2023-05-13, 10:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Det kan bli aktuellt för Socialstyrelsens rättsliga råd att avgöra hur Tove dog.

Åklagare Adam Rullman överväger att koppla in Rättsliga rådet, efter att försvaret kallat ett eget expertvittne som ifrågasätter att Tove ströps till döds."

https://sverigesradio.se/artikel/aklagarens-motdrag-overvager-att-kalla-in-rattsliga-radet
Juridiska spetsfundigheter! Sjukt!

OM det skulle gå att bevisa att T dött av aspiration, är det i så fall orsakat av strypningen/att J suttit på henne.

Att dödsorsak juridiskt frikopplas från orsak och verkan är ett enormt allvarligt dilemma. Måtte detta snarast upp på lagstiftarna bord!
Citera
2023-05-13, 11:03
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Ja jag håller med att hon ska skaka galler. Men vilken sjuk situation om ens polare slaktar en annan kompis i badrummet när man ligger deckad. Dagen efter, Johanna ”Du Maja, behöver lite hjälp med att slänga en grej från efterfesten igår…”
Utan att lägga någon personlig värdering ang. Eksjö TR. dom.
"Domaren: Kvinnorna insåg att Tove skulle dö

De båda kvinnornas berättelser går isär om vad som hände i lägenheten i Vetlanda natten mot den 16 oktober förra året.

Men Eksjö tingsrätt dömer ändå kvinnorna till livstids fängelse för mordet.

– Man är två mot en, hon har oerhört svårt att freda sig och måste ha känt en väldigt kraftig dödsångest när hon låg där, säger rättens ordförande Erik Handmark om mordet.

Han lyfter dessutom att kvinnorna haft en möjlighet att upphöra med gärningen när en granne ringde på dörren – men valde att fortsätta.

– Vi tycker att det är så försvårande omständigheter att de ska dömas till livstid."

https://www.svd.se/a/9zXgp9/tva-far-livstid-i-tovefallet
Citera
2023-05-13, 11:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Ja jag håller med att hon ska skaka galler. Men vilken sjuk situation om ens polare slaktar en annan kompis i badrummet när man ligger deckad. Dagen efter, Johanna ”Du Maja, behöver lite hjälp med att slänga en grej från efterfesten igår…”

Precis. Just för att det är så sjukt och absurt har det sannolikt inte heller hänt.

Maja skulle naturligtvis om hon var helt oskyldig, precis som de flesta sunda normala människor, larmat, hämtat hjälp, ringt polisen och aldrig deltagit i att dumpa och gömma kroppen.
Inte hade hon kunnat hålla tyst om sin oskuld så länge om hon verkligen var oskyldig.
Citera
2023-05-13, 11:06
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Juridiska spetsfundigheter! Sjukt!

OM det skulle gå att bevisa att T dött av aspiration, är det i så fall orsakat av strypningen/att J suttit på henne.

Att dödsorsak juridiskt frikopplas från orsak och verkan är ett enormt allvarligt dilemma.
Måtte detta snarast upp på lagstiftarna bord!
Dit har saken inte kommit ännu i aktuellt fall...
Citera
2023-05-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varför har då inte Clea hänfört fallet till det rättsliga rådet? Hade varit gratis för hennes klient. Men då hade hon ju inte kunnat kontrollera utfallet *ajdå*
Nä där hade Clea chansen att få det prövat gratis, så varför gjorde hon inte det?
Kan vara att rådet inte skulle beviljat hennes begäran 🤔?
Citera
2023-05-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Nu ska man inte glömma att denna professorn anlitades av socialstyrelsens rättsliga råd i ett tidigare mordfall, där rådet begärde hans yttrande och bedömning av dödsorsak i ett obduktionsprotokoll.
Anders Eriksson är känd och mycket kunnig inom rättsmedicin.
Just det att rättsliga rådet anlitar Anders som expert säger en hel del.

Och hur länge sedan är det? Hur gick det... kunde han motbevisa tidigare utsaga i det obduktionsprotokollet?

Eller är han nu lika avdankad som (sin vän) professor GW, haft sin bästa tid för ett antal år sedan?
Citera
2023-05-13, 11:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så en orimlig historia, där Maja utmålas som oskyldig tänker du kan vara sann? Ja, då kan hon ju säga precis vad som helst så länge det inte går emot stödbevisning. Så länge som hon har koll på stödbevisningen - vilket hon får utpytsat i delar vid förhören - så kan hon alltså
anpassa en orimlig historia efter den och du tänker att "Det kan stämma"?

OK. Det är ju det hon har gjort.

Hur kommer det sig att hon inte har problem med händelser och kronologi när hon berättar om händelserna vid Nöjet, promenaden hem eller dumpningen?
M är inte oskyldig i stort, men hon KAN VARA oskyldig till dödandet.

