2023-05-14, 15:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Absolut inte, det framgår i förhör 6/12, som du själv har kopierat in, att kunskapen om grannen som ringt på dörren kommer från förhörsledarna och inte Johanna.

Johanna har heller inte berättat att hon drog in Tove i förråd eller garderob, det är Majas spekulation att hon har gjort det. Enligt Maja vet hon inte att Johanna gjort sig av med Toves cykel heller. Maja går enligt sin historia och lägger sig efter hamburgaren och har inte koll på vad Johanna gör. Och det är heller inget Johanna berättar enligt Maja. Men Johanna var noga med att berätta att hon knäade Tove bakifrån .

Ang Donken kommer hon med en ny version i rätten. Då utelämnar hon att Johanna gått ner en gång och träffat grannen och kommit upp igen.

Innan 2/12 då hade ju ingen av dom öppnat upp.
Då höll sig ju Maja till sitt skript hon fått av Johanna. Jag tycker inte alls att man säkert kan utläsa av det Maja berättat i det citatet att det är därifrån det kommer.

Det är många saker som Maja öppnar upp för mer allteftersom, även efter 2/12.

Det finns fler ställen där grannenoch dunsarna tas upp i förhören, så svårt att veta.

Maja glömde att berätta och åklagaren frågade. Så uppfattar jag det med det sista du nämner.

Jag ska vid tillfälle skriva ner hur extremt luddig Johanna berättar om Majas deltagande i toan. Det är typ att hon var närvarande, hon tog på Tove, och andra mycket luddiga uttryck som gör att man känner som att Johanna inte vet hur hon ska utrycka det för att inte klampa i klaveret.
Citera
2023-05-14, 15:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ja, det känns lite obehagligt faktiskt att en person ritar in "Här ramlade jag, här låg jag" exakt där mordoffret låg. Det känns väldigt kallt och utstuderat att ta mordoffrets plats för att täcka upp för ev ljud som mordet förorsakade.

Usch ja. Det framstår som väldigt beräknande.

Tror M definitivt är skyldig, hon höll i T i badrummet. Det förklarar och rätar ut alla andra märkliga krumbukter och konstigheter som annars måste till för att förklara Ms roll.

Var J och M tillsammans med T i badrummet får alla frågetecken och oklarheter sin logiska förklaring - motvärnsskador, ologiskt sovande, telefonapp, dunsar, ringklockor och det gemensamma efterspelet med kroppen och lögnerna i många förhör.

Ibland måste man helt enkelt ta ett steg bakåt och se hela bilden. Det var vad TR också gjorde.
Senast redigerad av coli 2023-05-14 kl. 15:58.
Citera
2023-05-14, 16:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ingen tömning av grannens mobil (med raderad data som följd då högst troligt).

Ingen grannpappa i tingsrätten (han hörde väl samma sak som sonen?).

Ingen rekonstruktion (hade kunnat ge en bra bättre bild av hur JJ menar förloppet var. Hade kunnat göras i polishuset inte nödvändigtvis i lgh?).

Inga provdunsningar (hur hörs det till sovalkoven med piano, vägg och draperi mellan osv.

Inget test av dörrklockan (funkar den liksom?).

Ingen molntömning av Toves och tjejernas konton (kan skriva en uppsats här om varför det är bra men främst Toves evtl stegräknare och annat)

Ingen mer detaljerad analys av Biome (användardata) i MH och JJ:s mobil (uppdateringar har gjorts i programvaran senast i början av April. Jag gjorde dock samma typ av koll av de SEGB filerna i gratisprogram igår och där framgår det som finns att analysera).

Ändå är det ”inom” de bevisen MH:s medverkan bedöms. Märkligt.
En mer utförlig undersökning hade kunnat ge åklagaren en bättre bild av MH:s agerande då han är säker på mordåtalet där.

Exakt.

Fattar inte riktigt varför åklagaren är så kortfattad?

Förstår att han tycker sig ha korten på sin hand vard gäller Johanna, men det verkar lite som att han själv inte riktigt vet om Majas del, och lämnar det "lite åt sitt öde", dvs HR.

Jag ser ju en del problem med att få Majas medverkan/icke medverkan på plats, ochkanske åklagaren inte har tillräckliga kunskaper om it för att kunna ha begärt ytterligare åtgärder.

Men nu blir det limbo, och risken är att hon antingen fälls på bristfällig bevisning eller blir fri även om hon är skyldig.

Det skulle vara fruktansvärt om hon fälls för mord om hon nu är helt oskyldig.

Maja är lite av en gåta, även om jag läser och lyssnar med mitt sjätte sinne.

