Citat:
Ursprungligen postat av
Soperent
Såg det nu när jag kollade på hemsidan. För inte allt för länge sedan hade de enbart noname motorer och batterier. Vad gör man om noname batteriet är slut efter 3 år, håller de verkligen lager på dessa?
Hade de haft en cykel med Bafang mittmotor, delfin eller pakethållarbatteri, Shimano Nexus 8 växlar och skivbromsar så hade jag köpt en bara för att experimentera med den och se hur den håller.
Biltema köper sina cyklar med reservdelar för en viss period. Så dessa delar finns oftast i lager under den perioden faktiskt, även batterier. Efter att serviceperioden är slut så är det värre. Idag är det väldigt svårt att få tag i batterier till de äldre elcyklarna man sålde mellan 2014-2018. Ibland får man in en batch med batterier som tar slut på en vecka. Likadant med controllers, kadenssensorer och liknande.
Men Biltema har ett reklamationssystem där allt som reklameras registreras. Elcyklar kastas inte i bingen utan antingen sparas de eller så plockas delarna som sitter på av och sparas och ramen kastas. Så många gånger kan man få tag i delar genom detta system. Jag räddade mängder av cyklar på detta sätt. Tyvärr är kunskapen ibland Biltemas personal i vissa butiker otroligt dålig så ibland kan man hitta saker som en skrotad elcykel med enda defekt "trasig kontrollpanel" och då har man ju en guldgruva där. Alla butiker är dock inte lika bra på att skicka delar till andra, det varierar enormt.