2023-05-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
USA verkar försöka göra Zelenskyj omöjlig. Att han vill göra galna saker, och ställer andra länder i en omöjlig situation. Det verkar som att man förbereder sig för en tid utan honom.

Men det lär knappast påverka Rysslands krav på villkorslös kapitulation.

Kan du inte anpassa ditt trollande till nuvarande situation? Ryssarna är pressade. De kan inte kräva villkorslös kapitulation samtidigt som de får stryk. Det blir liksom patetiskt.
Citera
2023-05-14, 22:39
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Kenneth Gregg brukar sällan uppdatera på kvällstid, men nu kom en.

"Kvällsuppdatering 14.05.2023.

Vi har använt pansarvagnar både i själva Bakhmut och på flankerna med stor framgång. Mera om detta imorgon.

SLAVA UKRAINI"

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Kollade uppdateringen på military summary channel på youtube, där tog han upp detta och menade att det var ett självmordsuppdrag av ukrainarna att glida in där med stridsvagnar mitt i byn, enligt honom hade dom typ förlorat hälften av sin styrka och 12-15 stridsvagnar (lyssnade inte så noga utan hade bara på ljudet i bakgrunden när jag jobbade). Märkligt hur olika det låter från olika sidor.

Hur som helst fick uppleva lite av krigets fasor idag när sonens nya ukrainska kompis pappa skulle resa tillbaka till ukraina för att "volontärarbeta" idag (han är här emellanåt på permission eller liknande). Frun bröt ihop i tårar när hon hämtade sin grabb hos oss.
Vet inte vad "volontärarbeta" innebär men dom var oroliga iallafall och jag ville bara fråga om han måste åka men känner inte att jag vill ställa den typen av frågor.

Deras lillkille är hursomhelst riktigt jävla härlig, gick in på sonens rum och häpnade över hur mycket saker han hade : WOOOOW. (obs han har lite saker med svenska mått) . Sen satte han sig i vår soffa och frågade min son om det var våran soffa : woow vad fin. (helt vanlig soffa)

Studsmatta och vattenmelonssaft var också två riktiga höjdare det var också WOW. Han ville bara ha mer och mer. Lärt sig svenska snabbt och det låter riktigt kul när han pratar eftersom han formulerar sig helt annorlunda än vad man är van med här uppe.

Aja, får fan hoppas skiten slutar snart så att alla familjer som har anhöriga i kriget kan återvända till sina familjer igen.
Citera
2023-05-14, 22:39
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Men då förstår du inte vad nassarna i Ukraina säger.

De är ett helt annat folk än ryssarna. Det är därför de krigar.

Härligt argument!
Att ryssarna är svin eller beter sig som svin, har hört förut.
Att de är nassar, var kanske ingen större nyhet.
Ryssarna gillar att kriga och då blir de nassar.

Okej 👍
Citera
2023-05-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Vad är det för fel på den som pågår just nu? Ryssarna flyr både norr och söder om Bakhmut.

Dom har ju knappt tagit något? Och var är alla fordon dom fått?
Citera
2023-05-14, 22:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Men det är inte offensiven. De bara anfaller och ryssarna flyr. Det tar bara tillvara på tillfället. De är bara där för att föröka utvidga flankerna och det har de verkligen gjort. Så de fortsätter bara. Carpe diem.
Men nu verkar de förstärka också.
Senast redigerad av EnCarte 2023-05-14 kl. 22:48.
Citera
2023-05-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Kollade uppdateringen på military summary channel på youtube, där tog han upp detta och menade att det var ett självmordsuppdrag av ukrainarna att glida in där med stridsvagnar mitt i byn, enligt honom hade dom typ förlorat hälften av sin styrka och 12-15 stridsvagnar (lyssnade inte så noga utan hade bara på ljudet i bakgrunden när jag jobbade). Märkligt hur olika det låter från olika sidor.

Hur som helst fick uppleva lite av krigets fasor idag när sonens nya ukrainska kompis pappa skulle resa tillbaka till ukraina för att "volontärarbeta" idag (han är här emellanåt på permission eller liknande). Frun bröt ihop i tårar när hon hämtade sin grabb hos oss.
Vet inte vad "volontärarbeta" innebär men dom var oroliga iallafall och jag ville bara fråga om han måste åka men känner inte att jag vill ställa den typen av frågor.

Deras lillkille är hursomhelst riktigt jävla härlig, gick in på sonens rum och häpnade över hur mycket saker han hade : WOOOOW. (obs han har lite saker med svenska mått) . Sen satte han sig i vår soffa och frågade min son om det var våran soffa : woow vad fin. (helt vanlig soffa)

Studsmatta och vattenmelonssaft var också två riktiga höjdare det var också WOW. Han ville bara ha mer och mer. Lärt sig svenska snabbt och det låter riktigt kul när han pratar eftersom han formulerar sig helt annorlunda än vad man är van med här uppe.

