2023-05-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Johanna har sagt att hon fällde Tove (kommer inte ihåg riktigt men har för mig att J sagt att T puttade henne).

Har Johanna sagt vid vilket tillfälle TT ifrågasatte "va sysslar ni med"?

Vad jag vet om man råkar ut för en hjärnskakning så brukar illamående/kräkningar ske efter en tid (därför ska man försöka hålla någon som har hjärnskakning vaken/under uppsyn).

Vad det gäller den nya experten är jag inte ett dugg orolig. Tydligen så blev han det när det framkom att han ska lämna in sin "expertis" skriftligt. Om han nu har en chans att som pensionär (och säkert välbeställd) "rädda" två unga damer från ett livstidsstraff så hade han nog gjort det (helt gratis).

Kanske med något löfte från GW att bli bjuden på ett antal middagar med gott vin och nyskjutet vilt.

Som jag förstått det ska hon ha sagt det efter att Tove fällt henne och därefter satt sig på henne.
Citera
2023-05-13, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Juridiska spetsfundigheter! Sjukt!

OM det skulle gå att bevisa att T dött av aspiration, är det i så fall orsakat av strypningen/att J suttit på henne.

Att dödsorsak juridiskt frikopplas från orsak och verkan är ett enormt allvarligt dilemma. Måtte detta snarast upp på lagstiftarna bord!

Är denna fras "Att dödsorsak juridiskt frikopplas från orsak och verkan är ett enormt allvarligt dilemma." din egen? Eller taget från någon annan?
Citera
2023-05-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, inte min grej att kommentera it, verkligen inte min grej.

Men Avel kanske kan?

Jag tänkte då mer på andra it-data som finns i mobilen, medan tegräknaren är från hälsoappen.

Det var sådana sker som om man satte på mobilen, låste den, kolade på någon YT grej mm, sådant som lagras i mobilen. haha, nu är jag på riktigt djupt vatten.

Avel??

Jag förstår! Avel var väl osäker på om all mobildata var kvar. Det kan ske en automatisk tömning om jag förstod rätt som raderar information. Jag kan leta upp inlägget Avel skrev. Men hälsoappen verkar ju i alla fall finnas kvar.
Citera
2023-05-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Precis. Just för att det är så sjukt och absurt har det sannolikt inte heller hänt.

Låter osannolikt. Men tänk om hon är ett riktigt bokstavsbarn, hon ser ju inte jättevass ut 🙈
Citera
2023-05-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Som jag förstått det ska hon ha sagt det efter att Tove fällt henne och därefter satt sig på henne.

Så nu menar du att det är Tove som fällt "henne"?
Citera
2023-05-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Just det fallet är nog mer än 10 år gammalt, efter Anders utlåtande så släpptes den mordmisstänkte, då var det åklagaren som gjorde begäran till de rättsliga rådet.

Kan inte påstå Anders är avdankad, för att inte gå mer OT så googla honom, där ser man allt vad han gjort och gör nu.

Bifogar länk till reportage med Anders.

https://www.umu.se/reportage/hundra-terminer-med-doden-som-ledsagare/

Var det under samma förutsättningar som i detta fall? Fick han rätt mot en/två andra rättsläkare?

I detta fall skulle jag inte vara ett dugg förvånad om det är hans kompis, den andra professorn (GW) som tipsat Clea att ta till denna man. Som dock inte verkar ha så stort intresse av att komma in med en skriftlig förklaring.
Citera
2023-05-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Ja hon är otäckt hämndlysten och planerande.
Hade det inte blivit av den kvällen hade det hänt ändå, när chansen gavs. Planen var nog att misshandla Tove till döds men när det drog ut på tiden fick hon improvisera.
Jag kan tänka mig att Tove var på väg att gå hem, går på toa och när hon öppnar toadörren står Johanna där beredd och fäller henne.

