Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Fick inte TR uppgifter om när Ts och Js mobiler lämnade för McD? De tiderna ihop med grannens vittnesmål om att han först träffade J i trappan och att RL sa att det var ett långvarigt tryck (inte tio sekunder) borde gjort tiden 02.43 orimlig! Åklagaren trodde ju själv på ca 02.30.
Ja, det verkar ju vara omöjligt. Men rättens ordförande/domaren verkade inte tycka att det var omöjligt med 02:43.
Tror att det är i det här inslaget han säger det, att trots grannens stegräknare så funkar det med den tiden som grannenuppgav:
https://sverigesradio.se/artikel/radmannens-svar-om-tidslinjen-inte-orimligt-kort-tid
Ja, om man ska se till enbart själva strypningen säger rättsläkaren så här om tiden:
Från rättegången:
"
Å: Kan du säga nånting om processen vid strypvåld och strypvåld som leder till död; hur lång tid det tar, hur ser ett sådant förlopp ut?
AL: "Generellt så går personen och alla vitala organsystem genom ungefär fem oliks faser. Och första fasen brukar beskrivas som andnöd, lufthunger. Då känner man panik, man har kraftiga andetag, hjärtfrekvensen går upp och blodtrycket går upp och man kämpar helt enkelt för luft. Och den första fasen brukar man säga kan vara upp till en minut, en minut och tjugo sekunder.
Efter det så börjar sk konvusionsfasen, där kroppen och viljemässig muskulatur i kroppen kontraherar, och det är ju konvusionsfas, man, det ser ut som vid epileptiska anfall och i den fasen, den fas brukar vara upp till två minuter.
Efter det så har man ju hamnat i en sån där fas som heter preterminal agonal andning, där man har nästan övergått, eller passerat en punkt där processen inte längre kan hävas egentligen.
Och efter det så hamnar man i agonal fas...
Å: Och alla de här faserna som du beskriver, det tar ett, om jag förstår dig rätt, ett antal minuter då?
AL: Ja.
Å Kan medvetslöshet inträda tidigare i det här förloppet?
AL: Ja det kan det ju göra, absolut. Redan under första fasen, med lufthunger och man kan förlora medvetandet redan då, ja. Absolut."
https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4
Så här pratar man ju om minst 3,5 minuter till de sista faserna, så jag vet inte exakt hur många minuter det skulle totalt handla om, men 4-5 min?
Jag vet att hjärnan får dödliga skador efter total syrebrist på fyra minuter.
Innan dess har vi ju fällningen med den första dunsen, och därefer några dunsar till som kanske är Johannas knän som slår i golvet eller Toves huvud som bankas i golvet.
Nu har jag skrivit upp grannens förhör med tiderna förut, men har dom inte här just nu som jämförelse.
Jag utgår från att hela förloppet måste ta minst fyra minuter, men förmodligen lite till. Men om man ska vara snäll säg fyra minter.
Inte ens det funkar för sedan kommer ju Johanna inte ner direkt på sekunden efter de sista slagen i väggen, utan grannen går ner, in till sig och de väntar 5- 10 minuter innan Johanna sticker ut näsan.
Även om man är snäll även där, räcker inte tiden till.
Grannens app visar på steg vid 02:45:39, vilket överenstämmer med att Toves mobil synes visa på rörelse. (Johanna). Det borde då vara när Johanna möter honom i trappen, och han går in för att hämta sin jacka och bilnycklar (och mobil? om han intehade den i handen när hon kom). Därefter går hon upp och hämtar sin egen mobil.
02:47:29 är sluttid för honom, vilket borde vara när han sätter sig i bilen, vilket ju också överenstämmer med Johannas och Toves ungefär.
Sedan funderar jag på hur rätten tänker runt Majas mobil och fotstegen där. Menar de att hon har mobilen med sig under mordet?
Där hade ju starttid och slutitd varit till hjälp, men även hur stegen, båda fötter i golvet, steglängd mm kunnat var till hjälo. Låter väl inte så troligt att man går med långa stabila steg mitt under ett mord, en fot i taget.