2023-05-14, 15:54
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
SE har ett möjligt alibi. Han kan bara teoretiskt vara gm om alla osäkra tider dras till fördel för den teorin.

Han signalement stämmer bara om man körsbärsplockar. 90% av allt som sägs om gm är långt ifrån SE.

Att han var centralt placerad innan men inte efter är en sanning ni har skapat själva, det finns ingenting konkret som stödjer det. Han är dessutom utökad på plats efter mordet.

Att umgås med "palmehatare" är inget motiv. Det är helt absurt att tänka sig att han direkt efter att ha fått syn på OP skulle mörda honom kallblodigt för att folk han umgås med inte gillar honom. Att vara moderat är heller inget motiv.

Spelar det ingen som helst roll för dig att jag precis visade att han redan dagen efter i SVD uppger information han bara kan känna till som vittne?

Hur vet du att han uppgav information i SVD som han bara kunde känna till som vittne? Du har inte kollat upp det eller hur? Du chansar bara att det är så, för att du är inte riktigt insatt och inte orkar göra det jobb som senaste PU gjorde. Det är tyvärr sanningen.
Citera
2023-05-14, 16:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Hur vet du att han uppgav information i SVD som han bara kunde känna till som vittne? Du har inte kollat upp det eller hur? Du chansar bara att det är så, för att du är inte riktigt insatt och inte orkar göra det jobb som senaste PU gjorde. Det är tyvärr sanningen.
Jag länkade artikeln. Det är bara att läsa.

Eller så kan ju du som insatt berätta för mig varifrån han skulle ha fått den informationen redan dagen efter.
Citera
2023-05-14, 17:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg

Här har vi den längre versionen av SVD-artikeln som kom ut på söndagen. Då har vi flera detaljer från mordplatsen som återges redan dagen efter.

Vi har blodet som kommer ut ur munnen, att LP sprang ut i trafiken för att stoppa bilar och att hon blev skjuten i ryggen osv.

Det här är uppgifter som SE som gm helt omöjligt kan känna till redan dagen efter. Så det är bara att släppa gm-teorierna.

Ja, det är ett antal uppgifter där.
Gällande tiden för denna intervju hemma hos SE så undrar jag om den inte är rätt tidigt på lördagen?
Dels SE's klädsel och dels för att han till Bergström drar upp detta om "Oslo".
Citera
2023-05-14, 17:23
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag länkade artikeln. Det är bara att läsa.

Eller så kan ju du som insatt berätta för mig varifrån han skulle ha fått den informationen redan dagen efter.

Du svarade inte på frågan. Hur kan du veta vilken information han satt inne med den 1 mars 1986 i rollen som GM eller vittne? Hur kan du dra slutsatsen att det han sa, bara kan stämma om han själv sett det på plats?
Citera
2023-05-14, 17:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är ett antal uppgifter där.
Gällande tiden för denna intervju hemma hos SE så undrar jag om den inte är rätt tidigt på lördagen?
Dels SE's klädsel och dels för att han till Bergström drar upp detta om "Oslo".
Det borde ju gå att kolla upp på något sätt. Men jag tror inte tidningarna satt och degade den här dagen, så de gjorde det nog så tidigt som möjligt.

Att LP sprang ut och stoppade bilar har jag letat efter var det skulle kunna ha förekommit i media redan på morgonen efter mordet. Men jag hittar inget. Finns det någonstans? Inte heller blodet från munnen har jag hittat. Det enda han skulle kunna få från media vad jag sett är skottet mot LP.
Citera
2023-05-14, 17:31
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du svarade inte på frågan. Hur kan du veta vilken information han satt inne med den 1 mars 1986 i rollen som GM eller vittne? Hur kan du dra slutsatsen att det han sa, bara kan stämma om han själv sett det på plats?

För att jag har kollat igenom media från den morgonen.

Hur skulle han möjligtvis som gm kunna känna till vad som händer på plats medan han är uppe på åsen? Detaljer han redan här uppger som visar sig stämma är bevis för att han var på plats.

Det finns ju såklart även tidigare uppgifter. De från väktarna när han återvände till Skandia. Men där har ni kommit fram till att de måste minnas fel, eftersom SE måste vara gm.
Citera
2023-05-14, 17:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det borde ju gå att kolla upp på något sätt. Men jag tror inte tidningarna satt och degade den här dagen, så de gjorde det nog så tidigt som möjligt.

Att LP sprang ut och stoppade bilar har jag letat efter var det skulle kunna ha förekommit i media redan på morgonen efter mordet. Men jag hittar inget. Finns det någonstans? Inte heller blodet från munnen har jag hittat. Det enda han skulle kunna få från media vad jag sett är skottet mot LP.

