2023-05-14, 21:01
Medlem
idiamindadas avatar
Vara vänner finnkolingarna. Eller de i Finland som pratar finlandssvenska, ett tungomål som inte har blivit lika utsatt för inverkan utifrån innehåller många bra uttryck. Fräsigt. Som nämnts. Sponsorerad. Osv. Guldgruva.
Citera
2023-05-14, 21:10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om det endast är verbalt lär ingen skillnad uppstå, uttalet detsamma.
Hvarje ord som innehåller "tilläggsbokstaf" enligt mönster från tiden innan stafningsreformen uttalas på samma sätt som motsvarande med dagens stafning. Detta får vi taga för godt och på lämpligaste vis inordna i dagens språkbruk.

Jag är lite skeptisk mot stavningsreformen 1906 då den anpassades bara mot en dialekt.
Det finns t.ex. t.ex. ordet "över" som ibland ibland uttalas "öfver" om man säger ordet lite snabbt.

Detta gäller dock bara "vf"-orden.

Däremot Hvad har jag aldrig förstått. "Djup" och "Djur" uttalas forfarande med ett litet -d i många dialekter.

Men "Hvarför" har jag aldrig förstått. Hur kan man ens uttala "H" när nästa bokstav är "v"?
Citera
2023-05-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag är lite skeptisk mot stavningsreformen 1906 då den anpassades bara mot en dialekt.
Det finns t.ex. t.ex. ordet "över" som ibland ibland uttalas "öfver" om man säger ordet lite snabbt.

Däremot Hvad har jag aldrig förstått. "Djup" och "Djur" uttalas forfarande med ett litet -d i många dialekter.

Men "Hvarför" har jag aldrig förstått. Hur kan man ens uttala "H" när nästa bokstav är "v"?

Kan inte påminna mig att någon som läser högt från något som är skrivet enligt de äldre reglerna verkligen uttalar "f" i ord med "fv" som i exemplet. Likaväl blir enkla "f" som på senare tid blivit "v" uttalade som de senare (häraf hafva vi städse erhållit idéer...).
Citera
2023-05-14, 21:20
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kan inte påminna mig att någon som läser högt från något som är skrivet enligt de äldre reglerna verkligen uttalar "f" i ord med "fv" som i exemplet. Likaväl blir enkla "f" som på senare tid blivit "v" uttalade som de senare (häraf hafva vi städse erhållit idéer...).

Det finns bara ett ord som uttalas "Hälfvten" men skrivs "Hälften".
Citera
2023-05-14, 21:24
Medlem
Vill du svära på ett gammalt fint sätt så föreslår jag:

För bövelen!
Citera
2023-05-14, 21:30
Medlem
Citat:
Det finns bara ett ord som uttalas "Hälfvten" men skrivs "Hälften".
Men där har vi inte "f" som något som ersätter eller föregår, inte som ni visar det. "Hälften" stavas vad jag vet på samma sätt nu som då.
Ord som "äfven" eller "hufvudstaden" är däremot försedda med "tysta" f.

I stort sett samtliga ord som ändrat stafning hafva bibehållit sitt uttal. Att godtskriva ett belopp till ett konto skrivs inte så numera, men ingen skillnad i uttal.
Senast redigerad av Nordiad 2023-05-14 kl. 21:33.
Citera
2023-05-14, 21:36
Bannlyst
Citat:

H framför v/w uttalades ursprungligen ungefär [x], alltså som 'ch' i 'Bach'.
Citera
2023-05-14, 21:38
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Om du gillar gamla svenska uttryck så använd "häftigt" istället för "coolt"
"coolt" sa man på 80-talet, är det inne igen som ett mode-ord?
Citera
2023-05-14, 22:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
H framför v/w uttalades ursprungligen ungefär [x], alltså som 'ch' i 'Bach'.

Du menar inte "sch" som i "Schenker"? Eller "Sk" som i "Skänker"
Citera
2023-05-14, 22:09
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Ja, eller att någon är svagsint.

/VV
Svagsint är bra.
Ett annat uttryck som jag inte hört på ett tag är: ”Det var då själva greve jävulen”.
Citera
2023-05-14, 22:09
Bannlyst
Citat:
Du menar inte "sch" som i "Schenker"? Eller "Sk" som i "Skänker"

Som det senare i modern rikssvenska.
Citera
2023-05-14, 22:11
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat: