Citat:
Ursprungligen postat av
Googleroid
Jag tror jag minns att vid utfrågningen av Aleksandra i TR att Rullman frågade om sannolikheten för att det skulle kunna varit en tumme el liknande som orsakat den skadan och Aleksandra svarade ja, kommer dock inte ihåg alla detaljer och ska iväg snart, hinner inte lyssna på det nu.
Jag kan inte se att Maja inte var delaktig i det här, hur skulle Tove inte kunna skrika när hennes öga blev så skadat om inte någon höll för hennes mun och händer?
Det är för mig tydligt att Tove var i klar underläge.
Jag ser inte heller något syfte i att orsaka ögonskadan om Tove låg avsvimmad redan av skallskadan, inte heller av sadistiska skäl för JLJ hade redan googlat hur man dödar diskret, det hade ju avslöjat motvärn.
Det var Svegfors som frågade.
Rättsläkaren sa att det var anmärkningsvärt att hitta en skada
djupt in i mjukdelarna i bindehinnan i ögat och i mjukdelarna vid sidan av den vänstra ögongloben.
De skadorna har uppkommit i livet enligt rättsläkaren.
Från förhöret i TR:
AL: "
Sådan skada hos en fisk person, opåverkad av några narkotiska substanser eller nånting, talar starkt fö övergrepp av annan person, för det är typiskt ställe man kan inte ramla sig själv till en sådan skada om man är frisk och opåverkad."
Svegfors: "
Om man tänker sig tag om huvudet, med en tumme i ögat, är det; tänker jag rätt då?"
AL: "
Det skulle kunna vara ett möjligt uppkomstsätt, ja."
Och jag kan inte se att denna skada skulle indikera at Maja måste ha varit med?
Jag har också diskuterat anledningen till att Tove inte skriker trots denna skada i ögat, som borde varit väldigt smärtsam.
Därför täker jag att det mest sannolika kanske inte är att den hände vid fällningen, utan snarast efter, om nu inte fällningen gjordes med något slags muggningsgrepp, och Johanna samtidigt trycker ett finger in i ögat. Det som motsäger det, är att det blir onaturligt om man är högerhänt, då det troligaste är att Johanna ska använda sin högra arm för att ta muggningsgeppet för att både tysta och fälla Tove. Då blir Johanas vänstra hand fri, men borde då rimligen skada höger öga lättast.
Jag tror inte att det var av sadistiska skäl som ögat skadades, utan snarast av skäl som handlar om att göra Tove så motståndslös som möjligt.
Det kan ha varit i samband med att Tove fälldes, då skrek hon ju inte heller? Tove kan ha fått en riktig smäll i uvudet, men var änndå inte helt värnlös kanske, utan förökte slita sig fri, och Johanna lyckades inte sätta sig gränsle kanske direkt?
Jag har ju också varit inne på att Johanna kan ha tagit tag om huvudet och bankat det i golvet, därav de andr dunsarna som grnnen tolkade som inte lika höga som första dunsen, men skulle kunna vara tunga steg.
Min tolkning är att det inte alls behövs två personer här, eftersom inget skrik har hörts i någon del av förloppet. Alltså inte heller vid överfallet/fällning, islaget i golvet.
Johanna har inte satt Maja vid fällningen, utan senare i förloppet.
Åklagaren har inte försökt att beskriva ett förmodat förlopp, mer än utgått från Johannas beskrivning och att Maja ska ha ha hållit i armarna likt det Johanna beskrivit.
Varken åklagare eller rätt nämner ögat som del i sin egen slutsats av händelseförloppet.