2023-05-14, 07:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Det finns iofs inget egenvärde i att bostadspriserna går ner men de höga bostadspriserna visar att penningmängden är för stor.
Du får gärna visa hur du kommer fram till det.

Och gärna förklara varför ingen skall ha råd med nyproduktion.
Citera
2023-05-14, 08:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det är bättre (men inte lika populärt) att bara minska penningmängden i så fall.
Vilket höjd ränta syftar till, sen har RB och andra centralbanker svällt sina balansen med obligationsköp som de börjat att minska innehaven av.
Citera
2023-05-14, 08:31
Medlem
Citat:
Ja nollränta var ingen bra idé.

Det är den vi får betala notan för nu.

Dags att avskaffa de där klåparna (Riksbanken)

De missköter sig gång på gång. Och vi får stå för kostnaderna. Sjukt.
Citera
2023-05-14, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Nä, högre inflation ger inte högre arbetslöshet. Köpkraften försämras bara av reell inflation (fallande produktivitet), inte av nominell inflation. Och sämre köpkraft ger inte högre arbetslöshet. Däremot så kan reella omställningar ge högre arbetslöshet. Och försämrad produktivitet kan ju leda till ändrat köpbeteende.

Nominell deflation ger högre arbetslöshet eftersom folk hatar nominella lönesänkningar. Det räcker inte med att folk accepterar 0% i löneökningar. Det krävs generella lönesänkningar för att det inte ska bli ökad arbetslöshet.

Du. Folk hatar inte sänkta priser. Står lönerna då stilla spelar det ju ingen roll. För länge sedan upplevde Sverige deflation. 1890-talet väl? När Sverige i rask takt utvecklades industriellt. Jag har då aldrig hört talas om att arbetslösheten då var hög och att det var deflationen som var boven.
Senast redigerad av Tymmiedickzon 2023-05-14 kl. 08:34.
Citera
2023-05-14, 08:37
Bannlyst
Citat:
Vi måste få ner inflationen.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det är bättre (men inte lika populärt) att bara minska penningmängden i så fall.

Ökad penningmängd är inflation.

Minskad penningmängd är deflation.
Citera
2023-05-14, 08:37
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2023-05-14 kl. 08:46.
Citera
2023-05-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilket skämt. Alla vet att räntorna kommer att börja dala om två månader. Handelsbanken har redan sänkt min ränta i veckan.

Att man sänkt DIN ränta (av nån anledning) har noll betydelse.

Här har du din bank för fyra dagar sen:

https://www.dn.se/ekonomi/handelsbanken-hojer-borantan/
Citera
2023-05-14, 08:49
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är inte staten som gör saker dyrare. Det är privata vinstmaximerande intressen som gör drivmedel, livsmedel osv. dyrare. Att staten höjer räntan påverkar inte privata bankers utlåning. Vårt gemensamma betalningsmedel är också privat kontrollerat av privata banker. Så vad har det med staten och riksbanken att göra? Det är bara ett stort lurendrejeri.

Nejmenvisst.

Skatter som bonus MALUS, elskatter, bränsleskatter, miljöavgifter och liknande gör ju inte saker dyrare…
Citera
2023-05-14, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Du. Folk hatar inte sänkta priser. Står lönerna då stilla spelar det ju ingen roll. För länge sedan upplevde Sverige deflation. 1890-talet väl? När Sverige i rask takt utvecklades industriellt. Jag har då aldrig hört talas om att arbetslösheten då var hög och att det var deflationen som var boven.
Men om nominell BNP sjunker så måste lönerna sjunka. Det räcker inte med att de står stilla. Sjönk NBNP på 1890-talet?
Citera
2023-05-14, 08:52
Medlem
Imnshos avatar
Kanske kan man använda nån AI att sätta styrräntan framöver? Eller typ nåt väldigt enkelt, KPI+1% och kanske lägga in nån faktor för första- och andraderivatan för att få in trenden framåt också.

Sedan kan vi avveckla riksbanksdirektionen och låta dem söka jobb istället. Kanske i hemtjänsten eller på äldreboenden.

Även Flashbacks begåvningsreserv i ekonomifrågor kan sälla sig till dessa arbetssökande. T ex liksom-fb, alpha001, gromph, och andra ekonomiautister. Så slipper de häcka framför datorn varje timme under dagen.
Citera
2023-05-14, 08:53
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Skatter som bonus MALUS, elskatter, bränsleskatter, miljöavgifter och liknande gör ju inte saker dyrare…

Nu beror ju inte prisökningar på elskatter, bränsleskatter osv. Bakom prisökningarna finns andra faktorer.
Citera
2023-05-14, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Men om nominell BNP sjunker så måste lönerna sjunka. Det räcker inte med att de står stilla. Sjönk NBNP på 1890-talet?

Om nominell BNP sjönk eller ökade vet jag inte och bryr mig inte heller. Siffror är meningslösa när välstånd är relevant. Jag vore förvånad om real BNP föll det årtiondet för vad jag vet gjorde Sverige intet fel då (när min farfar föddes ). Sänkta nominella löner i deflationstider känner jag heller inte till. Men det är ju roligare med stärkt köpkraft istället för förlorad sådan (samt minskade klyftor istället för vidgade sådana).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in