2022-12-02, 13:40
Medlem
Ska investera i flätlina!

Hittade lite tips på google:

Storleksguide för fiskelinor:

Gädda – 0,20-0,30 mm lätt gäddfiske, 0,30-0,40 mm tyngre gäddfiske
Abborre – 0,08-0,12 mm finessfiske, 0,10-0,14 mm jiggfiske
Gös – 0,12-0,16 mm vertikalfiske, 0,14-0,18 mm jiggfiske
Kustöring – 0,12-0,18 mm
Regnbåge, öring, röding – 0,12-0,16 mm, för barn kan man gärna gå upp lite i tjocklek

Är dock osäker på vad jag ska välja. Är nybörjare och skulle vilja ha tips på bra allround tjocklek till Stockholms insjöar samt skärgården (främst havsöring). Gärna så att man har marginaler på sin sida också (vill inte tappa massa beten). Vad kör ni?
Citera
2022-12-08, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x

Kustöring – 0,12-0,18 mm
Regnbåge, öring, röding – 0,12-0,16 mm, för barn kan man gärna gå upp lite i tjocklek

Är dock osäker på vad jag ska välja. Är nybörjare och skulle vilja ha tips på bra allround tjocklek till Stockholms insjöar samt skärgården (främst havsöring). Gärna så att man har marginaler på sin sida också (vill inte tappa massa beten). Vad kör ni?

Det där med linstorlek är lite otydligt när folk nämner dimension. Olika linor har olika styrka även om de har samma dimension. Det handlar om hur dyra eller billiga linorna är. Tex en billig skitlina från Biltema har dimensionen 0.20 men känns tjockare, klumpigare och klenare än en 0.28 från tex Daiwa. När "professionella" fiskare enbart snackar lindimension så vet man inte ens vad dom använder. Det är bättre att göra som jänkarna gör och ange linstyrka när man snackar linor.

För att svara lite lättare på din fråga så kör jag med:
Fireline Ultra 8 - 0,10 - 6,2kg för abborrefiske. Jiggning eller icke jiggning spelar ingen roll. En och en annan 5 kilos gädda har jag också dragit (försiktigt) på denna lina.
Spiderwire - 0,19mm 18,0kg till havsöring/gös/lätt gäddfiske.
Daiwa J-Braid - 0.28mm 26.3kg till tyngre gäddfiske. Tyngre lina till gädda tycker jag inte man behöver, och jag fiskar heller inte med beten över 80 gram.

Du ska inte ha allround till något. Då blir linan antingen för klumpig för abborrefisket eller för vekt för gäddfisket.

Satsa på antingen eller. Möjligen en av varje.
Citera
2022-12-08, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x

Kustöring – 0,12-0,18 mm

En 0,25 av bra kvalitet(fråga i butiken) kan du köra allt utom de tyngsta gäddbetena och lättaste finessprylarna med. Då drar du loss de flesta bottennappen oxå.
Citera
2022-12-08, 13:41
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
En 0,25 av bra kvalitet(fråga i butiken) kan du köra allt utom de tyngsta gäddbetena och lättaste finessprylarna med. Då drar du loss de flesta bottennappen oxå.
Sant, om linan är stark nog att räta ut kroken, eller dra loss kroken från sjunken stock etc, slipper man bli av med dyra fiskedrag.
Citera
2023-03-02, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis

Aldrig att du kör finessfiske med 0.25... där har man max 0.16
Citera
2023-03-02, 02:10
Medlem
Hejsan alla flugfiskare! Jag har nu efter ett år av sneglande på flugfiskevideos på youtube bestämt mig för att investera i fin flugfiskeuttrustning. Vad ska jag köpa?

Mina tankar går så här:

Klass 4 lite medium aktion typ 7,5-8 fot för småabborre i mindre vattendrag och tjärnar där fisken står nära kanten. Kanske lite bäcköring någonstans

Klass 6 medium heavy aktion ca 9 fot för abborre, havsöring och kanske lite mindre lax. Mestadels tjärnar och vid havstränder på kusten för havsöringsfisket.