Ibland kan jag anan lögner, ibland verkar hon säga sanningen. Kanske har hon känt att hon borde ha insett, kanske sedan hört, inget gjort, vetat om att det blev ett mord, och på det sättet känt sig moraliskt som en mördae. Kanske är hon rädd för att bli fälld för att hon inte ringt 112, eller varnat Tove

Så mycket som kan vara skäl till att inte våga säga hela sanningen.

I rätten säger Maja:
(02:38:44)
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

"Jag menar, andra, alltså andra gången jag gick upp från sängen då, så märkte jag, jag såg inte, jag såg inte Tove nånstans. Så jag frågar liksom var, jag frågar Johanna var Tove, var Tove är, eller vad som... eller om hon gått hem och så och Johanna säger "Ja"."

Jag vet inte om hon är på väg att försäga sig, eller om Maja bara letar efter orden vad hon sa, eller sagt tidigare, men jag kan inte låta bli att tänka att Maja kanske hört Johanna säga något på Nöjet, eller i varje fall ha haft något i bakhuvudet när Johann ber henne hämta Tove och Tove följer med hem.

kanske släppte hon tanken sedan när hon märkte att det inte verkade så bråkigt, eller så la hon sig för att slippa ifrån allt, ville inte veta.

och så hör hon...

Tänkte Maja säga vad hon frågade på riktigt?
Jag frågar Johanna vad som hände? Och Johanna säger att hon gått hem?

Ja, sorgligt är det att det känns som vi kunde fått lite mer svar, närmare snningen. Och nu är mycket för sent.

Och Maja... kommer hon någonsin bli trodd om hon skulle berätta mer, oavsett om det är sanningen eller inte?
Citera
2023-05-14, 16:01
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Av telefontömningen att döma ägnade hon sig åt den bara i tio minuter.

Du hade fel, jag kom ihåg rätt eller hur?

M: Nej jag var trött och illa mående fortfarande och ja.

F: För jag tror man har...
BF: Vi har ju tittat på din telefon också där. Nu har jag bara fått det här muntligt. Jag har inte
sett det, de är inte färdiga med sammanställningen än men du höll på ungefär en timme med
telefonen där på morgonen den 16:e efter att du hade kommit hem. Det är ganska lång tid om
man är trött och mår illa och mår dåligt.

M: En timme.
BF: Du hade spelat spel bland annat. Vad har du för spel på telefonen?
M: Jag har, ja ganska många, garden scapes, eh, en massa cook/mat spel, akvarium ja det är
dom jag spelar mest.
BF: Kommer du ihåg att du spelade på morgonen där?
M: Nej.
BF: Okej. Jag har det inte som sagt var inte på, det vara bara muntligt jag hört från IT killarna
men ungefär en timme höll du på med telefonen.
F: Det känns som ganska länge om man mår som du beskriver att du mådde?
M: Ja.

F: Mmm. Ja.
BF: Nej vi har hållit på länge idag.
Citera
2023-05-14, 16:04
Medlem
colis avatar
Citat:
Ja, det känns lite obehagligt faktiskt att en person ritar in "Här ramlade jag, här låg jag" exakt där mordoffret låg. Det känns väldigt kallt och utstuderat att ta mordoffrets plats för att täcka upp för ev ljud som mordet förorsakade.

Ja, det är ju också exakt vad Maja gör när hon hittar på en berättelse att hon - och inte Tove - förorsakat falldunsen i badrummet. Maja tar Toves plats. Hon placerar sig på precis samma plats på golvet där T legat och som Maja absolut inte borde känna till om inte M själv varit med.
Citera
2023-05-14, 16:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vet ej vilken vätska/vävnad som är ursprunget till det funna DNAt från Tove. Har endast läst att man identifierat Ts DNA där.
Huvudskadan i mjukdelarna kan ju ha blött, kanske någon annan minns luminol-undersöknings resultat bättre?

156:an är det isf tror jag.
Får se om jag hinner sedan.

Men vet att det generellt sett är även där tunt vad gäller forensikernas pm osv.

Tycker att det är konstigt om man bara har hittat det där blodet(??) från hantverkaren, eller hur det nu var. Märker att jag börja glömma...
Citera
2023-05-14, 16:17
Medlem
Citat:
Johanna har inte sagt att Tove fällde henne. Johanna har sagt att hon fällde Tove. Men varför säger hon inte att Tove fällde henne, eller knuffade till henne så att hon satt sig? Precis som du säger så hade det stärkt berättelsen för Johanna, om Tove hade varit angriparen. Det finns väl inget som hindrar att Johanna skulle kunnat utmåla Tove som angriparen - eller?

Råkade skriva fel. Menade att Tove knuffade Johanna. Eller gav henne en axelstöt menar hon hon väl.

