2023-05-15, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej, absolut inte.

I förra inlägget tyckte du man skulle ha 30 miljoner för
Att kallas miljonär, och nu skall du ha 20 för att inte vara beroende av en arbetsgivare.

Du gissar ju bara, eller så utgår du från dig själv, och då har du alltför dyra vanor.

Precis, ekonomiskt oberoende avgörs förstås inte bara av förmögenheten utan även av utgifterna. En bra tumregel är 4%-regeln som innebär att man kan ta ut 4% av kapitalet varje år och ändå kunna bibehålla kapitalets realvärde över tid. Om man alltså kan leva sitt liv på dessa 4% så är man ekonomiskt oberoende.

Det innebär alltså att man kan ta ut 40,000 kr per år på varje miljon man har och då är det bara att räkna på hur många miljoner man behöver. En avgörande faktor här blir inte bara vilken konsumtion man kräver utan även var man vill leva. Detta behöver förstås inte vara Sverige när man ändå inte är beroende av ett arbete utan kan vara länder som det är billigare att leva i, vilket gör att man blir oberoende vid en lägre förmögenhet. Exempel, 4% av 5 miljoner är 200,000 kr per år eller 16,6666 kr per månad. Någonstans där går kanske gränsen om man väljer ett billigt land. 4% är också lågt räknat och det normala är snarare det dubbla över tid på börsen men man bör ha marginal för att klara nedgångar.
Citera
2023-05-15, 08:36
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej, absolut inte.

I förra inlägget tyckte du man skulle ha 30 miljoner för
Att kallas miljonär, och nu skall du ha 20 för att inte vara beroende av en arbetsgivare.

Du gissar ju bara, eller så utgår du från dig själv, och då har du alltför dyra vanor.

Minst 20 miljoner, helst 30
Citera
2023-05-15, 10:33
Medlem
robert.kepecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Good writing! Good stuff! Always nice to debate with somebody who knows what they are talking about and are in the same state of mind.

Well, I’m not old money actually, I’m a self-made. Old in the sense that I started in the mid 90s.
I am to inherited my dad’s money, but that doesn’t change my financial status.

I like your last question! I almost spit out my coffee😂. Well I can tell you I’m “comfortable off”.

And you?

Mångmiljonärerna sitter och skriver på halvknackig engelska i ett svenskt forum.
Citera
2023-05-15, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Minst 20 miljoner, helst 30

Det beror förstås på många olika faktorer som t.ex. var du bor, hur din familj ser ut, vilka vanor du har osv. Om du t.ex. vill bo i ett land som Filippinerna och är singel kan du leva mycket bra på en bråkdel av detta. Därmed inte sagt att det alltid är trevligt att ha så mycket som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av robert.kepec
Mångmiljonärerna sitter och skriver på halvknackig engelska i ett svenskt forum.

Jag tror inte man ska utgå från att miljonärer måste kunna skriva bra engelska eller ens vara särskilt intelligent. En simpel rörmokare med egen firma kan vara mångmiljonär eller bara någon som levt sparsamt och investerat i börsen. Det finns flera vägar till att bli mångmiljonär även om man inte har hög IQ.
Citera
2023-05-15, 10:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Jag är helt ekonomiskt oberoende och jobbar säkert minst 10 timmar om dagen. För att det är kul! Massor av spännande projekt och utmaningar. Jag skulle gissa att den stora skillnaden är att jag faktiskt inte måste. Jag skulle när som helst kunna hoppa av och ändå ha 100 tals miljoner att leva av. Jag kommer ändå aldrig att kunna göra av med det. Och jag vill inte heller. Har ett bekvämt liv och behöver inte mer. Det som gör mig mest lycklig är min underbara fru och mina barn.

Bra inlägg!

Du är exempel på en verkligt rik person (100 mille+) och som dessutom insett att det finns andra mycket större värden i livet, inklusive ett intressant utvecklande jobb, samt familj, etc.

Har faktiskt svårt att förstå dessa personer som drömmer om att sluta jobba efter lottovinst, etc.

