2023-05-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Eftersom P4 Jönköping kunde se information från grannens stegräknare den natten bör väl ändå viss data finnas kvar.

Data från Hälsa-appen är kvar länge då Apple menar att det är av intresse för användaren att ha historik på det.

Annan användardata som mobilen sparar, typ om skärmen låses, rensar databasen ut efter ett par dagar eller vad nu det har för tidsperiod.

Då polisen inte gjort en tömning av grannens mobil är alltså risken stor att data som kan vara avgörande för fallet/tidslinjen är borta för evigt.

Samma gäller koordinater (och annan användardata) i JJ och MH:s mobiler då de kan rensas efter en vecka och som vi vet gjordes tömningen med den mer avancerade metoden först efter drygt två veckor.

Även när det kommer till data genererad i i/av mobilerna som lagras på Googles, Samsungs och Apples servrar (i Apples fall används ofta Amazons servrar då de inte har så många egna) så rensas den ut efter viss tid.

I slutet av oktober tar åklagaren beslut om husrannsakan via distans. Alltså att JJ och MH:s molntjänster ska undersökas. Men inget beslut om att Toves molntjänster ska tömmas.

Varför Toves ”Google-moln” är intressant är för att det är i princip säkerhetskopian på hennes saknade mobil.

Har hon Google Fit-appen så finns hennes steg registrerade i molnet. Alltså samma typ av stegräkning som redovisas från JJ och MH:s Hälsa-app i iPhonen kan ha registrerats av Toves Samsung mobil.

Dessa steg har tidsstämplar som vi vet.

Med andra ord så kan Toves sista steg i livet finnas i hennes Google-moln.

Det är väldigt viktigt att försöka ta reda på om varför en tömning av Toves moln inte gjorts.

Polisen har ett program som heter Ufed Cloud som är speciellt skapat för att med kontoägarens inloggningsuppgifter (mejladress och lösenord) logga in i molnet och tanka ner innehållet.

Man kan göra detta själv med en förnklad metod om man loggar in på takeout.google.com.

Samma leverantör till polisen har ett program där du kan köra användardatan man hittat i molntjänsten IHOP med den man hittat i mobilen.

Det går även att samköra flera olika källor.

Så om detta hade gjorts på rätt sätt så hade man tömt JJ, MH, Tove och grannens/grannarnas mobiler och moln och samkört allt för att få en ”supertidslinje” från den här natten.

Toves bror hjälpte till med att luska fram hennes inloggningsuppgifter till Google. Varför polisen inte använt sig av dem är en IT-forensisk gåta.

Nu ska kanske rättsliga rådet avgöra ”dusten” mellan rättsmedicinska experter men vem kollar de IT-forensika protokollen så varje sten är vänd på?

Nån har inte gjort sitt jobb fullt ut.

Tre faktorer bedömer jag kan ha påverkat resultatet av det utredningsarbetet.

För det första är det lite gungfly inom polisens organisation vad gäller de här tekniska bitarna. Det skvallrar internrevision och även rapporter från BRÅ att IT-forensiken är eftersatt på flera plan.

För det andra så har de två IT-forensikerna kopplade till utredningen 2,5 års erfarenhet TILLSAMMANS när utredningen av fallet inleds. 2 + 0,5 år. Svagheten i utredningen är att även åklagaren verkar ha lite begränsad teknisk ”koll” så han vet inte riktigt vad han ska ”begära” för utredningsåtgärder från de här, i det sora sammanhanget, noviserna.

Sen för det tredje då så har NOA behövt stötta. Och det är kopplat till att precis när det här mordet sker så har Apple uppdaterat operativsystemet till iPhonen någon månad tidigare. Det innebär ofta att de som utvecklar polisens program för tömning och analys av mobiltelefoner och datorer behöver ”börja om” lite med den teknik som ”öppnar upp” mobilen för avläsning.

Men att polisen ändå får fram fyndplatsen genom att hitta koordinaterna för fyndplatsen är ett tecken på att polisens leverantör Cellebrite ändå var tidigt på det. Finns även andra leverantörer som ”öppnar” mobilerna.

Att polisen haft tillgång till tjejernas inloggningsuppgifter tidigt har underlättat att komma in i mobilerna ska tilläggas.

Programvaran för att analysera innehållet från en tömd mobil har uppdaterats av leverantören Cellebrite ett par gånger sedan mobilerna tömdes. Så nu finns chans att hitta andra artefakter från dem som kan vara avgörande för tidslinjen.

Cellebrites uppdateringar av programvaran för analys av mobilens tömningsfil uppdateras i samma takt som analysprogrammet för molndatan.

De rättsmedicinska experterna kan få prata kräk men samtidigt så måste man uttömma alla möjligheter att få fram fler detaljer till tidslinjen.

Cellebrite har en helt ny läsare för det ”nya” filsystemet Biome i iPhonen. Skulle de göra ett omtag med den biten så kanske det äntligen visas lite prov på den ”spetskompetens” som introducerades av diverse företrädare för utredningen i media i höstas.

Det saknas pusselbitar är tydligt då rådmannen knappt själv kan redogöra för hur de bedömt tidslinjen.

Sherlock Holmes hade bett Watson att hoppa och banka i golv och väggar däri lägenheten medans han lyssnade från grannens lägenhet. Han hade kanske gjort en rekonstruktion och plingat järnet på ringklockan vem vet?

Ibland saknas det rent detektivarbete och kreativitet i en utredning.
Citera
2023-05-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var Svegfors som frågade.

Rättsläkaren sa att det var anmärkningsvärt att hitta en skada djupt in i mjukdelarna i bindehinnan i ögat och i mjukdelarna vid sidan av den vänstra ögongloben.

De skadorna har uppkommit i livet enligt rättsläkaren.

Från förhöret i TR:

AL: "Sådan skada hos en fisk person, opåverkad av några narkotiska substanser eller nånting, talar starkt fö övergrepp av annan person, för det är typiskt ställe man kan inte ramla sig själv till en sådan skada om man är frisk och opåverkad."

Svegfors: "Om man tänker sig tag om huvudet, med en tumme i ögat, är det; tänker jag rätt då?"

AL: "Det skulle kunna vara ett möjligt uppkomstsätt, ja."

Och jag kan inte se att denna skada skulle indikera at Maja måste ha varit med?

Jag har också diskuterat anledningen till att Tove inte skriker trots denna skada i ögat, som borde varit väldigt smärtsam.

Därför täker jag att det mest sannolika kanske inte är att den hände vid fällningen, utan snarast efter, om nu inte fällningen gjordes med något slags muggningsgrepp, och Johanna samtidigt trycker ett finger in i ögat. Det som motsäger det, är att det blir onaturligt om man är högerhänt, då det troligaste är att Johanna ska använda sin högra arm för att ta muggningsgeppet för att både tysta och fälla Tove. Då blir Johanas vänstra hand fri, men borde då rimligen skada höger öga lättast.

Jag tror inte att det var av sadistiska skäl som ögat skadades, utan snarast av skäl som handlar om att göra Tove så motståndslös som möjligt.

Det kan ha varit i samband med att Tove fälldes, då skrek hon ju inte heller? Tove kan ha fått en riktig smäll i uvudet, men var änndå inte helt värnlös kanske, utan förökte slita sig fri, och Johanna lyckades inte sätta sig gränsle kanske direkt?

Jag har ju också varit inne på att Johanna kan ha tagit tag om huvudet och bankat det i golvet, därav de andr dunsarna som grnnen tolkade som inte lika höga som första dunsen, men skulle kunna vara tunga steg.

Min tolkning är att det inte alls behövs två personer här, eftersom inget skrik har hörts i någon del av förloppet. Alltså inte heller vid överfallet/fällning, islaget i golvet.

Johanna har inte satt Maja vid fällningen, utan senare i förloppet.

Åklagaren har inte försökt att beskriva ett förmodat förlopp, mer än utgått från Johannas beskrivning och att Maja ska ha ha hållit i armarna likt det Johanna beskrivit.

Varken åklagare eller rätt nämner ögat som del i sin egen slutsats av händelseförloppet.

Man får känslan av att detta våld skett i ett fullkomligt raseri från JJ:s sida. Alltså att snabbt övermanna Tove, få henne medvetslös, medvetet eller omedvetet, och sedan inte kunna besinna att släppa greppet/trycket förrän Tove är död.

Det ”tysta våldet” bedömer jag alltså har sin grund i att Tove inte haft en chans för att våldet från JJ var så extremt ”hårt” och snabbt från start.

Om Tove låg på mage och JJ hade hennes armar låsta under de grenslande benen så har Tove inte haft mycket utrymme för motvärn.

Oavsett så kan ögonskadan ha kommit från när JJ försöker rikta in händerna om Toves hals.
JJ tonar ned våldet i förhören det måste man fatta.
Aspiration hade kunnat förklara att det gick snabbt men bristen på det är ju att JJ var helt likgiltig till att Tove skulle dö där.