Du menar om Johanna skulle ha sagt att Tove angrep Johanna först, istället för att säga att båda var delaktiga, m och j?
Citera
2023-05-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ingen tömning av grannens mobil (med raderad data som följd då högst troligt).

Ingen grannpappa i tingsrätten (han hörde väl samma sak som sonen?).

Ingen rekonstruktion (hade kunnat ge en bra bättre bild av hur JJ menar förloppet var. Hade kunnat göras i polishuset inte nödvändigtvis i lgh?).

Inga provdunsningar (hur hörs det till sovalkoven med piano, vägg och draperi mellan osv.

Inget test av dörrklockan (funkar den liksom?).

Ingen molntömning av Toves och tjejernas konton (kan skriva en uppsats här om varför det är bra men främst Toves evtl stegräknare och annat)

Ingen mer detaljerad analys av Biome (användardata) i MH och JJ:s mobil (uppdateringar har gjorts i programvaran senast i början av April. Jag gjorde dock samma typ av koll av de SEGB filerna i gratisprogram igår och där framgår det som finns att analysera).

Ändå är det ”inom” de bevisen MH:s medverkan bedöms. Märkligt.
En mer utförlig undersökning hade kunnat ge åklagaren en bättre bild av MH:s agerande då han är säker på mordåtalet där.

Det är inte bra för rättssäkerheten att dessa brister i utredningen finns. Särskilt som rättsläkaren inte utesluter att det var en GM. Jag minns att S-E Alhem uttalade sig i Sveriges Radio i samband med rättegången och trodde på en friande dom för M då pga svaga bevis. Han är ju respekterad. Så man tycker att utredningen borde varit ännu mer nogrann på vissa områden. Även sådant som eventuellt talar till en åtalads fördel ska ju undersökas.
Citera
2023-05-14, 16:32
Medlem
colis avatar
Ju mer man funderar på det, desto märkligare framstår GWs inblandning och ev relation till Maja.
Såg honom i Nyhetsmorgon idag där han dissade TR med att de inte kunde klockan.

Varför detta engagemang där GW till och med bjöd hem ansvarige utredaren på jakt mitt under pågående utredning? Som resulterade en utredning av sekretessbrott och mutbrott.
GW uttalade sig kraftigt negativt och förklenande om åklagaren. GW uttalade sig också i skuldfrågan och straffsatser långt innan FUP var offentlig.
Allt med utgångspunkt att Maja borde frikännas.
Och så GWs beteende och illa dolda försök att sabotera/påverka rättegången när han var där som åhörare.

Ligger det en hund begraven någonstans? Har GW en personlig koppling till fallet / Maja?
Har GW det borde han absolut inte sitta offentligt och kommentera och tycka till utan att hans partiskhet klart framgår.
Citera
2023-05-14, 16:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ytterligare något som talar för att Maja är delaktig och inte en åskådare är att hon klarar av att ljuga så länge. Att sitta häktad bryter ner en person, särskilt en ung tidigare ostraffad person. Rätt snart skulle jag tro att en person som bara har bevittnat ett brott men inte har deltagit bryter ihop och börjar tala sanning. Jag föreställer mig att man orkar hålla ut längre med lögner om man har en verklig drivkraft att fortsätta ljuga, som att man har varit delaktig själv i brottet eller om man t ex skyddar sitt barn med sina lögner. Men om man får reda på att den man skyddar har erkänt finns det ju ingen anledning att fortsätta ljuga för skydda personen längre. Orkar man fortsätta ljuga i det oändliga så tror jag att det finns stor chans att man är delaktig.
Det är ett möjligt sätt att tolka och tro.
Citera
2023-05-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hade Tove skadat sig på dessa,borde det minst lysa blått för luminol, det är nästan omöjligt att trätta bort. Man kan skada DNA med klorin, och jag vet att vanigt tvättmedel kan göra det svårare att detektera blod, då även ämnen i det kan reagera.

Det borde väl gå att utläsa av FUP/NFC, men jag har för mig att jag kollade vid något tillfälle och hittade ingen sammanfattning/pm från forensikern om det.

Såret var ju blodigt utanpå, minns att någon av försvaret frågade om detta blod.

Tack. J hade väl använt ett rengöringsmedel med blomdoft om jag minns rätt. Men det var väl inte klorin.
Citera
2023-05-14, 16:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Maja berättar och erkänner ingenting som kan kompromettera henne utan att hon först överbevisas.
Själva mordet försöker hon naturligtvis också undvika att prata om. Blir ju enklast att påstå att hon sov.
Absolut. Då kan hon inte svara på några ingående frågor.
Det kan hon inte om hon inte var där heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in