Aja, får fan hoppas skiten slutar snart så att alla familjer som har anhöriga i kriget kan återvända till sina familjer igen.
Military Summary är dock partisk till Ryssland. Han lyckas alltid vrida och vända på det mesta till att se dåligt ut för ukrainarna. När Ukraina tog tillbaka Cherson så försvann snubben från Youtube i några veckor. Det blev för mycket för snubben.

Anyway, Kenneth Gregg som faktiskt befinner sig på fronten nämner pansaranfallet som framgångsrikt. Vi får göra som han sa och invänta morgondagens info.
Citera
2023-05-14, 22:47
Medlem
Klappasäftens avatar
Har Ryssland stor tillgång till Lancet drönare? Verkar som om de slagit ut en hel del Ukrainsk pansar och även västförsedd pansar de senaste månaderna med Lancet drönare. Hur skyddar man sig mot sådant?
Citera
2023-05-14, 22:49
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ukrainarna är nationalister, precis som polacker, de vill vara ukrainare i Ukraina. Varför skulle de inte prata om det.
Men anledningen till kriget enligt Ryssland är för att försvara ryssar i Ukraina. Eftersom de är medborgare i Ukraina, måste det förstås finnas något som gör dem till ryssar. Annars är de väl ukrainare om det är samma sak.

Så då blir helt plötsligt etnicitet något viktigt även för ryssar. Även om det förstås bara är ett svepskäl, men även sådana måste vara underbyggda.

Att Moskva skickar folk från sina lydstater vet jag förstås. De vill ogärna offra ryssar i kriget. Men i praktiken är ryska federationen förstås multikulturell.
Men det är ju bara typ tjetjenska rebeller som strider på ukrainska sidan som babblar om etnicitet som något viktigt. Och georgier.

Det är liksom en av alla konfliktytor i detta krig att vissa hävdar sin etnicitet annat än en rysk.
Citera
2023-05-14, 22:55
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Men det är ju bara typ tjetjenska rebeller som strider på ukrainska sidan som babblar om etnicitet som något viktigt. Och georgier.

Det är liksom en av alla konfliktytor i detta krig att vissa hävdar sin etnicitet annat än en rysk.

Märkligt att detta nu inte är så viktigt.
Har ju varit bland huvudnumren från Putins sida.

Ett broderfolk!
Inte så viktigt längre?
Citera
2023-05-14, 22:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad

De har tagit mer på tre dagar än ryssarna har på tre månader.

De väntar väl med att sätta in de nyutrustade trupperna tills det verkligen behövs. Jag menar varför ska man sätta in elittrupper och nya tanks mot ryssar som flyr i vild panik?

Var de har fordonen och vad planen är lär vi märka. Vad vi vi kan vara rätt säkra på är att den underbemannade försvarslinjen med lite stridsvagnshinder inte kommer kunna stoppa en offensiv. Patetiska och statiska försvarslinjer har aldrig i historien funkat.
Citera
2023-05-14, 23:01
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Military Summary är dock partisk till Ryssland. Han lyckas alltid vrida och vända på det mesta till att se dåligt ut för ukrainarna. När Ukraina tog tillbaka Cherson så försvann snubben från Youtube i några veckor. Det blev för mycket för snubben.

Anyway, Kenneth Gregg som faktiskt befinner sig på fronten nämner pansaranfallet som framgångsrikt. Vi får göra som han sa och invänta morgondagens info.

Jo jag har förstått det Tycker dock att han är ganska behaglig att lyssna på även om man får ta allt med en liten nypa salt som sig bör när det gäller krig. Haha, så han försvann från youtube ett tag? Det visste jag inte men reflekterade över att han lät lite skakig/upprörd här om dagen när han pratade om att ukraina tagit tillbaka en del mark på flankerna runt Bakhmut
Citera
2023-05-14, 23:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Kenneth Gregg brukar sällan uppdatera på kvällstid, men nu kom en.

"Kvällsuppdatering 14.05.2023.

Vi har använt pansarvagnar både i själva Bakhmut och på flankerna med stor framgång. Mera om detta imorgon.

SLAVA UKRAINI"

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Hmm.., sånt här gör mig bekymrad. Gillar inte tanken på att vagnarna är mitt inne i smeten. Kan förstås tyda på att man är såpass självsäker att det går bra.., men, men..i sak har de inget där att göra som jag ser det..

Annars har det ju vart en förträfflig helg för Zelensky och sitt Ukraina.

1) Stromshadow ifrån britterna..
2) En rejäl combo-pake ifrån tysrkarna..
3) Ikväll är Zelensky hos Macron, skulle vart trevligt med lite hyggliga nyheter därifrån oxå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in