Vi, ingen utpekad utan generellt, även jag, blandar delhändelser, förklaringar och tolkningar en salig röra, vilket gör en vettig diskussion näst intill omöjlig.
Citera
2023-05-13, 11:20
Medlem
Obehagligt hur J verkligen verkar ha planerat det från nöjet. Hon säger att hon släppte tanken på att slå Tove när stämningen var så god. Men hade det inte varit för den goda stämningen J tog till med hade Tove aldrig följt med heller. Hon släppte inte dom tankarna.
Citera
2023-05-13, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om nu åklagaren har flaggat för att han kommer behöva göra ytterligare utredningsåtgärder när det nya expertutlåtandet dimper ner, vad exakt skulle de bestå i?

Ska de två rättsläkarna läsa det nya och komma med ett ”bu” eller ”bä” till det utlåtandet?

Ska alla tre rättsläkarna sitta i hovrätten och ”tjafsa” om det här?

Eller, kanske mer sett från mitt perspektiv, kommer han behöva stärka upp annan bevisning för att nu kan Clea ha fördel här?

Ska liksom den mer oerfarne rättsläkaren och den mer erfarne rättsläkaren bedöma om den som är rättsläkare med stort ”R” i Sverige sedan evigheter har fel eller rätt i sitt utlåtande?

Detta kan ju utveckla sig till en rättsmedicinsk fars. En juridisk sådan (och IT-forensisk..) är det i vissa delar redan.

Rullnan kan i så fall kan be socialstyrelsens rättsliga råd om ett utlåtande.
https://sverigesradio.se/artikel/aklagarens-motdrag-overvager-att-kalla-in-rattsliga-radet
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-13 kl. 11:29.
Citera
2023-05-13, 11:38
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men snälla…
Maja är en brottsling oavsett vad som hände i badrummet!

Maja har ju släpat, paketerat i plastpåsar och burit Toves döda kropp, släpat ut den i skogen, gömt den, kastat ut Toves nyckelknippa genom bilfönstret under färd och ljugit om detta i 8 veckor.
Majas mardröm idag, precis som Toves anhörigas mardröm, har Maja skapat själv.
Precis som Johanna också gjort.
Varken Maja eller Johanna visade minsta sympati med Toves anhöriga när de satt och ljög i förhör efter förhör!

Hade inte Toves kropp dumpats i skogen och legat så länge där hade kanske fler fynd kunnat avgöra bättre vad som hänt. Vore Maja oskyldig till mordet borde det varit i hennes intresse både att larma när kroppen låg där och att se till att den togs om hand korrekt och att anhöriga informerades.

Maja ska minst skaka galler för grovt gravfridsbrott där straffet sträcker sig upp till 4 års fängelse.
6 och en halv vecka om vi ska vara exakta

självklart ska hon straffas!
Men OM hon inte varit med på själva mordet utan hennes del började ihop med bortforslandet så TYCKER i alla fall JAG att livstids fängelse är för hårt.

Jag skulle "inte gråta" så att säga om det landade på 8 -10 år, även om JAG tycker mycket visar på att hon varit manipulerad och rädd.

Blir det bevisat att hon höll i armarna utom rimligt tvivel, då tycker JAG att 12-18 år på Maja och livstid (helst flera ggr om) på Johanna.
Citera
2023-05-13, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Och hur länge sedan är det? Hur gick det... kunde han motbevisa tidigare utsaga i det obduktionsprotokollet?

Eller är han nu lika avdankad som (sin vän) professor GW, haft sin bästa tid för ett antal år sedan?
Just det fallet är nog mer än 10 år gammalt, efter Anders utlåtande så släpptes den mordmisstänkte, då var det åklagaren som gjorde begäran till de rättsliga rådet.

Kan inte påstå Anders är avdankad, för att inte gå mer OT så googla honom, där ser man allt vad han gjort och gör nu.

Bifogar länk till reportage med Anders.

https://www.umu.se/reportage/hundra-terminer-med-doden-som-ledsagare/
Citera
2023-05-13, 11:51
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Obehagligt hur J verkligen verkar ha planerat det från nöjet. Hon säger att hon släppte tanken på att slå Tove när stämningen var så god. Men hade det inte varit för den goda stämningen J tog till med hade Tove aldrig följt med heller. Hon släppte inte dom tankarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det
."

Ja hon är otäckt hämndlysten och planerande.
Hade det inte blivit av den kvällen hade det hänt ändå, när chansen gavs. Planen var nog att misshandla Tove till döds men när det drog ut på tiden fick hon improvisera.
Jag kan tänka mig att Tove var på väg att gå hem, går på toa och när hon öppnar toadörren står Johanna där beredd och fäller henne.

I mitt inlägg från igår som jag här citerade ger denna mening mig rysningar:
"jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in