Citat:
Ursprungligen postat av
m4x
Ska investera i flätlina!
Hittade lite tips på google:
Storleksguide för fiskelinor:
Gädda – 0,20-0,30 mm lätt gäddfiske, 0,30-0,40 mm tyngre gäddfiske
Abborre – 0,08-0,12 mm finessfiske, 0,10-0,14 mm jiggfiske
Gös – 0,12-0,16 mm vertikalfiske, 0,14-0,18 mm jiggfiske
Kustöring – 0,12-0,18 mm
Regnbåge, öring, röding – 0,12-0,16 mm, för barn kan man gärna gå upp lite i tjocklek
Är dock osäker på vad jag ska välja. Är nybörjare och skulle vilja ha tips på bra allround tjocklek till Stockholms insjöar samt skärgården (främst havsöring). Gärna så att man har marginaler på sin sida också (vill inte tappa massa beten). Vad kör ni?
Det där med linstorlek är lite otydligt när folk nämner dimension. Olika linor har olika styrka även om de har samma dimension. Det handlar om hur dyra eller billiga linorna är. Tex en billig skitlina från Biltema har dimensionen 0.20 men känns tjockare, klumpigare och klenare än en 0.28 från tex Daiwa. När "professionella" fiskare enbart snackar lindimension så vet man inte ens vad dom använder. Det är bättre att göra som jänkarna gör och ange linstyrka när man snackar linor.
För att svara lite lättare på din fråga så kör jag med:
Fireline Ultra 8 - 0,10 - 6,2kg för abborrefiske. Jiggning eller icke jiggning spelar ingen roll. En och en annan 5 kilos gädda har jag också dragit (försiktigt) på denna lina.
Spiderwire - 0,19mm 18,0kg till havsöring/gös/lätt gäddfiske.
Daiwa J-Braid - 0.28mm 26.3kg till tyngre gäddfiske. Tyngre lina till gädda tycker jag inte man behöver, och jag fiskar heller inte med beten över 80 gram.
Du ska inte ha allround till något. Då blir linan antingen för klumpig för abborrefisket eller för vekt för gäddfisket.
Satsa på antingen eller. Möjligen en av varje.