Juni 2014 försöker Mia koppla av vid tv:n. Men tyvärr råkar hon ut för transfobisk humor. Attan!
”Efter redan 30 minuter av att flippa kanaler hade jag hört 5 transfobiska skämt.
Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig riktigt, man har ju hört hur skitig TV är, speciellt på sommaren liksom. Men jag registrerade snabbt vad man kan och inte kan kolla på, om man vill undvika transfobi.
Jag kan kolla på Masterchef, det gillar jag, men jag bör undvika sitcoms. Varenda en av dom, inklusive How i met your mother, som jag ofta hör folk säga vara progressivt. Okej, men jag vill ändå ha komedi. ah, Dr. dolittle gick på tv, jamen det är kul, handlar ju bara om en kille som pratar med djur. Kan ju knappast finnas möjlighet till någon transfobi där!..
Tills den scenen där en karaktär kollar under toadörrar på damtoan i jakt efter sin hamster, hittar ett par håriga ben under ett par leggins med en tillhörande uppenbart manlig röst.
Och där tappade jag tålamodet. Efter detta blev filmen inte längre rolig, utan allt jag tänkte på var att människor hade skrivit det skämtet, filmat det skämtet och godkänt det skämtet, och slutligen haft med det skämtet. Det är inte bara något som hände av misstag, utan det är genomtänkt transfobi, ursäktat med humor.
Dr. Dolittle kanske är ett tamt fall, men i en industri som redan är mansdominerad och transfobiskt i stort sett överallt annars, blir man bara trött. Det är inget stort fall, det är bara en droppe i ett hav. Hur fylld av transfobi är vår media när en rolig familjefilm som handlar om en läkare som pratar med djur måste inkludera ett transfobiskt skämt”
https://transochannat.wordpress.com/2014/06/29/transfobi-som-komedi/