2023-05-14, 12:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Du tror det är en bra idé med tio procents inflation?
Jag uppmärksammade att du byggde en halmgubbe.
Och i stället för att sluta upp med det och försöka vara seriös så är det första du gör att repetera halmgubben.
Du blir verkligen sinnebilden för en oseriös debattör.

Citat:
Att i en situation av hög arbetslöshet kräva höga löneökningar riskerar ju bara att man försätter sin arbetsgivare i situationen att riskera konkurs eftersom lönekostnaderna blir för höga.
Möjligt att du är tonåring. Då är din kommentar begriplig. Men vi som varit med vet hur facket agerat genom decennierna.

Citat:
Sedan kanske du skulle vara litet mer konstuktiv när du debatterar
Ja, jag skrev detta:
Den meningen saknar förklaringsvärde.
Du får byta ut "naturligtvis" mot logik.

Men du väljer att leverera exakt 0.

Sedan la jag till lite information som skulle hjälpa dig. Men det är 0 användning av det.

Ditt inlägg har inget förklaringsvärde. Det är tomt.
Citera
2023-05-14, 12:34
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är bara en återbetalning av överdriven skatt på el. Tror det handlar om ca 30 öre/kWh.
Den skall ju tillbaka till hushållen.

De som vill bygga kärnkraft får öppna sina plånböcker och bygga.
.

Dom pengarna ska ju egentligen gå till en ökad kapacitet mellan elområdena. Hade det då inte varit bättre att satsa dom pengarna på ett kärnkraftverk i södra Sverige? Då hade man löst 2 problem, överföringskapaciteten och en ökad elproduktion.
Citera
2023-05-14, 12:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Sedan att "leveranskejor" slås sönder är ingen tragedi eftersom de kommer tillbaka i en sundare ekonomi.
Det är dyrt att återuppbygga det som går sönder.

Efter FEDs räntehöjning som ledde till Finanskrisen tog det 10 år innan arbetslösheten var nere på tidigare nivåer.
Citera
2023-05-14, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kommer efterfrågan på el sjunka i tyskland för att styrräntan höjs i Sverige?

Hahaha vadå ingen tragedi? Förstår du ens vad det betyder? Vi snackar om fraktfartyg som inte finns längre och som kommer ta ÅR att återställa.

Jag som är insatt (vilket du visar att du ABSOLUT inte är) vet vad leveranskedjor kan betyda för t.ex priset på en vara. Men du förstår nog inte sådant.

När världen började öppna upp igen hade fraktkostnaderna för dom företag jag har insyn i stigit med 100%, ibland mer. Vad tror du en sådan kostnadsökning gör på en varas pris? Tror du priset stiger eller sjunker? Och tror du överhuvudtaget det har någor samband med inflationen?
OK men isf får vi leva med en inflation på tio procent.

Det kommer inte att innebära att folk får mer pengar över.
Citera
2023-05-14, 12:39
Bannlyst
Citat:
Jag uppmärksammade att du byggde en halmgubbe.
Och i stället för att sluta upp med det och försöka vara seriös så är det första du gör att repetera halmgubben.
Du blir verkligen sinnebilden för en oseriös debattör.

Möjligt att du är tonåring. Då är din kommentar begriplig. Men vi som varit med vet hur facket agerat genom decennierna.

Ja, jag skrev detta:
Den meningen saknar förklaringsvärde.
Du får byta ut "naturligtvis" mot logik.

Men du väljer att leverera exakt 0.

Sedan la jag till lite information som skulle hjälpa dig. Men det är 0 användning av det.

Ditt inlägg har inget förklaringsvärde. Det är tomt.
Ja men bli litet mer konkret själv då.

Vad ska vi ha för nivå på inflationen anser du som är så insatt?
Citera
2023-05-14, 12:40
Bannlyst
Citat:
Det är dyrt att återuppbygga det som går sönder.

Efter FEDs räntehöjning som ledde till Finanskrisen tog det 10 år innan arbetslösheten var nere på tidigare nivåer.
Javisst och det kanske blir så igen. Har du något förslag på hur det ska kunna gå snabbare nu?
Citera
2023-05-14, 12:43
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
OK men isf får vi leva med en inflation på tio procent.

