Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Man får känslan av att detta våld skett i ett fullkomligt raseri från JJ:s sida. Alltså att snabbt övermanna Tove, få henne medvetslös, medvetet eller omedvetet, och sedan inte kunna besinna att släppa greppet/trycket förrän Tove är död.
Det ”tysta våldet” bedömer jag alltså har sin grund i att Tove inte haft en chans för att våldet från JJ var så extremt ”hårt” och snabbt från start.
Om Tove låg på mage och JJ hade hennes armar låsta under de grenslande benen så har Tove inte haft mycket utrymme för motvärn.
Oavsett så kan ögonskadan ha kommit från när JJ försöker rikta in händerna om Toves hals.
JJ tonar ned våldet i förhören det måste man fatta.
Aspiration hade kunnat förklara att det gick snabbt men bristen på det är ju att JJ var helt likgiltig till att Tove skulle dö där.
Var MH passar in i ovan vågar jag mig inte på någon teori än.
Nej, jag håller med om att Majas del är svårtydd, det för att det saknas väldigt mycket vad gäller indicier/bevisning och även att hon är i mångt och mycket lite osynlig i hela förloppet.
Helt klart finns det saker som inte ser bra ut för hennes del, men det känns svårt att fälla henne för något också.
Våldet måste ha varit överväldigande och enormt snabbt.
Det får mig att tänka att Johanna måste ha haft klart för sig redan innan, hur hon skulle gå till väga. I huvudet har nog ett liknande förlopp funnits redan, för som jag tidigare sagt, vem tänker ens på att "fälla" någon?
Jag frågar mig, om någon är arg på någon och plötsligt får ett anfall av vrede, vad skulle ske? Är inte då en mer logisk och spontan tanke att någon då skulle slå på personen?
Jag upplever "fällningen" som att den kan vara planerad och det snabba förloppet helt utan skrik såvitt grannarna hört, talar för att allt gått väldigt snabbt.
Även här har ju grannens mobil kunnat vara till hjälp. Inte bara för att fastställa själva mordtiden, utan hur snabbt det gått.
Vill passa på att fråga dig, kan det var för sent att få ut data från grannens mobil idag? Bortsett från hälsoappen?