Nu är jag själv inte rik, men även om jag hade varit det, så hade jag inte heller velat sluta mitt jobb. Tycker, även om det har sina utmaningar, är enormt kul och utvecklande av mig själv som person, och kul att se både idéer och andra människor utvecklas (ger även mig mycket energi). Hade inte velat vara utan mitt arbete.
Citera
2023-05-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Bra inlägg!

Du är exempel på en verkligt rik person (100 mille+) och som dessutom insett att det finns andra mycket större värden i livet, inklusive ett intressant utvecklande jobb, samt familj, etc.

Har faktiskt svårt att förstå dessa personer som drömmer om att sluta jobba efter lottovinst, etc.

Nu är jag själv inte rik, men även om jag hade varit det, så hade jag inte heller velat sluta mitt jobb. Tycker, även om det har sina utmaningar, är enormt kul och utvecklande av mig själv som person, och kul att se både idéer och andra människor utvecklas (ger även mig mycket energi). Hade inte velat vara utan mitt arbete.

Jag kände också så när jag arbetade och hade ett mycket stimulerande jobb men efter att jag slutade så har jag inte längtat tillbaks alls.
Citera
2023-05-15, 11:21
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Bra inlägg!

Det beror på vad är det för arbete , om du är hjärnkirurg då måste du vara anställd av sjukhuset och ha chefer. Men i de flesta i andra yrken kan man driva eget företag och då kan man utforma sina arbetsuppgifter som man vill och göra bara det man tycker är kul.
Citera
2023-05-15, 11:22
Medlem
robert.kepecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Det beror förstås på många olika faktorer som t.ex. var du bor, hur din familj ser ut, vilka vanor du har osv. Om du t.ex. vill bo i ett land som Filippinerna och är singel kan du leva mycket bra på en bråkdel av detta. Därmed inte sagt att det alltid är trevligt att ha så mycket som möjligt.

Jag tror inte man ska utgå från att miljonärer måste kunna skriva bra engelska eller ens vara särskilt intelligent. En simpel rörmokare med egen firma kan vara mångmiljonär eller bara någon som levt sparsamt och investerat i börsen. Det finns flera vägar till att bli mångmiljonär även om man inte har hög IQ.

Det gör jag inte, men jag fick känslan av att engelskan började användas för att ge sken av att vara påläst. De förstod ju varandra även innan man gick över till engelska. Därför tyckte jag det var lite komiskt och anmärkningsvärt.
Citera
2023-05-15, 11:28
Medlem
Citat:
Det beror på vad är det för arbete , om du är hjärnkirurg då måste du vara anställd av sjukhuset och ha chefer. Men i de flesta i andra yrken kan man driva eget företag och då kan man utforma sina arbetsuppgifter som man vill och göra bara det man tycker är kul.

Funkar inte riktigt så i praktiken att man bara kan göra det man tycker är kul om man driver eget företag, inte ens om man skiter i lönsamheten. Företagande inkluderar också en massa tufft arbete som man måste ta det yttersta ansvaret för.
Citera
2023-05-15, 12:28
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Funkar inte riktigt så i praktiken att man bara kan göra det man tycker är kul om man driver eget företag, inte ens om man skiter i lönsamheten. Företagande inkluderar också en massa tufft arbete som man måste ta det yttersta ansvaret för.

Man ska inte göra allt, det gäller att organisera arbetet och delegera tråkiga uppgifter till anställda. Det optimala är att skapa sådana automatiseringsprocesser där man som ägare inte längre behövs för den dagliga driften.

Istället ska man fokusera på att utveckla företaget och göra det man gillar att göra.
Citera
2023-05-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robert.kepec

Ja lite lustigt är det ju då bägge skriventerna skriver ok svenska i övriga trådar.
Citera
2023-05-15, 12:33
Medlem
Citat:
Man ska inte göra allt, det gäller att organisera arbetet och delegera tråkiga uppgifter till anställda. Det optimala är att skapa sådana automatiseringsprocesser där man som ägare inte längre behövs för den dagliga driften.

Istället ska man fokusera på att utveckla företaget och göra det man gillar att göra.

Nej det stämmer man kan inte göra allt, men om man tror att man kan starta ett företag och bara göra de roliga sakerna som lurar man sig själv, det kommer inte fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in