I mitt inlägg från igår som jag här citerade ger denna mening mig rysningar:
"jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det"

Denna är också obehaglig. Hennes sätt att lista ut saker:

Johanna och Miriam fixa en fest. Johanna berättar då för Laura att hon inte fixa någon fest för henne men att hon ordnat en födelsedagsfest för sin bror som fyller samma dag. Johanna frågar om de inte kan slå ihop festerna. Laura säger till Johanna att hon inte vill ha en fest tillsammans med hennes bror.
Laura och Johanna träffades och fikade efter detta och reder ut detta bråk. Johanna bjuder sedan Laura och hennes pojkvän Jesper Fröding på en fest vid Valborg. Laura och hennes pojkvän tackar ja. Sedan skriver Johanna till Laura att det inte funkar då Johannas bror kommer vara med och Laura vill ju inte festa med honom.”
Citera
2023-05-13, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Rullman öppnade eld direkt. Han är inte så dum ändå Rullman. Vill Sangborn strida så ändrar Rullman spelplanen helt.

Här är en artikel om Anders Eriksson

Anklagas för ändrat rättsutlåtande

Citat
Professorn och överläkaren Anders Eriksson ändrade ett rättsmedicinskt utlåtande – efter påtryckningar från åklagaren –i en av rättegångarna ...

https://www.vk.se/2012-08-13/680840

Kan bara läsa några artiklar gratis sedan måste man vara prenumerant.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-05-13 kl. 13:55.
Citera
2023-05-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Denna är också obehaglig. Hennes sätt att lista ut saker:

Johanna och Miriam fixa en fest. Johanna berättar då för Laura att hon inte fixa någon fest för henne men att hon ordnat en födelsedagsfest för sin bror som fyller samma dag. Johanna frågar om de inte kan slå ihop festerna. Laura säger till Johanna att hon inte vill ha en fest tillsammans med hennes bror.
Laura och Johanna träffades och fikade efter detta och reder ut detta bråk. Johanna bjuder sedan Laura och hennes pojkvän Jesper Fröding på en fest vid Valborg. Laura och hennes pojkvän tackar ja. Sedan skriver Johanna till Laura att det inte funkar då Johannas bror kommer vara med och Laura vill ju inte festa med honom.”

Ja J är uppenbarligen både långsint och lättkränkt. Och manipulerande. Vid ett tillfälle ordnade hon också en 'förlåtfest'. Det står omnämnt i FUP tror jag eller om det var i podden.
Citera
2023-05-13, 14:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är denna fras "Att dödsorsak juridiskt frikopplas från orsak och verkan är ett enormt allvarligt dilemma." din egen? Eller taget från någon annan?
Ärligt talat är jag inte hundra säker om det är min egen eller jag "snott" den från en ledare i Ab eller Expressen (tror det var där jag läste och blev påmind om mina tidigare funderingar).
Citera
2023-05-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Här är en artikel om Anders Eriksson

Anklagas för ändrat rättsutlåtande

Citat
Professorn och överläkaren Anders Eriksson ändrade ett rättsmedicinskt utlåtande – efter påtryckningar från åklagaren –i en av rättegångarna ...

https://www.vk.se/2012-08-13/680840

Kan bara läsa några artiklar gratis sedan måste man vara prenumerant.

Vilket tvivelaktig gäng Johanna lyckas skramla ihop. Först var det Maria Birkhammar som fuskar till sig uppdrag genom att skaffa sig brevlådor på adresser hon inte jobbar på, för att få fler uppdrag (t.ex Eksjö). Sen sitter Cleas arbetskompisar och vänner som oberoende experter och kritiserar domen.

Det går ju inte att kritisera Anders Erikssons meriter direkt. Men känslan är inget vidare när hon väljer honom istället för det oberoende och kostnadsfria Rättsliga rådet från Socialstyrelsen.
Citera
2023-05-13, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M är inte oskyldig i stort, men hon KAN VARA oskyldig till dödandet.

Vi, ingen utpekad utan generellt, även jag, blandar delhändelser, förklaringar och tolkningar en salig röra, vilket gör en vettig diskussion näst intill omöjlig.
Du svarade aldrig på hur Maja, trots de problem du menar att hon har, kan hålla ordning på kronologin och händelser när det gäller Nöjet, promenaden hem, dumpningen, dagen efter, Illharjen, Johannas anlagda bränder osv. Jag tycker Maja verkar ha järnkoll på i princip varenda händelse som inte rör den timme mordet sker.

Vilka händelser ser du att hon t ex har problem med kronologin? Eller där hon berättar en orimlig historia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in