2023-05-14, 17:46
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det gamla materialet används för att få civilbefolkningen på flykt.
Sen när UAF och nato ska krossas så kommer det nya fram.

Ok, men alla döda soldater då? Hade det inte varit bra att skydda några fler av dem?

NATO? Både du och jag vet vad som händer om en liten smutsig rysk fot kliver in på NATO land.

Ni får så mycket smisk av lillebror Ukrainas hemvärn utrustad med gammalt NATO material så jag tror att det är bättre om ni agerar där så resten av världen kan sluta skratta åt den den ryska särskolan som ni kallar armé.

Tänk att ryssen sågs som en motpol till NATO
Citera
2023-05-14, 17:48
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Mjukstarts offensiv utan flygunderstöd.
Lycka till med det Ukraina.

På tal om flygunderstöd, går det bra för ryssens flyg? Vad hände igår? Stämmer det att ni sköt ner era egna plan? Ett tips, det är dumt!
Citera
2023-05-14, 17:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Utan att ha några förnäma examina i hortonomi, föreställer jag mig att om uranet sprids ut i marken så tas det upp i grödor, och sedan äter man det. Men det kanske utspäds? (späs ut). Eller om det kommer ner i grundvattnet. Uran i dricksvatten är ett problem på vissa ställen i världen.
Ingen aning. Jag tänker så här: dels är uranet som sagt utarmat, och dels tror jag att den brittiska ammunition Ukraina erhållit är av samma typ som den ryska — den är solid och inte explosiv. Risken för någon spridning bör vara liten, men visst. Metaller kan vara hälsofarliga oavsett typ. Det har oftast inget med eventuell radioaktivitet att göra.
Citera
2023-05-14, 17:49
Medlem
Citat:
Det gamla materialet används för att få civilbefolkningen på flykt.
Sen när UAF och nato ska krossas så kommer det nya fram.

Och när tror du att sen är?
Vill ju se dom nya grejerna nu...
Citera
2023-05-14, 17:52
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Nej, där har du fel. Det är bara en enkel googling bort. Men jag vet inte om koncentrationen ändrar sig av en explosion som den där. Anta att där var 2000 pilar a 20 kg, det skulle vara 40 ton uran. Om det sprider ut sig över 10,000 kvadratmeter efter explosionen så blir det 4 kg per m2. Det skulle nog vara farligt. Men det kommer sprida sig på en yta som är snarare 1,000,000 m, och då kan det inte vara farligt när det väl lagt sig på jorden.

" It occurs in soils at an average concentration of about 2 parts per million, equivalent to 2 g per tonne. Put another way, the top metre (m) of soil in a typical garden (one-tenth of an acre, or 10 m by 40 m) contains about 2 kg of uranium."

Trots detta har krigszoner där utarmat uran använts gett ökade fall av cancer. Så där är något som forskningen inte vet. Eller så är det inte uranet, utan all möjlig annan skit som också kommer ut i habitatet; bly, nickel, osv. Kanske koncentrerar sig i grundvattnet?
Du pratar ju om damm!

Googla på lite till….
Citera
2023-05-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Vissa påstår att stora delar av Rysslands militär är så gott som oberörd som exempelvis flyget men det man inte tänker på är att Ryssland har brist på piloter istället så de som sprängdes i luften igår måste ha känts ordentligt.

https://www.sandboxx.us/blog/putins-pilot-crisis-russia-is-running-out-of-well-trained-aviators/

Det sägs även att utbildningen av de mobiliserade är undermålig generellt men kanske Belarus bidrar till en del av utbildningen eftersom så många skickas dit.

De kallas för Vatniks och tror att ryssarna kommer skicka in sina riktiga soldater efter att rekryterna blivit nermalda. De har läst för mycket Warhammer och Skaven taktiker.
Citera
2023-05-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Och när tror du att sen är?
Vill ju se dom nya grejerna nu...
När civilbefolkningen har flytt så börjar bombmattorna..som i Grosney och Syrien.
Citera
2023-05-14, 18:01
Medlem
attogs avatar
Citat:
Tankeväckande rykte: Explosionen i Ternopil innehöll ammunition med utarmat uran.

https://twitter.com/RWApodcast/status/1657758550377078785

Personligen tror jag det är en rysstrollning, i syfte att få folk att fundera på det kloka i att använda utarmat uran i Ukraina. Jag antar att geigermätare skulle kunna fånga sådan strålning nära nedslagsplatsen, och tror nog civilbefolkningen har tillgång till geigermätare. 1987 försökte myndigheterna först mörka utsläppen vid Tjernobyl men det skulle vara svårt denna gång. Vi får med andra ord facit snart, och hör vi inte mer så var det en trollning, men en tankeväckande sådan.

Tankeväckande att du du kommer med ett inlägg som du debunkar själv, direkt.
Vad är syftet?

Få Nato att framstå som dåliga?
Eller vad får dig att i denna tråd lägga upp något som du inte tror på själv?
Citera
2023-05-14, 18:03
Medlem
Taggads avatar
Njutbart så det förslår.
Citat:
ISW: Ukraina rycker fram flera kvadratkilometer
Ukraina har återtagit kontrollen över områden på drygt 25 kvadratkilometer kring Bachmut de tre senaste dagarna. Det skriver brittiska medier med hänvisning till en ny uppdatering från den USA-baserade tankesmedjan Institute for the Study of War.

Från ryskt håll hävdas att Ukraina gör återkommande försök att trycka tillbaka ryska styrkor.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Spring ryssar spring hem till ondskans högborg där ni hör hemma 🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-05-14 kl. 18:06.
Citera
2023-05-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Då ger du ju Putin rätt i att väst vill utrota Ryssland det är ju dumt !!
Inte väst bara en irriterad befolkning i väst pga av ryssens översittarstil
Citera
2023-05-14, 18:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Njutbart så det förslår.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Spring ryssar spring hem till ondskans högborg där ni hör hemma 🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Japp. Flera källor har hävdat att UAF har befriat Klichiivka sydväst om Bakhmut. Jag gissar att vi får en officiell bekräftelse på det imorgon.
Citera
2023-05-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nej verkligen inte men det kvittar i sammanhanget. För du och jag är inte en part i konflikten. Kriget pågår för en part har den synen oavsett vad du och jag tycker. Annars hade det inte varit ett krig nu. Hur löser vi det?
Varför ska vi lösa det, det är väl upp till de stridande parterna. Vad vi kan göra är att hjälpa den parten vi stöder sen är resten upp till dem. Vill de förhandla är vi naturligtvis behjälpliga då med men det är upp till dem att besluta om tidpunkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in