Klass 8 medium heavy aktion switch-spö typ 11 fot för lax och möjligen gäddfiske i sjöar.

Klass 10 medium heavy aktion två-hands typ 13 fot eller mer för större lax

Sjunklina flytlina har jag inte tänkt ut ännu.

Tänker jag fel eller tycker ni jag är inne på rätt spår? Vill nog ha 4 olika flugfiskespön så tänkte med dessa får jag lite av varje.
Citera
2023-03-02, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingmangojuice
Aldrig att du kör finessfiske med 0.25... där har man max 0.16

Beror på definitionen av finess antar jag. Att jigga med femgramsskalle går alldeles utmärkt, men ska man köra tex nedrigg med de minsta skallarna eller kasta lätta vobblers(<10 gram) med multirulle så blir kastlängden och i viss mån känslan lidande.
Citera
2023-03-09, 14:27
Medlem
Vilka skeddrag har ni haft mest fiskelycka när de gäller gädda? Är de klassikerna atom, Utö, blue fox skeddrag elr nåt annat?
Citera
2023-03-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-agust
Vilka skeddrag har ni haft mest fiskelycka när de gäller gädda? Är de klassikerna atom, Utö, blue fox skeddrag elr nåt annat?

Alla skeddrag funkar. Från de gamla traditionella till de som Biltema säljer.

Allt handlar om vad du tycker om att använda och vilken storlek du har på spöt.

Jag har ett 10-30 spö jag använder mest så för mig blir det 20 grams skeddrag som atom och biltema i olika färger. Alla fungerar
Citera
2023-03-17, 13:15
Medlem
NapsterVredens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingmangojuice
Hejsan alla flugfiskare! Jag har nu efter ett år av sneglande på flugfiskevideos på youtube bestämt mig för att investera i fin flugfiskeuttrustning. Vad ska jag köpa?
Mina tankar går så här:
Klass 4 lite medium aktion typ 7,5-8 fot för småabborre i mindre vattendrag och tjärnar där fisken står nära kanten. Kanske lite bäcköring någonstans
Klass 6 medium heavy aktion ca 9 fot för abborre, havsöring och kanske lite mindre lax. Mestadels tjärnar och vid havstränder på kusten för havsöringsfisket.
Klass 8 medium heavy aktion switch-spö typ 11 fot för lax och möjligen gäddfiske i sjöar.
Klass 10 medium heavy aktion två-hands typ 13 fot eller mer för större lax
Sjunklina flytlina har jag inte tänkt ut ännu.
Tänker jag fel eller tycker ni jag är inne på rätt spår? Vill nog ha 4 olika flugfiskespön så tänkte med dessa får jag lite av varje.

Det bästa är att börja med ett spö som du tror att du kommer använda mest för att först se om du tycker det är kul öht. Jag skulle börjat med ett spö i klass 6 som är 9 fot vilket är ganska allround.. Det funkar utmärkt till havsöring i havet samt regnbåge/öring i sjöar. På gränsen att det funkar till lättare laxfiske.. får man på en större kanske det blir för klent. Jag hade valt med medium snabb aktion. Lycka till!
Citera
2023-04-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapsterVreden
Det bästa är att börja med ett spö som du tror att du kommer använda mest för att först se om du tycker det är kul öht. Jag skulle börjat med ett spö i klass 6 som är 9 fot vilket är ganska allround.. Det funkar utmärkt till havsöring i havet samt regnbåge/öring i sjöar. På gränsen att det funkar till lättare laxfiske.. får man på en större kanske det blir för klent. Jag hade valt med medium snabb aktion. Lycka till!

Tack för tips!
Citera
2023-05-15, 13:28
Medlem
Bästa setup för en nybörjare med kvalite som håller för både lätta och tunga fiskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in