2023-05-14, 13:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag håller med, jag tror inte heller att hon håller tyst/ljuger pga skuld och skam. Hon berättar om Johannas bränder och andra dåligheter oförhindrad av några skuld- eller skamkänslor. Hon verkar inte skämmas när det är Johanna ensam som gjort något.

Om nu Maja vet vad som hänt, hon har varit åskådare och bevittnat skeendet med egna ögon men väljer att inte berätta (alltså ljuger om att hon har sovit) och hennes tystnad inte beror på att hon känner skuld och skam - vad beror det då på? Finns det några andra möjliga skäl, eller måste man dra slutsatsen att hon inte har varit åskådare och att det är därför hon ljuger?
Bra fråga! Eftersom hon berättat om den traumatiska dumpningen finner jag ingen förklaring. Inte ens någon otrolig.
Citera
2023-05-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ja det blir svårt att hålla reda på vad man fått veta där och då och det hon visste från JJ.

Hade M varit med i badrummet är jag övertygad om att fler detaljer om strypningen hade framkommit från Maja än vad som står i rapporterna. För jag är övertygad om att JJ inte "bara höll i 10 sek"

JJ höll till hon var helt säker på att TT var död!
Citera
2023-05-14, 13:22
Medlem
Citat:
ja det blir svårt att hålla reda på vad man fått veta där och då och det hon visste från JJ.

Hade M varit med i badrummet är jag övertygad om att fler detaljer om strypningen hade framkommit från Maja än vad som står i rapporterna. För jag är övertygad om att JJ inte "bara höll i 10 sek"

Exakt betydligt fler detaljer hade framkommit från MH.
Citera
2023-05-14, 13:26
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Helt korrekt.

Det finns egentligen ingetting som styrker det. De allra mesta tyder på att MH befunnit sig i ett annat rum vid tidpunkten för mordet.
ja det är lite konstigt faktiskt att vissa påstår att Tove absolut skulle ha gjort motvärn om det bara var JJ.

Tänker de så här då?
Oj Maja håller i mina händer, lika bra jag ligger helt still.

SANNOLIKHETEN (om Tove varit fullt vid medvetande efter fallet) hade varit stor att hon gjort allt hon kunnat för att ta sig loss från Majas grepp, så VARFÖR finns det inga tecken på det i rättsprotokollet?
Citera
2023-05-14, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Bra fråga! Eftersom hon berättat om den traumatiska dumpningen finner jag ingen förklaring. Inte ens någon otrolig.
Ytterligare något som talar för att Maja är delaktig och inte en åskådare är att hon klarar av att ljuga så länge. Att sitta häktad bryter ner en person, särskilt en ung tidigare ostraffad person. Rätt snart skulle jag tro att en person som bara har bevittnat ett brott men inte har deltagit bryter ihop och börjar tala sanning. Jag föreställer mig att man orkar hålla ut längre med lögner om man har en verklig drivkraft att fortsätta ljuga, som att man har varit delaktig själv i brottet eller om man t ex skyddar sitt barn med sina lögner. Men om man får reda på att den man skyddar har erkänt finns det ju ingen anledning att fortsätta ljuga för skydda personen längre. Orkar man fortsätta ljuga i det oändliga så tror jag att det finns stor chans att man är delaktig.
Citera
2023-05-14, 13:44
Medlem
Citat:
ja det är lite konstigt faktiskt att vissa påstår att Tove absolut skulle ha gjort motvärn om det bara var JJ.

Tänker de så här då?
Oj Maja håller i mina händer, lika bra jag ligger helt still.

SANNOLIKHETEN (om Tove varit fullt vid medvetande efter fallet) hade varit stor att hon gjort allt hon kunnat för att ta sig loss från Majas grepp, så VARFÖR finns det inga tecken på det i rättsprotokollet?

Ja om J fäller T som hon sagt så är det väl självklart att T gjort motstånd om hon kunnat även om M var i badrummet.
Citera
2023-05-14, 13:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja det är så många orimligheter så man förbluffas att man kan tro det.

Ännu fler saker som Maja inte nämner att Johanna har berättat är att grannen ringde på under strypningen, och att Johanna sprang på grannen i trappen när hon skulle dumpa cykeln. Borde inte Johanna ha berättat det här för Maja? Borde inte Maja ha frågat ”Varför ska jag låtsas som att jag har ramlat och spytt på din toalett, vad är poängen med det?”? Borde inte Maja undra över varför det inte gick att köra på enklast möjliga historia - de sa hej till Tove som åkte hem efter att de talat ut??