Var MH passar in i ovan vågar jag mig inte på någon teori än.
Citera
2023-05-13, 14:34
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så du menar att du inte vet om det är dina eller någon annans ord du skriver?
alla ord är någon annans i början hehe.
Googlar man på exakt den frasen så utgår jag från att det är Sybels egna ordföljd då google inte hittade något exakt resultat :P
Citera
2023-05-13, 14:43
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man får känslan av att detta våld skett i ett fullkomligt raseri från JJ:s sida. Alltså att snabbt övermanna Tove, få henne medvetslös, medvetet eller omedvetet, och sedan inte kunna besinna att släppa greppet/trycket förrän Tove är död.

Det ”tysta våldet” bedömer jag alltså har sin grund i att Tove inte haft en chans för att våldet från JJ var så extremt ”hårt” och snabbt från start.

Om Tove låg på mage och JJ hade hennes armar låsta under de grenslande benen så har Tove inte haft mycket utrymme för motvärn.

Oavsett så kan ögonskadan ha kommit från när JJ försöker rikta in händerna om Toves hals.
JJ tonar ned våldet i förhören det måste man fatta.
Aspiration hade kunnat förklara att det gick snabbt men bristen på det är ju att JJ var helt likgiltig till att Tove skulle dö där.

Var MH passar in i ovan vågar jag mig inte på någon teori än.
Just därför skulle Johannas "olyckshändelse" gå i kras om Maja varit med och sen "glappat" i förhör som tex i dumpningen.
Citera
2023-05-13, 14:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så du menar att du inte vet om det är dina eller någon annans ord du skriver?
Ja. Jag står för vad jag skrivit, men det är tänkbart att formuleringen fastnat från något jag läst.
Citera
2023-05-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Hela idén om att kroppen skulle släpats ut i förrådet är befängd, vissa av förklaringarna om hur det skulle gått till är rent ut sagt bindgalna. Det handlar inte om "personliga åsikter" jag inte delar, det handlar om att en del skribenter här har alldeles för absurda fantasier om vad som är rimligt.

Om man kan få med sin bästa kompis på att hjälpa till att släpa en död kropp/kompis ner för trapphus där folk är hemma, dold i ett lakan, ut genom ytterdörren, böka in personen i bilen, åka runt på stan med den döda i baksätet, dumpa mobil för att dölja brottet, be MH kasta ut nycklar för att dölja brottet, släpa ut samma person från bilen så det blir hemska ljud så MH stänger bildörren, be kompisen tända ens egen mobil på platsen för att lysa i den täta planteringen, dra in Tove i skogen och där medvetet elda på kroppen för att dölja brottet, och sedan åka hem och städa efter våldet, Toves cykel är ställd nånstans, och sedan dagen efter initiera en plan/story för att dölja brottet (konferensen på Illharjen) och sedan åka och köpa brandfarlig vätska och ett nytt lakan för att dölja brottet och sedan åka TILLBAKA till skogen för att igen elda på Tove för att dölja var hon finns -

berätta för mig varför JJ mot bakgrund av ovan - inkl de dimridåer hon lägger ut om att Tove gått hem, Målgan har tagit hennes mobil till skogen, de skulle åka och äta hasch i skogen, MH var med eller inte med i bilen - inte skulle kunna vara kapabel i teorin eller praktiken att dra en död eller medvetslös Tove till antingen förrådet eller garderoben?

Och JJ:s snabbt uppkomna story om kompisen Elsa som kräkts och ramlat osv.
I den här processen, hur många olika beslut tar JJ för att dölja att Tove är död menar jag? Ett par dussin va? Så varför är förrådet eller garderoben bindgalet” och ”absurt” liksom..?

Om något är på rikigt bindgalet är det ju med den kyla som JJ hanterar den döda Tove och vad talar emot att hon inleder med att dölja kroppen för sin sovande(?) kompis?
Citera
2023-05-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Just därför skulle Johannas "olyckshändelse" gå i kras om Maja varit med och sen "glappat" i förhör som tex i dumpningen.

Det är intressant att JJ inte lägger upp det som ett självförsvar utan mer att hon ströp lite och det blev tokigt. Även hennes försvarare liknade det ju mer vid hur småflickor skojbråkar och stryper varandra när de är små.

