Citat:
Ursprungligen postat av
London
Cyber/IT-säkerhetsrisk är väl topprisk på de flesta globala risklandskap? Fokus från myndigheter med regelverk som IKT, DORA etc.
Blev ett sent svar här men bättre sent än aldrig. Ja, svenska myndigheter älskar att slå sig på bröstet i ord men är dessvärre mindre bra på att följa upp med handling. Finns en utmärkt rapport från KTH/FOI från 2020 som skickade ut en questionnaire till ~130 myndigheter i Sverige som visade att lite drygt 40% hade en anställd som hade ansvar för säkerhet som en av sina arbetsuppgifter. Kort sagt så är vi inte Israel direkt om man säger så..
Citat:
Alltså, enkelt förklarat: Hade jag anställt en Vd som operativt ansvarig och vid första återkoppling hört att han ringt Henke Larsson och erbjudit honom ett jobb som damlagets tränare så hade samtliga röda flaggor vinkats omgående. Vilket de gjorde.
Att han sedan sparkat sportchefen utan tydlig kontinuitetsplan, själv går in och lajvar FM för klubbens räkning, signar Durmaz Sr på volley över telefon, köper in en spelare som inte ens platsar på bänken i ett spanskt division fem-lag för att slutligen sjukskriva sig själv inför premiären när allt gått åt helvete är tillräckligt med indikatorer för mig.
Kan du se diskussionen framför dig när Berntsen lägger fram en totalplan för hur truppen ska formeras och får till svar: "Du behöver tänka mer sexigt"?
Jag var inte heller helt nöjd med ML's utspel i media men i slutändan så är ML ingen sportchef och om vi bortser från Durmaz som kom in för vad jag till skillnad från många tror är en negligerbar summa pengar med tanke på att hans andra anbud var från en turkisk bottenklubb i typ division 2 eller 3 och en chansning på Fischer som inte slagit rätt (än iaf.) där belgarna betalar merparten av lönen så tycker jag inte det var full kaos bland rekryteringarna. Helt ärligt så tyckte jag vi gjorde ett väldigt bra fönster, mer spännande på väldigt länge, som skulle ge resultat. Magashy, Faraj och Modesto är alla tre värvningar som på förhand såg väldigt bra ut och som jag tror kommer bli bra med tid. Durmaz Jr. kan säkert bli något nyttigt på sikt och Keita kom gratis och är ingen jag skrivit av än.
Jag tror som sagt att problemet sitter i attityden i truppen. Det fungerar inte att gå in och jogga runt på planen tills man ligger under mot dom mindre lagen. Eftersom detta var ett problem redan förra säsongen så är det inte heller något jag lastar ML's stint som sportchef för. Nu är väl förhoppningarna från min sida att Berntsen klarar av att komma fram till spelare som ex. Billy som är toppklass och sitter på en oerhörd talang men som är minst sagt ointresserad när det är dags att möta Kalmar borta och lyckas trycka in den där träningskulturen han pratade om. Med detta sagt så kan det nog bli tal om att låna ut dom spelarna som känner sig för fina för att springa vid förlust mot Göteborg till Zelenskyy och Ukraina så dom får lära sig det den hårda vägen vid fronten i Bakhmut.