Nu är väl Maja inte den som ifrågasätter i första taget? Hon litar nog på Johanna; att hon har en bra story, eftersom ljuden kom från badrummet, och då skulle passa med att någon var där och ramlade.

Hur vet du att Johanna inte berättat om grannen och påringningen för Maja? Det verkar väl så om man kollar i förhören hur det utvecklar sig?
Men det är något lite konstigt där med hamburgarstoryn, vem och när det bestäms att det ska köpas hamburgare och även det med kräkningarna/fallet.

Första förhöret med Johanna, vid Illharjen:

A 153/920

"Johanna ber Tove lämna eftersom hon ska hjälpa Maja. De går ut i
hallen, kramas och Johanna känner att allt är löst. Tove går ut och Johanna låser dörren sedan
hjälper hon Maja i badrummet.
Maja spyr över golvet och toan, det plingar på dörren men Johanna ignorerar det eftersom
hon vill vara hos Maja. Maja ligger sedan kvar på toan och hon går ner för hon vill köpa mat
på McDonalds. Hon träffar på grannen som bor på våningen under. Han undrar om dunsen
och Johanna berättar att Maja trillat på golvet. Johanna ska köra till Donken och han erbjuder
att skjutsa Johanna då hon hade druckit tidigare.
"

När Maja erkänner vid 2/12, då säger hon att hon kräktes:

"Jag går in i vardagsrummet och lägger mig i sängen, Tove och Johanna sätter sig i köket, jag
somnar. Eh, vaknar av att jag mår illa och började spy, går ut och säger det, till dom. Jag går
in på toan, eh, och eh, ja jag ramlar därinne.
Stämmer det alltså, du ramlar verkligen på toaletten?
Ja det stämmer. Och eh, jag spyr på golvet, kravlar mig till toan och Johanna kommer liksom
in och hjälper till och torkar upp mina spyor. Och, ja sen går jag och lägger mig igen.
"

A 153/1176

2/12

" GK: Nähä, och så går du in på toa, hur länge är du på toan innan du trillar?
Eh, när det blir, eh det är inte länge alltså, jag hinner knappt över tröskeln då.
GK: Och vad är det som gör att du trillar?
Eh, jag kan inte hålla balansen.
GK:Ok. Och så trillar du, och hur länge dröjer det sedan innan du kräks?
Ja, några sekunder.
GK: Ok, och när det här händer att du trillar och kräks, var är Johanna då?
Hm, jag tror hon är i kö, jag är inte helt säker.
GK: nej, du tror att hon är i?
I köket.
GK: I köket.Mm.
Men du, det här när Johanna går ut där då, och åker och köper den här hamburgaren,
är det syftet med att gå ut, att köpa en hamburgare till dig?
Ja vad jag förstod det som.
Men under den perioden när hon är borta, vad gör Tove då?
Jag vet inte.
"

/1193

6/12

"F: Så den duns som grannarna har reagerat på, kan det vara din duns?
M: Ja det skulle kunna vara det.
BF: Har du uppfattat att det har ringt eller knackat på dörren?
M: Nej.
BF: För grannen kom ju upp och knackar eller ringer på dörren, jag vet inte vilket. Har du
hört det tidigare?
M: Va? Hur menar du?
BF: Grannen som bor under kommer upp till Johannas lägenhet. Antingen ringer han på
dörren eller knackar på dörren. Har du uppfattat det?
M: Nej jag uppfattade inte det.
BF: Men du kände till det sen tidigare?
M: Ja.
BF: Att vi har berättat det för dig?
M: Ja
."
//

/1194
"M: Ja just det, just det. Eh, eh, jag går och lägger mig i sängen och sen går jag in på toan igen
för att jag, för att jag mår illa. Eh, och då så frågar när jag inne på toan liksom var Tove är
någonstans och då säger Johanna att Tove har gått hem.
F: Okej.
M: Och ja, eh, Johanna eller jag säger att jag behöver äta någonting och så och Johanna
bestämmer sig då för att åka till Donken och efter att hon har gått så kommer hon ju tillbaka
sen då och säger att, att en av hennes grannar har erbjudit sig att skjutsa henne till Donken
"

/1252
30/12

"BF: Var det så att du kräktes på toaletten?
BF: Det var det? För vi har ju gjort en ordentlig undersökning av toaletten det förstår ju du
också och vi har hittat DNA från Tove inne på toaletten på mer än en plats det har vi gjort
men vi har inte hittat DNA från dig.
M: Nähä.
BF: Så är det så att Maja att det finns någon annan version eller förklaring så är det bra om du
berättar det själv.
M: Ja. Alltså jag har, jag har spytt.
BF: Mmm. Inne på toaletten?
M: Ja
"