Hade våldet kunnat bedömas annorlunda om JJ hävdat enbart självförsvar? Känns som övervåld va?
Citera
2023-05-13, 15:07
Avslutad
Citat:
Om man kan få med sin bästa kompis på att hjälpa till att släpa en död kropp/kompis ner för trapphus där folk är hemma, dold i ett lakan, ut genom ytterdörren, böka in personen i bilen, åka runt på stan med den döda i baksätet, dumpa mobil för att dölja brottet, be MH kasta ut nycklar för att dölja brottet, släpa ut samma person från bilen så det blir hemska ljud så MH stänger bildörren, be kompisen tända ens egen mobil på platsen för att lysa i den täta planteringen, dra in Tove i skogen och där medvetet elda på kroppen för att dölja brottet, och sedan åka hem och städa efter våldet, Toves cykel är ställd nånstans, och sedan dagen efter initiera en plan/story för att dölja brottet (konferensen på Illharjen) och sedan åka och köpa brandfarlig vätska och ett nytt lakan för att dölja brottet och sedan åka TILLBAKA till skogen för att igen elda på Tove för att dölja var hon finns -

berätta för mig varför JJ mot bakgrund av ovan - inkl de dimridåer hon lägger ut om att Tove gått hem, Målgan har tagit hennes mobil till skogen, de skulle åka och äta hasch i skogen, MH var med eller inte med i bilen - inte skulle kunna vara kapabel i teorin eller praktiken att dra en död eller medvetslös Tove till antingen förrådet eller garderoben?

Och JJ:s snabbt uppkomna story om kompisen Elsa som kräkts och ramlat osv.
I den här processen, hur många olika beslut tar JJ för att dölja att Tove är död menar jag? Ett par dussin va? Så varför är förrådet eller garderoben bindgalet” och ”absurt” liksom..?

Om något är på rikigt bindgalet är det ju med den kyla som JJ hanterar den döda Tove och vad talar emot att hon inleder med att dölja kroppen för sin sovande(?) kompis?
Det är bindgalet och absurt för att det inte behövs. Visa någon annan sak som Johanna gör som är totalt onödigt och bara utsätter henne för avslöjande och risk för upptäckt. Att släpa ut kroppen i förrådet är totalt ologiskt och passar inte på något sätt in i händelsekedjan. Att göra sig av med cykel, mobil, kropp, försöka elda upp kroppen - allt är logiska handlingar. Det vore helt ologiskt att släpa ut kroppen i förrådet minutrarna efter en granne ringt på dörren.
Citera
2023-05-13, 15:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ärligt talat är jag inte hundra säker om det är min egen eller jag "snott" den från en ledare i Ab eller Expressen (tror det var där jag läste och blev påmind om mina tidigare funderingar).

Ok, trodde möjligen att den kom från någon som uttalat sig om just detta ärende.

Jag har inte tänkt klart här riktigt, men är just nu inne lite på att även om det nu skulle komma att skapas tvivel runt dödsoraken, så har ju strypningen varit så förbaskat hård och lång, uppsåtet därmed tydligt och klart. Även om nu en uppkastning varit del i dödsorsaken, så hade ju inte intentionen ändrats, och inte heller hade Tove undkommit döden oavsett.

Uppsåt mord, men kan man hävda "olycka" ändå om det var kräkningen som ledde till rimligt tvivel?
Citera
2023-05-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det är en MINIMAL etta där dunsen hördes så det skallrade hos grannen. Att ens tro att en människa som knappast ens är i djupsömn inte hör det är helt jäkla osannolikt. Jag häpnar över hur ni försöker hitta bortförklaringar till varje sak.

Que? Detta var en fundering över hur ljud kan nås från alkoven och har ingenting med att göra vad jag tror om MHs skuld!
Citera
2023-05-13, 15:11
Avslutad
Citat:
Det är intressant att JJ inte lägger upp det som ett självförsvar utan mer att hon ströp lite och det blev tokigt. Även hennes försvarare liknade det ju mer vid hur småflickor skojbråkar och stryper varandra när de är små.

Hade våldet kunnat bedömas annorlunda om JJ hävdat enbart självförsvar? Känns som övervåld va?
Ja det är mycket intressant att Johanna inte lägger upp det som självförsvar eller mer av en olyckshändelse att Tove föll bakåt. Varför tror du att hon inte gör det?
Citera
2023-05-13, 15:14
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja J är uppenbarligen både långsint och lättkränkt. Och manipulerande. Vid ett tillfälle ordnade hon också en 'förlåtfest'. Det står omnämnt i FUP tror jag eller om det var i podden.
Förlåtfest var något nötknäpparen nämnde långt innan fup kom ut.

fil: B 1877-22 Eksjö TR B 1877-22 Aktbil 153.pdf sida: 1029
F: Du det här med när ni stannade där och slängde telefonen. Vi pratade ju om det sist, en
karta, när vi pratade, kan du komma över och titta här. Kan du markera var det är du stannar.
J: Oj förlåt. Ja jag brukar få näsblod så ofta
Bet inte Stefan Davidsson sig själv i läppen under ett förhör med Peter Springare ?
Varför gör de såhär.. är det för att fhl. mfl. ska få medlidande ?
Senast redigerad av SloppySeconds 2023-05-13 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in