Det kommer inte att innebära att folk får mer pengar över.

Men förklara hur du tänker istället?

Innebär en höjd styrränta här i Sverige att efterfrågan på energi går ner i Tyskland?

Vad är det som kommer dämpas? Tänker du på bostadsbyggandet och bilförsäljningen? Tror du att det är det som driver inflationen?
Citera
2023-05-14, 12:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Inflation ger visdt ökad arbetslöshet. Tänker du på företagen så belastas de av högre utgifter. De måste spara in samtidigt som de även höjer priserna. Folk får gå och de höjda priserna dämpar efterfrågan. Arbetslösheten pressas upp.
Iduno. Man ska vara försiktig med att dra slutsatser från historien och tro att tidigare läxor alltid kommer vara värdefulla. Vi befinner oss i ett läge där den största barnkullen i historien håller på att gå i pension vilket även innebär att det kan bli oerhört svårt att avskeda folk för att spara pengar då kompetens och arbetskraft är bristande. Särskilt när arbetskraftsinvandringen begränsas. Det kan mycket väl bli som så att det inte blir någon höjd arbetslöshet i Sverige då gruppen som är påväg in på arbetsmarknaden är betydligt mindre än gruppen som är påväg ut.
Citera
2023-05-14, 12:45
Bannlyst
Citat:
Men förklara hur du tänker istället?

Innebär en höjd styrränta här i Sverige att efterfrågan på energi går ner i Tyskland?

Vad är det som kommer dämpas? Tänker du på bostadsbyggandet och bilförsäljningen? Tror du att det är det som driver inflationen?
Nej jag ser bara att dina förklaringar ger en mycket dyster framtid. Visst du kanske har rätt men Svenskarna kommer att bli väldigt mycket fattigare med en inflation som biter sig fast på tio procent.
Citera
2023-05-14, 12:46
Avslutad
Riksbanks Teddes sista besked är prognosen medelstyrränta på 3.65% 3024-2025, sänkning till 3.35% 2026. Kommer detta in ungefär rätt, så ligger snitträntorna över 4% 2 år, samt ner till runt 4% 2026. Det är väl inte orimligt scenario. En högre ränta än så gör det i princip omöjligt bygga bostäder. En joker i leken blir nästa vinters elpriser.
Man kan väl konstatera att det blir riktigt dyrt att bo. Om räntan ligger runt 4% 2026, så tror jag vår brförening höjer avgiften med minst 50% tills dess. Låter saftigt men i pengar blir det inte så farligt. Många föreningar, både äldre o nyare lär höja mycket. Men hela samhället drabbas nog framöver. Tror inte hyresrätter kan klara sig med 4% höjning av hyran framöver per år. Många brföreningar som avvaktat med höja lär drämma till i år.

Citat:
I genomsnitt kommer bostadsrättsföreningarna i Sverige att behöva höja sina avgifter med 40 procent jämfört med 2021 års avgiftsnivå. Det menar fastighetsförvaltaren Nabo som gjort en helhetsanalys av drygt 2 000 bostadsrättsföreningars kassaflöde.
https://www.fastighetsnytt.se/fastighetsmarknad/bostader/analys-kraftiga-hojningar-av-brf-avgifter-vantar/

Från januari 2023
Citera
2023-05-14, 12:50
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Nej jag ser bara att dina förklaringar ger en mycket dyster framtid. Visst du kanske har rätt men Svenskarna kommer att bli väldigt mycket fattigare med en inflation som biter sig fast på tio procent.

Ja men mycket av det vi ser idag är ju något som våra odugliga politiker skapat.

Svenskarna kommer bli fattiga med en hög inflation. Men det är tyvärr inget som går att lösa med någon "quick fix" som en höjning av styrräntan t.ex. Det måste till andra saker också.
Citera
2023-05-14, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ja men mycket av det vi ser idag är ju något som våra odugliga politiker skapat.

Svenskarna kommer bli fattiga med en hög inflation. Men det är tyvärr inget som går att lösa med någon "quick fix" som en höjning av styrräntan t.ex. Det måste till andra saker också.
Vilka är dessa "andra saker"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in