/1260
11/1- 23
"F: Detta att du skulle ha kräkts i badrummet, det uppfattade jag att du blev lite tveksam till i
förra förhöret att det var så.
M: Mmm.
F: Eh, för Johanna säger ju att du inte har kräkts i badrummet.
M: Okej. Eh, ja alltså jag har gått och funderat på det väldigt mycket och det jag får fram är
liksom, eh, eh, är att Johanna säger det och, eh, men alltså när tänker för jag har inte själv
några alltså så här klara, alltså jätte klara minnes, minnesbilder alltså själv eller vad man ska
säga.
F: Nej.
BF: Fast där Maja, i de här tidigare förhören så tycker jag att du har varit ganska tydlig med
hur mycket du kräks i badrummet och hur du trillar omkring där inne. Den känslan har jag
fått lite i början av förhören. Håller du med mig? Att du har varit ganska tydlig.
M: Mmm. Ja alltså, eh, Johanna, i bilen där på söndagen så Johanna påpekade det väldigt
tydligt, eh, och så där och ja. Mmm.
BF: Jag vet att du har berättat det också tidigare.
F: Mmm. Det här att du trillade på golvet i badrummet, hur är det med din minnesbild kring
det?
M: Nej jag är osäker på det också faktiskt.
F: Okej. Så du är inte hundra på att det var så att du trillade?
F: Nej okej. Mmm. Ja förlåt säg du.
M: Det jag vet är att jag, eh, jag gick in till badrummet i alla fall, eh, och att jag mådde illa
"

/1263
"A: Okej. Eh, kan du minnas när, för vi förstår ju nu då, eh, på den här Johannas berättelse att
hon hade en helt annan plan där hon går ut ifrån lägenheten men då möter hon grannen och så
hittar hon på det här att hon måste köpa mat till dig den här cheeseburgaren.
A: Alltså när hon möter grannen så måste hon ju säga någonting så förstår jag det i alla fall
och sen åker hon iväg med honom till Mc Donald´s.
M: Men jag bad ju om mat.
A: Ja okej.
A: Det är du helt säker på?
A: Ja okej.
M: Det är jag.
"

/1270
25/1

"M: Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går
jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag
spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där
då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag
går tillbaka till sängen.
F: Då när du var uppe där, var fanns de andra då?
M: Eh…
F: De andra.
M: När jag var inne på toan?
F: När du var på toan.
M: Ja i köket.
F: Och vilka var det som var där då?
M: Johanna och Tove.
F: Mmm.
M: Eh, ja, eh…
F: Nu störde jag dig, du sa att sen går du tillbaka till?
M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta
något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka
och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså
på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar
liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka. Eh, vi sätter oss i köket och
jag. Eh, alltså jag slumrar till lite och är yr och så där när jag äter och ja efter jag har käkat
burgaren och så så går jag och lägger mig igen.
F: En fråga.
M: Mmm.
F: Du berättar att Johanna går iväg och då tänker jag, du berättar att du vaknade och du säger
att du blev hungrig. Eh, och det här med att åka till Donken vems idé är det?
M: Eh, ja jag vet inte riktigt. Bådas.
F: Okej men när Johanna ger sig iväg då i första läget om man säger så var är avsikten då när
hon ger sig iväg i första läget?
M: Ja att hon ska åka och ja köpa en burgare.
F: Mmm visste du hur hon skulle ta sig till Mc Donald´s då?
M: Ja med sin egen bil.
"
//
"F: Okej. Ja, så enligt din bild så är Johannas ambition att åka till Donken redan i första läget
om jag fattar dig rätt?
"

Från rättegången, vid 3:47:13:
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

Clea: Mm, men du sa nånting annat, sa du inte at du hade kräkts i badrummet och att du hade salgit benen och skapat ljud i badrummet?
Maja: Ja
Clea: Ja, och var det sant?
Maja: Alltså det, nej det var inte sant.
Citera
2023-05-14, 13:54
Medlem
Citat:

Ja jag instämmer. M har ju ett dokumenterat dåligt arbetsminne och kommer troligen inte ihåg exakt vad hon sagt. Jag tror fler detaljer hade krypit fram under tiden om hon var med i badrummet. Men det är vad jag tror.
Citera
2023-05-14, 13:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack. Fhl överdriver stegaktiviteten något.

”det handlar ju om några minuter här och där som den är still
och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite
svårt”

Ren bullshit ju.

Vidare så kan jag nog med säkerhet säga att utredningen lyckats steka grannens användardata då de inte tömt hans mobil. Den viktiga datan rensas automatiskt ut efter runt 30 dagar.