Detta med Lisbeths beteende lite av Kjell Östling, befälet i piket 3230.
Aftonbladet 1 mars, sid 7.
"Lisbeth Palme gick chockad omkring och stod sedan intill trottoarkanten och inväntade ambulansen."

Expressen 1 mars, sid 8
"Lisbeth sprang chockad omkring och mötte ambulansen"

SE som GM måste här av någon anledning känt sig nödgad att ljuga om detta också och chansar med att Lisbeth sprang ut i gatan och stoppade minst 20 bilar.

Men frågan är om han som GM kunde ha läst detta innan intervjun med SvD(Omar Magnegård)?
Aftonbladet och Expressen var ju kvällstidningar och det var väl oftast framåt lunch som dessa kom ut?
Citera
2023-05-14, 17:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
"Lisbeth Palme gick chockad omkring och stod sedan intill trottoarkanten och inväntade ambulansen."

Expressen 1 mars, sid 8

SE som GM måste här av någon anledning känt sig nödgad att ljuga om detta också och chansar med att Lisbeth sprang ut i gatan och stoppade minst 20 bilar.

Men frågan är om han som GM kunde ha läst detta innan intervjun med SvD(Omar Magnegård)?
Aftonbladet och Expressen var ju kvällstidningar och det var väl oftast framåt lunch som dessa kom ut?
Ja, det är ju en ordentlig chansning att gå ifrån det som står och hitta på en egen version. Hittar du något om blodet från munnen?

Det tänkte jag inte på. Det var ju i aftonbladet jag läste om LPs skottskada. Men den bör ju faktiskt inte ha kommit ut då. Och i nyheterna på tv har jag inte hittat något om den uppgiften.
Citera
2023-05-14, 18:20
Avstängd
Citat:

Expressen 1 mars, sid 8

Kvällstidningarna kom ut tidigare på helger (iaf i Sthlm med omnejd). Jag köpte Aftonbladet klockan tio 1 mars 1986, då kiosken öppnade, löpsedlar om mordet satt då redan uppe.
Citera
2023-05-14, 18:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Kvällstidningarna kom ut tidigare på helger (iaf i Sthlm med omnejd). Jag köpte Aftonbladet klockan tio 1 mars 1986, då kiosken öppnade, löpsedlar om mordet satt då redan uppe.

Gott, tack! Ja, i Stockholm var det oftast tidigare.
Citera
2023-05-14, 19:00
Medlem
csvenss avatar
Citat:
För att jag har kollat igenom media från den morgonen.

Hur skulle han möjligtvis som gm kunna känna till vad som händer på plats medan han är uppe på åsen? Detaljer han redan här uppger som visar sig stämma är bevis för att han var på plats.

Det finns ju såklart även tidigare uppgifter. De från väktarna när han återvände till Skandia. Men där har ni kommit fram till att de måste minnas fel, eftersom SE måste vara gm.

Den gubben går inte. Nej, du har inte kollat all media, vilket du t o m erkänner. Gör ett nytt försök och återkom.

Nej, SE måste inte vara GM, men var han det så stämmer din slutsats denna gång.

Det är tyvärr du som till varje pris måste ha SE till ett vittne av någon märklig anledning, märker du inte det? Du t o m försöker bluffa att du gått igenom all media för att bevisa att han var ett vittne. Nöjd med sådana inlägg? Sug på den frågan för en stund!
Citera
2023-05-14, 20:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just det här som SE berättade om hur mördaren stannade upp och tittade bakåt mot mordplatsen och sedan sprang vidare, och som alltså stämmer med vad vittnen på mordplatsen (t.ex. Lisbeth P och Hasse J) har uppgett, är det här också något som SE kan ha fått från media?
Vad som förmedlades till exempel via radion, Radio Stokholm etc, är nog inte helt enkelt att få fram. Som GM visste SE naturligtvis att mördaren stannat upp en bit in i gränden. Det han sa vid tipsinringningen kan man tolka på lite olika sätt. Han ska ha sett mannen när han själv passerade gränden 5-10 sekunder efter skotten och det stämmer ju bra med HJ och LP vittnesmål. Men han säger också något som skulle kunna tyda på att mannen var en en bit längre in i gränden. Det kan vara så att han, som GM, inte hade exakt klart för sig om han stannade upp efter 5-10 eller kanske efter 15-20 sekunder efter skotten, och då hunnit fram till "kulturhustets upplysta vägg", den vägg man kunde se i Rapportsändningen kl 4 på morgonen. Han hade dock klart för sig att mördaren tittat tillbaka mot mordplatsen, ungefär som han sa till SvD och Aftenposten.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-05-14 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in