Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag tror du lägger en för psykologisk vinkel på "provocerad". Det ska inte förstås som en snorunge som slår en annan kille för att "ey, han tittade snett på mig".
Provokationer handlar i grunden om psykologi. Provokation är att man -
medvetet eller omedvetet - stimulerar fram ett visst beteende hos någon annan.
Och det är naturligtvis kärnan i problemet. Eftersom den som gör något ju inte med
säkerhet kan veta hur den andra uppfattar en händelse, t ex som en provokation, så gäller det ju att den som känner sig provocerad faktiskt stannar upp och överväger läget. Det alldeles särskilt om man anser sig vara en stormakt. Då får man inte reagera som den där "snorungen" i ditt exempel. Detta eftersom i princip samtliga handlingar som någon utför kan uppfattas som provokativt av någon annan.
Ska man hårdra det så är enda sättet att undvika att riskera att provocera någon att man ligger stilla och inte gör något alls. Fast, det är klart, då provocerar man förstås alla som tycker att man borde göra något vettigt och inte bara ligga och slöa...
Så, nej, ryssarna - om de vill vara en stormakt - får inte känna sig provocerade av att andra länder bedriver en självständig politik inom sina egna gränser. Man kan ogilla landets politik, man kan klaga via diplomatiska kanaler etc, men att känna sig provocerad att ta till militär invasion: nej.
Och detta inte minst som ryssarna borde inse att huvudorsaken till att alla deras grannländer vill in i Nato är de länderna känner sig provocerade av Rysslands agerande och måste vidta åtgärder för att skydda sig själva. Så det som hänt nu är ju att ryssarna bekräftat grannländernas farhågor. I ett läge när Ryssland faktiskt hade alla möjligheter att bygga goda relationer istället. Så ryssarna har agerat som din "snorunge". Att de inte borde ha gjort det är självklart.
Jag försvarar inte invasioner, men ska man invadera något annat land är i princip samtliga andra argument för invasionen bättre och rimligare än just "provokation" av andra länders inrikespolitiska beslut.