Viss användardata från tjejerna kan ha försvunnit också då den mer avancerade tömningen gjordes drygt två veckor efter utredningen inleddes.

Otroligt sorgligt, men man kan hoppas på en rekonstruktion, där både pappan och sonen är med tillsammans. Det är lättare att minnas efter en känsla om hur det gick till tror jag. Tyvärr har det gått lång tid mellan, de har pratat om det här många gånger och minnen ändras.

Ja, och jag upplever att förhörldeadrna här är inte riktigt ärliga faktiskt, för de nämner minuter som du säger, och vist,59 minuter är också minuter och inte timmar. Men Maja frågar inte, hon har inte den förmågan att tänka på det sättet. En vuxen, normalbegåvad kanske skulle reagera och säga, men det kan inte stämma väl, Hur många minuter?
Citera
2023-05-14, 14:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Tänkte på det att om Maja nu höll ner Toves händer/armar, skadorna Tove har på armbågarna tyder mer på att hon föll, lite mindre på att JJ "låst dom" med sina ben, och MINST att Maja hållit.

VARFÖR syns inga skador som förklarar att någon hållt i händerna/armarna på det sättet JJ sagt?

OM Tove nu skulle kunnat "slingra sig ur" med sina armar under JJs knän och gjort motvärn, varför skulle hon inte varit tillräckligt stark för att streta emot med sina armar så att det skulle finnas skador som visar på det?

För att kroppen bl a hade släpats och burits i händer /armar.
Dessutom brunnit två gånger
Och för att J och M ljög så länge att kroppen inte hittades förrän djur och natur skadat kroppen mycket, bl a saknades delarna en arm pga djurangrepp.

Det fanns många skador på Ts kropp även på övre extremiteter - men det gick inte pga ovanstående att säkert avgöra att dessa skador kommit av att någon hållit fast Ts händer under mordet. Det gick inte heller att utesluta att T hållits fast av M.

Hade M verkligen inte hållit fast T under mordet, hade man kanske kunnat visa det om inte M ljugit så länge under förhören så Ts kropp inte hittades utan hann ansättas så mycket efteråt. Tuff skit för M idag.
Nu tror jag inte det var så det gick till och inte ens Ms skäl för att hålla tyst. Utan tvärt om - ju längre tid kroppen inte hittades desto fler spår försvinner och kanske kunde M klarat sig undan…
Senast redigerad av coli 2023-05-14 kl. 14:20.
Citera
2023-05-14, 14:06
Avslutad
Citat:
Ännu ett tecken på att Maja inte var delaktig.

En omtöcknad Tove skulle nog ha svårt att ta sig ur JJs låsning med sina armar. Och även om hon skulle lyckats hade hon nog varit tillräckligt nedsatt av den pågående strypningen.
Maja var med största sannolikhet inte delaktig. Hon blev tvingad att bära ner kroppen, annars hade hon nog fått samma slut som Tove.
Att Tove ens följde med, var väl för att hon kände sig trygg med att Maja var med, så inte Johanna skulle göra någonting..
Jag undrar över om Tove ens dog där, eller om hon endast var medvetslös när dom bar ner henne.
Hundarna har inte markerat för liklukt.

Maja och Johanna bör inte dömas till samma straff.
Mordet är Johannas verk.
Jag undrar vad mer hon gjort sig skyldig till genom åren
Hon verkar trivas riktigt bra med girlsen på Hinsan.
Stolt över vad hon gjort.
Citera
2023-05-14, 14:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Här tycker jag att förhörsledarna överdriver stegen i hälsoappen när de delger M;
'det handlar ju om några minuter här och där som den är still'.
Det är väl ändå fler än några minuter som mobilen är still?

Ja, lite fult faktiskt.

Man vill ju förstås pressa en misstänkt, särskilt kanske som att man märker att det finns frågetecken och man misstänker något.

Men jag tycker att det är oerhört viktigt att vara reko, ärlig och använda de metoder som de faktiskt visat sig skickliga på flera gånger.

Det finns ju flera gånger där de är ärliga, men berättar inte fullt ut. Et exempel är ju när de säger tt Johanna har berättat om resan. Sanningen är ju inte att Johanna berättat om dumpningen, utan att de åkt med bilen, och det ä ju efter att Johanna har pressats med att de har hennes mobil och i en sådan kan man se var den varit.

Så lite fulspel kör de med även där, men de ljuger inte heller. Om Maja skulle fråga, då får de inte ljuga.

Men att prata om minuter här, det är en förvanskning som kan likna en lögn, eftersom man visst hinner sova på vad blir det; 24 minuter.

OM de nu hade haft start och -sluttid, då hade vi vetat mer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in