2023-05-14, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hur vet du att J erkände för Clea? Exakt efter 21 dagar?
Vet någon utomstående vad som sagts under advokatsekretess?
Du menar att hon skulle erkänt mord för advokaten men att advokaten skulle fortsatt agera som om hon inte hade vetskap om det? Tror, ärligt talat, inte advokaten sätter sin yrkesheder på spel för en virrig 18-åring.
https://lawline.se/answers/vad-galler-om-jag-erkanner-ett-allvarligt-brott-for-min-advokat
Citera
2023-05-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Om det faktiskt var så att T gick på toa kan ju J hämtat ett 'hjälpmedel' under tiden. Det fanns väl dock några små trubbiga rör på golvet med som T kan ha fallit på. Men det förklarar inte dna på duschstängerna då.

Tänkte såhär:

Att slå någon med ett lätt och ihåligt rör av lättmetall gör inte någon större skada. Men däremot om man hugger med ett sådant. Så TTs ögonskada kan ju ha berott på ett hugg av duschstången i ögat.

Nu minns jag inte om det finns andra skador på TT kropp, som visar cirkelformade / halvt cirkelformade märken.

Frågan är då bara när det skulle ha skett. När TT var medvetslös eller redan avliden?
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-14 kl. 17:27.
Citera
2023-05-14, 17:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Du menar att hon skulle erkänt mord för advokaten men att advokaten skulle fortsatt agera som om hon inte hade vetskap om det? Tror, ärligt talat, inte advokaten sätter sin yrkesheder på spel för en virrig 18-åring.
https://lawline.se/answers/vad-galler-om-jag-erkanner-ett-allvarligt-brott-for-min-advokat

Nej, jag har samma uppfattning som du. J har inte erkänt något för Clea som Clea sedan rått J att hålla tyst om. Det får inte advokater göra.
Citera
2023-05-14, 17:32
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ju mer man funderar på det, desto märkligare framstår GWs inblandning och ev relation till Maja.
Såg honom i Nyhetsmorgon idag där han dissade TR med att de inte kunde klockan.

Varför detta engagemang där GW till och med bjöd hem ansvarige utredaren på jakt mitt under pågående utredning? Som resulterade en utredning av sekretessbrott och mutbrott.
GW uttalade sig kraftigt negativt och förklenande om åklagaren. GW uttalade sig också i skuldfrågan och straffsatser långt innan FUP var offentlig.
Allt med utgångspunkt att Maja borde frikännas.
Och så GWs beteende och illa dolda försök att sabotera/påverka rättegången när han var där som åhörare.

Ligger det en hund begraven någonstans? Har GW en personlig koppling till fallet / Maja?
Har GW det borde han absolut inte sitta offentligt och kommentera och tycka till utan att hans partiskhet klart framgår.

Men GW är ju så jävla körd… han tillför ingenting till utredningen av Toves död.

Hans problem är inte det aktuella fallet, hans problem är den egna narcissismen/alkoholismen.

Han har ju fel i det mesta numera, förr var han vass, men nu på senare år verkar han ha blivit dement, gaggig, pallar inte att vara ur focus - och dessutom ha fel. (”Dom är ute till sommaren” )

Trist med hans uppförande i rätten där han stör rättsprocessen och hans försök att mygla till sig information via finnen, med hjälp av gåslever och vin. Trist med hans urskillningslösa partiskhet för Maja.
Senast redigerad av Alonen 2023-05-14 kl. 17:36.
Citera
2023-05-14, 17:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Toves DNA återfanns på två ställen i badrummet - på en av de nedmonterade duschstängerna som låg på golvet och i avloppsbrunnen.
Man hittade inget DNA från Majas påstådda spyor.
Det innebör alltså att T inte kan ha fallit mot det plomberade röret. Då återstår ett redskap, modell hammare, som orsakat sårskadan i bakhuvudet.

Edit:
Långsökt, men kanske möjligt att det skulle kunna vara änden på duschstången.
Senast redigerad av sybel 2023-05-14 kl. 17:47. Anledning: Edit:
Citera
2023-05-14, 17:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast nu har ju Maja strategier för att motverka att hon glömmer bort vad hon har sagt mellan förhören. Från förhör 15/11:

Såatteh... Teorierna om hennes oförmåga att ljuga en längre tid och minnas vilka lögner hon dragit för förhörsledarna kan vi glömma.

EDIT: Maja Manusförfattare
Då har hon större chans att komma ihåg sina lögner. Men jag tror nog att FL skulle reagerat om hon plockat fram lappen för att kunna svara på en fråga.
Citera
2023-05-14, 18:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Bestickande!
Sannolikt är Ms teckning en ofrivillig freudianare eftersom M visste var Ts kropp fälldes till golvet och dunsljudens rumsmässiga ursprung. Dessutom visste hon att att T legat just där på golvet när T ströps. Finns det några sprickor eller fogskador runt om skulle de kunna förklaras av Ms fall.
Svaret finns i FUP:

"När Johanna kommer till tröskeln så ser hon hur Maja trillar omkull och ramlar på golvet och Johanna visar att Maja trillar på sin vänstra axel/ sida och att hon sedan slår huvudet i golvet och det blir en duns.
Två duschstänger som ligger på golvet rasslar till när Maja ramlar i golvet.
Därefter så börjar Maja att spy och hon spyr ned golvet på toaletten.
Maja sparkar benet mot väggen för att komma till toaletten men det går inte utan hon spyr på golvet vid en brunn och lite i toan och rätt mycket överallt."

