsande stat, för att inte myndigheterna skall veta vilka vapen du äger.

Jag kommer inte ihåg, tror att det har att göra med vilken typ av vapen det är. Som jag fick det förklarat för mig får man ex. inte köpa en oregistrerad AR-15 i en vapenaffär men du får göra det på en vapenmässa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in