2023-05-13, 10:45
Medlem
Mullrets avatar
I min ipad går det enkelt hitta position och datum för vanliga bilder. Men ej bilder som ligger på Blocket.

Man vill ju gärna se om objektet är i närheten av säljare.

Någon som har någon ide?

Stegförsteg hur man gör uppskattas.
Citera
2023-05-13, 10:48
Medlem
Fan talar du om?

Om nån tar kort på en telefon o lägger upp. Vad får dig att tro att telefonen MÅSTE vara nära säljaren 1 timme efter annonsen kom upp?

Bara för att säljaren har en gammal bild på något betyder de ju inte att varan finns nära..

Herregud vilket pucko du måste vara
Citera
2023-05-13, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
I min ipad går det enkelt hitta position och datum för vanliga bilder. Men ej bilder som ligger på Blocket.

Någon som har någon ide?

Gissningsvis, så rensar Blocket metadata från bilder innan de läggs upp
Citera
2023-05-13, 10:53
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det går ju inte att enkelt spara bilder från blocket genom att högerklicka och 'spara bild', gissar att det är ett medvetet drag från blocket.

Ser du all info på bilderna på facebook också?
Citera
2023-05-13, 10:58
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Fan talar du om?

Om nån tar kort på en telefon o lägger upp. Vad får dig att tro att telefonen MÅSTE vara nära säljaren 1 timme efter annonsen kom upp?

Bara för att säljaren har en gammal bild på något betyder de ju inte att varan finns nära..

Herregud vilket pucko du måste vara

Läs och lär. (FB) Blåsningar på Tradera / Blocket / Citiboard /etc
Citera
2023-05-13, 11:02
Medlem
sommarlovs avatar
Gissningsvis så rensas all meta-data bort?
Citera
2023-05-13, 15:42
Medlem
Citat:
Läs och lär. (FB) Blåsningar på Tradera / Blocket / Citiboard /etc

Vad ska jag lära mig?

Finns de en bild på blocket som du ska lokalisera att den är tagen i säljarens bostad.. vad säger dig att säljaren inte kan flytta på varan 1 tim senare? E du på riktigt? Jävla nöt
Citera
2023-05-13, 16:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Vad ska jag lära mig?

Finns de en bild på blocket som du ska lokalisera att den är tagen i säljarens bostad.. vad säger dig att säljaren inte kan flytta på varan 1 tim senare? E du på riktigt? Jävla nöt

Bättre ha koll än bli lurad. Är bilden tagen l Ryssland och säljaren bor i Västerbotten så är det en scam. Typ annons på en snöscooter.
Citera
2023-05-13, 16:01
Medlem
Citat:
Bättre ha koll än bli lurad. Är bilden tagen l Ryssland och säljaren bor i Västerbotten så är det en scam. Typ annons på en snöscooter.

Så är bilden tagen i västerboten med scootern i verkligheten finns i ryssland blir du nöjd? Träffa säljaren irl så slipper du oroa dig
Citera
2023-05-13, 16:01
Bannlyst
Citat:

Någon som har någon ide?

Det är naturligtvis omöjligt eftersom man rensar bort EXIF.
Citera
2023-05-14, 02:16
Medlem
BOBSAGETs avatar
Nej det går inte, den info du ser på bilder du själv ha är lagrade ”inne i” bilden (metadata/EXIF), sånt kommer du inte åt på Blocket, men ibland på bilder på övriga internet, om du laddar ner bilden till paddan.

Men du kan ju be säljaren ta en ny bild på något specifikt. T ex undersidan eller nån speciell koppling eller fäste. Kan de inte leverera den bilden så är det inte en seriös säljare.
Citera
2023-05-17, 14:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOBSAGET
Nej det går inte, den info du ser på bilder du själv ha är lagrade ”inne i” bilden (metadata/EXIF), sånt kommer du inte åt på Blocket, men ibland på bilder på övriga internet, om du laddar ner bilden till paddan.

Men du kan ju be säljaren ta en ny bild på något specifikt. T ex undersidan eller nån speciell koppling eller fäste. Kan de inte leverera den bilden så är det inte en seriös säljare.

Lysande ide’.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in