2023-05-14, 13:51
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Även om energi är en basvara som påverkar allt så är det dunderkorkat att förenkla problemet till energibrist och höga kostnader på el. Det enda bestående problemet kopplat till Ukraina konflikten är de ökade kostnaderna på gödsel och de uteblivna matleveranserna men det är ett problem som drabbar länder i Afrika och Asien, inte Sverige eller Europa. Inte ens Gulfstaternas tappra försök till att driva upp kostnaderna på drivmedel påverkar Sverige nämnvärt förutsatt att folk fortsätter jobba hemifrån. De stora problemen är snarare att sedelpressarna gick varma hela världen över efter COVID pandemin och alla länder skulle ge ekonomin en jump start. Att Kina drog ut på sina nedstängningar hjälpte inte heller.

Energipriset spiller över på ALLT.

Börjar det produceras mer energi i Tyskland för att Sverige höjer styrräntan?
Citera
2023-05-14, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla

Ja men inflationen beror inte bara på energipriserna.
Citera
2023-05-14, 13:53
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Vilka är dessa "andra saker"?

Men jag har ju precis skrivit det ett antal gånger, men jag märker att du är väldigt snabb på att svara på det man skriver så du läser dåligt eller förstår inte riktigt vad du läser.
Citera
2023-05-14, 13:54
Bannlyst
Citat:
Men jag har ju precis skrivit det ett antal gånger, men jag märker att du är väldigt snabb på att svara på det man skriver så du läser dåligt eller förstår inte riktigt vad du läser.
Det du drar fram får inte ner inflationen.
Citera
2023-05-14, 13:55
Medlem
Citat:

Räntehöjningarna syftar till att dämpa efterfrågan och dämpad efterfrågan trycker ned priserna. Vad är det du tror dig har förstått här som Riksbanken inte förstår?
Citera
2023-05-14, 13:56
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Jag skriver precis vad jag vill när jag vill.

Jo jag märker det. Du förstår inte vad du läser. Citerar mig själv och ber dig läsa noga och sedan ge mig ett svar:

Citat:
Men förklara hur du tänker istället?

Innebär en höjd styrränta här i Sverige att efterfrågan på energi går ner i Tyskland?

Vad är det som kommer dämpas? Tänker du på bostadsbyggandet och bilförsäljningen? Tror du att det är det som driver inflationen?
Citera
2023-05-14, 13:56
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPS1
Räntehöjningarna syftar till att dämpa efterfrågan och dämpad efterfrågan trycker ned priserna. Vad är det du tror dig har förstått här som Riksbanken inte förstår?

Så efterfrågan på energi går ner i Tyskland för att Sverige höjer styrräntan?
Citera
2023-05-14, 13:59
Bannlyst
Citat:
Jo jag märker det. Du förstår inte vad du läser. Citerar mig själv och ber dig läsa noga och sedan ge mig ett svar:
Nej men höjer man räntan sjunker andra priser som också driver inflationen.

Att elpriserna är höga, samtidigt som vi inte kommer åt just dem, tvingar oss isf bara att höja räntan litet mer för att få ner inflationen genom att andra faktorer pressas ner mer.
Citera
2023-05-14, 14:00
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Nej men höjer man räntan sjunker andra priser som också driver inflationen.

Att elpriserna är höga, samtidigt som vi inte kommer åt just dem, tvingar oss isf bara att höja räntan litet mer för att få ner inflationen genom att andra faktorer pressas ner mer.

Vilka priser sjunker som driver inflationen? Vad driver inflationen?
Citera
2023-05-14, 14:03
Medlem
Citat:
Så efterfrågan på energi går ner i Tyskland för att Sverige höjer styrräntan?

Ja, Sverige och Tyskland befinner sig på en gemensam marknad och Riksbanken måste följa ECB någorlunda om man inte vill ha skenande priser på importerade varor. En stor andel av alla livsmedel som du konsumerar är importerade

Du verkar tro att svensk ekonomi existerar i något slags vakuum, vilket inte är fallet.
Citera
2023-05-14, 14:04
Bannlyst
Citat:
Vilka priser sjunker som driver inflationen? Vad driver inflationen?
Detta driver inflationen:

1) Energipriser, främst fossilbränsle.
2) Råvarukostnader. Trä, stål och plast har blivit dyrare.
3) Efterfrågan på varor och tjänster har ökat i takt med att ekonomin återhämtar sig från pandemin. Livsmedel bostäder och transporter.
4) Svag krona.
Citera
2023-05-14, 14:05
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPS1
Ja, Sverige och Tyskland befinner sig på en gemensam marknad och Riksbanken måste följa ECB någorlunda om man inte vill ha skenande priser på importerade varor. En stor andel av alla livsmedel som du konsumerar är importerade

Men nu pratar vi om styrräntan i Sverige. Riksbankens höjning av styrräntan i Sverige är inget som påverkar Tyskland. Eller menar du att vi har samma centralbank?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in