Mötet på kvällen ute på parkeringen tog två timmar. Där menar M att hon har instruerats vad hon skulle säga till polisen. Allt som M berättar i förhören är en direkt återgivning av J:s ord, vilket jag tycker är tydligt när man läser M:s upprepningar av J:s inhamrade ord om badrummet; se M:s förhör.
Citera
2023-05-14, 18:16
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det innebör alltså att T inte kan ha fallit mot det plomberade röret. Då återstår ett redskap, modell hammare, som orsakat sårskadan i bakhuvudet.

Edit:
Långsökt, men kanske möjligt att det skulle kunna vara änden på duschstången.

Man kan nog skrubba och spola bort DNA från den där lilla utskjutande rördelen. Behöver ju inte heller fastna så mycket DNA genom håret på en så liten del.
Blod vid blödningar i skalpen brukar komma när de ytliga kärlen går sönder och börjar läcka, dvs inte alltid vid första slaget utan oftast någon eller ett par sekunder därefter.
Citera
2023-05-14, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Råkade skriva fel. Menade att Tove knuffade Johanna. Eller gav henne en axelstöt menar hon hon väl.

Du menar om Johanna skulle ha sagt att Tove angrep Johanna först, istället för att säga att båda var delaktiga, m och j?
Jag tror att om Johanna hade varit ensam med Tove, eller om Johanna hade kunnat stämma av med Maja, då hade Johanna berättat en historia som hade varit mycket mer av självförsvar från en attackerande Tove. Nu kunde inte Johanna kommunicera med Maja och stämma av att de skulle säga samma sak, så då var Johanna tvungen att hålla sig nära sanningen.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-05-14 kl. 18:33.
Citera
2023-05-14, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då har hon större chans att komma ihåg sina lögner. Men jag tror nog att FL skulle reagerat om hon plockat fram lappen för att kunna svara på en fråga.
Brukar skådespelare stå på scenen och läsa innantill? De pluggar in sin roll i förväg.

Vad anser du förresten om Majas nedtecknade redogörelse? Är den rörig tidsmässigt? Har hon svårt att hålla ordning på händelser före Nöjet, på Nöjet eller efteråt?

Här är början av hennes redogörelse. Jag ser inga av de svårigheter som sägs vara karaktäristiska för henne. Det är en väldigt tydlig och sammanhängande berättelse tycker jag. Här ljuger hon ju inte utan berättar om saker som hon har upplevt.

Citat:
M: Jag och Johanna åker hem från Göteborg på förmiddagen på lördagen vi är hemma runt fyra någon gång, jag hinner precis träffa mamma och pappa innan dom åker till stugan och jag går och lägger mig efter det direkt. Under bilfärden från Göteborg skriver Johanna i våran gruppchatt med våra andra kompisar och frågar om någon av dom vill följa med ut senare på kvällen. Ingen svarar direkt men i sista minuten så svarar Louise att hon vill följa med. Isak, min bror, ska ha kompisar hemma så det är också en av anledningarna till varför jag skulle sova hos Johanna den kvällen. Jag duschar efter jag har sovit klart, väljer kläder och smycken sen hämtar Johanna mig tillsammans med Louise strax efter klockan åtta och vi åker hem till Johanna och förfestar. Jag och de andra börjar dricka, jag dricker först ett glas vitt vin, 13%-igt, Johanna dricker ett glas rosévin som är 14%-igt tror jag och när jag druckit upp mitt första glas så häller jag upp ett till. Runt tio halv elva så börjar vi gå till Nöjet och jag tar då med mig vinboxen och häller upp vin i ett plastglas som jag sedan tar med mig på vägen. Johanna tar också med sig ett glas rosévin och Louise tar med sig en cider. Vi ställer sedan min vinbox och mitt glas bakom ett elskåp ca 100 meter från Nöjet och Johanna ställer sitt glas där också. Väl inne på Nöjet så träffar jag en kompis vid garderoberna och vi snackar lite. Under tiden så går Johanna och Louise, tror jag, in till dansgolvet inne på Nöjet och efter en stund så går jag också dit. Sen dansar vi, jag blir bjuden på en Redbull vodka 6:a av Louise
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-05-14 kl. 18:32.
Citera
2023-05-14, 18:30
Medlem
Citat:
Precis - dessutom var T rädd för M utan att J var med den gången.
Ts sambo avrådde henne också från att följa med J och M för att J och M inte var att lita på.
Ts anhöriga är idag övertygade om att både J och M är skyldiga till mordet på T och nöjda med att båda därför döms.
Ja precis
De är Vetlandabor och har också mer kännedom om vem M är
Här tror många att de vet hur M är som person och lyssnar inte in vad anhöriga säger
Senast redigerad av Anedin 2023-05-14 kl. 18:34.
Citera
2023-05-14, 19:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack. Fhl överdriver stegaktiviteten något.

”det handlar ju om några minuter här och där som den är still
och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite
svårt”

Ren bullshit ju.

Vidare så kan jag nog med säkerhet säga att utredningen lyckats steka grannens användardata då de inte tömt hans mobil. Den viktiga datan rensas automatiskt ut efter runt 30 dagar.

Viss användardata från tjejerna kan ha försvunnit också då den mer avancerade tömningen gjordes drygt två veckor efter utredningen inleddes.

Ja ren bullshit där av Förhörsledaren.

”BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många minuter emellan.
M: Minuter emellan?
BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och sover.
M: Ja.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig” / 1267

Efter att MH anlände till lägenheten och fram till den tidpunkt där T anses vara avliden har MH:s telefon varit aktiv vid enbart ett tillfälle och då enbart hälsoappen, 02:19.

Eller har jag missat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in